Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nouvel schreef:Ik heb het wel laten doen, hoor ook heel veel mensen die ‘m wel betrouwbaar vinden.
En ik wilde graag meer weten om een richtlijn te hebben qua voeding etc en een verklaring voor de problemen die hij heeft.
Met deze uitslag past de puzzel hier aardig in elkaar.
ElCid schreef:Voor PSSM1 hoeft sowieso geen bloed afgenomen te worden; haren trekken en opsturen naar bij Animal genetics; ik snap niet goed wat een dierenarts daar mee wil want deze lijkt niet te weten hoe het werkt. Kost een paar tientjes. Over PSSM2 zijn de meningen wel wat verdeeld maar als ik een paard met klachten had zou ik het toch laten doen of het dier in ieder geval op het PSSM dieet zetten; dat kan nl. nooit kwaad.
https://www.animalgenetics.eu/Equine/eq ... /PSSM.html kosten zijn 30,- ( pounds) dat is ca. 33,- ( euro) + een paar euro voor het opsturen en je hebt met ca. een week de uitslag voor de PSSM1.
Sizzle schreef:Nogmaals mijn paard had pssm1 en ik had vreselijk veel last maar enkel licht verhoogde, niet verontrustende spierwaardes. Je hoeft me uiteraard niet te geloven.
abcxx schreef:Ik vind het wel zorgelijk dat een dierenarts beweert dat pssm niet erfelijk is. Want dat is het dus wel. Straks gaan mensen op basis van deze uitspraken toch fokken met een pssm-paard. Zo komt er nooit een einde aan deze nare ziekte.
Cowgirl schreef:Mijn fjord ziet er uit als een typisch IR paard maar alle testen die ik heb laten doen waren allemaal negatief. Het enige wat ik nog niet heb laten doen is pssm. Dus testen????
Ik voer hem als een ir paard en zolang de boer meewerkt gaat het goed. ik heb 2 weken 10 minuten gras geprobeerd maar dat is ook een nog go.
Arm hooi, vit brok eventueel supplement (glucobalance, nu Myostem protec)) en vooral veel beweging is hier de 'oplossing'
ElskaIsland schreef:Ik zag een leuk paard op fb, een quarter ruin van 11. Ik vroeg of hij op pssm getest was. Toen kreeg ik als antwoord; nee hij is 11 en ruin, daar testen we niet meer op. Dat is toch raar? Ik las dat pssm 1 zich bij quarters vroeg uit, rond 3 jaar... maar het lijkt me dat er uitzonderingen zijn?
Ondertussen ben ik al aardig nerveus voor de uitslag van morgen.
Cowgirl schreef:Hier ging het toch weer mis. Gemaaid gras (erg lang berm gras), 1 week drogen en dat was volgens de boer wel goed spul.
Gister dus een paard wat amper nog vooruit kwam, we hebben het rondje meer stappend gedaan ipv het meeste draven wat we de afgelopen weken weer konden. Er gat momenteel ook een peperduur supplement in.
Dus vandaag voor de zoveelste keer moeten zeggen: hooi ...geen gras.
Het leidde bijna weer tot een discussie maar dat heb ik even heel snel de kop ingedrukt: geen discussies meer wbt ruwvoer voor mij...niet nu en ook niet in de toekomst.
Dus nu weer en paar dagen herstellen en dan kan hij hopelijk weer.
Verder heb ik een aardige stalhouder hoor....maar het altijd maar uitleggen ... en je ziet ook niks aan mijn paard. Net zoals dat je aan mij niet ziet dat ik chronisch rugklachten heb