Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:38

Het verpakte hooi hier ruikt niet als voordroog.

Wij trekken alle plastic er af en dan de hele pak binnen.
Veel mensen zoals hoefsmid of zo hebben vaak gedacht dat het hooi was en vroegen dan wat we met de voordroog buiten deden :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:38

Bij mijn leverancier kan ik het net zo bestellen als ik wil, kleine baaltjes, midi of hele grote, net zo droog als ik het hebben wil ook. Dus ja het kan dat je hooi hebt en gewikkeld.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 12:38

8nnemiek schreef:
Hier in de buurt zit een hooiboer die beweert verpakt hooi te kopen, en dat is inderdaad heel droog als het wordt ingewikkeld, maar toch ruik je duidelijk dat het gefermenteerd is. Hij is er zelfs zo zeker van dat hij de gewikkelde balen uit het plastic snijdt en als hooi verkoopt.. Helaas zijn mijn paarden het er niet mee eens dat het ‘echt’ hooi is, want de ene kreeg er dikke benen en wondjes van en de ander begon te pompen omdat hij een stof en schimmelallergie heeft en het ‘hooi’ na een maand toch bleek te schimmelen binnenin.
Ik durf het dus niet meer te geven, dat ingepakte hooi..

Ik heb jarenlang met kleine pakjes hooi achter in mijn auto gesleept :+ Maar dan moet je wel weer ergens anders een opslag hebben.

Daar zou ik ook geen moeite mee hebben maar inderdaad, dan moet het ergens anders heen.

Je zet me wel aan het denken hoor... wat grote pakken bij mijn vriend op de boerderij neerzetten... volgens mij is dat helemaal zo stom nog niet. Ik kom er toch al bijna dagelijks, 3 keer in de week extra even voor werk maakt dan ook geen verschil. Goddikke Annemiek nu heb je wat gezegd :D

Duhelo

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:44

Is onbeperkt voeren geen optie?

Deze zomer zal ik bv geen voordroog meer geven, maar enkel hooi, dan haal ik gewoon wekelijks 20 baaltjes, dump die in mijn hooiruif, net erover en hop, ze kunnen weg voor een ganse week.

Als je wat netten droog kan ophangen kan je opteren om te vullen voor 3-4 dagen ver, die mee naar de weide, overal rond ophangen, en dan hoef je maar 2 keer per week hooi te vullen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:47

In noord oost Brabant weet ik een adres voor je, ik weet niet of dat qua afstand te doen is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:08

Je percentage kloppen niet.

Kuil (silage) vanaf 35% droge stof
Voordroog (vanaf 2 of 3 dagen drogen) ongeveer 60-80% droge stof
Hooi tussen de 80 en 90%droge stof.

Als het gelijk in plastic wordt gewikkeld wordt het nog steeds voordroog genoemd, maar qua droge stof kan het dus gewoon hooi zijn.

Ik heb mijn voordroog laten analyseren en het zat tussen de 84 en 87% droge stof. Bij 4 dagen drogen. Ik had het ook in kleine pakjes kunnen laten persen, maar had onvoldoende opslagruimte op dat moment.

Luca03 schreef:
In theorie heb je 2 soorten gewikkeld ruwvoer: voordroog en balenhooi.
Voordroog is nat (uit m'n hoofd 30-35% droge stof gehalte)
Balenhooi zit tussen hooi en voordroog in (heeft zo uit m'n hoofd een droge stof gehalte van 50-55%).
De meeste boeren die je spreekt zullen het idd over balenhooi hebben.

Echt droog hooi (DS gehalte 85%) heb ik nog nooit ingewikkeld geweten. En kan volgens mij ook niet omdat je een anaeroob milieu krijgt waardoor er toch een fermentatieproces optreed.