Bowo schreef:Om het zelf makkelijk in de gaten te kunnen houden: je moet de ribben niet kunnen zien, maar wel makkelijk kunnen voelen
Ik haal dit even aan. Voel even goed of je wel ribben voelt, je ziet ze zo niet, maar als je ze ook niet ( met een heel klein beetje druk) voelt, is ze echt wel te dik. Dat kan trouwens ook komen omdat ze op een te kale weide staat. Kort gras is stress-gras en heeft veel suikers daarin opgeslagen. Ik denk dat ze dat daarom ook liever eet dan het langere gras van de buurman dat ze erbij krijgt. Je kan ook nog even ( als ze gewoon staat met haar hoofd op een normale hoogte) aan haar manenkam voelen, als die dik en hard aanvoelt, is de weide zeker niet geschikt voor haar voor nu, dan heb je straks kans dat ze hoefbevangen staat.
Ik zou als ik jou was inderdaad eens wegen wat je aan krachtvoer geeft, dan weet je beter wat je voert dan met een hele of een halve schep voer...
Als je haar ribben niet goed kan voelen of als haar manenkam hard is, dan zou ik lekker met haar gaan wandelen, wat aan de hand werken ( geen korte en kleine wendingen i.v.m. de artrose) en er misschien toch wat vaker een stapritje mee doen.