Dikke kroonranden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Dikke kroonranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:45

Graag gedaan. Succes!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:15

Dit is volgens mij een mooi voorbeeld van 'coronitis'. Soms komt dat inderdaad samen met hoef- of straalkanker voor, soms niet en soms wordt een coronitis uiteindelijk een straalkanker.
Het reageert vaak goed op prednisolon, maar je moet voldoende hoog doseren en erg lang volhouden. Dit is niet iets wat met een week of 3 over is.
Verder een goede smid, want de hoeven zijn vrij lang. En je kunt ter ondersteuning biotine bij gaan voeren.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:57

Madelief_wk schreef:
rien10 schreef:
Mijn tip blijft: Ga naar Kliniek Visdonk. Maak daar een afspraak met Rob van Nassau.

https://dierenhospitaal-visdonk.nl/

http://hoofcare.nl/

Ik ga in ieder geval contact opnemen met de vraag of er iets mogelijk is en of ze iets weten. Bedankt voor de tip!

Houd je ons op de hoogte? Ik ben zeer benieuwd wat het nou precies is. Veel succes +:)+

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 18:58

tjiftjaf schreef:
Mijn tip blijft: Ga naar Kliniek Visdonk. Maak daar een afspraak met Rob van Nassau.

https://dierenhospitaal-visdonk.nl/

http://hoofcare.nl/

Ik ga in ieder geval contact opnemen met de vraag of er iets mogelijk is en of ze iets weten. Bedankt voor de tip![/quote]
Houd je ons op de hoogte? Ik ben zeer benieuwd wat het nou precies is. Veel succes +:)+[/quote]

Zeker! Heb een mail gestuurd met oude, nieuwe foto’s en de uitslag van het biopt dus ben benieuwd

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:02

Super dat je dit gedaan hebt. Ik hoop dat ze goed nieuws voor je hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:44

ik zou geen biotine bij gaan geven nu.
word zelfs afgeraden bij huidaandoeningen omdat het de aanmaak van keratine juist kan stimuleren.
even niet meer zelf smeren, of wat dan ook en inderdaad comtact opnemen met rob van nassau.
hij kent dit, kijk hier ook
https://www.americanfarriers.com/articl ... ?v=preview

je hebt al contact gezocht zie ik.
fijn,hij kan vast helpen.
ben benieuwd hoe het verder gaat

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:57

Ja ik ken dit, mijn pony heeft dit gehad. De kroonranden waren nog veel dikker bij haar als bij jou paard. Bij haar kwam het na hele heftige hoefproblemen, waarbij ze een ontschoening heeft gehad. De nieuwe hoef groeide heel snel aan, maar de kroonranden werden heel dik bij die groei. Ook bij de andere hoeven, dat was wel bijzonder.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er verder onderzoek naar is gedaan. Na een maand of 3 nam de zwelling langzaam af, en uiteindelijk begonnen de problemen opnieuw en heb ik haar laten inslapen.

Mijn pony heeft er nooit kreupel op gelopen. Ik heb geen tips, behalve: hou het vettig. Smeer het in. Ik gebruikte levertraan, stinkt enorm maar werkt wel erg goed.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:59

zorro schreef:
Ja ik ken dit, mijn pony heeft dit gehad. De kroonranden waren nog veel dikker bij haar als bij jou paard. Bij haar kwam het na hele heftige hoefproblemen, waarbij ze een ontschoening heeft gehad. De nieuwe hoef groeide heel snel aan, maar de kroonranden werden heel dik bij die groei. Ook bij de andere hoeven, dat was wel bijzonder.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er verder onderzoek naar is gedaan. Na een maand of 3 nam de zwelling langzaam af, en uiteindelijk begonnen de problemen opnieuw en heb ik haar laten inslapen.

Mijn pony heeft er nooit kreupel op gelopen. Ik heb geen tips, behalve: hou het vettig. Smeer het in. Ik gebruikte levertraan, stinkt enorm maar werkt wel erg goed.

Wat verdrietig wat je met je pony hebt mee gemaakt. Het paard van Madelief heeft iets anders

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 20:00

zorro schreef:

Wat zielig van je pony!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:03

Ik ben heel benieuwd wat het Horney syndroom is. Heb je daar een artikel of iets over, kan namelijk niks vinden op internet.

Ben heel benieuwd naar hoe dit afloopt. Hoop dat je blijft updaten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:12

BETUWE schreef:
Jet schreef:

Door het horney syndroom maakt het paard juist overmatig Hoorn aan waardoor de kroon randen verdikken en de stralen en hoefballen maken ook te veel Hoorn aan.

En wat denk je dan wat straalkanker/hoefkanker is? Dat is ook woekering van de hoornige delen van de hoef. Als ik zoek op Horney Syndroom vind ik totaal niets dat met paarden te maken heeft, behalve gelinkt naar hoefkanker of het Engelse Hoofcanker.
Ik hoop dat het paard er niet veel pijn aan heeft, heel veel sterkte in elk geval.

Citaat:
Goh lekker aanvallend.

Ik geef alleen de feiten door die de dierenartsen toen tegen ons hebben gezegd, na aanleiding van de onderzochte biopten. Deze biopten zijn juist genomen omdat er angst was dat het straal/ hoef kanker was. Gelukkig heeft het paard er absoluut geen last van.

Ik bedoel het totaal niet aanvallend, alleen jijzelf zegt dat dit om teveel hoorngroei gaat en ik geef aan dat dat dus bij hoefkanker ook zo is.
Fijn dat het paard er totaal geen last van heeft. Bedenk alleen wel dat als hij het aan vier benen heeft, ook nog alle vier benen pijn kunnen geven, waardoor het net lijkt alsof hij er geen last van heeft.

TS, super dat je contact hebt gezocht met van Nassau, ik hoop dat je snel een reactie hebt en dat zij een goede behandeling weten waardoor jouw paard er ( hopelijk helemaal) vanaf komt.
Sterkte ermee hoor, ik ben erg benieuwd naar het verloop verder.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:10

BETUWE schreef:
zorro schreef:

Wat verdrietig wat je met je pony hebt mee gemaakt. Het paard van Madelief heeft iets anders

Dat betwijfel ik. Haar paard heeft een ander voortraject. Maar de kroonrand aandoening lijkt me exact hetzelfde.

Ik heb het idee dat deze aandoening ontstaat als er iets met de hoef gebeurt (bij jou paard begon het na rotstraal toch ts?), en dat daarna de groeibalans verstoord raakt ofzo.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:15

Dat betwijfel ik. Haar paard heeft een ander voortraject. Maar de kroonrand aandoening lijkt me exact hetzelfde.

Ik heb het idee dat deze aandoening ontstaat als er iets met de hoef gebeurt (bij jou paard begon het na rotstraal toch ts?), en dat daarna de groeibalans verstoord raakt ofzo.[/quote]

Het begon inderdaad na rotstraal, maar ik heb nu Van Nassau gemaild en ik wacht nog op antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:38

Oeioei er kan wel eea aan de hoef verbeterd worden. In welke omgeving zit je?
Super dat je zo open staat voor adviezen +:)+

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:39

Humpiedumpie schreef:
Oeioei er kan wel eea aan de hoef verbeterd worden. In welke omgeving zit je?
Super dat je zo open staat voor adviezen +:)+

Paard staat in neerijnen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:52

Amber_anne schreef:
Ik ben heel benieuwd wat het Horney syndroom is. Heb je daar een artikel of iets over, kan namelijk niks vinden op internet.

Ik quote mezelf even omdat ik toch wel nieuwsgierig ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:51

Misschien zou je Jos de Mol eens foto’s kunnen sturen. Hij zit regio gelderland. En heeft veel ervaring met “probleemhoeven”. Hij is een natural balance smid.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 11:56

Amber_anne schreef:
Amber_anne schreef:

Ik quote mezelf even omdat ik toch wel nieuwsgierig ben

Ik snap het hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet veel over weet. Het is iets vrij “nieuws” en er is niet veel over bekend. De dierenarts waar ik bij ben geweest is naar een speciaal congres geweest speciaal voor het hornysyndrome. Het zorgt ervoor dat er meer hoorn aangemaakt wordt. De aandoening is eeg zeldzaam.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:57

Ik was nieuwsgierig of je al wat meer weet.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:07

Hoi hoi,
Ik heb Van Nassau een mail gestuurd maar geen antwoord. We kregen van de staleigenaar te horen dat het dan toch verstandig was om naar de kliniek te gaan. We hebben wat rond gevraagd naar welke kliniek en hebben besloten om naar de Lingehoeve te gaan. We zijn afgelopen donderdag (30-04) naar de kliniek geweest. Ze zeiden dat ze nog nooit van het “Hornysyndroom” hadden gehoord. Ze hebben gekeken en zeiden meteen dat het GEEN STRAAL/HOEFKANKER is. Ze konden er geen naam aan geven. Wel zeiden ze dat ze het veel erger hadden gezien. We kunnen er van de buitenkant niks opsmeren en de hoefsmid kan er verder ook niks aan doen. Wegsnijden tot bloeden toe heeft geen zin. Verder kwam er een soort pus/snot uit haar linker neusgat en het stonk enorm. Meteen ernaar laten kijken. Ze hebben een röntgenfoto gemaakt en er kwam uit dat het een voorhoofdsholteontsteking is. Ze krijgt hier twee keer per dag antibiotica voor. Het kan zijn dat het niet aanslaat omdat het een holte is waar geen bloed bijkomt en dan zouden we terug moeten komen. Ze staat nu lekker op de wei en ik kijk aan of ze wil lopen want het lijkt me best pijn doen zo’n voorhoofdsholteontsteking. Verder heeft hij bloed afgenomen om te kijken of er een verband zou kunnen zitten tussen de ontsteking en haar hoeven. Maandag krijgen we de uitslag en kijken we of we weer op de prednison moeten. Dit zou dan niet weer continu zijn, maar korte periodes van 3 weken prednison met een maand rust. Deze aandoening gaat niet zomaar over en het kan dus jaren gaan duren. We kunnen dan in de loop van de tijd afbouwen naar mate van verbetering.

Bedankt voor de reacties!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:17

Een compliment voor jou dat je er bovenop zit en naar de Lingehoeve bent geweest.
Wel raar dat van Nassau niets heeft laten horen. Maar ja, de broers van Nassau zijn gewoon horken.
Goed dat de Lingehoeve ook verder heeft gekeken. Hopelijk slaat de antibiotica aan. Beterschap voor je paard.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:17

tjiftjaf schreef:
Een compliment voor jou dat je er bovenop zit en naar de Lingehoeve bent geweest.
Wel raar dat van Nassau niets heeft laten horen. Maar ja, de broers van Nassau zijn gewoon horken.
Goed dat de Lingehoeve ook verder heeft gekeken. Hopelijk slaat de antibiotica aan. Beterschap voor je paard.

Dankjewel!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:32

Mooi dat je zo doorgepakt hebt! Als zij al niet van dat syndroom gehoord hebben, is het niet gek dat wij het ook niet kennen ;) . Wel fijn dat het geen hoef-/straalkanker is, dat is ook een vreselijk iets.
En voor wat betreft die voorhoofdsholteontsteking, hebben ze heel goed naar het gebit gekeken en zijn ze met zo'n cameraatje via de neus gaan kijken? Soms krijg je dat als er een gebroken kies achterin zit die over het hoofd gezien is door een "gewone' paardentandarts, soms is er iets anders naars aan de hand waardoor er zoveel pus gevormd wordt. Hebben ze niet voorgesteld om die holte te spoelen?
Hopelijk slaat de prednison aan en wordt het minder en verdwijnt het uiteindelijk.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:34

Jet schreef:
Mooi dat je zo doorgepakt hebt! Als zij al niet van dat syndroom gehoord hebben, is het niet gek dat wij het ook niet kennen ;) . Wel fijn dat het geen hoef-/straalkanker is, dat is ook een vreselijk iets.
En voor wat betreft die voorhoofdsholteontsteking, hebben ze heel goed naar het gebit gekeken en zijn ze met zo'n cameraatje via de neus gaan kijken? Soms krijg je dat als er een gebroken kies achterin zit die over het hoofd gezien is door een "gewone' paardentandarts, soms is er iets anders naars aan de hand waardoor er zoveel pus gevormd wordt. Hebben ze niet voorgesteld om die holte te spoelen?
Hopelijk slaat de prednison aan en wordt het minder en verdwijnt het uiteindelijk.

De dierenarts zei dat hij verder niks aan de kiezen zag. Ze hebben voorgesteld te spoelen als de antibiotica echt niet aanslaat. We proberen het dus eerst met de antibiotica als dat niet lukt gaan ze een gaatje in haar schedel maken en inderdaad de ontsteking weghalen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:36

Dat klinkt goed hoor. Toch zou het mooi zijn als ze kunnen achterhalen waarom er zoveel pus gevormd wordt, maar goed dat is dan maar iets voor als de AB niet werkt!