Insuline resistent of pssm?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 11:05

[quote="Nouvel"]Wisselend, zoals zijn hele leven al...
Vandaar dat ik ook ben gaan testen.
Hij heeft hele goeie periodes en wat mindere.
Tijdje aan het tobben geweest en nu gaat ‘ie gelukkig weer beter!

Fijn! Mag ik vragen of je nog kunt rijden?

s vrijdag komt de dierenarts, voor tests. Ik ga zo breed mogelijk, ook pssm.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:06

Ja hoor, dat mag.
Hij loopt op Z1 niveau.
Periodes gaat het heel goed en periodes wat minder. Daar pas ik het werk op aan.
Hij loopt 6 dagen in de week, afwisselend werk, ook regelmatig naar buiten en werk aan de lange teugel.

Succes bij de dierenarts, hoop dat je er wijzer van gaat worden!

ElskaIsland

Re: Insuline resistent of pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 16:34

Vanmorgen bloed afgenomen voor glucose en algemeen bloedbeeld... Ook meteen een buis voor pssm1. Mijn da zegt dat pssm2 alleen met spierbiopt te testen is, maar dat je dan nog niet weet welke variant... Dinsdag krijg ik uitslag en daarop meteen een dieet. Duimen maar
Dat de spierwaarden niet torenhoog zijn. Erg spannend allemaal

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:50

Spannend, succes ermee!
PSSM 1 en 2 kun je met een plukje manen in Duitsland laten testen, dan weet je ook welke variant het is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:52

Nouvel schreef:
Spannend, succes ermee!
PSSM 1 en 2 kun je met een plukje manen in Duitsland laten testen, dan weet je ook welke variant het is.

Kan 2 sinds kort wel met manen? Eerder niet toch

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:00

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 19:16

Nouvel schreef:
Spannend, succes ermee!

Mijn da zegt dat pssm2 niet erfelijk is en dus niet uit haar kan... en die test in Duitsland vinden ze in NL niet betrouwbaar...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:27

Ik heb het wel laten doen, hoor ook heel veel mensen die ‘m wel betrouwbaar vinden.
En ik wilde graag meer weten om een richtlijn te hebben qua voeding etc en een verklaring voor de problemen die hij heeft.
Met deze uitslag past de puzzel hier aardig in elkaar.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 19:31

Nouvel schreef:
Ik heb het wel laten doen, hoor ook heel veel mensen die ‘m wel betrouwbaar vinden.
En ik wilde graag meer weten om een richtlijn te hebben qua voeding etc en een verklaring voor de problemen die hij heeft.
Met deze uitslag past de puzzel hier aardig in elkaar.

Als de spierwaarden erg verhoogd zijn, heeft ze wrs pssm1 en wordt ze daarop getest. Er wordt dieet door da gemaakt. Haar klachten lijken erg op pssm2.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:33

PSSM kun je niet terug zien in het bloed (qua spierwaardes) begreep ik van mijn dierenarts, dus dat is wel iets om rekening mee te houden als er niks uit het bloed komt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:01

Volgens mij had ik al geschreven dat mijn pssm1 paard helemaal geen schokkende spierwaardes had.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:13

Dat was ook de reden dat mijn dierenarts het niet direct zinvol vond om bloed te testen op spierwaardes inderdaad.
Evt kun je op acute reacties testen door voor en direct na het rijden te laten prikken. Dat werd mij ook geadviseerd als ik iets wilde laten testen.
Maar dan praat je meer over acute spierbevangenheid.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:27

Voor PSSM1 hoeft sowieso geen bloed afgenomen te worden; haren trekken en opsturen naar bij Animal genetics; ik snap niet goed wat een dierenarts daar mee wil want deze lijkt niet te weten hoe het werkt. Kost een paar tientjes. Over PSSM2 zijn de meningen wel wat verdeeld maar als ik een paard met klachten had zou ik het toch laten doen of het dier in ieder geval op het PSSM dieet zetten; dat kan nl. nooit kwaad.

https://www.animalgenetics.eu/Equine/eq ... /PSSM.html kosten zijn 30,- ( pounds) dat is ca. 33,- ( euro) + een paar euro voor het opsturen en je hebt met ca. een week de uitslag voor de PSSM1.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 20:36

ElCid schreef:
Voor PSSM1 hoeft sowieso geen bloed afgenomen te worden; haren trekken en opsturen naar bij Animal genetics; ik snap niet goed wat een dierenarts daar mee wil want deze lijkt niet te weten hoe het werkt. Kost een paar tientjes. Over PSSM2 zijn de meningen wel wat verdeeld maar als ik een paard met klachten had zou ik het toch laten doen of het dier in ieder geval op het PSSM dieet zetten; dat kan nl. nooit kwaad.

https://www.animalgenetics.eu/Equine/eq ... /PSSM.html kosten zijn 30,- ( pounds) dat is ca. 33,- ( euro) + een paar euro voor het opsturen en je hebt met ca. een week de uitslag voor de PSSM1.

Da ging toch bloed afnemen en dna haal je ook uit bloed... Bij pssm 1 schijnen spierwaarden torenhoog te zijn? Tov type2? Nou ja, ik wacht t af. Ik overleg alles, maar ik kan ook niet doen alsof ik het beter weet dan zij, want dat is niet zo. En in NL denken we anders over dingen dan buitenland. Zo vindt mijn da dus dat pssm2 niet erfelijk is.
En ze gaat ook op pssm dieet als EMS wordt uitgesloten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:38

Nogmaals mijn paard had pssm1 en ik had vreselijk veel last maar enkel licht verhoogde, niet verontrustende spierwaardes. Je hoeft me uiteraard niet te geloven.

Hopelijk is alles goed met je paard en helpt het al een stuk als hij afvalt.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 20:40

Sizzle schreef:
Nogmaals mijn paard had pssm1 en ik had vreselijk veel last maar enkel licht verhoogde, niet verontrustende spierwaardes. Je hoeft me uiteraard niet te geloven.

Ik geloof je, dat is het niet. Alleen lees je op internet dat die hoge waarden typerend voor pssm1 zijn.
Dank je. Voor nu ben ik er vooral kapot van...

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:43

Ik vind het wel zorgelijk dat een dierenarts beweert dat pssm niet erfelijk is. Want dat is het dus wel. Straks gaan mensen op basis van deze uitspraken toch fokken met een pssm-paard. Zo komt er nooit een einde aan deze nare ziekte.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 21:27

abcxx schreef:
Ik vind het wel zorgelijk dat een dierenarts beweert dat pssm niet erfelijk is. Want dat is het dus wel. Straks gaan mensen op basis van deze uitspraken toch fokken met een pssm-paard. Zo komt er nooit een einde aan deze nare ziekte.

Type 2, zegt zij idd... en daarom kan die test niet obv dna gedaan worden... ik weet iig dat er nog veel onduidelijkheden zijn rondom pssm. De meningen zijn verdeeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:49

Heel veel dierenartsen weten er ook nog niet alles over.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:23

Nee het is echt zoek- en ontdekwerk...

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 16:42

Ik zag een leuk paard op fb, een quarter ruin van 11. Ik vroeg of hij op pssm getest was. Toen kreeg ik als antwoord; nee hij is 11 en ruin, daar testen we niet meer op. Dat is toch raar? Ik las dat pssm 1 zich bij quarters vroeg uit, rond 3 jaar... maar het lijkt me dat er uitzonderingen zijn?

Ondertussen ben ik al aardig nerveus voor de uitslag van morgen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:59

Cowgirl schreef:
Mijn fjord ziet er uit als een typisch IR paard maar alle testen die ik heb laten doen waren allemaal negatief. Het enige wat ik nog niet heb laten doen is pssm. Dus testen????

Ik voer hem als een ir paard en zolang de boer meewerkt gaat het goed. ik heb 2 weken 10 minuten gras geprobeerd maar dat is ook een nog go.

Arm hooi, vit brok eventueel supplement (glucobalance, nu Myostem protec)) en vooral veel beweging is hier de 'oplossing'

Hier ook. Voor heel veel sobere rassen is het voorjaarsgras een no-go. In najaar en winter (uitgezonderd bij zon + vorst) kunnen ze het beter verdragen, want minder voedingswaarde. Hun metabolisme is gewoon op schraal eten en veel lopen/werken ingesteld. Als ze jong zijn gaat het nog wel maar zodra ze wat ouder/volwassen worden gaat het vaker fout dan goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:45

Hier ging het toch weer mis. Gemaaid gras (erg lang berm gras), 1 week drogen en dat was volgens de boer wel goed spul.

Gister dus een paard wat amper nog vooruit kwam, we hebben het rondje meer stappend gedaan ipv het meeste draven wat we de afgelopen weken weer konden. Er gat momenteel ook een peperduur supplement in.
Dus vandaag voor de zoveelste keer moeten zeggen: hooi ...geen gras.

Het leidde bijna weer tot een discussie maar dat heb ik even heel snel de kop ingedrukt: geen discussies meer wbt ruwvoer voor mij...niet nu en ook niet in de toekomst.

Dus nu weer en paar dagen herstellen en dan kan hij hopelijk weer.

Verder heb ik een aardige stalhouder hoor....maar het altijd maar uitleggen ... en je ziet ook niks aan mijn paard. Net zoals dat je aan mij niet ziet dat ik chronisch rugklachten heb -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:41

ElskaIsland schreef:
Ik zag een leuk paard op fb, een quarter ruin van 11. Ik vroeg of hij op pssm getest was. Toen kreeg ik als antwoord; nee hij is 11 en ruin, daar testen we niet meer op. Dat is toch raar? Ik las dat pssm 1 zich bij quarters vroeg uit, rond 3 jaar... maar het lijkt me dat er uitzonderingen zijn?

Ondertussen ben ik al aardig nerveus voor de uitslag van morgen.

Dat is helemaal niet raar. Ik heb quarters en dat zijn ook ruinen dus die gaan.niet voor nakomelingen zorgen van 11 en ouder die vanaf hun 3e in de sport hebben gelopen. Die zijn daar ook nooit op getest want dat gebeurde 11 jaar terug niet standaart zoals nu en hebben nergens last van dus waarom zou je die nog laten testen??

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 09:53

Cowgirl schreef:
Hier ging het toch weer mis. Gemaaid gras (erg lang berm gras), 1 week drogen en dat was volgens de boer wel goed spul.

Gister dus een paard wat amper nog vooruit kwam, we hebben het rondje meer stappend gedaan ipv het meeste draven wat we de afgelopen weken weer konden. Er gat momenteel ook een peperduur supplement in.
Dus vandaag voor de zoveelste keer moeten zeggen: hooi ...geen gras.

Het leidde bijna weer tot een discussie maar dat heb ik even heel snel de kop ingedrukt: geen discussies meer wbt ruwvoer voor mij...niet nu en ook niet in de toekomst.

Dus nu weer en paar dagen herstellen en dan kan hij hopelijk weer.

Verder heb ik een aardige stalhouder hoor....maar het altijd maar uitleggen ... en je ziet ook niks aan mijn paard. Net zoals dat je aan mij niet ziet dat ik chronisch rugklachten heb -O-

Wat vervelend! Kun je je paard niet verhuizen? Naar een plek zonder gras?