Hoefzweer: soda of badedas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:48

Niks te zien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:50

Anoniem schreef:
Ik zit al aardig wat jaren in de paarden dus ik ben echt niet bang een da in te schakelen waar nodig.
Alleen nog maar een keer een zweer meegemaakt in m’n hele paarden carrière.

't blijven raadselachtige klote dingen. Excuser mon francais.

Blijven nathouden is het devies. Desnoods zonder iets, alleen met water, dat werkt ook. De hoefschoen moet week worden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 02:33

Kan zijn, dat ie er al ergens klein uit is gekomen.

Wat ik doe bij n hoefzweer: hoef inpakken in n pamper , diepvrieszakje er omheen en hoefschoen er om. Natmaken en 2x pd pamper wisselen :D

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 08:01

Voor het laten rijpen van de hoefzweer een hoefschoen met lijnzaadpapje of zuurkool en als hij open is weken met badedas of biotex.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 08:14

Ik heb zelf een keer moeten weken in de biotex vanwege een ontsteking in mijn hand. Dat prikte absoluut niet en ik heb dat toch meerdere dagen en meerdere keren per dag moeten doen. Sterker nog, later nog een wond die bij de huisarts verzorgd was, maar die ik zelf ook moest spoelen met biotex. Doktersadvies :')

Hopelijk ben je er nu vanaf! Het kan een heel wisselend beeld geven af en toe.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 08:31

In de zuurkool en dan de zak gewoon om laten zitten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:01

twinducklin schreef:
Ik zou wel goed in de gaten houden. Mijn ruin had vorig voorjaar linksachter een hoefzweer die ze steeds niet konden uitsnijden. Uiteindelijk na bijna 2 weken brak hij zelf door bij de hoefbal /straal. Daarna knapte hij toch niet helemaal lekker op. Bleek hij door de hoefzweer hoefbevangen te zijn geraakt op eerst rechtsachter maar al gauw op 4 benen.

Dit gebeurde bij die van mij ook. Een hoefzweer en bevangenheid. Zij bleek cushing te hebben. Waardoor de kans op ontstekingen ook groter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:56

Hij is inmiddels eigenlijk weer de oude.
Alleen afgelopen zaterdag merkte ik op het zachte linksom dat ie nog ietsje onregelmatig was in draf.
Dus nog even rust, we wandelen wel en dat gaat prima.
( zelf ook geblesseerd dus sowieso al weinig actie.)

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:29

Hoi allemaal, omdat dit nog een recent topic is wou ik geen nieuwe openen.

Gisteren heb ik bij een van onze paarden een grote hoefzweer ontdekt. Ze loopt volledig normaal, vertoont geen pijn of kreupelheid maar omdat het zo een grote is maak ik me toch wat zorgen. Door het extreem natte weer staan ze nu helaas veel op stal (op een bed van strokorrels). Gisteren gingen ze even naar buiten in de blubber en nadien heb ik de benen afgespoeld en de zweer ontdekt.

Hier een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag komt de hoefsmid langs en heb hem gevraagd al even naar de foto's te kijken. Volgens hem is de zweer open en kan ik het enkel wat ontsmetten maar verder niet veel aan doen.

Vorig jaar heeft dit paardje een pijnlijke hoefzweer gehad vooraan die door de DA open gemaakt is aan de zool en later toch nog door de hoefwand heen gekomen is. Toen liep ze op 3 benen en was het snel duidelijk dat ze pijn had. Nu vertoont ze helemaal niets...

Wat denken jullie? Best afblijven of toch nog weken en dergelijke?

finnyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:06

ik volg even... ben ook bang dat mijn ruin weer een hoefzweer heeft..al de 3e in 3 jaar..enig idee? op zijn vorige stal stond hij op stro en veel op het land nooit geen last, nu op vlas . kan dat er iets mee te maken hebben?

ik hoor het graag

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:11

Van vlas heb ik vaker gehoord dat paarden er hoefzweren van krijgen. Bij hoefzweer gaat bij mij altijd zuurkool in twee luiers en met goede ducktapen om de hoef.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:22

Ik heb een dame lange tijd op vlas gehad en die had toen ook vaak last van zweren, zeker een paar keer per jaar. Nu staat ze al lange tijd op houtkorrels en hebben we nergens meer last van.
Ik denk dat de bodem zeker van invloed kan zijn, vlas kan ook echt zo tegen de hoeven plakken en kan ook vrij zompig/nat worden als het te lang blijft liggen. Met stro is dat natuurlijk anders.

Hier week ik altijd met biotex, dat werkt goed.

finnyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:34

bedankt voor jullie reacties!
hij loopt nu niet rat maar als hij uit het land gehaald wordt komt ie wel aan rennen ;) zouden jullie nu al gaan weken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:44

finnyboy schreef:
bedankt voor jullie reacties!
hij loopt nu niet rat maar als hij uit het land gehaald wordt komt ie wel aan rennen ;) zouden jullie nu al gaan weken?

Mijn merrie heeft vorig jaar een hele zware hoefzweer gehad en nu afgelopen donderdag weer. Beide keren dezelfde dag een hoefsmid laten komen om open te snijden, maar beide keren konden ze niet mer zekerheid zeggen dat ze er goed genoeg bijkonden (rotplekken) en beide keren ben ik meteen gaan weken 3 tot 4 dagen.

Dus sowieso even hoefsmid laten kijken.

ManonRijck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:12

Kaatje_S schreef:

Het is een tijdje gelezen, maar ik las jouw reactie en ik vroeg me af of ze dan de zuurkool bedoelen die in de glazen pot zit met sap?

alvast bedankt!!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:30

ManonRijck schreef:
Kaatje_S schreef:

Het is een tijdje gelezen, maar ik las jouw reactie en ik vroeg me af of ze dan de zuurkool bedoelen die in de glazen pot zit met sap?

alvast bedankt!!

Gewoon zuurkool die in zo'n plastic verpakking zit zonder sap, of uit een glazen pot en dan de sap even afgieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:41

Spoiler:
Toch wel een fijn idee dat, als je besluit op anoniem te gaan op bokt, dat in je quotes nog steeds je gebruikersnaam wordt gehanteerd.