Wij trekken alle plastic er af en dan de hele pak binnen.
Veel mensen zoals hoefsmid of zo hebben vaak gedacht dat het hooi was en vroegen dan wat we met de voordroog buiten deden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
8nnemiek schreef:Hier in de buurt zit een hooiboer die beweert verpakt hooi te kopen, en dat is inderdaad heel droog als het wordt ingewikkeld, maar toch ruik je duidelijk dat het gefermenteerd is. Hij is er zelfs zo zeker van dat hij de gewikkelde balen uit het plastic snijdt en als hooi verkoopt.. Helaas zijn mijn paarden het er niet mee eens dat het ‘echt’ hooi is, want de ene kreeg er dikke benen en wondjes van en de ander begon te pompen omdat hij een stof en schimmelallergie heeft en het ‘hooi’ na een maand toch bleek te schimmelen binnenin.
Ik durf het dus niet meer te geven, dat ingepakte hooi..
Ik heb jarenlang met kleine pakjes hooi achter in mijn auto gesleeptMaar dan moet je wel weer ergens anders een opslag hebben.
Luca03 schreef:In theorie heb je 2 soorten gewikkeld ruwvoer: voordroog en balenhooi.
Voordroog is nat (uit m'n hoofd 30-35% droge stof gehalte)
Balenhooi zit tussen hooi en voordroog in (heeft zo uit m'n hoofd een droge stof gehalte van 50-55%).
De meeste boeren die je spreekt zullen het idd over balenhooi hebben.
Echt droog hooi (DS gehalte 85%) heb ik nog nooit ingewikkeld geweten. En kan volgens mij ook niet omdat je een anaeroob milieu krijgt waardoor er toch een fermentatieproces optreed.