heeft het paard kwaliteit van leven met cushing ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij doen ?

Ik zou zeker de medicatie proberen, en kijken wat het voor hem betekend.
111 (53%)
Ik geef zolang hij leeft die medicatie, en grijp in als het niet meer gaat!
61 (29%)
Ik zou hem meteen laten inslapen het lost niets op.
8 (3%)
ik zou het aanzien en als de kwalitijd van zijn leven verdwenen is dan zou ik hem inlaten slapen.
29 (13%)

Totaal aantal stemmen: 209

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 07:55

tiwi1969 schreef:
Mijn ervaring is dat Pracend veel goeds doet, maar dat de dosering heel nauw komt. Ik heb voor een pony van 400 kg echt pillen in 16 stukjes moeten delen en heel langzaam opbouwen tot uiteindelijk 2x per dag een kwart.

Eenmaal goed ingesteld zag je de glans weer in zijn ogen, was hij weer speels met zijn vrienden en vlot tijdens het rijden of ander werk.
Maar het blijft een wankel evenwicht en een uitgebreide trukendoos om de pillen naar binnen te krijgen. Hij vond ze zo vies.

Eens.
Ik vind dat de dierenarts in veel gevallen de startdosering veel te hoog in start.
Mijn paard van 165 wilde hij meteen op 1 pilletje beginnen. Maar ik las overal van de ervaringsdeskundige dat meestal niet goed ging.
Ik heb dat dus niet gedaan ben met een kwart begonnen. En ik zag heel snel resultaat.
Ben dus zonder bloedonderzoek verder, op dat kwart blijven staan. Paard fit, niets niet opvoeren.
Later vond ik hem weer wat minder worden, ben toen ook zonder onderzoek een halve gaan geven. En ik zag hem weer de oude worden.

Dus ik heb echt gedoseerd op het oog. Max dat hij heeft gekregen was 1 pil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 07:56

En toch weten veel dierenartsen niet dat opbouwen laag moet beginnen. Je hoort nog te vaak dat mensen het advies krijgen met een halve pil te beginnen.

Mijn welsh was altijd een pittige dame. Ze werd helemaal happy als ze op de wei mocht. Rennen, bokken. Op een gegeven moment werd ze veel slomer, weinig levenslust. Mocht ze een uurtje gras eten dan sjokte ze de wei in. En ze werd erg dun, dus toen op meerdere dingen laten controleren en bleek het cushing. Op advies van bokt ben ik met een kleine dosis begonnen en uiteindelijk opgebouwd tot de halve pil die de dierenarts adviseerde. En binnen een paar weken begon mijn pony weer levendig te worden. Er werd weer gerend en gebokt en ze oogde weer veel vrolijker. Het dikker worden kostte nog wel meer tijd maar nu zie je niks meer aan haar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:00

Klopt, mijn paard kreeg het jaren geleden. Toen was het pas net pracend geworden ipv de variant voor mensen. 1 pil was standaard, van opbouwen was bij de meeste dierenartsen geen spraken.

Dankzij het topic hier op bokt ben ik begonnen met 1/4 pilletje. Heb heel langzaam opgebouwd en ben zelfs tussen door weer een keer terug gegaan naar een lagere dosering.

Uiteindelijk veel profijt gehad van de medicatie maar het is dus wel even voorzichtig opstarten en zoeken naar de juiste dosering.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 08:43

Wat een reacties 3 pagina's al, dat had ik niet verwacht!.
Het is fijn om te lezen dat medc wel kan helpen maar vooral het advies om langzaam te beginnen is zeker fijn. Lieve bokkers enorm bedankt! *\o/*

Hilary

Re: heeft het paard kwaliteit van leven met cushing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:09

Ik ben bij mijn merrie 1,5 jaar geleden gestart met de helft van de door de DA aanbevolen dosering. Advies was 0,5, ze kreeg 0,25. Ze veranderde van een hongerige gezellige pony in een slome draak (echt onterecht fel uithalen naar haar kuddegenoten) en at bijna niet meer. Ik heb het een paar dagen aangekeken en ben toen acuut met de medicatie gestopt. De dag erna at ze weer als een bootwerker en reageerde ze ook weer normaal naar haar kuddegenoten (die overigens met grote bogen om haar heen bleven lopen).
Ik ben na drie dagen herstart met de medicatie: 1/8 pilletje (das lastig snijden...), maar daarbij deed ze eigenlijk al vrij snel hetzelfde als bij 1/4e.
Week geprobeerd en toen weer gestopt. Dat was in november. Eind januari werd ze (weer) bevangen en hebben we via Utrecht een alternatief gekregen voor de prascend: parlodel. Daar staat ze nu ruim een jaar later nog steeds op. Ze eet gewoon en doet ook normaal naar haar kuddegenoten. Ze is sindsdien niet meer bevangen geweest (dieet is wel extra aangepast nog) en de labwaarden waren op het randje in de herfst. Ik laat het zo en ga pas wat veranderen als deze medicatie niet meer doet wat ie moet doen. Het is natuurlijk een progressieve ziekte, dus mijn theorie is dat de werking van de prascend gewoon nog te heftig was voor het stadium van haar ziekte, maar dat de ziekte al te veel aanwezig was om helemaal zonder medicatie te doen. We zullen het wel zien.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:18

Mijn merrie, 21, krijgt al 3 jaar prascend en staat 24/7 jaar rond In de kudde op gras. Toen besloten dat haar op een paddockje zetten ook geen kwaliteit van leven was, en tot nu toe gaat het goed. Ze had begin mei wel even een paar dagen dat ze compleet in zichzelf gekeerd stond, slecht at dat ik dacht het is klaar. Maar met maagbeschermers en prascend afgebouwd, loopt er nu weer een heel blij vrolijk paard. Ze krijgt een half tabletje per dag nu. Zit mooi glimmend in haar zomer vacht en heeft alleen nog een paar van die hele lange winter haren die inmiddels blond zijn :D

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:41

Jessix schreef:
Klopt, mijn paard kreeg het jaren geleden. Toen was het pas net pracend geworden ipv de variant voor mensen. 1 pil was standaard, van opbouwen was bij de meeste dierenartsen geen spraken.

Dankzij het topic hier op bokt ben ik begonnen met 1/4 pilletje. Heb heel langzaam opgebouwd en ben zelfs tussen door weer een keer terug gegaan naar een lagere dosering.

Uiteindelijk veel profijt gehad van de medicatie maar het is dus wel even voorzichtig opstarten en zoeken naar de juiste dosering.

Zo heb ik het ook gedaan , ook door het topic hier op Bokt :j
Dierenarts was het er niet helemaal mee eens maar mijn paard heeft geen last van bijwerkingen gehad.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:48

fransje23 schreef:
Jessix schreef:

Zo heb ik het ook gedaan , ook door het topic hier op Bokt :j
Dierenarts was het er niet helemaal mee eens maar mijn paard heeft geen last van bijwerkingen gehad.

Eens, bokt en mijn hoefsmid hebben me destijds goed geïnstrueerd

Tot slot nog een tip: mijn stalgenootje heeft me laten zien dat je het pilletje makkelijk kan oplossen in water, in zo'n plastic spuitje. Ik voer het nu dus al jaren op die manier. De eerste twee keer keek ze me gek aan, maar nu doet ze haar mond al open. Ideaal want je weet zeker dat ze alles binnenkrijgt. Ook heb ik geen gedoe met dat ze het vies vindt etc. Dat had ik wel toen ik het los voerde of in de brokjes :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:14

Hier ook een 15 jarige shet die sinds sep 2019 op Prascend staat.
Ook hier door de DA eerst op 1/4 tablet gezet : bijna onmiddellijk een depri en niet-etende pony.
Ook via hier en lezen van info verminderd naar 1/8 - ik vermaal een pil, verdeel dat zo'n beetje in 8 hoopjes en stop dat in lege gelcapsules. Die stop ik elke dag gewoon tussen z'n brokjes en dat gaat absoluut zonder problemen naar binnen.
Regelmatig hoefjes laten bijhouden (in ons geval elk kwartaal ong.),
afgemeten hooi via slowfeeder, 2 porties Ultimate Balancer per dag en 1x per dag een schepje Gluco Balance en IJslands zeewier of brandnetel.
3 - 4x recreatieve beweging per week (rijden, longeren, mennen, wandelen).
Met z'n maatje op een grote paddock met inloopstal, dus feitelijk 24/7 buiten.
We scheren hem niet 's winters, maar hij draagt wel een regendeken en/of een 200gr deken dan erbij. Met name omdat hij dus slecht tegen nat worden kan - daar begin het toen eind sept mee, dat hij een dikke regenbui op z'n kop gehad had dat weekend.

Toen hij in sept vorig jaar ziek werd en gediagnosticeerd werd met Cushing (en hij had sowieso al insuline resistentie), was hij echt een paar weken in slechte doen. Onder de korsten, pijnlijk-stijf lopen (maar hij was niet gevoelig op z'n hoeven) en dik en opgezwollen.
Na een maandje werd het steeds beter en hebben we het rijden weer opgepakt.
Maar toen we dus eenmaal door die periode heen waren, heeft hij geen terugval meer gehad en is hij in goede doen nu!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:16

Ik heb altijd wortels uitgehold en daarin de stukjes pil verstopt. Tussendoor gaf ik ook wortel stukjes zonder pil zodat hij ze bleef eten.
Bananen was hij gek op maar daar wist hij de stukje pil in te ontdekken en uit te spugen, met appels ook.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:18

Zeker kwaliteit van leven, mét medicatie.

Voor mij zou niet behandelen echt geen optie zijn, zeker als je weet dat ze PPID hebben.

Let er wel op: als ze erg pijnlijk zijn van de hoefbevangenheid dan kan de ACTH waarde door de pijn/stress hoger zijn en kun je dus een vals positieve uitslag krijgen.

De hoogte van de ACTH zegt niet zo veel over de prognose/het verloop. Wel belangrijk om na de start van de behandeling regelmatig de ACTH waarde te controleren, om te kijken of de dosering van de Prascend goed is. De eerste keer heb ik dat na 3 maanden gedaan en nu prik ik elk jaar of elke twee jaar om te kijken of de dosering goed is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:29

Jasmijn159 schreef:
De hoogte van de ACTH zegt niet zo veel over de prognose/het verloop. Wel belangrijk om na de start van de behandeling regelmatig de ACTH waarde te controleren, om te kijken of de dosering van de Prascend goed is. De eerste keer heb ik dat na 3 maanden gedaan en nu prik ik elk jaar of elke twee jaar om te kijken of de dosering goed is.

Dat ligt er ook maar net aan :D

6 jaar geleden was de acth van mijn ene merrie 489 pg/ml ofzo. Na een jaar op prascend 101 pg/ml
2 jaar geleden verhoogd van 1 pil naar 1 1/2 pil.
Vorig jaar bij een seniorencheck zat de acth-bepaling er gratis bij, dus kom maar op :Y)
253 pg/ml was het resultaat :')

Merrie ziet er gewoon goed uit en is fris en fruitig.
Ik heb nooit die waarde binnen de grens gekregen bij haar met de prascend. Nog zelfs niet in de buurt :+
Maar internisten zijn het er ondertussen wel over eens dat er nog een heel groot grijs gebied is omtrent ppid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:04

Ik ben toen ook gewoon afgegaan op het klinische beeld. Testen heb ik niet meer gedaan, maar ik denk ook wel omdat mijn paard stabiel bleef op de medicatie. En nogmaals in mijn geval was er geen sprake van HB.

Zou ik het niet goed onder controle krijgen dan had ik wellicht vaker getest.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:35

Mijn merrie was net een lappendeken in het voorjaar.Emmers met wol kwam eraf.Stukjes zomervacht afgewisseld met stukjes wintervacht.En het kwam allemaal goed.Wel had ze al heel vroeg de vliegendeken op omdat ze er van een afstand uitzag alsof ze zwaar verwaarloost werd.

Afbeelding
Er zat al gewone zomervacht onder.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 23:58

tiwi1969 schreef:
Ik heb altijd wortels uitgehold en daarin de stukjes pil verstopt. Tussendoor gaf ik ook wortel stukjes zonder pil zodat hij ze bleef eten.
Bananen was hij gek op maar daar wist hij de stukje pil in te ontdekken en uit te spugen, met appels ook.

Dat is een heel nuttige tip. Prascend is nogal vies en je moet het goed verstoppen om het ze te laten eten. Op het laatst was het bij onze pony echt een probleem, ondanks stukjes wortel en appel. ZE vertrouwde die niet meer, ook niet als er niets in zat.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:41

Ik sta nu sinds januari bij mensen aan huis. Daar staat een zwaar verwaarloosde shet (verwaarloosd uit onwetendheid) ze is tussen de 15 en 20 jaar. We proberen haar er weer bovenop te krijgen.
Maar ze vertoond veel verschijnselen van ppid.
Pony is niks gewend, en reageert op normale verzorging al heel heftig.
Tandarts, hoefsmid, scheren, dekentje op 1 groot drama en veel stress.
Bij deze pony heb ik persoonlijk zoiets van geef haar nog wat goede jaren zo lang het nog gaat en als de klachten te erg worden in laten slapen.
Er wordt verder niks met de pony gedaan. Poetsen vind ze ook niks.
Is niet betrouwbaar voor kinderen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 09:20

Hallo allemaal even een update de shet is wonderbaarlijk genoeg negatief getest op Cushing!
zowel ik als de DA waren enorm verbaasd, ..hopelijk zijn we nu op het juiste spoor. Wel is hij insuline resistent en is zijn gebit behandelt.
Aan de ene kant ben ik opgelucht, geen gedoe met pillen maar het is ook niet niets.Zijn voetjes hadden vooral last van de te harde ondergrond in de weide door het droge weer er speelde dus totaal geen hoefbevangenheid en hij was verkeerd bekapt dat was wel een enorme opluchting. De kinderen is op een leuke manier door de da uit gelegd wat het betekend voor hun en hun pony en zijn arbeid.Echt ik ben zo dankbaar voor die vrouw, plots heb ik dus een kind wat weer gewoon slaapt als ze naar bed gaat. Onze dochter was er zo enorm mee bezig omdat ze bang was dat haar vriendje werd ingeslapen en het naderende afscheid.
wel is er voor werk op het harde voor de koets een hoefschoentje aangeraden!
Dus dat is onze volgende zoektocht :Wat zijn de betere dempende sportschoenen voor ons vriendje wie heeft daar ervaring mee?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:32

Nike ! :D

Nee, ik heb echt geen idee. Nooit met hoefschoenen bezig geweest.

Maar wel zo fijn dat de uitslag gewoon goed was !
Kunnen jullie aan de slag met die IR, het is ook een beetje het ras ervoor hé :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:54

Equine Fusion Active :j Neem even contact op met Ciska (Dennis hier op bokt), of Klaas Feuth van Hoofwear.com

hveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:46

Dat is idd erg lastig. Sowieso is het lastig om te bepalen wat het kwaliteit van leven is voor een paard. Ik denk dat daar geen vast antwoord voor is, gezien iedereen daar anders over denk. Veel sterkte met je beslissing!