belle_boef schreef:Heb je een linkje van dit topic?
Ehhh ik bedoel dit topic (dat vorig jaar gestart is)....waar we dus nu as we speak in schrijven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tancreda4 schreef:Ik vind scheren heel lastig omdat ze 24/7 buiten staan en in de nattigheid liggen. Dus durf slecht de buik te scheren, ook als ik zie hoeveel haar er op die buiken groeit ondanks de dekens. Maar elk jaar denk ik weer, er moet meer af omdat ze teveel zweet en dat ook niet goed is voor de luchtwegen...
Ik heb alleen hals en borst eruit.
Ik heb getwijfeld een streep naar achter te doen, uitrijdeken maar buik erin. Maar dat is super moeilijk netjes te krijgen en ook dan waarschijnlijk enorm lelijk. Ze is vos dus het is een groot kleur verschil tussen geschoren en niet geschorendus ikj heb dat niet gedurfd....
Misschien volgend jaar heel vroeg scheren. Zodat ze alweer meer buikhaar heeft teruggegroeid als het echt kouder wordt.
Tancreda4 schreef:Functie gaat idd voor mooi, maar stiekem wilt het ook wel wat. En een strakke lijn kan ik niet zo makkelijk zetten... Volgend jaar ewn vroege poging en als het heel lelijk is kan ze dan nog kaal haha.
Waar is ze nu vooral bezweet? Mijn merrie is snel flink nat op de flanken. Daar is denk ik nog wel wat winst te behalen vaak...
Tancreda4 schreef:Oh herkenbaar wel! M'n merrie is niet echt waterdicht, niet perse een dikke vacht, maar een snelle zweter en ook een nazweter wat heel irritant is als je een deken op wilt leggen na arbeid... Ze verliest enorm veel warmte, voelt alrijd warm onder dekens. Maar stond, toen ze nog niet dekens had, als enige met dr natte stomende vacht in de sneeuw tussen paarden met een mooie witte laag op zich
Je zou een streep naar achteren kunnen trekken met een groter vlak bij de flanken eruit. Dan blijft de buik erin voor in het zand liggen.
Maar mooi is het niet.... En dat heeft mij wel tegen gehouden
Mn merrie gaat overigens best goed. Staat ook alweer 2 jaar op gewoon hooi. Maar wel sneller wat hoorbaar met ademen met rijden. En ze heeft altijd dorst met arbeid.
LinSa schreef:Toen het nog zo zacht en warm was stond ze onder 150 gram, dat was een 100 gram liner en Bucas Irish 50 gram. Nu het wat kouder is staat ze onder Horseware Rhino van 250 gram. Laatste keer scheren was denk ik begin november, dus ze heeft inmiddels wel weer redelijk vacht. Ben nog in dubio of ik nog een derde keer ga scheren.
Tancreda4 schreef:Ik gebruik liners onder alle dsekens. Ook bucas. En dan alleen aan achterkant aan de bovendeken vast. Dus je zou eventuele ene stay dry kunnen kopen en als het veel kouder wordt dsaae een onderdeken onder doen. Dan heb je niets aan de stay dry even, zolang je onderdeken gebruikt, maar als het weer zonder onderdeken kan wel weer.
LinSa schreef:Ik vind die stay dry dan weer niet zo fijn maar dat is vooral omdat ze stroef zijn en daardoor de vacht alle kanten op staat. Horseware heeft ook liners, voor mijn super smalle pony'tje helaas niet helemaal lekker qua maatvoering maar verder prima dekens!