Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Femke_Tweety schreef:Er is wat mij betreft geen simpel ja of nee.
Het hangt af van de prognose, de leeftijd van het paard, karakter paard, financiën (Iedereen die zeg dat dat niet telt is ofwel heel rijk, of heeft het nog nooit echt krap gehad) je eigen ervaringen tot op dat moment, of je goede revalidatitemogelijkheden hebt, of het paard verder nog aandoeningen heeft etcetera etcetera.
Mijn huidig paard zou ik niet laten opereren, geen twijfel over. Die is 26 jaar oud, begint langzaamaan ook echt oud te tonen, en heeft een heel stevig verleden met maagproblemen.
De combinatie operatie en die bestaande maagproblemen is zo heftig dat ik dat dus echt echt niet ga doen.
Mijn paard heeft een maand of 3 terug koliek gehad, en had zag er even slecht uit. Ik had er al eerder over nagedacht, en toen op dat moment werd het weer even heel actueel. Mijn beslissing bleef ook op dat moment hetzelfde.
Paard en ik hadden mazzel, met een relatief simpele thuisbehandeling knapte hij verrassend goed op. Hij is er dus nog.
Maar ik weet dat ik zelfs toen niet eens twijfelde in zijn specifieke geval.
Een jong fit paard dat een superkarakter heeft, en waar van de kans is groot is dat hij er goed doorheenkomt, ja dan snap ik het dus ook volledig als er wél gekozen wordt voor operatie.
FleurVP schreef:Kiki, ik zou dan niet naar die kliniek gaan. Lingehoeve geeft bv. hele andere cijfers, ik verbaas me er soms sowieso over dat kleinere klinieken niet gewoon doorverwijzen naar collega's met veel meer ervaring.
Er zijn wel cijfers overigens van onderzoeken uit andere landen en tijdje terug online te vinden.
Gini schreef:Een koliekoperatie is best heel heftig. Persoonlijk ken ik eigenlijk geen enkel paard dat 100% gezond uit de operatie is gekomen. Dat gaat van een heel licht en nog aanvaardbaar gevolg als 'gevoeliger zijn voor koliek' tot een paard dat sinds de operatie regelmatig epilepsie-aanvallen kreeg.
Mijn "standaard" is dus: geen operatie bij koliek, tenzij de dierenarts echt overtuigd is van een goede prognose.
Tallie1979 schreef:Ik zou het mijn paard niet aandoen. Ik heb nog geen 2 weken geleden in een slechte horrorfilm gezeten met het paard van een stalgenoot.
Paard was geopereerd, herstel ging voorspoedig, paard mocht naar 10 dagen naar huis, geen koorts gehad, top waardes etc.
Nog geen 24 uur thuis en de hechtingen springen. Ik hoef je niet uit te leggen wat er dan gebeurd, maar het beeld gaat nooit meer van mijn netvlies. Het dier leeft dan ook niet meer.
Komt mijn paard er niet bovenop met medicatie, dan doe ik het hem gewoon niet aan, daarvoor hou ik te veel van hem.
vierspan schreef:Interessant onderwerp!
Het paard van een vriend was na de koliek operatie hoefbevangen op 4 hoeven en hebben ze uiteindelijk toch moeten laten gaan.
Overigens denk ik dat je wel altijd in het oog moet houden dat een dierenarts/kliniek moet leven van het werk wat ze doen, dus wel opereren en de bijbehorende nazorg zal meer inkomsten genereren dan afscheid nemen van het paard?
_Penotti schreef:vierspan schreef:Interessant onderwerp!
Het paard van een vriend was na de koliek operatie hoefbevangen op 4 hoeven en hebben ze uiteindelijk toch moeten laten gaan.
Overigens denk ik dat je wel altijd in het oog moet houden dat een dierenarts/kliniek moet leven van het werk wat ze doen, dus wel opereren en de bijbehorende nazorg zal meer inkomsten genereren dan afscheid nemen van het paard?
Ik heb dat zelf nog niet ondervonden, zowel bij de paarden als de honden niet, dat de dierenarts perse wil behandelen.
Maar juist vaak een eerlijk advies hebben gegeven.
Ik denk zelf dat het eerder voorkomt dat het baasje niet los kan laten en op een behandeling staat die eigenlijk geen zin meer heeft.
henshem schreef:Mijn toen 16-jarige paard stond een paar jaar terug met koliek en is met spoed geopereerd. Hij is na de operatie weer relatief snel de oude geworden. Ik heb geen spijt dat ik het heb laten doen. Kosten waren ca €6.000.
Toen hij zich redelijk voelde op het land gezet (was in het voorjaar) want boxrust of een postzegel gras trok hij niet.
Paardenfan25 schreef:Ik zou het laten afhangen van kans van slagen. Misschien ook wel leeftijd van paard.
Ik denk dat ik de keuze pas echt maak als ik er definitief voor word gesteld.
Ander vraagje:
Houden jullie ook rekening met nazorgtraject? Ik heb paarden aan huis staan en werk veel thuis. Ik kan dus zeg 3 keer per dag aan wondverzorging, voeding etc doen. Als je dat niet hebt dan is dat ook lastig en weken op kliniek laten staan is ook zo wat
Paardenfan25 schreef:Ander vraagje:
Houden jullie ook rekening met nazorgtraject? Ik heb paarden aan huis staan en werk veel thuis. Ik kan dus zeg 3 keer per dag aan wondverzorging, voeding etc doen. Als je dat niet hebt dan is dat ook lastig en weken op kliniek laten staan is ook zo wat