Ruinen: welke methode en waarom daarvoor gekozen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:25

radicalM schreef:
Zat bijna goed.... Pling

Als je bijna goed zit, zit je er evengoed naast Lips are sealed

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:34

Cassidy"]
[quote="radicalM schreef:
Zat bijna goed.... Pling

[/quote]

Laten we daar nu niet over zeuren Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:11

WenckeLover"]
[quote="Cassidy"][quote="radicalM schreef:
Zat bijna goed.... Pling

[/quote]

Laten we daar nu niet over zeuren Knipoog
[/quote]

ze gaat het overleven Haha! Schijnheilig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:23

Ik heb een keurig opgevoed hengsveulen van nu 10 maanden. Wizkid is het product van een incest-dracht. En alhoewel hij prima te hanteren is, laat ik hem toch vroeg castreren. Ik wil het risico niet lopen dat hij die genen weer doorgeeft.

Ik heb contact gehad met verschillende Dierenartsen over wanneer en methode van castreren. Op grond daarvan heb ik ervoor gekozen het te doen als hij een jaar oud is, dus dit voorjaar. Bovendien heb ik gekozen voor in de wei...de ouderwetse methode. Dit advies heb ik meerdere keren gekregen. Het heeft (los van een aantal nadelen) ook een aantal voordelen:

- ik hoef niet met een jong paard de weg op dat dat nog niet zo vaak gedaan heeft (en alleen met zijn moeder).
- de castratie vindt plaats in zijn natuurlijke omgeving, waardoor zo min mogelijk stress ontstaat, als hij wakker wordt zijn zijn maatjes in de buurt.
- de bacterie- en schimmelculturen in de wei heeft hij resistentie tegen opgebouwd, die in een kliniek niet (en hoe schoon en steriel ook...er bestaat altijd een kans op infectie in een kliniek).
- hij is jong, dus geneest sneller...dit is voor mij een reden om niet langer te wachten. Hij kan toch geen hengst blijven en ik geloof niet zo in die hengstennek (door langer te wachten). Die heb ik te vaak snel zien verdwijnen na een castratie. Wil je spieren op de hals, dan moet je ze er maar oprijden...

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:30