Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:16

PSvanLot schreef:
tengeltje11 schreef:
Maar wat heb je tegen probiotica?

Bij een echt beschadigde darmwand kunnen ze in plaats van het herstel te versnellen juist het proces vertragen.
Qua onderhoud heb ik het weleens gegeven, maar ik ben er ietsje terughoudend mee ben een paard in deze conditie. Het is in ieder geval niet mijn eerste keuze.

En waar heb je dat van?
Want echt nog nooit gehoord en elke diarree hier zegt de DA standaard altijd probiotica, zelfs nog voor antibiotica.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:19

tengeltje11 schreef:
fransje23 schreef:
Bij trasfauneren los je de kerstballen op in water, zweet het en brengt het water in met een sonde.

Jeetje, wat voor producten moet je daar dan niet voor gebruiken????

(Zo een mooitje kon ik niet laten liggen :p)

Hangt een beetje van het materiaal van de kerstballen af.

:+

Djeez, zweet moet zeeft zijn..
Weet weer waarom ik beter op mijn mobiel kan typen _-:(

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 23:19

tengeltje11 schreef:
PSvanLot schreef:

Bij een echt beschadigde darmwand kunnen ze in plaats van het herstel te versnellen juist het proces vertragen.
Qua onderhoud heb ik het weleens gegeven, maar ik ben er ietsje terughoudend mee ben een paard in deze conditie. Het is in ieder geval niet mijn eerste keuze.

En waar heb je dat van?
Want echt nog nooit gehoord en elke diarree hier zegt de DA standaard altijd probiotica, zelfs nog voor antibiotica.

Uit mijn eigen medische humane opleiding en werk bij de MLD arts. Probiotica wordt vaak gezien als wondermiddel, maar dat is het zeker niet altijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:20

Prebiotica zoals de bietenpulp is misschien wel een idee?

Kristy1998x

Re: Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:25

Leuk om te zien dat Joman ook weer op een positieve manier aanwezig is in een topic :o. Het voeren van mest aan een paard is zo'n gek idee nog niet en heb dit wel vaker gehoord. Zelf geen ervaringen mee. Ik zou je wel aanraden het e.a te laten onderzoeken uiteraard, zo kan je iniedergeval dingen uitsluiten. Eventueel het voeren van en darmwerking ondersteunende brok met probiotica en een detoxkuurtje vooraf?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 23:27

fransje23 schreef:

Idd. Ze krijgt nu Cavalor Pianissimo om de poeder doorheen te mengen.

Als ik de mest ga doen, dan ga ik bietenpulp of speedybeet gebruiken. Even voor en nadelen afwegen.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:39

Ik kan je hierin fibrebeet aanraden!
Moet koud alleen wel ruim 45 minuten weken.

PSvanLot schreef:
fransje23 schreef:

Idd. Ze krijgt nu Cavalor Pianissimo om de poeder doorheen te mengen.

Als ik de mest ga doen, dan ga ik bietenpulp of speedybeet gebruiken. Even voor en nadelen afwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:41

Kristy1998x schreef:
Leuk om te zien dat Joman ook weer op een positieve manier aanwezig is in een topic :o. Het voeren van mest aan een paard is zo'n gek idee nog niet en heb dit wel vaker gehoord. Zelf geen ervaringen mee. Ik zou je wel aanraden het e.a te laten onderzoeken uiteraard, zo kan je iniedergeval dingen uitsluiten. Eventueel het voeren van en darmwerking ondersteunende brok met probiotica en een detoxkuurtje vooraf?

Leuk om te zien, dat iemand met jouw staat van dienst in het houden van dieren advies komt geven over de gezondheid(sbehandeling) van een paard. :o

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:45

Ik heb 100% gestreden voor mijn merrie en heb veel geleerd uit de adviezen van bokt. Zo ook dat je ter zekerheid dingen het beste kan onderzoeken. Dit hoef je dus ook niet te benoemen en staat hier geheel los van. Jou houding is in elk topic negatief aanwezig en ik snap dan ook niet dat, na meerdere rapportaties, je nog op bokt toegestaan bent.

Joman schreef:
Kristy1998x schreef:

Leuk om te zien, dat iemand met jouw staat van dienst in het houden van dieren advies komt geven over de gezondheid(sbehandeling) van een paard. :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:47

Joman, een ding is zeker niemand kan jou betichten van een vriendelijke schrijfstijl!

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:48

Mijn friese merrie was ook altijd aan de diaree vroeger veel antibiotica gehad voor ontstoken kies en daardoor goede bacterieen dood.
van alles geprobeerd en altijd zonder resultaat.
Uitendelijk naar Utrecht geweest en daar hebben ze ook mest van een ander paard gegeven hoe weet ik niet meer helaas, maar 2 dagen later had ze ook mestballen ipv een koeienvlaai. Ze raden me toe aan om ze cavalor vitaflor te voeren.
Ik zou zeggen neem daar is contackt mee op die weten waar ze over praten.
Laatst bijgewerkt door Jill93 op 04-06-20 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:49

fransje23 schreef:
Joman, een ding is zeker niemand kan jou betichten van een vriendelijke schrijfstijl!

Dat pretendeer ik nergens? En streef ik overigens ook niet perse na :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:52

Kristy1998x schreef:
Ik heb 100% gestreden voor mijn merrie en heb veel geleerd uit de adviezen van bokt. Zo ook dat je ter zekerheid dingen het beste kan onderzoeken. Dit hoef je dus ook niet te benoemen en staat hier geheel los van. Jou houding is in elk topic negatief aanwezig en ik snap dan ook niet dat, na meerdere rapportaties, je nog op bokt toegestaan bent.

Je kunt niet een ander ergens op menen te moeten aanspreken zonder een reactie terug te verwachten. Je verwijzing naar mij was nergens goed voor en draagt inhoudelijk niets bij.
Mijn houding is zeer zeker niet in ieder topic negatief aanwezig. Ook weer zo’n dooddoener. Of heb je al mijn berichten gelezen? Want dat is in dat geval een zeer onterechte conclusie. Waarom zou ik niet worden toegestaan op bokt? Omdat mensen mijn reacties niet leuk verpakt vinden? Dat is geen reden om iemand te bannen.
Ik lever ook in dit topic een inhoudelijke bijdrage. Dat het niet gebeurt zoals ts (of jij for that matter, maar het is jouw topic niet) dat wenst, is natuurlijk geen reden om iemand van bokt af te sturen. Ik zou zeggen: druk op de foei knop, dan ben je er ook vanaf ;)

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:26

Ja, graag in topic! Ik heb veel ervaring met het voeren van mest aan mijn pony van nu inmiddels 34 jaar. Vorig jaar had ze periode van diarree wat dan vroeg of laat weer uitliep op koliek en dan viel ze ook gigantisch in. En dit was 4x gebeurd met elke keer dierenartsen erbij.

De laatste keer wist de dierenarts alleen oplossing transfauneren. Maar omdat de kerstdagen er tussen zaten, kreeg ik de tip van stalgenootjes om haar gewoon een mestbal te voeren van een gezond paard die ook op dezelfde stal staat.

Gezien de diarree en koliek was ik radeloos en wilde dat mest voeren ook proberen ipv te wachten op een sonde. Mijn dierenarts wilde het ook eerst bespreken met de rest van de artsen voordat ze de sonde zouden doen.

Ik heb toen eerste en tweede kerstdag begonnen met het voeren van een warme verse mestbal zonder contact met de grond of stro van het paard wat er in mijn ogen super gezond is, niet te oud en te jong en het belangrijkste dat dat paard wel hele mooie stevige mestballen produceert! Natuurlijk is het ook heel belangrijk dat het paard van wie je mest voert geen zand of wormen in zich heeft. Bij ons op stal is er een strikt wormenbeleid dus worm vrij kon ik zeker van uit gaan. Dat maakte de keuze een stuk makkelijker.

Na de kerstdagen heb ik de dierenarts gebeld en verteld van dat ik twee dagen mest heb gevoerd en dat mijn Fly weer helemaal goed poept. Echt een wonder! Dit moest ik herhalen tot totaal een week lang mestballen voeren door de Fibre Beet en de 18 plus muesli met wat Fibre Force van Cavalor.

De samenstelling voor mijn shet van 200 kilo is 200 gram Fibre Beet dit mengen met 3x 200 gram water (moet 3x zoveel water bij de fibre beet) en dan eenderde schep 18 plus muesli en eenderde schep Cavalor Fibre Force. De eerste dag gaf ik anderhalve mestbal. En de andere zes dagen gewoon 1 grote mestbal. Liefst zo vers mogelijk! Dat advies kreeg ik ook van de dierenarts om zo vers mogelijk te pakken.

Mijn shet at het echt in 1 keer weg! De eerste keer gooide ik er ook extra Pavo 18 plus door. Het mengsel moet dan een beetje als een stevige soep worden. Dus niet te waterig en ook niet een te dikke massa, want dat vindt mijn pony dan niet lekker. Maar evengoed at ze alles op! Dus mestbal en mestwater en eigenlijk had het al binnen een dag effect!

Bij die van mij werkt het dus wel super. Dit jaar nog 1 x diarree gehad en toen hoefde ik alleen maar 1 mestbal gelijk te voeren door de Fibre Beet heen en 18 plus muesli/ Cavalor fibre force en ze was weer de oude. Inmiddels is ze 34 en twijfel ik er niet aan of het geholpen heeft.
Laatst bijgewerkt door MaiNat op 05-06-20 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:29

Overigens voerde ik al Fibre Beet en 18 plus met Cavalor dagelijks aan mijn shet. Dus enkel de mestbal was een “nieuwe” aanvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:33

Jullie verhalen lijken toch helemaal niet op elkaar? T’s heeft haar jonge dier een maand!! Die komt net uit de opfok en gaan ze beleren. Had bovendien een wormen besmetting. Alleen al van verandering in leefomgeving kan dat dier van slag zijn. Het dier zal nu een maand bij ts op stal staan. Het dier heeft er dus niets aan nu te transfauneren met de mest van een gezond dier van dezelfde stal, omdat zij niet de kans heeft gehad aan het stal klimaat, voer etc te wennen. Super dat jouw resultaat zo goed is, maar ts heeft in vergelijking met jouw succesverhaal echt wel alle schijn tegen gezien de omstandigheden.

Ik lees in dit topic helemaal niets over de manier van voeren of het houden van het paard. Zo te lezen is er ook geen da bij geweest. Bijzondere adviezen worden hier gegeven door de bokt dierenartsen. Transfauneren is een soort uiterste middel wat je niet zomaar toepast. Ik lees helemaal niets over andere stappen die al zijn doorlopen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:43

Helaas zijn er heel weinig stappen die een paardeneigenaar kan nemen met diarree. Ik heb tips En 4x dierenarts erbij gehad. Alle tips die ik gekregen Heb als extra ontwormen (gedaan hielp niet) extra zandkuren geven (gedaan hielp niet) bloedonderzoek (gedaan kwam niks uit) Pavo Guthealth (toch ook weer diarree) dus dan blijft transfauneren enkel over en dat is ook precies hetzelfde verhaal bij de topic starter. Dus ik snap niet wat ze nog meer zou moeten doen. Feit blijft dat de darmbacterien van slag zijn. Hoe en waarom blijft altijd een vraag. En dan is mest voeren toch een goede en paardvriendelijke en risicoloze mogelijke oplossing? Ik snap de aanval op de topic starter echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:48

MaiNat schreef:
Helaas zijn er heel weinig stappen die een paardeneigenaar kan nemen met diarree. Ik heb tips En 4x dierenarts erbij gehad. Alle tips die ik gekregen Heb als extra ontwormen (gedaan hielp niet) extra zandkuren geven (gedaan hielp niet) bloedonderzoek (gedaan kwam niks uit) Pavo Guthealth (toch ook weer diarree) dus dan blijft transfauneren enkel over en dat is ook precies hetzelfde verhaal bij de topic starter. Dus ik snap niet wat ze nog meer zou moeten doen. Feit blijft dat de darmbacterien van slag zijn. Hoe en waarom blijft altijd een vraag. En dan is mest voeren toch een goede en paardvriendelijke en risicoloze mogelijke oplossing? Ik snap de aanval op de topic starter echt niet.

Ik lees weinig over hetgeen wordt gevoerd bijv?
Ik val haar helemaal niet aan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:57

Het is iets wat paarden van nature al doen, het is hartstikke onschuldig!
Met verse mest schijnt er ook geen negatief effect te zijn van evt. wormen dus ik zou niet weten waarom ze het niet kan proberen, dit is wel duidelijk een geval van baat het niet, schaadt het niet.

De ts vraagt ook niet om voeradvies, ze vraagt om ervaringen met transfauneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 01:03

MirandaMalik schreef:
Het is iets wat paarden van nature al doen, het is hartstikke onschuldig!
Met verse mest schijnt er ook geen negatief effect te zijn van evt. wormen dus ik zou niet weten waarom ze het niet kan proberen, dit is wel duidelijk een geval van baat het niet, schaadt het niet.

De ts vraagt ook niet om voeradvies, ze vraagt om ervaringen met transfauneren.

Van nature doen, als ze het nodig hebben ja. Je kunt je afvragen in hoeverre je natuurlijk ‘van nature’ kunt spreken met het domesticeren van paarden maar oké.
Er wordt niet gevraagd om voer advies maar dat is wel stadium 1 om onder de loep te nemen ivm te experimenteren met mest voeren geweekt in allerlei voer waar wellicht de darmen nog meer van overstuur raken. Maar ok.
I rest my case :) Succes!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:56

Ecostyle darmbalans of Bonpard Colon.

Tenzij het paard uit zichzelf mest zou gaan eten zou ik hier niet aan beginnen.
Kom op! Het beestje heeft al een verminderde weerstand wegens een wormbesmetting, en wordt vervolgens ook nog geen verhuisd.
Je kan m beter rustig laten wennen en een ondersteuning geven ipv mest te gaan voeren terwijl die bacterieën, gezien ze er nog veel te kort voor staat, toch nog niet van toepassing zijn.

Met de Bonpard Colon heb ik trouwens zelf de darmen van mn mini weer op orde gekregen na een ernstige wormbesmetting. Die had de wormbesmetting toen ik m kreeg en bleef daarna een tijd sukkelen met dan diarree, dan weer veel te harde mest, dan weer een harde buik.
Was dus eigenlijk heel simpel opgelost. Ook moet je wel gaan kijken naar eventueel zand in de darmen wat ook voor waterige mest kan zorgen

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:07

TS, kan je paard ook niet last hebben van maagzweren? Een verhuizing is erg stressvol. Nieuw paard hier op stal heeft ook maanden last gehad van waterige mest, maar had ook duidelijk last van maagzweren. Na een aantal maanden kwam er steeds betere mest.

Ben benieuwd naar het effect van mest voeren. Als de darmflora verstoord is en het paard niet meer de juiste darmbacteriën heeft, lijkt het mij een goede manier om dit op deze wijze weer te herstellen. Weet je ook of een worminfectie dit teweeg brengt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:12

Weidebloem schreef:
TS, kan je paard ook niet last hebben van maagzweren? Een verhuizing is erg stressvol. Nieuw paard hier op stal heeft ook maanden last gehad van waterige mest, maar had ook duidelijk last van maagzweren. Na een aantal maanden kwam er steeds betere mest.

Ben benieuwd naar het effect van mest voeren. Als de darmflora verstoord is en het paard niet meer de juiste darmbacteriën heeft, lijkt het mij een goede manier om dit op deze wijze weer te herstellen. Weet je ook of een worminfectie dit teweeg brengt?

Blijkt, dat je geen ervaring hebt met transfauneren en jezelf daarin niet hebt verdiept.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:20

Hier heeft mijn toen jaarling uit zichzelf de mest gegeten van mijn oudere paard die al jarenlang op die plek stond om zijn darmen te verbeteren. Hij had een hardnekkige bloedwormbesmetting en mijn andere paard was schoon. Na het mest eten was hij ook schoon, daarvoor veel ontwormd. Zijn mest is daarna ook weer steviger geworden, maar in stress nog altijd nat.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:21

Joman: dat beweer ik ook niet en heb inmiddels ook genoeg van je negatieve houding in dit topic.