Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:29

Art_Ificious schreef:
Hij mest maar héél kleine hoeveelheden en kleine bolletjes.
Probleem is ook dat ik echt de afspraak met de garage niet kan verzetten, dierenarts kan ook enkel woensdagochtend rest van de week kon zij ook niet. Kan wel werk afbellen maar dan moet ik verplicht een dokterspapier hebben en ik ben niet ziek dus dokter gaat niet zomaar een papier voorschrijven.

Sorry Art niet rot bedoeld, maar als zijn darmen echt niet goed werken, kan het heel goed zijn dat hij woensdag gewoon niet haalt... je moet even prioriteiten stellen nu. Ik zou zelfs de nacht niet afwachten eigenlijk...

Tieneke

Re: Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:38

Bel Ann Geysen van Bruyninx Equicare op. Als zij zelf niet kan, zal ze iemand anders doorsturen. Zet je eigen issues opzij en gedraag je verantwoordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:38

Ik zou zsm de dierenarts erbij halen, dan maar een andere. Heel vervelend dat je vertrouwensproblemen hebt, maar dat zou ik in dit geval over heen proberen te stappen, de garage kun je het misschien gewoon uitleggen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:40

Mindim schreef:
Ik zou zsm de dierenarts erbij halen, dan maar een andere. Heel vervelend dat je vertrouwensproblemen hebt, maar dat zou ik in dit geval over heen proberen te stappen, de garage kun je het misschien gewoon uitleggen.

En als je het de garage niet uit kan leggen, dan pech, je paard gaat voor je auto, dit kan niet wachten. Echt niet. Je moet de ernst inzien van de situatie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:43

SinneJ schreef:
Art_Ificious schreef:
Hij mest maar héél kleine hoeveelheden en kleine bolletjes.
Probleem is ook dat ik echt de afspraak met de garage niet kan verzetten, dierenarts kan ook enkel woensdagochtend rest van de week kon zij ook niet. Kan wel werk afbellen maar dan moet ik verplicht een dokterspapier hebben en ik ben niet ziek dus dokter gaat niet zomaar een papier voorschrijven.

Sorry Art niet rot bedoeld, maar als zijn darmen echt niet goed werken, kan het heel goed zijn dat hij woensdag gewoon niet haalt... je moet even prioriteiten stellen nu. Ik zou zelfs de nacht niet afwachten eigenlijk...

Nee dat zou ik idd ook niet doen. Dit klinkt echt, echt niet goed.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:45

Niet drinken en moeilijk mesten zou voor mij ook reden zijn om er acuut een DA bij te halen. Ik heb meerdere praktijken die ik kan bellen, maak op zo’n moment de keus voor bijv de dichtstbijzijnde, maar als die niet kunnen (nog niet meegemaakt) heb ik wel anderen achter de hand.

Tieneke zit in jouw buurt, dus haar DA zou ik dan zeker bellen als jouw eigen niet kan. Dat het een vreemde persoon is, is nu niet belangrijk. Als jouw eigen DA op vakantie is of ziek zul je het ook met een ander moeten doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:11

Ik ken geneen dierenarts die niet werkt met spoedgevallen.
En dit is er eentje..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:28

Heb je intussen gebeld? Een paard met koliek in deze kou zonder pijnstilling en behandeling... Dat mag niemand een dier aandoen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:29

Tieneke schreef:
Heb je intussen gebeld? Een paard met koliek in deze kou zonder pijnstilling en behandeling... Dat mag niemand een dier aandoen.

TS is nog enkele keren online geweest, dus ik hoop dat ze gewoon niet wist hoe ernstig niet mesten is en dat ze het nu aan het regelen is... Ik hoop het echt heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:33

SinneJ schreef:
Mindim schreef:

En als je het de garage niet uit kan leggen, dan pech, je paard gaat voor je auto, dit kan niet wachten. Echt niet. Je moet de ernst inzien van de situatie.

Precies.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:48

Tieneke schreef:

zelfde vraag

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 01:38

TS, ook ik lees een beetje verbaasd hoe je andere dingen laat voorgaan op je paard in dit specifieke geval.

Je paard gaat inderdaad met een rotvaart de stal in.
Ik heb zelf ook een paard dat héél graag binnen staat, maar zij gaat wel op een normale manier naar binnen, eet vrolijk, drinkt voldoende en kijkt happy en alert. Ook mest zij de normale hoeveelheid.

Mocht het enkel dat zijn, het binnen willen staan, zou ik het geen spoedgeval noemen, maar jij geeft zelf aan dat je paard amper mest en drinkt. Dan is dit wél een spoedgeval, en wel degelijk belangrijker dan de afspraak die je in de garage hebt voor je auto.

Ik ben zelf ook vooral fan van mijn vaste dierenarts, maar als die niet kan bel ik ook de volgende. Dat geldt voor mijzelf ook, als ik ziek ben ga ik liefst bij mijn vaste huisdokter maar als die niet kan is een ander ook goed, die hebben er ook voor gestudeerd. Ik ben ook meer op m'n gemak bij de vaste arts, maar je moet prioriteiten stellen.

Je werk afbellen --> je kan een dag vakantie nemen. Of een dag wegens familiale omstandigheden. De meeste bazen zijn mens genoeg om dit toe te laten. Dus doktersattest is niet nodig.

Ik bedoel het niet l*llig, maar ik lees vooral "wel willen maar niet kunnen". Maak dat je het wel kan. Dat ben je aan je paard verplicht. Er is duidelijk iets mis met dit dier.

Ik ben zelf niet heel bekend met maanblindheid en staar, maar ik denk dan wel (kan fout denken ook natuurlijk) "als dit dier slecht(er) ziet zou het niet met die rotvaart gaan lopen". Lopen ze dan niet net een beetje voorzichtiger? Maar nogmaals, ik kan fout zijn hoor!

Laat die DA asap komen. Als in, NU. Dierenartsen stellen prioriteiten, spoedgevallen gaan voor. Dit lijkt me ondertussen wel een spoedgeval te zijn.

Veel succes in ieder geval.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 07:45

Tieneke schreef:

Waauw, da’s nou weer typisch bokt. Van een dier dat oogproblemen heeft, graag in een stal staat en misschien iets minder mest en (niet zichtbaar) drinkt heeft ie binnen een paar postings ineens koliek |o

Laat TS gewoon lekker haar eigen planning aanhouden. Zij ziet het dier en heeft al contact met de DA gehad. Als DA ook maar iets van spoed zou vermoeden dan was deze vast al eerder langs gekomen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 07:52

Het is helemaal niet duidelijk of TS nog contact gehad heeft met de DA over deze symptomen. En sorry, maar als je zelf vermoed dat er iets niet ok is, en zéker bij koliekachtige symptomen, ben je imo gewoon een slechte baas als je dat niet minstens laat checken door een DA. Het minste wat die kan doen is temperatuur, hartslag en algemene toestand checken. Opvoelen, pijnstilling erin, eventueel sondering en in veel gevallen ben je dan wel klaar en kan je min of meer geruster gaan slapen.

Doe niet zo "typisch Bokt" tegen mij. Mijn eerste paard heeft talloze kolieken gehad, telkens met DA, en bij de laatste keer is hij uiteindelijk overleden. Dat zag er nooit van in het begin zo dramatisch uit. Je neemt er géén risico mee.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:00

Taucha schreef:
Tieneke schreef:

Waauw, da’s nou weer typisch bokt. Van een dier dat oogproblemen heeft, graag in een stal staat en misschien iets minder mest en (niet zichtbaar) drinkt heeft ie binnen een paar postings ineens koliek |o

Laat TS gewoon lekker haar eigen planning aanhouden. Zij ziet het dier en heeft al contact met de DA gehad. Als DA ook maar iets van spoed zou vermoeden dan was deze vast al eerder langs gekomen.

De DA gaat af op wat jij zelf zegt aan de telefoon. Als er aan de telefoon niks gezegd is over weinig mesten en drinken, denkt de DA enkel dat het gaat over het op stal willen staan.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:03

Misschien is in de tussentijd de DA geweest, ik hoop het.

Het kan zijn dat ik iets schrijf wat er niks mee te maken heeft. Maar ik heb een keer gehad dat het stroomdraad in de grond ‘lekte’. Mijn paard voelde dat met zijn voeten, en wilde niet meer door in/uitgang van het weiland. Werd hij echt angstig van.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:04

Morris schreef:
Misschien is in de tussentijd de DA geweest, ik hoop het.

Het kan zijn dat ik iets schrijf wat er niks mee te maken heeft. Maar ik heb een keer gehad dat het stroomdraad in de grond ‘lekte’. Mijn paard voelde dat met zijn voeten, en wilde niet meer door in/uitgang van het weiland. Werd hij echt angstig van.

Zou het andere paard dit dan ook niet moeten voelen? Of kan het ene paard hier gevoelig aan zijn dan het andere?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:40

Dit is toch gewoon spoed?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:48

oei ts, harde mest en amper drinken is niet goed. Kun je iets van slobber geven met een scheut olie en dan goed nat dat die in elk geval vocht binnen krijgt? Toevallig ook temperatuur gemeten? As een arts niet kan hebben ze meestal een collega die dan kan komen, zo niet dan zelf een andere bellen. Ik zou met zulke klachten niet 2 dagen afwachten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:51

Hier zou ik inderdaad het spoednummer voor bellen, ongeacht welke DA komt. Is niet goed. Liever te vaak dan een keer te weinig.
Sterkte TS, hopelijk loopt het met een sisser af!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:40

Taucha schreef:
Tieneke schreef:

Iedereen is maar bezorgd om het paard hoor... als TS hem vanavond in de stal vindt, is het misschien te laat en dan hebben wij niets gezegd.

Uiteraard heeft TS de laatste beslissing, maar waarom je dat risico zou nemen met slecht werkende darmen en niet drinken is mij een raadsel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 11:59

Dierenarts komt vanmiddag.
Heb er 4 gebeld voor ik ene had die kan komen vandaag.
Inclusief die tiene doorgegeven heeft maar daar nam niemand op.

EN JA ik heb duidelijk vermeld dat hij amper drinkt en weinig mest maar wel veel eet. Dat had ik gisteravond ook naar de dierenarts gestuurd die normaal morgenvroeg zou komen en deze heeft er niet op gereageerd helaas.

Heb hem net ook slobber met veel water gegeven.

Ik heb alvast al gedacht aan inslapen. Rechteroog is nu net zo wazig als linkeroog. En hij blijft angstig voor buiten de stal te komen. Dit kan niet blijven duren. Stichting begrijpt mijn keuze ook.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:01

Art_Ificious schreef:
Dierenarts komt vanmiddag.
Heb er 4 geveld voor ik ene had die kan komen vandaag.
Inclusief die tiene doorgegeven heeft maar daar nam niemand op.

EN JA ik heb duidelijk vermeld dat hij amper drinkt en weinig mest maar wel veel eet. Dat had ik gisteravond ook naar de dierenarts gestuurd die normaal morgenvroeg zou komen.

Heb hem net ook slobber met veel water gegeven.

Blij dat te lezen! Beterschap voor paard , hopelijk valt het mee.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:02

Fijn dat er iemand vandaag komt. Ook wat betreft dat hij niet meer de stal uit wil. Als het toch iets met zijn ogen is wil je daar ook z.s.m. iemand bij hebben.

Ik hoop dat het allemaal meevalt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 12:06

Ik heb hem om te proberen ook even genomen naar de wei die hij kent, waar hij al die tijd gestaan heeft met Ranger ook toen met de stormen. Maar daar hetzelfde liedje. Rent door de wei richting omheining, (lijkt eigenlijk of hij niet goed beseft waar hij heen rent.) draait om en rent dan richting stal.
Heb hem dus terug in de andere stal gezet want daar is het droger.

Koorts heeft hij niet (37,4). Mest nu iets vaker maar is natte mest en ook niet zoveel voor een groot paard.