Marlou heeft een ongeluk gehad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 10:41

dioni schreef:
Dat klapvoetje kan ook door een beschadigde zenuw komen (zeker als de schouderpartij ook beschadigd is), en ook dat kan herstellen. Hoe zeker is het dat de pezen beschadigd zijn?
Ik denk dat een echo zodra de zwelling weg is wel duidelijkheid kan geven.

Hadden we t gister ook over. Zenuwbeschadiging zou niet vreemd zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:01

Absolem schreef:
Ik zou denk ik nu al een pleegmerrie zoeken ... het veulen laten komen . Biest laten drinken bij mama .En vervolgens na de biest overhevelen naar de pleeg mama . Dat is fair voor het veulen die kan dan lekker opgroeien met genoeg beweging . En dan is mama ontlast en kan rustig genezen .

Ik denk dat het voor zowel merrie als veulen beter is om contact met elkaar te kunnen houden.Al kan de merrie niet meerennen in de wei (dat doen ze volgens mij meestal toch weinig) dat het veulen wel bij haar kan en melk drinken.

XxLiEsJuHhxX

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:13

Wat heftig TS!

Het schraap filmpje ziet er inderdaad heel heftig uit.

Hopelijk valt het uiteindelijk toch nog wel mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:26

anjali schreef:
Absolem schreef:
Ik zou denk ik nu al een pleegmerrie zoeken ... het veulen laten komen . Biest laten drinken bij mama .En vervolgens na de biest overhevelen naar de pleeg mama . Dat is fair voor het veulen die kan dan lekker opgroeien met genoeg beweging . En dan is mama ontlast en kan rustig genezen .

Ik denk dat het voor zowel merrie als veulen beter is om contact met elkaar te kunnen houden.Al kan de merrie niet meerennen in de wei (dat doen ze volgens mij meestal toch weinig) dat het veulen wel bij haar kan en melk drinken.

Ik zou deze merrie niet eens uit stal willen halen met de huidige 'loszittende' onderdelen.. Veulentje moet tzt toch wel echt naar buiten en hoe groot is de kans dat het nog echt 'goed' komt voor deze merrie? Dan moet het toch op zijn minst aan elkaar gezet worden?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:31

bobje26 schreef:
Ik zou deze merrie niet eens uit stal willen halen met de huidige 'loszittende' onderdelen.. Veulentje moet tzt toch wel echt naar buiten en hoe groot is de kans dat het nog echt 'goed' komt voor deze merrie? Dan moet het toch op zijn minst aan elkaar gezet worden?

maar wat stel je voor? merrie en gezond volgroeid veulen afspuiten?

ik heb dit ook een keer bij de hand gehad en 2 dagen na bevalling merrie af laten maken en veulen bij een pleegmerrie geplaatst.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:33

Heel veel beterschap gewenst!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:34

Heb het filmpje niet gekeken maar ik wil jou en je paard heel veel sterkte wensen! Heel veel beterschap en ik hoop dat het goedkomt met je merrie :(:) En dat je straks een prachtig gezond veulentje hebt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:40

Jemig! Wat een ontzettend dikke pech, zo gaat iets tijden goed en ineens bezeren ze zich er zo heftig aan.
Bijzonder met dat schrapen ook. Je zou zeggen, dat doet zeer en dan doe je dat niet (of 1x en oeps dat doet zeer) maar ze gaat ook gewoon door. Stoer en taai paardje.
Ik hoop van harte voor je dat ze nog wat kan opknappen voor het veulentje komt (en zal ook een hele hoop blauw, beurs, verrekt en spierpijn mogelijk zijn).
Die rekening is ook fors ja :(
Leuk man, paarden :/

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:43

Ach arm meisje...

neem eens contact op met Alex Brander van Veterinaire Wondzorg. Ik heb hem hele lelijke wonden zien genezen met behulp van onder andere honingzalf.

Zelf ook bij mijn pony’tje eens lelijke wonden op haar kogels gehad. Helemaal keurig genezen daardoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:54

fokfanaat schreef:
bobje26 schreef:

maar wat stel je voor? merrie en gezond volgroeid veulen afspuiten?

ik heb dit ook een keer bij de hand gehad en 2 dagen na bevalling merrie af laten maken en veulen bij een pleegmerrie geplaatst.

Volgens mij bedoelen ze al een pleegmerrie zoeken voor het veulen als het er is. Zodat de merrie kan genezen en t veulen een 'normaal' leven leid. Zonder boxrust etc.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:55

Bah wat akelig dit. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen en duimen voor straks een gezond veulen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:08

Bedankt voor alle tips..Ik pak alles mee.
Heb al rauwe koud geslagen honing voor de wonden.
Gebruik ook vaker dermiel bij wonden. Maar t een is t ander niet.
Ben ook redelijk omringd met mensen die dat gebruiken. Massage heeft ze van Ger Schuurman gehad. Whisky hier op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:18

Je doet het goed hoor Ts :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:27

Jezus wat heftig Jacky!
(Zie net pas dat het om jullie Marlou gaat. :oo )

Hopelijk komt het uiteindelijk allemaal goed met Marlou en haar veulen, al zijn op dit moment alle denkbare situaties en keuzes gewoon verschrikkelijk.
Heel veel sterkte! :(:)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 15:29

Heel veel beterschap voor je mooie haflinger. Ik hoop dat t beter geneest dan t nu laat zien

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 19:45

Het zetten van gips is in dit geval niet aan te raden vanwege de verwondingen.
Dierenarts zoekt nog naar andere oplossingen.

Dierenarts:
Ik heb nog verder contact gehad met Hanneke Hermans, chirurg van de ukp (Utrecht). Zij raadt aan inderdaad zo goed mogelijk te ondersteunen met verband. Ze verwacht dat gips snel drukkingen zal geven. Wel moet het verband komende week wel 1x per 24u of 48u worden gewisseld. Met braces heeft zij geen ervaring, maar ik begrijp dat die toch ook vooral in de revalidatie worden gebuikt. Ook daar geldt dat 24u dragen wellicht tot drukkingen leidt.maar ik zal daar wel komende dagen verder naar kijken.
Wel is de uiteindelijke prognose zeer gereserveerd, maar toch ook afhankelijk van wat de beschadiging precies is.
Ik stel voor om morgen het bedekkende verband te wisselen. Ik zal kijken of er iets van een spalk mogelijk is. Dan in principe 2 dagen te laten zitten en maandag een echo (proberen ) te maken (als ik geen goed beeld krijg, voor jou geen kosten). Ik zal ook kijken naar de braces, maar gezien Pasen zal het wellicht lastig daar goede informatie over te krijgen.
Morgen in de middag afspreken? Ik heb verder niets staan, dus tijd maakt mij niet uit.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 19:48

We zaten hier naar te kijken. Iemand daar ervaring mee.Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:07

Ik zou orthopedieren uit Eindhoven eens benaderen, deze vakmensen kunnen jou het beste informatie geven en adviseren over die brace hierboven of een brace speciaal gemaakt voor je paard. Persoonlijk zou ik dat wel een betere keuze vinden dan een verband. Zeker als ze de brace instellen op beweging (helemaal stijf, of wel de gewenste beweging en verder alles blokkeren, niet dat doorklappen etc)

Heel veel sterkte

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:23

Geen eevaring hiermee... dus eigenlijk een vrij nutteloze post... maar jeetje wat een verwonding dat schraap filmpje... daar word ik spontaan misselijk van...

Ik wens je paard heel veel beterachap toe... en ook jou veel kracht en sterkte...

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:37

Jeetje, TS, wat heftig. Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar wil je wel even heel veel sterkte wensen. Wat een fijne dierenarts heb je dat die zo goed meedenkt en communiceert.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:44

Hier ook gelukkig geen ervaring mee, maar ik wil je ook heel veel sterkte wensen.
Echt heel heftig om je dier zo te zien. :(:)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:16

Jeetje wat een naar beeld, arme merrie. Je komt inderdaad sterk en realistisch over en als het kiezen uit kwaden is moet je gewoon je gevoel volgen. Eens met degene boven mij: dierenarts komt sympathiek en betrokken over, niet zoals hierboven even genoemd werd: alsof het alleen om het commerciële resultaat gaat.

Zou zo'n brace VS verband nog invloed hebben op de bevalling? Dat ze minder makkelijk kan liggen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:14

Ik weet van iemand die een pony had die ze heeft ondersteund met een brace, heel ander geval dan die van jou hoor, maar zij heeft de brace destijds laten maken ( en weer aanpassen etc) door https://www.stelorthopedie.nl/ . Dat was destijds voor haar een betaalbare oplossing. Ik denk dat iets dat op maat gemaakt is voor jouw paard voorlopig de beste oplossing zou zijn. Als je dat zou willen, kan ik je de naam van die persoon wel via pb geven, ik heb haar op Facebook.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:17

Ik vraag me af wat voor nut die brace gaat hebben. Er valt volgens mij weinig nog op z’n plek te houden. Paard lijkt in stand er juist op te staan. Hopelijk kan dit goedkomen met box rust.. veulen zou ik ook een pleeg mama voor durven zoeken.

Wat een super nare situatie TS.. veel sterkte

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:51

Ook ik wil je veel sterkte, kracht en wijsheid toewensen in deze moeilijke situatie! Ik heb geen filmpjes gekeken, gezien de reacties van sommigen..
Maar ik hoop oprecht dat er straks duidelijkheden komen en je weet waar je aan toe bent. Sterkte!