Pees blessure, kissing spine, SI probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 19:47

J_emma schreef:
In welke regio zit je?

Noord Holland

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:21

flappie2 schreef:
J_emma schreef:
In welke regio zit je?

Noord Holland

Ik weet niet of Hazerswoude te doen is. Maar anders zou je Horses in hands/Astrid Hoppenbrouwers kunnen proberen. Heeft ook een aquatrainer en veel expertise in huis.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:43

flappie2 schreef:
Longeren is indd geen optie met de peesblessure. Pilates oefeningen die vanuit stilstand gedaan kunnen worden is een goed idee. Ik ben er alleen totaal niet in thuis. Enig idee waar ik info kan vinden hier over?

@renee16
Ja kaptoom gebruik ik nu ook met stappen aan de hand. Bijzonder dat je daarmee toch meer controle lijkt te hebben dan met een bit in. Alleen nog loopt ze voor me uit of beukt mij aan de kant als ze het nodig vind om ff gek te doen. Moet wel zeggen dat ik haar met kaptoom wel sneller weer bij me heb dan met hoofdstel.
Tja het land op in deze tijd van het jaar is ook geen optie. Hier heb je klei grond en met al die regen erg glibberig.
Hoe gaat het nu met die van jou, gaat het de goede kant op?.

Ik heb eigenlijk geen idee, ik probeer er niet steeds naar te kijken. Soms zet ik ze los in de bak dat ze even droog kan rollen en draaft ze een rondje, kreupel leek ze niet meer.

Nu ze weer op een zachte paddock staat en ik ongeveer om de dag iets met haar doe (lange poetsbeurt, wandelen, werken aan de hand, stapmolen) is ze weer gewoon haar brave zelf.

Als ik het zo hoor is die van jou wel wat brutaler, de mijne laat zich heel goed corrigeren met kaptoom. Op drukke dagen heb ik ze een paar x terug en met haar hoofd naar beneden gevraagd en dan is het al goed..

Een geweldig advies heb ik niet voor je, buiten volg je gevoel. Mij heeft de keuze even geen opbouwschema (en voorlopig geen hoop) veel rust gegeven, dat lijkt vooralsnog een goede uitwerking op mijn paard te hebben.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 23:24

Citaat:
Ik weet niet of Hazerswoude te doen is. Maar anders zou je Horses in hands/Astrid Hoppenbrouwers kunnen proberen. Heeft ook een aquatrainer en veel expertise in huis.

Ik had indd ook bij hun geïnformeerd, maar het is helaas financieel niet te doen voor mij. Toch bedankt voor je tip

Chesss

Re: Pees blessure, kissing spine, SI probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 01:08

We hebben er uiteindelijk een jaar over gedaan. In die zin de blessure van de pees was in 6 maanden mooi hersteld, maar hij is groot 1.85 en heeft door de boxrust erg veel kracht ingeleverd. Van de zomer heb ik eerlijk ook niet mega veel doorgepakt en hem ook wel paard laten zijn op de wei. Inmiddels rijden we wel volop en zijn we druk bezig met soepel houden en nog soepeler maken. Ik ben me ook gaan verdiepen in het werken. Aan de hand en ben bewuster aan trainen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 12:00

Chesss schreef:
We hebben er uiteindelijk een jaar over gedaan. In die zin de blessure van de pees was in 6 maanden mooi hersteld, maar hij is groot 1.85 en heeft door de boxrust erg veel kracht ingeleverd. Van de zomer heb ik eerlijk ook niet mega veel doorgepakt en hem ook wel paard laten zijn op de wei. Inmiddels rijden we wel volop en zijn we druk bezig met soepel houden en nog soepeler maken. Ik ben me ook gaan verdiepen in het werken. Aan de hand en ben bewuster aan trainen.

Fijn te horen dat jouw paard dus danig opgeknapt is dat je weer wat kan trainen en opbouwen. Een jaar is lang, maar tegelijkertijd ook prima te overzien.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:03

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 23:18

Princesj schreef:
Mieke Verdonk (de ontwikkelaar van de concord leader) woont ook in Noord Holland. Ik zie dat zij ook advies op locatie geeft (https://www.concord-vip.com/training-advies), wellicht is dit een optie voor je?

Bedankt voor je tip! Zal haar eens contacten.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:30

Zou ook verwachten dat aquatraining nu nog wat te vroeg is. Ik heb hier eerder ook naar gekeken, veearts raadde dit wel aan in een later stadium en met extra training qua buiging omdat het paard heel erg recht getraind wordt.

Hier ook gekeken om mijn paard in training aan de hand te zetten (dit was voor ik van de pees wist), maar ivm kosten ben ik hier les in gaan nemen zodat ik dit zelf kan. Leuker voor de band met mijn paard, ook al zou een ander het beter kunnen. In combinatie met de pees doe ik dit nog wel maar op een lager pitje omdat zijgangen nu niet ideaal zijn, knutsel er dus gewoon zelf een beetje mee aan.

Een veulen fokken zou ik met deze blessures niet direct een probleem in zien, is wel de vraag of je dat wilt natuurlijk.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:53

Mijn pony heeft voor een tussenpeesblessure rechtsachter ook langdurig rust moeten houden, stal was geen optie, dus ze heeft een ministukje weide gekregen. Ze is osteopatisch behandeld om de oorzaak vd peesblessure (scheefstand bekken) aan te pakken en de pees zelf met laser behandeld. Hoewel de pees heel goed vooruitging (ook op echo), liep mijn pony na een half jaar zo mogelijk nog slechter. Dat bleek door artrose in rug, heup en sacrum te komen, door het stil staan op een klein stukje (dus veel draaien) werd dat veel erger. De artrose is pas na de peesblessure vastgesteld. Toen mijn pony zo slecht liep heeft ze 3 maanden metacam gekregen en weer de hele wei om te bewegen, we zijn heel langzaam begonnen met wandelen, na drie maanden overgestapt op een kruidenmix van de dierenarts voor de artrose en mijn pony loopt weer vrolijk rond. We maken zelfs buitenritten (opbouw in 1,5 jaar en omdat ze echt graag wil), maar wel alles rechtuit in stap en beetje draf, dus geen grondwerk, dressuur etc. Ik denk dat de langzame opbouw met wandelen icm met de kruiden haar echt gered hebben. En dus geen dressuur en bochten... Ik kan me voorstellen dat je met KS juist verzameling wil, maar ik zou wel goed uitzoeken of ze met de artrose in het SI wel kan/mag buigen. En als de peesblessure komt door compensatie, dan gaat die met rust ook niet genezen, want ook in rust zal jouw paard compenseren. Wat is de prognose voor de pees van jouw paard? Als ik van te voren had geweten dat mijn pony zoveel artrose had dan had ik haar op een groter stuk weide gezet ten tijde vd peesblessure denk ik, maar dat is achteraf...... Best moeilijk om daarin een keuze te maken. Voor mij heeft het wel heel erg geholpen dat onze osteopaat (heel goed en ook dierenarts) goed overleg had met de dierenarts van de kliniek, die samenwerking is heel waardevol.
Ik wens je veel wijsheid toe bij de keuzes die je moet maken. Ik weet wel dat de prognose voor mijn pony ook echt niet goed was en ze heeft die metacam vooral gekregen omdat ik wilde dat ze haar laatste maanden pijnvrij kon zijn, maar gelukkig hebben we inmiddels al 3 jaar erbij gekregen, dus ook als het even uitzichtloos lijkt, kan er weer hoop komen.

Mickeyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:13

Ik vind het eigenlijk bizar dat je overweegt te fokken met een kapotte merrie met aandoeningen waarvan niet bewezen is of het wel of niet erfelijk is. Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop?

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:14

Geen ervaring. Maar misschien is de Chillpill(Ecostyle) een mooie vervanging van Tranqiungel?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:14

Mijn paard heeft momenteel si klachten en daar word aquatraining voor afgeraden. Ik zou dus goed overleggen met je dierenarts. Ook ivm kissing spines wil je wel correct ruggebruik.
Mag je niet op een goede verende bodem ohz gaan stappen?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:02

Saaams schreef:
Mijn paard heeft momenteel si klachten en daar word aquatraining voor afgeraden. Ik zou dus goed overleggen met je dierenarts. Ook ivm kissing spines wil je wel correct ruggebruik.

Is er ook onderbouwd waarom het afgeraden wordt? En wat is de klacht?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 19:50

Mickeyan schreef:
Ik vind het eigenlijk bizar dat je overweegt te fokken met een kapotte merrie met aandoeningen waarvan niet bewezen is of het wel of niet erfelijk is. Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop?

Als je goed gelezen hebt, en had je gezien dat dit alles is veroorzaakt door een trauma van buitenaf en is er geen spraken van erfelijkheid. En ja het veulen zou dan voor mij zelf zijn als ik er een veulen mee ga fokken.

Saaams schreef:

Nee onder het zadel ging dus juist niet omdat ze zo fris is, met als gevolg dat ik er af gevallen ben. Er naast is veiliger voor mij en nu met de concord leader is ze al een stuk beter te doen.

Secretly schreef:
Geen ervaring. Maar misschien is de Chillpill(Ecostyle) een mooie vervanging van Tranqiungel?

Dank je voor de tip, ik zal eens kijken wat de ervaringen er mee zijn.