Gebruik mineralen likemmer in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:07

je kan die in de stal zetten ook, maar wel even in de gaten houden dat ze niet gaan likken uit verveling. Dus zorgen voor een steen met weinig suiker in, en ernaast bij voorkeur onbeperkt ruwvoer.

Prima2Donna

Re: Gebruik mineralen likemmer in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:14

Top bedankt voor de tips.

Momenteel komt hij nog niet op de wei. Zodra de zomerwei klaar is gaat hij daar 3 of 4 dagen p/w op voor een aantal uurtjes (is aan de dikke kant). In de paddock staat hij niet vaak, maar meestal zo'n 15-30 minuten. Ik blijf er wel continu bij om te zorgen dat hij niet te veel zand binnenkrijgt.
Uit verveling zou zeker kunnen maar meestal is er geen mogelijkheid om er een ander paard bij te zetten helaas. Dus nu gaat hij echt de paddock in voor het rollen en niet voor de dagelijkse beweging.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:18

Prima2Donna schreef:

Momenteel komt hij nog niet op de wei. Zodra de zomerwei klaar is gaat hij daar 3 of 4 dagen p/w op voor een aantal uurtjes (is aan de dikke kant). In de paddock staat hij niet vaak, maar meestal zo'n 15-30 minuten. Ik blijf er wel continu bij om te zorgen dat hij niet te veel zand binnenkrijgt.
Uit verveling zou zeker kunnen maar meestal is er geen mogelijkheid om er een ander paard bij te zetten helaas. Dus nu gaat hij echt de paddock in voor het rollen en niet voor de dagelijkse beweging.

Dat zou dan zomaar door verveling komen want hij staat nu dus 22/7 op stal en straks al niet veel beter?
Andere stalling lijkt dan de oplossing

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:24

In stal hapte mijn vorige paard hele brokken uit de emmer. Emmer in haar wei gezet en toen keek ze er niet meer naar om.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:24

Andere stalling heb ik zeker al eens over nagedacht maar ik kom hier al 10 jaar en ken iedereen, krijg hier les van de eigenaresse en dat gaat ook steeds beter. Eigenlijk wil ik niet weg... Staat hier in volpension dus als ik een keer niet kan is het niet erg. Ja hij staat lang op stal maar als hij buiten komt wil hij ook graag weer naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:25

Prima2Donna schreef:

Ik zou eens kijken naar een andere stal ipv een likemmer. Dit is natuurlijk geen manier van paarden houden.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 12:27

Ik ben inmiddels voor een andere oplossing gegaan, teveel verschillende paarden en eigenaren bij elkaar dus nu puur alleen voor mijn paardjes. Ik moet ook even nazoeken wat de jongste extra kan geven want die betrapte ik vanmorgen op het eten van aarde -O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:30

Prima2Donna schreef:

Kijk eerlijk naar hoe je paard gehouden wordt. Hij krijgt 15 minuten speeltijd per dag en moet de rest van zijn leven in een kamertje van 3 bij 3 spenderen. Dat is voor geen enkel paard fijn.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:32

Mijn pony gaat overigens wel elke ochtend in de stapmolen en 's middags kom ik elke dag. En dan wissel ik af wat ik met hem doe. Dus hij krijgt wel degelijk zijn beweging, alleen niet elke dag lang op de wei. Dan wordt hij ook echt tonnetje rond.

@TS, balen zeg! Mag ik vragen wat je andere oplossing is? :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:50

Prima2Donna schreef:
Andere stalling heb ik zeker al eens over nagedacht maar ik kom hier al 10 jaar en ken iedereen, krijg hier les van de eigenaresse en dat gaat ook steeds beter. Eigenlijk wil ik niet weg... Staat hier in volpension dus als ik een keer niet kan is het niet erg. Ja hij staat lang op stal maar als hij buiten komt wil hij ook graag weer naar binnen.

Omdat buiten eng en saai is. Alleen in de paddock vind geen enkel paard leuk.
Verhuizen is moeilijk en spannend, dat snap ik. Maar je paard zo lang in een klein hokje opsluiten is echt niet meer van deze tijd. Jullie moeten het allebei fijn hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:59

Prima2Donna schreef:

Serieus? Dat is echt niet meer van deze tijd.

Je paard komt aan omdat ie te weinig beweegt, niet alleen vanwege dat beetje wei. En het kan enorm verschillen hoe de wei gezaaid en onderhouden is. In een wei hoort geen zwaar bemest raaigras te staan.

Je paard wil niet naar binnen. Je paard heeft een ritme gekregen en buiten is er niks.

Ik ben zelf voor 24/7 buiten en alles bij ons is ex stalpaard die ook zogenaamd naar binnen wilde, dun velletje hebben etc etc. Maar onze omstandigheden zijn goed.

Ik weet dat niet iedereen dat wil, maar er zit nog heeeeeeeeeel veel tussen amper naar buiten zoals bij jouw stal en 24/7.
Er wordt niet voor niks gesproken over de welzijns wet waarvan velen hopen dat minimaal aantal uren buiten worden opgenomen en het echt verboden wordt paarden alleen buiten te zetten.

Likken aan zoutblokken, hout etc kan ook verveling zijn of te weinig ruwvoer. Voer moet in verhouding zijn tot bewegen, maar mag nooit minder zijn dan de minimale behoefte. Als je paard voldoende hooi krijgt voor zijn gewicht, maar zo weinig uit de stal komt, kan hij alleen rondjes draaien en het voer niet "gebruiken"

Voor dat soort problemen helpen likstenen niet. Dat is hetzelfde als een bal ophangen in stal omdat een paard alleen is en zich verveeld........

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:13

Joman schreef:
Hebben jullie paarden allemaal een vitamine en mineralen tekort dan? Of waarom zou je in hemelsnaam zo’n emmer willen geven? Dit kan schadelijk zijn voor je paard namelijk.

Lief dat je zo bezorgd bent,maar de paarden krijgen hier al jaren zo'n emmer en zijn niet alleen oud maar ook kerngezond.

Ik geef het hele jaar door een emmer van de aveve. Die is een stuk goedkoper als de emmers die hier voorbij komen https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... -lik/81d33
Het wisselt hier hoelang ze er mee doen . Ik heb er juist ene voor een deel weggegooid die heeft er een hele winter gestaan.Dan word het laatste vies op den duur.
De emmers was ik uit en zijn ideale voer emmers.

Heel soms is een emmer op een maand leeg. Ik gebruik er 2 a 3 op een jaar op 8 paarden. Bij mij staat hij onder de schuil stal,ik heb daar ook nog een himalaya liksteen hangen en een gewone zoutsteen.Daar word eigenlijk niet na gekeken.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:27

Een boeiend topic dit!
Denk dat ik ook zo'n emmer ga proberen hier. Kan het kwaad voor een geit als die af en toe een lik neemt? Overdag loop hier nl alles door elkaar.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:37

Prima2Donna schreef:
Mijn pony gaat overigens wel elke ochtend in de stapmolen en 's middags kom ik elke dag. En dan wissel ik af wat ik met hem doe. Dus hij krijgt wel degelijk zijn beweging, alleen niet elke dag lang op de wei. Dan wordt hij ook echt tonnetje rond.

Een likemmer gaat jouw probleem niet oplossen. Zoek een fatsoenlijke stalling waar je paard gewoon de hele dag buiten komt, hoe je hem nu gestald hebt is echt niet meer van deze tijd en ronduit slecht en sneu voor het dier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:43

Astorga schreef:
Een boeiend topic dit!
Denk dat ik ook zo'n emmer ga proberen hier. Kan het kwaad voor een geit als die af en toe een lik neemt? Overdag loop hier nl alles door elkaar.

Zelfde koperbehoefte, dus hoort geen probleem te zijn, meeste schapenrassen is een ander verhaal, die hebben op een paar uitzonderingen na veel minder koper nodig.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:43

Ik zag deze likemmers online voorbij komen en het concept stond me in 1e instantie wel aan (volgens mij overgenomen uit de rundvee-/schapenhouderij want daar gebruiken ze soortgelijke producten voor lagere prijzen), maar toen ik verder ging lezen vroeg ik me toch af in hoeverre dit niet gewoon marketing is?

Is dit niet gewoon een luxe (dure) liksteen?

Want je kan een vitaminebrok niet hiermee vervangen als ik het goed begrijp.
En als jij je paard al voorziet in een liksteen en vitaminebrok, waarom zou je dit dan nog bijgeven?
Of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:45

BarbaLala schreef:
Ik zag deze likemmers online voorbij komen en het concept stond me in 1e instantie wel aan (volgens mij overgenomen uit de rundvee-/schapenhouderij want daar gebruiken ze soortgelijke producten voor lagere prijzen), maar toen ik verder ging lezen vroeg ik me toch af in hoeverre dit niet gewoon marketing is?

En als jij je paard al voorziet in een liksteen en vitaminebrok, waarom zou je dit dan nog bijgeven?
Of zie ik dat verkeerd?

In dat geval zou je zo’n emmer dus niet moeten aanbieden aan je paard.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:43

BarbaLala schreef:

Of zie ik dat verkeerd?

Wat ik het voordeel vind is dat ze naar eigen behoefte kunnen likken.En aangezien hij hier heel wisselend gebruikt word ,doen ze dat blijkbaar. Bij een vitamine brok douwen wij er maar wat in ,op goed geluk. Het is denk ik ook een beetje hoe je je paarden houd. Een paar paarden die bij mij in pension staan krijgen niks bij gevoerd en leven van gras of hooi gelang de tijd van het jaar en dan die emmer met mineralen Plus dat die emmer 25 euro kost en ik dat nu niet gigantisch duur vind voor zo'n grote emmer.Twee zakken voer en ik ben meer kwijt.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:51

Ik ben ook van plan om een mineralenemmer aan te schaffen voor mijn paard en vraag me toch af hoe de likemmers tot nu toe bevallen? Zit er ook veel verschil in de merken (behalve de prijs)?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:27

Hier op stal staan 3 paarden 24/7 buiten op een weiland, de emmer hebben ze eraf gehaald en gewoon dat brok in de wei. Zelfs na de felle buien etc zag ik gisteren gewoon dat brok in de wei liggen. Het slinkt dus niet direct door regen weg denk ik.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:17

mijn pony's (7) staan 24/7 gehele jaar buiten. Met weinig gras en worden bijgevoerd met arme kuil of hooi. Ze krijgen geen brok.
Wij hebben een melkveebedrijf en daar heb je van die grote mineraal bakken voor. Deze krijgen hun. Een gewoon zoutblok willen ze niet hebben.
Is inderdaad wel als het veel regent dan is de bovenkant zacht maar hier slurpen ze dat gewoon op. Bij veel droogte doe ik er af en toe een emmer water over. Ze vinden het heerlijk. Het merk is provimi.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:59

Ik heb nav dit topic de emmer van Vente besteld. Die lijkt goed te bevallen, er wordt momenteel dagelijks zichtbaar aan gelikt.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:03

Hier nu iets meer dan een maand de emmer (Vente) staan voor 2 paarden en 2 mini's en de bodem is zichtbaar. Ze maken er veel gebruik van, of ze zich er beter door voelen weet ik niet, maar ze doen het prima en ik vind het fijn iets te hebben wat ze naar behoefte kunnen opnemen.