Staken en bokjes geven met rijden, niet door zadel!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:19

MarliesV schreef:
Sorry, maar gevoelig op de rug, last van nekwervels en soms een oude beenblessure.
En dan nog met droge ogen zeggen dat hij geen echte rugpijn heeft omdat hij bepaalde oefeningen doet?

Dat is in mijn ogen echt een omgekeerde beredenering.

De bedoeling van dressuur is gymnastiek (niet dat gezeur rond juries en punten), het dier helpen zijn lichaam goed te gebruiken.
"Dressuur houding" is in mijn oren bijna een vloek, een dier moet juist niet 'in de houding lopen' (waarbij de knoeiers naar de hals kijken), maar het hele lichaam (...men kijke naar de achterhand, stand van het bekken, loodlijn uit de heup van het paard, plek van het zwaartepunt...).

Ook voor mensen met rugpijn geldt dat bij de juiste oefeningen de pijn vaak minder wordt of weggaat, ook dat zijn met regelmaat oefeningen mbt bekken kantelen, 'onderlijn sluiten' (buikzijde niet uitrekken, spieren actief) en rug 'lang' en ontspannen houden.

Hoeveel pijn dit dier heeft, geen idee, maar correcte schouderbinnenwaarts, travers etc aan de hand kan veel goeds doen.

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:24

Als ze zo extreem reageert zou ik sowieso een afspraak maken om haar eens goed op de kliniek na te laten kijken. Ik zou dat persoonlijk eerst doen voor je andere dingen probeert.
[/quote]

Een goed advies, altijd... Je weet immers nooit of het paard misschien ergens pijn of last heeft.....

Maar het kost je ook honderden euro's terwijl het best een gedragsprobleem kan zijn.

Ik zou eerst eens de tijd nemen het gedrag te bekijken en verbeteren.
Zeker omdat het paard zonder problemen op buitenrit gaat of met kinderen rondrijdt.

Ik vind de bokt adviezen altijd erg uitgaan van de medische kant. Terwijl aan de rijderij en omgang met paarden zoveel te verbeteren valt vaak.[/quote]
Soms vinden ze sommige dingen zo leuk dat ze door de pijn heenlopen, snap dat er kosten aan verbonden zijn door goed onderzoek. Kinderen en buitenritten zijn ook nog momenten dat een dier heel vaak niet aan de teugel hoeft te lopen dus ts , longeer je ook met de bijzet zodat het dier in dressuurhouding moet lopen en hoe is dan het gedrag ?[/quote]

Juist dat dacht ik ook, buiten is leuk dus loop gewoon door. Kinderen heeft hij misschien enorm respect voor dus loopt hij er door....
In de bak hoeft hij bij mij niet aan de teugel want dat kan/kon hij nog niet. ( heb nu tijd niet in de bak gereden vanwege dit probleem) Ik heb hem niet aan bijzet, maar met grondwerk lessen met een kaptoom en leid touw loopt hij nu zo met stelling 'aan de teugel' heeft 2 lessen geduurd en hij pakte het zo op. Heb het nog niet onder het zadel geprobeerd omdat ik nu niet rij.
Aan de longeer loopt hij zelf vaak lang laag.

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:28

Janneke2 schreef:
MarliesV schreef:
Sorry, maar gevoelig op de rug, last van nekwervels en soms een oude beenblessure.
En dan nog met droge ogen zeggen dat hij geen echte rugpijn heeft omdat hij bepaalde oefeningen doet?

Dat is in mijn ogen echt een omgekeerde beredenering.

De bedoeling van dressuur is gymnastiek (niet dat gezeur rond juries en punten), het dier helpen zijn lichaam goed te gebruiken.
"Dressuur houding" is in mijn oren bijna een vloek, een dier moet juist niet 'in de houding lopen' (waarbij de knoeiers naar de hals kijken), maar het hele lichaam (...men kijke naar de achterhand, stand van het bekken, loodlijn uit de heup van het paard, plek van het zwaartepunt...).

Ook voor mensen met rugpijn geldt dat bij de juiste oefeningen de pijn vaak minder wordt of weggaat, ook dat zijn met regelmaat oefeningen mbt bekken kantelen, 'onderlijn sluiten' (buikzijde niet uitrekken, spieren actief) en rug 'lang' en ontspannen houden.

Hoeveel pijn dit dier heeft, geen idee, maar correcte schouderbinnenwaarts, travers etc aan de hand kan veel goeds doen.

Dit zijn we idd met de grondwerk oefeningen aan het doen. (Travers nog niet) Ik vraag hem ik dwing niks. En hij doet het moeiteloos. Zou hij pijn hebben tijdens oefening neem ik aan dat hij dat toont. Moeilijker de oefening doet of het gewoon weigert te doen.

BigOne

Re: Staken en bokjes geven met rijden, niet door zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:39

Lang laag is vaak geen enkel probleem voor paarden met een rug/nekprobleem. Wat opgerichter juist wel.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:19

verwijzen naar 25 jaar ervaring lijkt me niet zo verstandig als je zulke problemen hebt.

Lolabats23 schreef:
maar ik ga hem niet 'aanpakken' op gedrag als ik niet zeker weet dat hij niks heeft. Hij vertoont verder absoluut geen boeven gedrag, als hij zo'n boef zou zijn zou hij ook op andere punten dingen gaan uitproberen/ doen. Het zou zeker aangeleerd gedrag kunnen zijn, maar wil het uitsluiten.

Dan kun je 2 dingen doen... het liefst na elkaar.

1. een paar weken pijnstillers voeren om te kijken of het gedrag verbeterd. als hij opeens braaf word heeft hij vast ergens last van.

2. Laat hem dan bij een goede kliniek in de buurt binnenstebuiten keren. Kost je een paar 1.000 euro en dan weet je waar hij last van zou kunnen hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:26

bigone schreef:
Soms vinden ze sommige dingen zo leuk dat ze door de pijn heenlopen, snap dat er kosten aan verbonden zijn door goed onderzoek. Kinderen en buitenritten zijn ook nog momenten dat een dier heel vaak niet aan de teugel hoeft te lopen dus ts , longeer je ook met de bijzet zodat het dier in dressuurhouding moet lopen en hoe is dan het gedrag ?

Als je een paard dmv een bijzet in een houding gaat dwingen krijg je natuurlijk ook bepaald geen objectieve informatie.

Een professionele ruiter kan toch meestal heel snel een behoorlijk reëele inschatting maken van een paard. Denk dat je daar het meeste aan hebt, ts. En dan bedoel ik wel een échte professional, niet iemand die wat lesjes geeft op basis van een ohrun cursus.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:46

Die van mij gedroeg zich ook zo. Jarenlang van alles geprobeerd. Heb uiteindelijk een scintigrafie laten maken en het bleek dat ze kissingspines had.
We hebben haar nu volgens de klassieke dressuur getraind met equibanden en nu rijden we haar weer.

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 16:54

JeanneV schreef:
verwijzen naar 25 jaar ervaring lijkt me niet zo verstandig als je zulke problemen hebt.

Lolabats23 schreef:
maar ik ga hem niet 'aanpakken' op gedrag als ik niet zeker weet dat hij niks heeft. Hij vertoont verder absoluut geen boeven gedrag, als hij zo'n boef zou zijn zou hij ook op andere punten dingen gaan uitproberen/ doen. Het zou zeker aangeleerd gedrag kunnen zijn, maar wil het uitsluiten.

Dan kun je 2 dingen doen... het liefst na elkaar.

1. een paar weken pijnstillers voeren om te kijken of het gedrag verbeterd. als hij opeens braaf word heeft hij vast ergens last van.

2. Laat hem dan bij een goede kliniek in de buurt binnenstebuiten keren. Kost je een paar 1.000 euro en dan weet je waar hij last van zou kunnen hebben.

Wat bedoel je daar mee? (Verwijzen naar 25 jaar ervaring lijkt me niet zo verstandig als je zulke problemen hebt. ....)

En de pijnstiller methode kwam de da ook mee, alleen zei ze als hij wel maagzweer heeft is dat juist niet zo goed voor hem.... dus nu kliniek maag kijken. En dan (evt meteen als maag niks uit komt) Röntgenfoto, verder onderzoek en/of idd die optie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:27

Zou ook even kijken wat foto's van de bovenlijn kosten en wat een maagscopie kost, want ik denk niet dat het uit de maag komt, tuurlijk, er kan een maagzweer zitten maar dat verklaard het gedrag lang niet alleen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:46

@TS, goed bezig! Maar ik vind het wel wat vreemd dat je al zo snel weer mocht rijden, ook al is ie niet helemaal los (nek). Als ie zelfs op buitenrit al in verzet gaat, is de pijn mss erger dan je dacht. Ikzelf mocht met de mijne 6 of 8 weken niet rijden, ze had ook rugproblemen, met rechtrichten aan de hand en aan de longe, nieuw zadel en zelf aan mijn hulpen/zit werken (oa centered riding) is ze nu op haar 18de losser in de rug dan ooit tevoren.

Je kan natuurlijk röntgenfoto's laten nemen, maar het risico is, als de pijn bijv. in de spieren zit, dat je dit niet ziet op röntgen, en dan kan je redeneren dat ie niet werkwillig is en hem er proberen doorrijden, wat de zaak nog kan verergeren.

Wat een medium betreft: met paarden heb ik hiermee (nog) geen goede ervaringen, maar wel iemand ingeschakeld toen mijn pa zwaar ziek was vier jaar geleden. Eerste keer had ze energetisch gewerkt om hem wat op te peppen, en zijn herstel leek plots bijna miraculeus. Zelfs de huisarts zei dat ie een goede engelbewaarder moest hebben, hij weet hier natuurlijk niet vanaf. Nu begin dit jaar weer zwaar ziek, opnieuw haar hulp ingeroepen, maar ze gaf te kennen dat we ons op het afscheid moesten voorbereiden, en in maart is hij dan inderdaad gestorven.

Osteo en shiatsu zijn ook zo'n "zweverige" zaken die vaak correct zijn: ooit van DA veranderd omdat die geen röntgenfoto's wou nemen, geloofde niet dat mijn paard artrose had in de sprong (shiatsutherapeute had dit gevoeld). Andere DA laten komen, en het klopte. Dus ik gebruik ook shiatsu e.d. als een paard onduidelijke klachten heeft, zo bespaar je vaak geld omdat je dan regulier meer gericht kan onderzoeken/behandelen.

Je geeft ook aan dat je paard reageert bij het opstappen. Stap je op met een trapje? Dat kan ook een groot verschil maken voor je paard.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:03

Wat fijn dat je alles eerst zo tot de bodem uitzoekt TS! Soms vind je gewoon geen duidelijke oorzaak helaas.. Geniet van jullie weg samen en hopelijk knapt je paardje op met al die liefde en aandacht die je hem geeft ;)

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 21:18

hwn schreef:
@TS, goed bezig! Maar ik vind het wel wat vreemd dat je al zo snel weer mocht rijden, ook al is ie niet helemaal los (nek). Als ie zelfs op buitenrit al in verzet gaat, is de pijn mss erger dan je dacht. Ikzelf mocht met de mijne 6 of 8 weken niet rijden, ze had ook rugproblemen, met rechtrichten aan de hand en aan de longe, nieuw zadel en zelf aan mijn hulpen/zit werken (oa centered riding) is ze nu op haar 18de losser in de rug dan ooit tevoren.

Je kan natuurlijk röntgenfoto's laten nemen, maar het risico is, als de pijn bijv. in de spieren zit, dat je dit niet ziet op röntgen, en dan kan je redeneren dat ie niet werkwillig is en hem er proberen doorrijden, wat de zaak nog kan verergeren.

Wat een medium betreft: met paarden heb ik hiermee (nog) geen goede ervaringen, maar wel iemand ingeschakeld toen mijn pa zwaar ziek was vier jaar geleden. Eerste keer had ze energetisch gewerkt om hem wat op te peppen, en zijn herstel leek plots bijna miraculeus. Zelfs de huisarts zei dat ie een goede engelbewaarder moest hebben, hij weet hier natuurlijk niet vanaf. Nu begin dit jaar weer zwaar ziek, opnieuw haar hulp ingeroepen, maar ze gaf te kennen dat we ons op het afscheid moesten voorbereiden, en in maart is hij dan inderdaad gestorven.

Osteo en shiatsu zijn ook zo'n "zweverige" zaken die vaak correct zijn: ooit van DA veranderd omdat die geen röntgenfoto's wou nemen, geloofde niet dat mijn paard artrose had in de sprong (shiatsutherapeute had dit gevoeld). Andere DA laten komen, en het klopte. Dus ik gebruik ook shiatsu e.d. als een paard onduidelijke klachten heeft, zo bespaar je vaak geld omdat je dan regulier meer gericht kan onderzoeken/behandelen.

Je geeft ook aan dat je paard reageert bij het opstappen. Stap je op met een trapje? Dat kan ook een groot verschil maken voor je paard.

Ja trapje, zonder beugel, leg mijn been er over en schuif er zo rustig op. Ooit bij mijn andere paard zei iemand dat zonder trapje niet zo goed is dus meteen 1 aangeschaft.
Start rijden vond ik ook vlot, ik had meerdere behandeling verwacht ook, nu moet hij over 5 weken nog eens...

Verder blijft het moeilijk, waar doe je goed aan.... er is iets ha ha maar wat.
Het medium had een heel verhaal over hem, zij zei ook links achter een oude blessure waar hij soms last van heeft, osteopaat zei ook links achter.... okk had ze nog andere dingen juist. Bv dat mijn oudste dochter de hoeven mag uitkrabben, maar alleen voor en ik sta er bij om in te grijpen voor als het mis gaat... nou precies zo gaat het had ze nooit kunnen weten. Ook had ze het over dat ik soms attributen mee in de bak neem om spelletjes te spelen. Dat hij het om tikt en dat er dan iets verstopt ligt... ik zet soms emmers op de kop verspreid in de bak dat hij moet zoeken onder sommige ligt een snoepje andere een bal enz ha ha. En zo waren er nog meer dingen die ze precies kon vertellen wat klopte.

Over dit bokjes gedoe had ik niks gezegd, dacht kijk wat er uit komt. Ze begon er zelf over, beschreef precies wat hij deed en waarom. Dus ja.... maar goed ik heb ook geprobeerd om haar tips op te volgen wat zei van hem binnen had gekregen en dan doet hij het nog.

Ik blijf gewoon door spitten tot ik weet wat er is.

Bedankt voor je reactie!

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 21:18

SheeNegro schreef:
Wat fijn dat je alles eerst zo tot de bodem uitzoekt TS! Soms vind je gewoon geen duidelijke oorzaak helaas.. Geniet van jullie weg samen en hopelijk knapt je paardje op met al die liefde en aandacht die je hem geeft ;)

Dank je wel <3 ik hoop het ook!