kissing spines+nek artritis en verrekt Si gewricht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:30

Janine1990 schreef:
Sinds wanneer worden paarden goedgekeurd bij röntgen? Ze geven hooguit een advies... Daarbij is/was de rug geen standaard foto volgens mij...

Sommige stamboeken keuren hun dekhengsten wel goed of af op basis van rontgenfoto's. Maar die foto's beoordelen ze met het doel om erfelijke problemen op te sporen en niet om te beoordelen of het paard geschikt is voor de sport. Een paard kan op foto's dus totaal ongeschikt bevonden worden voor de sport door een blessure, maar voor dekdienst goedgekeurd worden.
Misschien zit daar het misverstand?
Al nemen ze daar doorgaans bij mijn weten ook de rug niet bij mee.

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... VyVSKpMuhE

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:30

En het kan dan wel zielig zijn voor ts maar echt, het staat op internet vol met adviezen wanneer je een paard wil aanschaffen. Mocht het inderdaad zo zijn dat ze is afgegaan op de oude keuringsrapporten dan is ze niet bedonderd dan heeft ze dit toch echt zelf gedaan. Ook de oude eigenaren hebben hier geen schuld aan want wanneer er een koper komt die genoegen neemt met oude keuringen en misschien alleen een klinische keuring laat oden waar niets uitkomt, dan ben je niet bedonderd dan heb je gewoon dikke pech gehad.

Wanneer een dier klinisch wel goed is en hij nog steeds word gereden dan hebben de vorige eigenaren misschien ook niets door gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:34

bigone schreef:
En het kan dan wel zielig zijn voor ts maar echt, het staat op internet vol met adviezen wanneer je een paard wil aanschaffen. Mocht het inderdaad zo zijn dat ze is afgegaan op de oude keuringsrapporten dan is ze niet bedonderd dan heeft ze dit toch echt zelf gedaan. Ook de oude eigenaren hebben hier geen schuld aan want wanneer er een koper komt die genoegen neemt met oude keuringen en misschien alleen een klinische keuring laat oden waar niets uitkomt, dan ben je niet bedonderd dan heb je gewoon dikke pech gehad.

Wanneer een dier klinisch wel goed is en hij nog steeds word gereden dan hebben de vorige eigenaren misschien ook niets door gehad.

Maakt het wat uit of ze het zelf heeft gedaan? Ze kwam hier toch niet met de vraag of het stom van haar is geweest of niet?

Mensen maken fouten, mensen leren lessen. En als dat een hele harde, verdrietige les is, is een beetje compassie wel op z'n plek en een trap na echt niet nodig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:36

Tiffyy schreef:
Hij is GGK op 3 keuringsrapporten op het 4e keuringsrapport is hij goedgekeurd maar de foto's zeggen heel wat anders maar dat is over het hoofd gezien denk ik? Ik kan er niks anders van maken. Er zomaar mee kappen is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben stapelgek op hem en moet er niet aan denken om
mijn soulmate weg te moeten doen.

Denk dat mensen de draad een beetje kwijt raken .Misschien schept het beantwoorden van de volgende vragen wat duidelijkheid.

Van wanneer, welk jaar, zijn die keuringsrapporten?
Neem niet aan dat je, of de verkoper, het die vlak voor verkoop 4 maal heeft laten keuren.

Bij de aankoopkeuring, die gedaan is op jou verzoek en een door jou gekozen dierenarts, is hij volledig op gekeurd inclusief rug en hals foto's en is het over het hoofd gezien?

Daarna kreeg het paard klachten en toen kwam de diagnose?

Hoelang zit er tussen de aankoopkeuring en de diagnose?

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:49

safina schreef:
Janine1990 schreef:
Sinds wanneer worden paarden goedgekeurd bij röntgen? Ze geven hooguit een advies... Daarbij is/was de rug geen standaard foto volgens mij...

Sommige stamboeken keuren hun dekhengsten wel goed of af op basis van rontgenfoto's. Maar die foto's beoordelen ze met het doel om erfelijke problemen op te sporen en niet om te beoordelen of het paard geschikt is voor de sport. Een paard kan op foto's dus totaal ongeschikt bevonden worden voor de sport door een blessure, maar voor dekdienst goedgekeurd worden.

Maar het lijkt hier helemaal niet te gaan om een dekhengst nu...

Daarbij worden ze voornamelijk niet toegelaten in geval van OC-OCD toch?? Al het andere is niet zo heel erg relevant, al zal artritis op 2,5 jarige leeftijd (want dat rapport nemen ze dan) wel wat vraagtekens zetten, en zal doorgaans een beperking leveren die te groot is om überhaupt met het onderzoek te starten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:55

safina schreef:
bigone schreef:

Maakt het wat uit of ze het zelf heeft gedaan? Ze kwam hier toch niet met de vraag of het stom van haar is geweest of niet?

Mensen maken fouten, mensen leren lessen. En als dat een hele harde, verdrietige les is, is een beetje compassie wel op z'n plek en een trap na echt niet nodig.

Ik vind het oprecht sneu voor iedereen die zo de boot ingaat mar het valt me de laatste tijd wel op dat er zich nogal wat nieuwe mensen aanmelden met een verhaal over gebreken die ze pas na verkoop doorhebben. Dan weten ze wel bokt te vinden terwijl ze zich voor verkoop er in zouden kunnen verdiepen, het is geen fiets of een pakje boter! En ja het is heel verdrietig maar ik ga niet mee zitten jammeren want men kan beter duidelijk (wat ts niet is ) zijn en dan maar hard maar dan gebeurt het hopelijk niet nogmaals.

Anoniem

Re: kissing spines+nek artritis en verrekt Si gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:03

Ik denk dat het TS sowieso geen tweede keer gebeurt. Daar heeft ze jouw reactie echt niet voor nodig, Bigone..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:18

safina schreef:
Ik denk dat het TS sowieso geen tweede keer gebeurt. Daar heeft ze jouw reactie echt niet voor nodig, Bigone..

Misschien niet maar ik lees woorden als mijn soulmate, niet laten gaan, inspuiten a 350 euro per keer , opnieuw laten keuren volgend jaar!! Dan gaan bij mij de bellen rinkelen dat ts iemand is met veel liefde voor het paard maar wel hele onrealistische verwachtingen heeft. Wanneer ze op deze weg doorgaat komt er geen tweede keer want dan moet ze wel een hele diepe portemonnee hebben. Ik mag dan wel hard zijn maar ben ook realistisch .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:20

Janine1990 schreef:
safina schreef:

TS schreef eerder:

Citaat:
Hij is gebruikt voor de fokkerij en heeft in de sport gelopen. Hij is door de strengste keurings commissie gekomen en niet door minste goedgekeurd

Als het een "hij" is en hij is gebruikt voor de fokkerij, dan zal dat wel als dekhengst geweest zijn. ;)

Janine1990 schreef:
Daarbij worden ze voornamelijk niet toegelaten in geval van OC-OCD toch?? Al het andere is niet zo heel erg relevant, al zal artritis op 2,5 jarige leeftijd (want dat rapport nemen ze dan) wel wat vraagtekens zetten, en zal doorgaans een beperking leveren die te groot is om überhaupt met het onderzoek te starten.

Precies. Misschien was dat geen afwijking om geschiktheid als dekhengst op uit te sluiten. En dan is hij dus goedgekeurd. Als dekhengst. Niet als sportpaard. Maar dat is ook maar wat gissen van mijn kant.

Anywee: uiteindelijk was dat ook TS haar vraag niet. Ze weet zelf wel hoe het zo ver gekomen is dat ze nu dit probleem heeft. Dit is vooral waar wij erg benieuwd naar zijn, geloof ik.
TS begon het topic met de vraag of mensen tips en ervaringen hadden over hoe je verder gaat met een paard met deze bemerkingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:26

Grasmaaier wanneer hij niet bereden kan worden en kan hij wel bereden worden dan met een ruiter die heel goed weet waar ze mee bezig is.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:32

safina schreef:
Janine1990 schreef:

TS schreef eerder:

Citaat:
Hij is gebruikt voor de fokkerij en heeft in de sport gelopen. Hij is door de strengste keurings commissie gekomen en niet door minste goedgekeurd

Als het een "hij" is en hij is gebruikt voor de fokkerij, dan zal dat wel als dekhengst geweest zijn. ;)

Janine1990 schreef:

Precies. Misschien was dat geen afwijking om geschiktheid als dekhengst op uit te sluiten. En dan is hij dus goedgekeurd. Als dekhengst. Niet als sportpaard. Maar dat is ook maar wat gissen van mijn kant.

Anywee: uiteindelijk was dat ook TS haar vraag niet. Ze weet zelf wel hoe het zo ver gekomen is dat ze nu dit probleem heeft. Dit is vooral waar wij erg benieuwd naar zijn, geloof ik.
TS begon het topic met de vraag of mensen tips en ervaringen hadden over hoe je verder gaat met een paard met deze bemerkingen.

Hmm... ja, door de vaagheid ben ik er dus anders tegenaan gaan kijken... Want ik zag het ook zo hoor..
Maar 'strengste' keuringscommissie, ben ik een bijzondere uitspraak gaan vinden... Ik kan me geen 12-jarige hengsten bedenken (C-jaargang/2007) die geruind zijn, en ik denk dat er meerdere mensen zijn die hier al over zijn gaan nadenken.

Vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die hun paard hengst laten om het hengst zijn en/of het gebruiken voor de fokkerij maar dan natuurlijk en regionaal if not slechts privé....

Ik lees te vaak dat mensen een röntgenrapport als goed of afkeuring verwachten... Dat is het niet...

Het zou inderdaad slim zijn als TS een goede tijdlijn zou maken voor zichzelf en als ze advies wil voor ons... Zijn we ook meteen verlost van alle vaagheden die er nu zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:32

bigone schreef:
safina schreef:

Misschien niet maar ik lees woorden als mijn soulmate, niet laten gaan, inspuiten a 350 euro per keer , opnieuw laten keuren volgend jaar!! Dan gaan bij mij de bellen rinkelen dat ts iemand is met veel liefde voor het paard maar wel hele onrealistische verwachtingen heeft. Wanneer ze op deze weg doorgaat komt er geen tweede keer want dan moet ze wel een hele diepe portemonnee hebben. Ik mag dan wel hard zijn maar ben ook realistisch .

Als je dat wilt zeggen, moet je dat zeggen. En niet de eventuele fouten die ze gemaakt zou hebben bij de aankoop er nog even in wrijven, want dat draagt aan haar vraag echt helemaal niks bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:39

Safina je hebt gelijk . Punt gemaakt .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:45

Janine1990 schreef:
Hmm... ja, door de vaagheid ben ik er dus anders tegenaan gaan kijken... Want ik zag het ook zo hoor..
Maar 'strengste' keuringscommissie, ben ik een bijzondere uitspraak gaan vinden... Ik kan me geen 12-jarige hengsten bedenken (C-jaargang/2007) die geruind zijn, en ik denk dat er meerdere mensen zijn die hier al over zijn gaan nadenken.

Vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die hun paard hengst laten om het hengst zijn en/of het gebruiken voor de fokkerij maar dan natuurlijk en regionaal if not slechts privé....

Ik lees te vaak dat mensen een röntgenrapport als goed of afkeuring verwachten... Dat is het niet...

Het zou inderdaad slim zijn als TS een goede tijdlijn zou maken voor zichzelf en als ze advies wil voor ons... Zijn we ook meteen verlost van alle vaagheden die er nu zijn...

KWPN is niet het enige stamboek op de wereld.

Qua tijdlijn: als ze advies wil over het aankoopproces en wat je er verder mee kunt, dan is een tijdlijn handig. Maar volgens mij wilde ze vooral advies hoe ze in de toekomst verder moet met dat paard en ervaringen horen. Daar heb je geen tijdlijn over het aankoopproces en keuringen voor nodig, denk ik. ;)

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:48

safina schreef:
Janine1990 schreef:

KWPN is niet het enige stamboek op de wereld.

Qua tijdlijn: als ze advies wil over het aankoopproces en wat je er verder mee kunt, dan is een tijdlijn handig. Maar volgens mij wilde ze vooral advies hoe ze in de toekomsg verder moet met dat paard en ervaringen horen. Daar heb je geen tijdlijn over het aankoopproces en keuringen voor nodig, denk ik. ;)

Zeg ik ook niet... Maar er was vast al wel een lichtje gaan branden bij iemand als het ging om een hengst die voor de fokkerij werd gebruikt met een overkoepelend orgaan. Het dier is pas 12 hè...

Ik vind een tijdlijn ook uitermate interessant voor het advies wat zij vraagt... Niemand heeft nu helder wanneer de problemen begonnen... Als het goed leek bij aankoop, dan kan ze gaan kijken naar haar management. Dan kan er wel degelijk advies gegeven worden...
Ze is niet bepaald van plan om de koop te ontbinden, dus advies daarover is pas zinloos..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:34

Als het paard van een bedrijf is gekocht is een tijdlijn zeker wel handig. Paard voldoet niet aan het gebruikdoel.
Dan kan er misschien nog financieel wat geregeld of paard kan terug (maar dat is zoals ik het lees geen optie voor ts).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:04

Ts, je zegt dat het paard je soulmate is en je wilt hem niet terugdoen. Dat is al heel mooi.Dus qua karakter heb je een goed paard. Dan blijft over de vraag of je opgelicht bent. Is het paard nu kreupel en niet berijdbaar? En vooral ook,heb je er veel voor betaald?Te veel bedoel ik?Want stel dat je 1500 betaald zou hebben voor een lieve bejaarde dekhengst, dan zou ik dat geen oplichting noemen.Heb je daarentegen vele duizenden euro's moeten betalen voor een paard waar je alles mee zou kunnen volgens de verkoper,dan is het wel oplichting.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:08

Als het wel geweten is door de vorige eigenaar en niet is gemeld, is het hoe dan ook oplichting, of het paard nou 1500 of 15.000 euro heeft gekost.

Tiffyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 16:12

Toen ik hem ging kopen zaten er 3 onafhankelijke keuringsrapporten bij van 3 verschillende eigenaren. Ik heb hem toen opnieuw laten overkeuren. De rug en nek foto's stonden niet meer op een cédérom want de cédérom was kwijtgeraakt dus toen zijn de rug en nek foto's later opgestuurd om over te keuren.
De behandelingen zijn te overbruggen en ik neem mijn verandwoordelijkheid, in my opinion zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.

Teleurstellingen overkomt de beste dus ik ga mezelf niet de put in praten maar hou in mijn achterhoofd geknoopt dat ik een verhoogd risico neem incl de bijbehorende kosten. Het is teleurstellend om te horen dat mijn soulmate als kapot wordt bestempeld terwijl hij nog een heel leven voorzich heeft waarin hij kan herstellen.

Juridisch gezien is het daarom mogelijk om de koop te ontbinden maar het voorruitzicht voor hem is dat hij in de handelsorganisatie terechtkom of op de paardenmarkt komt en dan wordt doorverkocht als schoolmaster met alle nare gevolgen van dien en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Ik heb genoeg geld voor hem betaald en heb nergens beweert dat ik ben opgelicht door de verkoper. Hij is rad en berijdbaar nadat hij is behandeld met Cortizon. Een prettig weekend verder.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:22

Dat het paard goed was op de foto’s toen hij bijv 3/5 of 7 jaar maakt niets uit, in de tussentijd kan er veel veranderen door ongelukjes en belasting, waarom je het erbij hebt gehaald dat er zoveel goede rapporten waren snap ik niet helemaal.

Genoeg paarden die prima in de sport lopen met periodiek inspuiten van de rug.

Hopelijk kan je nog lang genieten van/met dit paard.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:23

Tiffyy schreef:
Toen ik hem ging kopen zaten er 3 onafhankelijke keuringsrapporten bij van 3 verschillende eigenaren. Ik heb hem toen opnieuw laten overkeuren. De rug en nek foto's stonden niet meer op een cédérom want de cédérom was kwijtgeraakt dus toen zijn de rug en nek foto's later opgestuurd om over te keuren.
De behandelingen zijn te overbruggen en ik neem mijn verandwoordelijkheid, in my opinion zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.

Teleurstellingen overkomt de beste dus ik ga mezelf niet de put in praten maar hou in mijn achterhoofd geknoopt dat ik een verhoogd risico neem incl de bijbehorende kosten. Het is teleurstellend om te horen dat mijn soulmate als kapot wordt bestempeld terwijl hij nog een heel leven voorzich heeft waarin hij kan herstellen.

Juridisch gezien is het daarom mogelijk om de koop te ontbinden maar het voorruitzicht voor hem is dat hij in de handelsorganisatie terechtkom of op de paardenmarkt komt en dan wordt doorverkocht als schoolmaster met alle nare gevolgen van dien en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Ik heb genoeg geld voor hem betaald en heb nergens beweert dat ik ben opgelicht door de verkoper. Hij is rad en berijdbaar nadat hij is behandeld met Cortizon. Een prettig weekend verder.

*CD-rom, je had uiteraard wel de 3 keurende artsen kunnen vragen of ze de foto's nog hebben.
Maargoed, paard 12 van met 3 verschillende eigenaren... En hij loopt dus al op behoorlijk niveau? Daarmee bedoel ik toch wel minimaal lichte tour...

Ik krijg niet de indruk dat je alsnog adviezen wilt... Aangezien je niet echt aangeeft of het nu gaat om een situatie die je later pas ontdekt hebt. Als dit paard daadwerkelijk op niveau heeft gelopen en jij hem als gezond hebt zien lopen en het pas na een bepaalde tijd bij jouw is geopenbaard... Dan moet je toch echt terug naar de vorige eigenaar om te vragen hoe het stal- en voermanagement was...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:27

cobiie schreef:
Dat het paard goed was op de foto’s toen hij bijv 3/5 of 7 jaar maakt niets uit, in de tussentijd kan er veel veranderen door ongelukjes en belasting, waarom je het erbij hebt gehaald dat er zoveel goede rapporten waren snap ik niet helemaal.

Genoeg paarden die prima in de sport lopen met periodiek inspuiten van de rug.

Hopelijk kan je nog lang genieten van/met dit paard.

Mag dat dan in de sport? Als een paard alleen rad is als hij ingespoten wordt,dan vind ik dat toch niet echt okay. Eigenlijk een soort doping.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:37

Cortico’s kunnen ook niet oneindig, zeg ongv 3 x een inspuiting en dan houdt het op. Je brengt namelijk met corticosteroïden inspuitingen keer op keer schade aan zachte weefsels, dat wordt zwakker, terwijl de felle ontstekingsremmende werking nu even “pijnvrij” maakt. Het is echter schijn. Deze middelen, oa ook prednisolon en dexamethason horen hieronder, heten niet voor niets in de volksmond “paardenmiddelen”. Ze zijn heftig maar effectief en niet zelden laatste keuzes waarna het ophoudt.

Mogelijk ben je wel opgelicht, als ik dan lees dat de cd “kwijt was”. Dat soort dingen zijn niet kwijt. Zeker niet bij een verkoop van een duurder paard.

Ik denk wel je nu meerdere specialisten moet gaan benaderen voor de mogelijkheden. Bijv een KS operatie met oa ACP of stamcel inspuitingen voor de artrose. Echter, dat zijn “lapmiddelen”.

Heb je wat foto’s Die je hier kunt plaatsen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:42

Cortisone zijn toch ontstekingsremmers en geen pijnstiller.Dus als ze dit inspuiten dan mag het paard in principe niet gereden worden. Mijn man zit nu aan de cortisone voor een longontsteking. Ik heb ook wel eens gewrichtontstekingen en dan krijg ik ook cortisone,maar daarnaast ook pijnstilling en maag bescherming.
Het is heel vervelend Ts,maar dit paard mankeert best serieuze dingen. Als ik jou was zou ik contact opnemen met het waterhof http://hetwaterhof.com/horses/manuele_therapie.asp. Met een goede Kine begeleiding kan je bij kissingspine's nog best wat doen.Beter word het niet,maar verlichting en soms nog best berijdbaar kan wel. Er zijn vast nog wel ander osteo's of kinesisten die ook goed zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:46

Eens. Een CD rom is niet zomaar kwijt. Ze hebben aan jou een hele fijne koper gehad in ieder geval. Eentje die niet alles kritisch heeft laten overkeuren. Als jijzelf alles had laten overkeuren incl hals en rug dan had dit eruit gekomen.
En nee, hij heeft niet zijn hele leven om te herstellen. Hij herstelt hier niet van. En ja, cortizone helpt... even. En niet oneindig. Je kan niet blijven spuiten. Artritis wordt alleen maar erger helaas. Dus wees niet zo naïef en doe je ogen open. Prima als je hem niet terugbrengt, zij wrijven in hun handjes. Maar denken dat dit overgaat.... nee, dat kan niet.