Paard komt slecht uit wintervacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Re: Paard komt slecht uit wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 18:03

Hier inmiddels ontwormd en bloedonderzoek gedaan, standaard onderzoek paard (waaronder koper) en ijzer wilde ik sowieso weer eens checken.

Cushing achtte de veearts niet nodig, gezien haar uiterlijk en leeftijd.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 07:02

Er kwam niks uit het bloedonderzoek qua tekorten. Ook heb ik geen (zichtbare) wormen eraf geen komen, ontstekingswaarde prima en in het bloed ook niks te vinden over eventuele wormeninfectie. De wintervacht laat nog steeds niet volledig los, maar grotendeels is het er inmiddels af (vooral benen en onder buik nog niet).

Geen idee wat ik er verder mee moet, waar het door zou kunnen komen, dus denk dat ik het maar zo laat..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:26

Ik heb beetje vergelijkbaar iets gehad met mijn merrie. Ook in januari verhuisd van een binnenstal met beperkt naar buiten, naar open veldschuur met 12 uur weidegang.

Ze kwam met kort haar aan op de nieuwe stal, maar is vervolgens haar gaan aanzetten. Kreeg dus laat nog een wintervacht, ondanks extra deken. En ik merkte voor het eerst dat ze ook laat en raar ging verharen.

Nu is ze sinds een week of wat compleet door haar haar heen. Heb het gewoon maar even laten gebeuren, want verder was ze kiplekker en energiek.

Denk zelf dat het met de omschakeling te maken heeft gehad en het laat aanmaken van een wintervacht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:31

Plus de nachten nu nog steeds best fris zijn. Afgelopen nacht was het maar 10 graden. Ik was rond 3 buiten en het voelde echt koud. Gras is smorgens ook nat van de dauw.

Word komende week wel een ander verhaal met die hittegolf die we krijgen natuurlijk maar feit is de temperaturen erg uiteen lopen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:04

Oh ja en ook dat! Die bizarre temperatuurschommelingen. We hebben nog enorm koude nachten gehad natuurlijk. En dan ineens weer super warm. Hoe moet je dat ook regelen als paard-zijnde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:11

Daar kunnen paarden prima tegen hoor. Het is natuurlijk uitzonderlijk, dat het paard van ts nog niet uit haar wintervacht is.
Ik zou toch denken een combinatie van verhuizing en blessure en de energie die beide omstandigheden met zich meebrengt. Hoewel je paard geen tekorten heeft, zou je toch kunnen kijken naar een ondersteunend supplement, zodat ze toch haar haren gaat loslaten. Lijkt me een stuk comfortabeler met de aankomende temperaturen voor haar! Denk daarbij bijvoorbeeld aan Opkikker van NAF.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:17

Wat vervelend TS dat het niet wil vlotten! Ik ben op advies van een nieuwe dierenarts in onze praktijk begonnen met 100 gram heel lijnzaad door het voer te mengen, elke dag en ongekookt. Het haar vliegt er nu vanaf :j Overigens heb ik haar nu dus niet ontwormd, eind vorig jaar voor het laatst preventief.

Opkikker van NAF die Joman ook al opnoemt heeft hier idd ook een goede voorzet gegeven.

Verder denk ik ook dat de blessure en het verhuizen gewoon een grote impact heeft gehad op je paard. Wel lastig hoor, zeker met deze temperaturen!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 19:16

_Nynke schreef:
Wat vervelend TS dat het niet wil vlotten! Ik ben op advies van een nieuwe dierenarts in onze praktijk begonnen met 100 gram heel lijnzaad door het voer te mengen, elke dag en ongekookt. Het haar vliegt er nu vanaf :j Overigens heb ik haar nu dus niet ontwormd, eind vorig jaar voor het laatst preventief.

Opkikker van NAF die Joman ook al opnoemt heeft hier idd ook een goede voorzet gegeven.

Verder denk ik ook dat de blessure en het verhuizen gewoon een grote impact heeft gehad op je paard. Wel lastig hoor, zeker met deze temperaturen!

Inmiddels is het meeste er wel af, ik was vooral bang dat het zou duiden op een groter probleem..
veearts raadde als ik dit een volgende keer weer zie een supplement als bioritme aan.
Blessure is ze inmiddels gelukkig van hersteld!