Is mijn paard te dik? Help, ik zie het niet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:43

Bowo schreef:
Om het zelf makkelijk in de gaten te kunnen houden: je moet de ribben niet kunnen zien, maar wel makkelijk kunnen voelen :)

Ik haal dit even aan. Voel even goed of je wel ribben voelt, je ziet ze zo niet, maar als je ze ook niet ( met een heel klein beetje druk) voelt, is ze echt wel te dik. Dat kan trouwens ook komen omdat ze op een te kale weide staat. Kort gras is stress-gras en heeft veel suikers daarin opgeslagen. Ik denk dat ze dat daarom ook liever eet dan het langere gras van de buurman dat ze erbij krijgt. Je kan ook nog even ( als ze gewoon staat met haar hoofd op een normale hoogte) aan haar manenkam voelen, als die dik en hard aanvoelt, is de weide zeker niet geschikt voor haar voor nu, dan heb je straks kans dat ze hoefbevangen staat.
Ik zou als ik jou was inderdaad eens wegen wat je aan krachtvoer geeft, dan weet je beter wat je voert dan met een hele of een halve schep voer...
Als je haar ribben niet goed kan voelen of als haar manenkam hard is, dan zou ik lekker met haar gaan wandelen, wat aan de hand werken ( geen korte en kleine wendingen i.v.m. de artrose) en er misschien toch wat vaker een stapritje mee doen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 08:02

Jet schreef:
Bowo schreef:
Om het zelf makkelijk in de gaten te kunnen houden: je moet de ribben niet kunnen zien, maar wel makkelijk kunnen voelen :)

Ik haal dit even aan. Voel even goed of je wel ribben voelt, je ziet ze zo niet, maar als je ze ook niet ( met een heel klein beetje druk) voelt, is ze echt wel te dik. Dat kan trouwens ook komen omdat ze op een te kale weide staat. Kort gras is stress-gras en heeft veel suikers daarin opgeslagen. Ik denk dat ze dat daarom ook liever eet dan het langere gras van de buurman dat ze erbij krijgt. Je kan ook nog even ( als ze gewoon staat met haar hoofd op een normale hoogte) aan haar manenkam voelen, als die dik en hard aanvoelt, is de weide zeker niet geschikt voor haar voor nu, dan heb je straks kans dat ze hoefbevangen staat.
Ik zou als ik jou was inderdaad eens wegen wat je aan krachtvoer geeft, dan weet je beter wat je voert dan met een hele of een halve schep voer...
Als je haar ribben niet goed kan voelen of als haar manenkam hard is, dan zou ik lekker met haar gaan wandelen, wat aan de hand werken ( geen korte en kleine wendingen i.v.m. de artrose) en er misschien toch wat vaker een stapritje mee doen.

Dat is niet het geval, ik poets haar elke dag en kam ook haar manen uit e.d., en de manenkam voelt gewoon normaal :) Ribben moet ik straks even testen :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 13:45

Update: de vitaminekorrels komen normaal vandaag aan *\o/*
Ik heb ook even gewogen wat ze normaal aan krachtvoer krijgt en dat valt best mee. Samen getelt 411 gram..

Afbeelding

Afbeelding

Zonneschijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:18

zo ik logde weereens in op bokt om info te zoeken over te dikke ponys en toen kwam.ik dit topic tegen. bedankt voor alle info die hier gegeven word +:)+ ik geef pavo koeken voor de vit/mineralen maar nu zei iemand anders dat daar te veel suiker inzit. klopt dat???

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:45

Ter richtlijn:
Links goed op gewicht, rechts overgewicht.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:54

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:14

Zonneschijn8 schreef:
zo ik logde weereens in op bokt om info te zoeken over te dikke ponys en toen kwam.ik dit topic tegen. bedankt voor alle info die hier gegeven word +:)+ ik geef pavo koeken voor de vit/mineralen maar nu zei iemand anders dat daar te veel suiker inzit. klopt dat???

Ja klopt.
Suiker+zetmeel is 22%
Bij bijvoorbeeld marstal force 5,2%

senna21

Re: Is mijn paard te dik? Help, ik zie het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:07

Genoeg paarden doen het zomers altijd prima op alleen gras, zeker in april, mei, juni.
Per week krijgt je paard dus ruim 3 kg krachtvoer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 17:22

Eén van mijn stalgenootjes is vandaag mee op mijn wei geweest. Zij heeft ook aan de manenkam gevoeld, die is echt lekker soepel. In het echt zie je natuurlijk meer/beter dan op foto. Haar mening is (zoals de mijne) dat er zeker niks meer bij moet qua gewicht, maar dat ze ook niet moddervet te noemen is. Ze heeft een buikje momenteel, imo een grasbuik, ook door het gebrek aan beweging. Al bij al weegt ze volgens het weeglint maar 8kg meer dan pakweg 5 jaar geleden.

Vanaf morgen (als het pakketje vandaag nog aankomt) is het echt over en uit met het krachtvoer :j Ze kreeg hier de de voorbije dagen maar een handje van, in plaats van 2 schepjes. Ze krijgt dagelijks ook "iets lekkers": meestal is dit een wortel (of 2, als het kleintjes zijn), een appel of een witloofstronk. Als ik die dingen niet heb liggen, krijgt ze een (paarden)koekje bij haar eten. Ik vermenselijk het eten geven waarschijnlijk te hard :+ Ik heb het niet van vreemden hoor haha, je zou eens moeten zien wat mijn mama haar oud hondje te eten krijgt :+ Ik geloof wel dat ik hier al in gebeterd ben, tot een jaar geleden kreeg ze elke dag een oudbakken pistolet of brood, maar door de ZE ben ik hiermee gestopt. Appelsapijsjes e.d. geef ik ook niet meer door het hoge suikergehalte. Haar voer is dus vrij basic denk ik.

Ik ben dus van plan te stoppen met het krachtvoer, en dit te vervangen door de vitaminekorrel.
Ook zal ik haar terug wat meer beweging geven.

In de winter ga ik kijken hoe ze het dan doet. Dan krijgt ze ook weer hooi. Indien ze te veel zou afvallen, ga ik haar dan wel weer krachtvoer voeren. Stel dat ze op gewicht blijft met enkel hooi, geef ik haar dan wel of geen krachtvoer? Ze staat 24/7 buiten met schuilstal, heeft ze dan geen krachtvoer nodig om warm te blijven? Als het kan, zou ze heel de winter in haar blootje blijven staan :) Maar dan wil ik natuurlijk niet dat ze bij gebrek aan voer (te veel) begint af te vallen. Een paar kilo's mogen er wel af, maar een mager paard is ook niet de bedoeling :)

Edit: vorige zomers, op onze vorige stalling, kreeg ze maar een halve schep per dag van elke zak. Eén volle schep in totaal dus. Maar daar kreeg ze ook elke dag hooi, daar gingen ze 's avonds op stal, vandaar. Hier krijgen ze nu geen hooi in de zomer, en daarom ben ik de volle winterportie blijven geven.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:34

Als je paard voldoende hooi krijgt zal hij mooi op gewicht blijven. Wel blijven aanvullen met de vitaminekorrel. Ik denk niet dat een schep krachtvoer wat je paard in 10 a 15 minuten op heeft er voor zorgt dat ze warm blijft. Nee lekker veel hooi geven dan blijft ze mooi op gewicht.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:41

Ik vind van de foto af je paard niet veel te dik ogen. Ik vind dat er vaak teveel wordt gekeken naar de vorm van de buik, zoals de foto hierboven zou ik niet durven zeggen dat het paard links oké is en rechts te dik, ik zie zelf van de foto links een paard met weinig buikvulling.. Belangrijkste is te letten op plaatsen van vetopslag, aan de manenkam, naast de staart, kun je de ribben makkelijk voelen? Dat is moeilijk te bepalen van de foto. En ik geloof ook dat het vooral van de kwaliteit ruwvoer afhangt en niet alleen van zo'n klein beetje krachtvoer (hoewel ik ook voorstander ben van vitaminebrok), rijk ruwvoer kan heel erg aanzetten.

In de winter inderdaad veel hooi, als nodig onbeperkt, om ze warm te houden. Krachtvoer doet niet veel tegen kou.

Ik moet zeggen dat ik het stiekem ook wel schattig vind, appelsapijsjes aan je paard geven haha, ik krijg er toch een glimlach van.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 06:45

Solistar schreef:
Ik vind van de foto af je paard niet veel te dik ogen. Ik vind dat er vaak teveel wordt gekeken naar de vorm van de buik, zoals de foto hierboven zou ik niet durven zeggen dat het paard links oké is en rechts te dik, ik zie zelf van de foto links een paard met weinig buikvulling.. Belangrijkste is te letten op plaatsen van vetopslag, aan de manenkam, naast de staart, kun je de ribben makkelijk voelen? Dat is moeilijk te bepalen van de foto. En ik geloof ook dat het vooral van de kwaliteit ruwvoer afhangt en niet alleen van zo'n klein beetje krachtvoer (hoewel ik ook voorstander ben van vitaminebrok), rijk ruwvoer kan heel erg aanzetten.

In de winter inderdaad veel hooi, als nodig onbeperkt, om ze warm te houden. Krachtvoer doet niet veel tegen kou.

Ik moet zeggen dat ik het stiekem ook wel schattig vind, appelsapijsjes aan je paard geven haha, ik krijg er toch een glimlach van.

Ach dankjewel! Zo op die hele hete dagen vind ze die dingen wel leuk, ze knabbelt er ook echt aan dan, ik zou echt een brainfreeze krijgen haha.

Het hooi in de winter wordt dagelijks gegeven, maar is zoveel als ik zelf wil, en dus zo goed als onbeperkt. De manenkam en staartaanzet voelen imo normaal en soepel aan. De ribben voel je wel, maar niet meteen zeg maar :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:00

Krachtvoer is niet bedoeld om warm te blijven. Het is in principe ook niet bedoeld om haar aan te laten komen in de winter. Ik geef het alleen bij als ik wil dat ze meer energie nodig hebben. Mocht ze magerder worden in de winter is het vooral belangrijk om meer hooi te geven. Heb je misschien een foto uit de winter wanneer je haar te mager vond? Vaak denken mensen dat hun paard te mager is terwijl ze dan eigenlijk goed op gewicht zijn.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:30

LWDaisy schreef:
In de winter ga ik kijken hoe ze het dan doet. Dan krijgt ze ook weer hooi. Indien ze te veel zou afvallen, ga ik haar dan wel weer krachtvoer voeren. Stel dat ze op gewicht blijft met enkel hooi, geef ik haar dan wel of geen krachtvoer? Ze staat 24/7 buiten met schuilstal, heeft ze dan geen krachtvoer nodig om warm te blijven? Als het kan, zou ze heel de winter in haar blootje blijven staan :) Maar dan wil ik natuurlijk niet dat ze bij gebrek aan voer (te veel) begint af te vallen. Een paar kilo's mogen er wel af, maar een mager paard is ook niet de bedoeling :)

Ik was al even aan het meelezen, maar ik wilde even reageren op dit stukje.

Mijn 19 jarige is met pensioen en krijgt helemaal geen krachtvoer meer. Al vanaf het moment dat de dierenarts vertelde dat hij niet meer belast mag worden. Ik heb nooit aan hem gemerkt dat hij zijn krachtvoer mist. Natuurlijk staat hij nu wel op een stal waar geen krachtvoer wordt gegeven en waar alle eigenaren zelf hun paarden voeren als ze aanwezig zijn, dat maakt het ook makkelijk.

Ik voer hem zelf tegenwoordig geen vitamine korrel meer. Hij glanst je nog steeds tegemoet, net als toen hij nog volop aan het werk stond (m niv) Ook hij staat nu iets royaler in de conditie dan toen hij aan het werk was. Vind ik niet erg. In de winter staat hij dan goed, iets van die vetjes verbrand hij met zichzelf warm houden. Maar hij staat niet te rillen, niet met opgetrokken buik enz. En hij had een lekkere wintervacht aangemaakt (vorige winter voor het eerst zonder deken zelfs) Stal eigenaar had hem ook extra in de gaten gehouden en ik had nog 2 dekens liggen die er zo opgegooid konden worden.

Ik heb hem alleen ondersteund door in de herfst en lente een vitaminespuit te geven.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 07:52

Kidde schreef:
Krachtvoer is niet bedoeld om warm te blijven. Het is in principe ook niet bedoeld om haar aan te laten komen in de winter. Ik geef het alleen bij als ik wil dat ze meer energie nodig hebben. Mocht ze magerder worden in de winter is het vooral belangrijk om meer hooi te geven. Heb je misschien een foto uit de winter wanneer je haar te mager vond? Vaak denken mensen dat hun paard te mager is terwijl ze dan eigenlijk goed op gewicht zijn.

Nee, die heb ik niet, omdat ik haar niet te mager vond in de winter. Dan kreeg ze ook die 2 scheppen krachtvoer natuurlijk. En héél veel (lees: onbeperkt) hooi.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 16:07

Update!
De korrels zijn gisteren aangekomen met een handige maatbeker erbij. Ze krijgt nu ongeveer 80gr. vitaminekorrel per dag + "iets lekkers" (wortel, appel, witloof, ...)

Ze vind de korrels wel lekker, maar dat verbaast me niks haha, mijn paard doet nooit moeilijk over eten :D De korrels ruiken héérlijk trouwens!

Ik krijg van deze foto wel een dikkere indruk dan van de andere foto's die ik vandaag maakte. Het hangt er echt vanaf hoe ze staat denk ik... Hier was ze de korrels aan het eten en toont ze imo voller dan op de volgende foto's, die 10 minuten later genomen zijn.
Afbeelding

10 minuten later:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de laatste 4 foto's op facebook geplaatst, waar ik nog niks gezegd had over verandering van voer/afvallen. Daar kreeg ik zonet volgende comment:
Afbeelding
--> waardoor ik dus denk dat ze op de ene foto zwaarder toont dan de andere :+

Bij het wegen eerder deze week kwam ook maar 8kg meer naar boven tegenover 5 jaar geleden, dus al bij al valt het denk ik nog wel mee. Maar, we zijn er dus aan het werken! Gezonder en minder eten, en binnenkort ook weer meer beweging!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:32

Is ze zo overbouwd of lijkt dat maar zo?

Dat kan ook vertekenend werken in het hele beeld.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 17:04

LindyH schreef:
Is ze zo overbouwd of lijkt dat maar zo?

Dat kan ook vertekenend werken in het hele beeld.

Ze is idd duidelijk zichtbaar overbouwd :j Ze is een kruising, Quarter X BWP, qua looks 99% Quarter vind ik persoonlijk :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:24

Persoonlijk zie ik ze liever met een reserve dan precies op gewicht, zeker bij de ouderen, als ze dan wat krijgen hebben ze nog wat bij te zetten. Wij hebben 2 van 19 lopen waarvan 1 met pensioen en 1 nog recreatief mee met mennen. Onze pensioener is lastig op gewicht te houden, snel te dun, zeker in de winter vliegen de kilo's eraf want hij maakt bijna geen wintervacht aan, nooit gedaan ook niet in zijn jonge jaren. Dus een deken op zodat er daar geen energie aan verloren gaat. De andere is te snel te dik, die krijgt nu een handje luzerne met vitaminekorrel 's morgens, overdag op de wei, 's avonds tegen donker naar binnen weer een handje luzerne met een pavokoek. Verder op stal onbeperkt hooi.
Wat ik wel eng vind aan de wei van je paard is dat er erg weinig gras staat, oppassen met zand naar binnen krijgen op deze manier, ook staat het gras erg kort dus zou ik het paard een hooi bij voeren waar niet al te veel voeding in zit meer als vulling zeg maar, dus een 2e of 3e snee of graszaadhooi. Gewoon ter ondersteuning dat de darmen lekker aan de gang blijven en er niet zoveel zand mee naar binnen gaat.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 18:47

meggiemeg schreef:
Persoonlijk zie ik ze liever met een reserve dan precies op gewicht, zeker bij de ouderen, als ze dan wat krijgen hebben ze nog wat bij te zetten. Wij hebben 2 van 19 lopen waarvan 1 met pensioen en 1 nog recreatief mee met mennen. Onze pensioener is lastig op gewicht te houden, snel te dun, zeker in de winter vliegen de kilo's eraf want hij maakt bijna geen wintervacht aan, nooit gedaan ook niet in zijn jonge jaren. Dus een deken op zodat er daar geen energie aan verloren gaat. De andere is te snel te dik, die krijgt nu een handje luzerne met vitaminekorrel 's morgens, overdag op de wei, 's avonds tegen donker naar binnen weer een handje luzerne met een pavokoek. Verder op stal onbeperkt hooi.
Wat ik wel eng vind aan de wei van je paard is dat er erg weinig gras staat, oppassen met zand naar binnen krijgen op deze manier, ook staat het gras erg kort dus zou ik het paard een hooi bij voeren waar niet al te veel voeding in zit meer als vulling zeg maar, dus een 2e of 3e snee of graszaadhooi. Gewoon ter ondersteuning dat de darmen lekker aan de gang blijven en er niet zoveel zand mee naar binnen gaat.

Ik zie ze zelf liever ook eerder met iets te veel dan iets te weinig, om dezelfde reden. Kwestie van een beetje reserve te hebben mochten ze iets voorkrijgen. Maar niet te veel natuurlijk :)

Er staat momenteel op dat stuk idd minder gras, dat is vooral op de wei vooraan zo. Achteraan en het stuk van de buurman dat ze erbij krijgt staat langer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 17:19

Update: ze vind de korrels echt wel oké!
Zo zijn we allebei blij - ik omdat ik haar nog steeds iets kan geven, en zij omdat ze nog steeds iets krijgt :D

Fotootjes van vandaag
Afbeelding

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:26

Ze ziet er goed uit, glimworm is het!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:53

BopjeBo schreef:
Mijn pensionado wordt morgen 20, staat ook al 3 jaar stil inmiddels vanwege artrose en rug niet meer belastbaar is. Hij krijgt Pavo vitalbix mineralenbrok, verder hooi en beperkt weidegang. Zulke paarden kun je niet meer aan het werk zetten vanwege de slijtage, dus eraf trainen gaat niet. Mijn paard heeft ook een flinke uitgezakte buik vanwege slappe buikspieren, hij heeft een aangeboren afwijking in si gewricht en altijd slappe achterhand gehad hierdoor dus altijd al een zwak punt geweest. Onze dierenarts vind dat ie daarom op dieet moet maar hij krijgt echt alleen noodzakelijkste, hij wordt niet dunner of dikker, zelfs in winter zonder weidegang zou ik niet weten waar hij dik van zou moeten worden dus ik ben overtuigd dat het niet anders is. Mijn angst was hoefbevangenheid toen hij met pensioen ging, vandaar echt wel goed oplet wat hij nog binnenkrijgt. Succes ermee![ [url=m/gDywhD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Weiland op de foto was alleen in het voorjaar aan de hand beginnen met grazen, hier staan ze verder nooit maar op een schraal weitje gedurende zomerseizoen. Foto puur voor zn modelletje :o

Is niet te dik hoor, hij ziet er prima uit. De hangbuik zegt niets met zo'n rug. Te dik zie je aan andere zaken, maar hij ziet er goed uit.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 18:26

meggiemeg schreef:
Ze ziet er goed uit, glimworm is het!

Ja als het zonnetje schijnt heb je bijna een zonnebril nodig tegenwoordig, ze blinkt echt heel erg :D :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 21:12

UPDATE

Wij zijn naar een andere wei verzet (een ander paardje staat hoefbevangen, en daar is mijn vorige, kortere wei geschikter voor), dus nu staat mijn dikkie op een héérlijk volle graswei :+
En dat zie je dus ook, ze heeft een grasbuikje nu :')

Vooraanzicht vandaag, met de wind in de maantjes
Afbeelding

Zijaanzicht
Afbeelding