Koliek kosten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Re: Koliek kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:51

Mijne is ook zo afgevallen. Komt echt weer goed qua vetjes en wrs sneller dan we denken ;-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 00:40

Dancer schreef:
Jeetje kan me voorstellen dat dat even schrikken is. Wat is nu het verdere verloop? Moet hij nog lang blijven en wanneer kun je de training weer gaan opbouwen? De prognose is verder wel goed?

Gisterochtend werd ik gebeld dat hij eventueel al opgehaald kon worden. Ik denk dat ze zelf ook dachten dat hij beter thuis kon zijn met dat slechte eten van hem! Gelukkig heb ik transport kunnen regelen en staat hij sinds gister weer thuis! <3

Hij was mentaal meteen een heel stuk beter en begon in stal meteen van zijn hooi te eten. Echt ik kon wel janken van blijdschap. Er is zo een last van m'n schouders.

Nu een dag later en hij is nog steeds blij!

Hij heeft genoeg hooi gegeten. En de wond ziet er ook nog prima uit gelukkig.

Hij is alleen enorm aan het sabbelen op zijn tong, soort luchtzuigen. :(

Voor hij bij mij kwam stond hij op 4 kilo krachtvoer en weinig hooi. Toen hij bij mij kwam at hij maar weinig hooi en deed te lang over zijn krachtvoer. Ook sabbelde hij steeds na het eten van een hap krachtvoer. En luchtzuigen is (in de eerste instantie) heel vaak een gevolg van maagpijn.
Na een week onbeperkt hooi en krachtvoer laag in suikers, at hij alles perfect! Sabbelde alleen als al het krachtvoer op was en na het geven van een snoepje.

Ik had bij aankomst op utrecht mijn vermoeden van maagzweren uitgesproken. Die zeiden dat het veranderde management in zijn geval zeer waarschijnlijk genoeg was om de maag te herstellen.
Wel wat maag medicatie op de kliniek als preventie vanwege al het vasten en de stress enzo.

Helaas is hij nu dus heel veel aan het sabbelen, ook gewoon zomaar.. ik was al van plan te behandelen voor eventuele maagzweren, dus dat ben ik aan het doen en dan hoop ik maar dat het geen gewoonte wordt.. als ie sabbelt dan is hij ook alleen maar daarmee bezig namelijk en valt er niet echt met hem te communiceren.

Wat betreft de rest:
Hij mag nu 2 a 3 keer per dag 10 minuutjes stappen. Over twee weken mag hij ook weer een drafje doen.
Over een maand moet zijn zaakje gecontroleerd worden. Aan de hand daarvan wordt besloten of hij geopereerd moet worden.

De prognose, zodra het ontstoken deel weg is gehaald, is paard gewoon weer zo goed als nieuw! Al moet de gemaakte wond eerst nog helen natuurlijk.
Er is wel een kans dat de resterende zaadstreng na de operatie weer besmet raakt zei mijn dierenarts. Dan zou er weer een operatie nodig zijn om dát deel weer weg te halen.

Nu maar hopen dat ik er deze maand wat spek op krijg, anders wordt het een gratenpakhuis na de operatie en kliniekopname..

Al met al, heel blij maar ook weer bezorgd over het probleem wat erbij is gekomen :=
Hij blijft op 'rust' deze maand, want ik wil al zijn energie in het aankomen stoppen. Ik ga alleen het opstappen en erop zitten onderhouden. En mocht de operatie niet nodig blijken na die maand, gaan we rustig opbouwen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:14

Lijkt me heel verstandig! wat fijn dat hij weer thuis is.

Wat betreft zijn gewicht en eventuele maagproblemen, geweekte bietenpulp is heel fijn om bij te voeren om ze wat in gewicht aan te laten komen en er zit pectine in wat helpt om de maag tegen maagzuur te beschermen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:29

Fijn dat hij weer thuis is en nu hopen op een goed en volledig herstel zonder nog een operatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:42

Ulcer gold kun je legaal online bestellen. Dat scheelt misschien iets in de kosten. Let op goed op- en afbouwen! Beterschap voor je paard.
Wat een voerbeleid hielden ze erop na voordat je paard bij jou kwam. Krijg er zelf bijna buikpijn van :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 01:13

Bedankt voor de tips!

Dat voerbeleid is de standaard daar. Ze willen hete paarden voor het springen, en geen hooibuiken. :=

Vandaag weer geen zwelling aan z'n zaakje gelukkig, wel was de wond ietsje pusserig. Maar dat was volgens de kliniek normaal. Het mag wat zwellen en pusserig zijn de hele maand. Pas als het abormaal wordt, moet ik aan de bel trekken. Ik vind het maar eng :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 09:37

Iemand op bokt kwam gister met de vraag of hij vroeg gespeend is, ivm het sabbelen. Zijn moeder is overleden bij de geboorte en hij is met de hand opgevoed.
Ik denk dat hij dan ook wel vroeg gespeend is aangezien ze dan vaak dominant worden.

Vond het wel interressant om te vermelden, misschien heeft het toch wel met elkaar te maken! Sabbelen als 'troost' bij stress/pijn zoals kinderen ook doen op hun speen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:39

Geryon schreef:
Iemand op bokt kwam gister met de vraag of hij vroeg gespeend is, ivm het sabbelen. Zijn moeder is overleden bij de geboorte en hij is met de hand opgevoed.
Ik denk dat hij dan ook wel vroeg gespeend is aangezien ze dan vaak dominant worden.

Vond het wel interressant om te vermelden, misschien heeft het toch wel met elkaar te maken! Sabbelen als 'troost' bij stress/pijn zoals kinderen ook doen op hun speen.

Oh maar dat gedrag kan zeker hiermee te maken hebben. Ik heb er eentje gekend die ook met de hand is grootgebracht en dat was in de omgang een heel apart paard. Heel anders dan andere paarden. Dat moet je zeker niet onderschatten. Deze was wat duwerig en drammerig en reageerde raar op mensen. Ik vond het geen fijn paard in de omgang in ieder geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:44

Geryon schreef:
Bedankt voor de tips!

Dat voerbeleid is de standaard daar. Ze willen hete paarden voor het springen, en geen hooibuiken. :=

Vandaag weer geen zwelling aan z'n zaakje gelukkig, wel was de wond ietsje pusserig. Maar dat was volgens de kliniek normaal. Het mag wat zwellen en pusserig zijn de hele maand. Pas als het abormaal wordt, moet ik aan de bel trekken. Ik vind het maar eng :=

Belangrijk is dat de wond open blijft en de pus er uit kan blijven komen. :j

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:50

Joman schreef:
Ulcer gold kun je legaal online bestellen. Dat scheelt misschien iets in de kosten. Let op goed op- en afbouwen! Beterschap voor je paard.
Wat een voerbeleid hielden ze erop na voordat je paard bij jou kwam. Krijg er zelf bijna buikpijn van :Y)

Niet in vs bestellen in ieder geval ken iemand waar het bij de douane eruit is gehaald en die heeft echt een fikse boete (ruim 2000 euro) gehad. Was wel geen particulier maar een bedrijf

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:16

Suzanne F. schreef:
Koliekoperaties zijn heel erg duur en gaan al snel richting de 5000 euro. Voor mezelf altijd gezegd dat ik dit niet zou laten doen mocht het zover komen.

Ja dat riep ik ook altijd! Heel banketstaaf gezegd heb ik fjorden en die zijn toch goedkoper om aan te schaffen dan wat zo’n hele operatie kost!!
TOTDAT ik vrijdag ineens deze keuze voor mijn kiezen kreeg... je krijgt letterlijk een leven in handen gegooid. Een leven van een paard waar je heel gek mee bent! En natuurlijk is het een kleine kans dat alles goed gaat, een heftige revalidatie, en super veel geld waar ik inderdaad gerust een aantal nieuwe fjorden van had kunnen kopen......... maar ik zou haar nooit opnieuw kunnen kopen, daar is er maar 1 van!
Ik heb gekozen om de gok te wagen!!
(Ze hebben kunnen opereren en ze is er goed uitgekomen, nu nog een paar kritieke dagen omdat alles weer goed op gang moet komen, en dan nog een heel lang revalidatieproces en een mega pijnlijke rekening... we zijn er nog niet! Maar we bekijken het stapje voor stapje en tot nu toe gaat het goed en ben ik enorm gelukkig dat ik niet snel heb opgegeven......)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 00:16

genja schreef:
Joman schreef:

Niet in vs bestellen in ieder geval ken iemand waar het bij de douane eruit is gehaald en die heeft echt een fikse boete (ruim 2000 euro) gehad. Was wel geen particulier maar een bedrijf

Klopt boetes beginnen al vanaf 1500 euro. Controleren streng.

Flessen veulens ik wil ze niet. Onopgevoede pronectielen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 01:03

Dat is geen ulcer gold. Ulcer gold kun je uit nederland bestellen online. Dat is gewoon een Nederlandse website en heeft niks met US te maken. Het is geen Abler, waar jullie naar verwijzen.

Iets met een klok en een klepel :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 02:20

StalNollie schreef:
genja schreef:

Klopt boetes beginnen al vanaf 1500 euro. Controleren streng.

Flessen veulens ik wil ze niet. Onopgevoede pronectielen

Ze hebben zeker meer potentie om afwijkend gedrag te krijgen, net als paarden met hele sterke karakters, paarden die van nature dominanter zijn etc. Hoe je ermee om gaat bepaalt het uiteindelijke gedrag denk ik.. er zijn in verhouding gewoon weinig mensen die dat soort paarden goed kunnen opvoeden dus ze zullen vaak verpest worden.

Die van mij komt net uit de opfok dus is ook nog niet verpest. Bij aankomst was hij heel defensief. Na een week had hij de behoefte al niet meer om in de verdediging te schieten. Echt een heel leuk en lief dier nu. Na twee weken zat ik er spelenderwijs op.

Linda2008 ik duim voor je!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 02:43

Joman schreef:
Dat is geen ulcer gold. Ulcer gold kun je uit nederland bestellen online. Dat is gewoon een Nederlandse website en heeft niks met US te maken. Het is geen Abler, waar jullie naar verwijzen.

Omeprazol is voor mensen vrij verkrijgbaar bij de drogist (in een zeer lage dosering).
Voor dieren moet er wel officieel een recept voor zijn.

https://www.diergeneesmiddeleninformati ... egnl114390

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:34

Brainless schreef:
Joman schreef:

Omeprazol is voor mensen vrij verkrijgbaar bij de drogist (in een zeer lage dosering).
Voor dieren moet er wel officieel een recept voor zijn.

https://www.diergeneesmiddeleninformati ... egnl114390

https://shop.sportpaardenarts.nl/nl/ulcergold.html
Hier kun je het wel degelijk op chipnr bestellen.