Suzanne F. schreef:Hier hetzelfde. Je kan mijn reactie hard vinden en kort door de bocht maar ik begrijp je beter dan je denkt. Ik baseer het niet zomaar ergens op. Ik heb in het verleden meerdere paarden gehad op hoger niveau en door verschillende redenen zijn deze weggevallen (virusinfectie, ongeluk, botcyste etc, veel pech in ieder geval). Toen jaren later besloten nog 1 x een veulentje te kopen en het toch weer te proberen. Alles leek geweldig. Veulentje groeide prachtig uit, lief, mooi en gezond op de benen, geweldig. Ik leek eindelijk geluk te hebben. Zelf zadelmak gemaakt en ze leek erg talentvol, erg fijn dier. Bijna een jaar later kreeg ze een wondje aan haar been waardoor ze een week niet getraind kon worden. Na die week wil ik haar oppakken en lijkt ze heel stijf, dagen erna alleen maar erger en wordt met de dag kreupeler. Naar de kliniek, ik dacht hoefbevangenheid of zoiets. Na zorgvuldig onderzoek bleek ze ernstige KS te hebben, ook overlappend, klasse 4. Het was eigenlijk een wonder dat ze zo fijn onder het zadel was geweest. Door de training bleef dit goed maar toen ze stil kwam te staan viel alles als een kaartenhuis in elkaar.
Dus mijn 4 jarige paard waar ik het nog het laatste keer mee wilde proberen was ook opgegeven als sportpaard. Toen was ik er zo klaar mee dat ik gestopt ben met de paarden. En heb sindsdien geen paarden meer gehad. Wel heel veel om me heen gezien. Veel ellende, mensen die er veel geld instoppen, veel verdriet hebben. Ik kan er nu nuchter tegenaan kijken, maar geloof me dat ik ook verdriet heb gehad. En dat het me veel geld heeft gekost. Maar dat was hard leergeld. Dat gebeurt me niet meer.
Ik probeer nu vaak mensen te waarschuwen die hierin belanden en 1 paardje hebben en maar blijven dokteren. Doe het niet, het is een bodemloze put waar de enige die er van profiteert de kliniek is.
Daarom ben ik ook heel blij met mijn kliniek en begeleidende dierenarts. Die hebben eigenlijk meteen gezegd dat het beter was om te stoppen met onderzoeken omdat de behandelingen etc toch niet veel gingen doen en ik heb het op een bescheiden 1000-1500 euro kunnen houden omdat het ook even dokteren was wat het precies aan het handje was. Het enige wat ik nog laten doen heb is een MEP test om uit te sluiten dat er geen ataxie aanwezig was omdat mijn paard onder het zadel soms ook licht mankte, gelukkig was dat niet zo, anders had ik hem laten inslapen.