Slechte Dierenarts > Betalen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:22

geerke schreef:
MiekeFS schreef:
Voor het inbrengen van parafine wordt zeer zeker niet geintubeerd. Dit gebeurt via een maagsonde (een slang door de slokdarm naar de maag).

Dat noem ik intuberen...maar vanuit het frans vertaald.Geloof dat het in belgie ook intuberen heet

Maar niet door een leek.
TS heeft het door het voer gedaan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:24

Door het voer wordt ook gedaan, vaak als 'nazorg' of tijdelijk ter preventie. Of het werkt is een ander verhaal. Maar het wordt wel degelijk aangeraden door sommige dierenartsen.

Beetje naast de kwestie en ook onnodig om van een leek te spreken op basis van woordkeuze. Doet het ertoe? Naar mijn idee niet, we begrijpen allemaal wat TS bedoelt lijkt me.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:26

Dierenarts versus paardenouder. De dierenarts is de deskundige, de paardenouder de leek. Dat is niet onnodig, dat is gewoon wat het is. Dat is nederlandse taal.

de leek zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [lek] Verbuigingen: leken (meerv.) iemand die niet deskundig is op een bepaald gebied Voorbeeld: `een volslagen leek op het gebied van dierverzorging` © Kernerman Dictionaries. SpellingCorrect gespeld: 'lee...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/leek

Grappig dat dierverzorging als voorbeeld wordt gebruikt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:28

geerke schreef:
MiekeFS schreef:
Voor het inbrengen van parafine wordt zeer zeker niet geintubeerd. Dit gebeurt via een maagsonde (een slang door de slokdarm naar de maag).

Dat noem ik intuberen...maar vanuit het frans vertaald.Geloof dat het in belgie ook intuberen heet

In Nederland is intuberen een slang in de luchtpijp brengen voor bv beademing tijdens een operatie. Sonderen is inderdaad het inbrengen van een slang naar de maag door de slokdarm.
Maar goed, laten we niet vallen over een woordje wat in het Vlaams misschien gewoon anders is :) .

Maar wat TS het beste kan doen is rustig DA 1 bellen om uit te leggen wat er gebeurd is. Wellicht wil DA 1 graag weten of hij evt iets gemist heeft, of toelichten wat hij heeft gevonden, en waarom er zo gehandeld is. Het zal zeer zeker niet de eerste keer zijn dat een koliek veranderd van beeld. Koliekers gaan maar zo van wat gassig naar een liggingsverandering oid. Je kan niet altijd alles direct voelen, en ja, je kan ook een keer iets missen. Dat wil niet zeggen dat je niet goed gehandeld hebt of echt een fout gemaakt hebt.

Dus ik zou niet op hoge poten naar de kliniek gaan en melden dat je niet wil betalen. Ga het gesprek aan en kom er samen uit. Wellicht heb je elkaar nog vaker nodig, en dan wil je het nu gewoon netjes oplossen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:30

En iemand die al 40 jaar paarden heeft versus een net kerverse dierenarts?

De dierenarts die ik gisteren ontmoete had het over ' intuber'....taaldingetje dus.

rien10

Re: Slechte Dierenarts > Betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:31

Je hebt een punt Geerke, maar toch. In het taalgebruik is het nu eenmaal zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:38

geerke schreef:
MiekeFS schreef:

Neen, dat is sonderen. Intuberen is per definitie in de luchtpijp.
En ik ben een geboren en getogen Belg dus hier noemt dat ook gewoon sonderen. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:47

Inderdaad, intuberen betekend ook in het Frans het inbrengen van een slang met beademingsdoel...

Shimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:48

Kunnen jullie nazien op de factuur hoeveel paraffine jullie paard of pony kreeg?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:54

riviera2 schreef:
jes_sira schreef:
Je zou toch mogen verwachten van een dierenarts dat ze kundig handelen en adviseren.

Als ze hierin fouten maken, wordt het als menselijk neergezet en ze zijn geweest, dus zul je moeten betalen.

Ik vindt het schandalig!

Dierenartsen rekenen veelal zeer hoge kosten en ervaar steeds vaker dat ze je van alles willen aansmeren (dus nog meer op kosten jagen dan nodig!)

1 dierenarts bel ik dan ook echt nooit meer!!
Al een paar keer heel erg het gevoel gehad zwaar genaaid te worden door deze praktijk.

€ 180,00 voor een bezoek van 10 minuten (leek koliek), er van alles ingespoten qua antibiotica en pijnstillers (het gaat erin zonder overleg) en vervolgens ga ik vragen, maar heeft hij pijn en waarom antibiotica? Je weet niet eens wat hij mankeerd.. Geen koorts, darmen zijn rustig, niets te vinden.
Wilde hij ook nog dat ik metacan bij hem afnam en dat spul om voor luis te behandelen. Hij had geen luis, maar 1 plek bij zijn staart was schraal, dus uit voorzorg...
Metacan en luizenspul dan ook geweigerd af te nemen. Beide had ik overigens nog staan van een vorige keer dat me veel te veel was aangesmeerd.
Die € 180,00 had ik net zo goed de prullenbak ik kunnen pleuren, maar als ik het advies van deze had gevolgd, was die rekening nog veel hoger geweest!
Ze overleggen niet, spuiten er vanalles in, gaan weg met, ik weet het niet, kijk het nog maar even aan en bel me als het verslechterd (zodat ze weer voorrijkosten en consult kunnen rekenen) en doodleuk vragen om directe betaling van € 180,00.

1 klein wondje (wel diep) aan een been die ging ontsteken en been werd dikker en dikker. Niet kreupel, helemaal verder. Dus ik DA gebeld want antibiotica was nodig want haar lichaam lukte het duidelijk niet om ontsteking tegen te gaan en daar moet je een dierenarts voor komen.
3 spuiten met pijnstillers en antibioticas er ingespoten en ik moest dure pasta voor een week en metacan geven. Metacan niet eens gedaan. Staat nog steeds ongeopend in de kast.
Veel te veel laten aansmeren, want na de spuiten ging been gelijk al slinken.
Ook wilde ze al dat ik een afspraak maakte voor een scan of zo, want misschien...
Daar haakte ik af, want ze had geen pijn en liep helemaal zuiver!!
Het was een simpele ontsteking die enkel en alleen antibiotica benodigde. Dat was ook waarvoor ik haar komen liet!

Wij als leken moeten kunnen vertrouwen op het oordeel en handelen van een dierenarts!

Ik merk dat sommige echt niet te vertrouwen zijn en vooral de portomonee willen spekken en dat vindt ik schandalig!!!

Wanneer zij fouten maken, wat natuurlijk altijd kan, zou niet de klant financieel moeten bloeden hiervoor, maar zij zouden hun fout voor hun eigen rekening moeten nemen.
Hun fout heeft immers ook al gevolgen gehad voor jou geliefde dier.

Nu heb ik eindelijk een dierenarts gevonden die wel meedenkt en je niet onnodig op hoge kosten jaagt.
Ze zijn er nog wel, maar steeds minder te vinden helaas...

Echt heel jammer dat je zo op je hoede moet zijn bij een bezoek van een dierenarts. Ik merkte dat ik al een paar keer echt wel het gevoel had van, maar dat klopt niet, en dat is toch niet nodig. Maar ja, de dierenarts zal het wel weten.
En achteraf wordt ik dan eigenlijk heel boos om de hele gang van zaken.

Zo hoef ik echt niet met onze klanten om te gaan. Wordt ik gelijk ontslagen.

Je moet bijna zelf dierenarts zijn en zeer mondig zijn om je niet een oor aan te laten naaien bij sommige praktijken.

Ik snap dat je sommige zaken ziet als 'het aansmeren' van maar in het geval van de metacam vind ik het gewoon niet slim dat je niet geluisterd hebt naar het advies van de dierenarts. Het is namelijk niet alleen een pijnstiller maar een NSAID wat inhoud dat het ook een ontstekingsremmer is. Nu heb je alleen AB gegeven bij een ontsteking en het meest voor de hand liggende namelijk de ontstekingsremmer metacam niet gebruikt...

Daaruit blijkt wel dat ik inderdaad geen dierenarts ben gezien ik niet precies weet wat wat allemaal is.
Je hebt daarin ook zeker gelijk!
Gelukkig ging na een paar uur na de prikken haar been al slinken, nog voordat ik ook maar iets van alles wat ik nog geven moest 2x op een dag had gegeven. Daarom besloot ik ook de dure Metacan dicht te houden in de eerste instantie. En na 2 dagen was de ontsteking volledig weg.
In dit geval was het vooral het advies om een scan of zo te maken dat helemaal verkeerd viel bij mij.
Totaal niet aan de orde!

Leverbot ook zo iets, daar weet ik, helaas door ervaring meer van dan 3 dierenartsen 9 jaar geleden.
Als ik het advies had opgevolgd om haar niet te laten testen, want paarden konden elkaar niet besmetten, had ik mijn veulen van toen 8 maanden verloren... het was in een maand tijd (langer kan niet) al heel slecht gesteld met haar lever. Klachten waren er nog niet)
Er stond een dartmoor jaarling die besmet bleek en uiteindelijk ook is overleden.
Er was allang bekend dat Leverbot inmiddels wel eitjes kon produceren bij paarden en de cycles door kon lopen (als er sloten of plassen water zijn) en zo de overige paarden kunnen besmetten.
Maar de 3 dierenartsen toendertijd waren daarvan niet op de hoogte...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:59

Lara_Silver schreef:
Inderdaad, intuberen betekend ook in het Frans het inbrengen van een slang met beademingsdoel...

Moet je nagaan hoe kersvers deze dierenarts was :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:04

Er is geen dierenarts die zo veel van zijn vakgebied weet als de bokt kudde. Je verbaast je eigenlijk dat er überhaupt nog bokkers zijn die van hun diensten gebruik maken....

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:16

Ik zou de dierenarts gewoon netjes betalen en dan in het vervolg een andere dierenarts inschakelen. Diensten zijn nu eenmaal geleverd... ik zou er niet meer te veel woorden aan vuil maken :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:24

Kuggur schreef:
Er is geen dierenarts die zo veel van zijn vakgebied weet als de bokt kudde. Je verbaast je eigenlijk dat er überhaupt nog bokkers zijn die van hun diensten gebruik maken....

Komen die van de zelfde academie waar ook alle Achtertuin Grand Prix bokkers vandaan komen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:25

Gewoon betalen helaas en daarbij vermelden dat je een andere dierenarts hebt gebeld en uitleggen waarom.
Ik zou ook gelijk aangeven dat ze jou uit hun bestand kunnen halen en dat je daar dus nooit meer komt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:31

Soms is de paardenhouder kundiger dan de DA. Helaas heb ik dat al een paar keer meegemaakt. Mijn gevoel zei A, dierenarts zei B, maar het bleek wel degelijk A te zijn.
Je mag zeker je DA aanspreken dat je het niet eens bent met de rekening. Dus dat zou ik ook zeker doen. Grote kans dat je niet alles hoeft te betalen. Indien wel, dan kun je eventueel je rechtsbijstandsverzekering inschakelen, zeker omdat die andere DA, second opinion gelijk bleek te hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:34

Niet kundiger, dat lijkt mij niet want minstens 6 jaar studie en stages etc heeft een arts niet voor niets.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:35

germie schreef:
. Indien wel, dan kun je eventueel je rechtsbijstandsverzekering inschakelen, zeker omdat die andere DA, second opinion gelijk bleek te hebben.

Hoe weet jij dat die second opinion gelijk had in dit geval?
Lees de OP er maar eens op na. Die tweede arts had een andere mening en heeft een andere behandeling ingesteld, maar je kunt op geen enkele manier vaststellen wie van de twee gelijk had....

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:07

Ja, gewoon betalen. Wel zou ik een gesprekje gaan hebben.
Maar je hebt ze zelf tot 2x terug laten komen dus je staat niet stevig in je schoenen als je niet betaald.

Ik heb ooit een rekening maar deels betaald.
Dierenarts had fout gesneden bij een staande castratie. Zei ook nog oliebol verkeerd gesneden waar we met meerdere mensen bij stonden. Paard ontwikkelde een weefselbrug. Toen die dierenarts daarvoor terug kwam ging tie ontkennen. Vond ook maar dat ik mn paard zelf elke dag moest gaan spuiten met antibiotica. Ik heb dit geweigerd en gezegd dat hun het hebben veroorzaakt en dus ook op mogen lossen. Vanaf toen kwam er een hele aardige vrouwelijk dierenarts elke dag langs.
De rekening die de stuurde bevatte elke dag visite etc. Toen ik opbelde ging tie weer volop ontkennen.
Zelf mn rekenmachine gepakt en alleen de pijnmedicatie berekend en betaald.
Nooit meer iets van gehoord.
Intussen van stal verwisseld kwam tie voor een paard van een stalgenootje en hij durfde me niet eens aan te kijken en reed t hek er bijna uit om weg te komen.
Praktijk staat goed aangeschreven en zit ook nog op de hoek van de straat van stal, maar mij zal je er nooit meer zien voor die eikel daar weg is.

Dierenartsen zijn ook maar mensen, maar hij hoe ging ontkennen en handelen daarna heeft mij destijds doen beslissen niet te betalen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:11

germie schreef:
Soms is de paardenhouder kundiger dan de DA. Helaas heb ik dat al een paar keer meegemaakt. Mijn gevoel zei A, dierenarts zei B, maar het bleek wel degelijk A te zijn.
Je mag zeker je DA aanspreken dat je het niet eens bent met de rekening. Dus dat zou ik ook zeker doen. Grote kans dat je niet alles hoeft te betalen. Indien wel, dan kun je eventueel je rechtsbijstandsverzekering inschakelen, zeker omdat die andere DA, second opinion gelijk bleek te hebben.

Oja, daardoor ben je natuurlijk direct kundiger dan een dierenarts. :')

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:15

Ik zeg vaak voordat mn dierenarts komt als wat er aan de hand is, en ze vind t ook erg knap dat ik t altijd goed heb, maar ik zou mezelf nooit kundiger noemen.
Als ik nou ook die studie had gedaan misschien wel, maarja dat is voor mij helaas niet weggelegd ivm mn anti tegen bloed.
Bij mezelf en mijn dieren. Bij dieren van andere kan ik er gek genoeg beter tegen :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:03

Rambogirl schreef:
Ik zeg vaak voordat mn dierenarts komt als wat er aan de hand is, en ze vind t ook erg knap dat ik t altijd goed heb, maar ik zou mezelf nooit kundiger noemen.
Als ik nou ook die studie had gedaan misschien wel, maarja dat is voor mij helaas niet weggelegd ivm mn anti tegen bloed.
Bij mezelf en mijn dieren. Bij dieren van andere kan ik er gek genoeg beter tegen :')

Heeft dat ook niet te maken met je dieren kennen en inderdaad van mee maken en daardoor er van leren in de loop van de jaren?

Ik heb het gehad met mijn oude merrie, ze liep kreupel, niet heel erg maar ze was niet rad, 3 dierenartsen op een rij stonden te kijken en konden niets zien, toch geloofden ze ook wat ik zei, uiteindelijk foto's gemaakt en daar kwam een niet te fraaie prognose uit, die merrie was zo keihard en liet zo weinig zien als er wat was, maar juist die hele kleine signaaltjes moet je zien. Dat kan dan alleen weer als je je dier zo goed kent. Dat is voor een dierenarts weer veel lastiger want voor die is het een moment opname van een paard die op vreemd terrein vaak toch al meer opgefokt is dan dat ze thuis zijn.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:16

meggiemeg schreef:
Rambogirl schreef:

Heeft dat ook niet te maken met je dieren kennen en inderdaad van mee maken en daardoor er van leren in de loop van de jaren?

Ik heb het gehad met mijn oude merrie, ze liep kreupel, niet heel erg maar ze was niet rad, 3 dierenartsen op een rij stonden te kijken en konden niets zien, toch geloofden ze ook wat ik zei, uiteindelijk foto's gemaakt en daar kwam een niet te fraaie prognose uit, die merrie was zo keihard en liet zo weinig zien als er wat was, maar juist die hele kleine signaaltjes moet je zien. Dat kan dan alleen weer als je je dier zo goed kent. Dat is voor een dierenarts weer veel lastiger want voor die is het een moment opname van een paard die op vreemd terrein vaak toch al meer opgefokt is dan dat ze thuis zijn.

Oh ja klopt! Heb ook een paar jaar terug de dierenarts gebeld omdat 1 van mn paarden niet meer stijgerde :7 .
Klinkt voor een buitenstaander idioot omdat er verder niks aan te merken was, maar hij bleek een ontsteking in zn ene voorhoef te hebben. En ja stijgeren, daar leeft tie nu eenmaal voor :') :j

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:24

Bijzonder verhaal. Hier helaas ervaringsdeskundige met verstoppingskoliek.

Een veearts doet het echt niet zomaar af met een darmontspanner en pijnstilling als het ernstig is.
Mijn pony heeft zo'n 10x verstopt gezeten, waarvan maar 2x paraffine opgegoten is.
Dus heel vaak alleen pijnstiller en darmontspanner en dan maar aanzien. En 8x was hij een half uur later weer 'goed'.
Veearts gaat niet zomaar paraffine sonderen als dat niet nodig is.

Als eigenaar denk je al snel dat ie het leven laat. En als de verstopping echt ernstig was geweest dan had je paard al niet zo snel weer wat mogen eten.

Koliek is natuurlijk hartstikke eng maar ik krijg hier het idee dat je de veearts oneerlijk beoordeeld.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:31

Kuggur schreef:
Somboby schreef:
Ga in gesprek met hen, en leg jou probleem aan hen voor en dat je niet de intentie hebt om de rekening te voldoen aangezien ze naar jou mening hun werk niet goed hebben uitgevoerd. Vraag desnoods de andere dierenarts of deze bereid is een onderbouwing te geven van zijn diagnose dit komt dan ten gunste van jou mening. Succes

Goh, wat denk je hoe ze daar op zouden reageren?
En denk je werkelijk dat een andere dierenarts bereid is aan dit plan mee te werken?

Dat zal een gesprek uitwijzen hoe zij daar op gaan reageren. Waarom zou een dierenarts geen verklaring willen geven wat zijn diagnose betreft? Overal worden fouten gemaakt, en voor mij is het dan heel normaal dat wie dan ook om zijn of haar fouten te erkent, daar bouw je ook vertrouwen mee op.