Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:52

Is er alleen in rust naar haar hart geluisterd?

Heeft ze ooit een veulen gehad?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 11:45

Een Gastroscopie is al gebeurd, ze heeft glandulaire zweren, maar die krijgen we met geen stokken weg met omeprazole of sucralfaat. Bijna twee jaar geprobeerd, maar van omeprazole zijn we snel moeten afstappen, daarvan begon ze spontaan te hyperventileren. Ekygard werkt ervoor duidelijk wel wat, maar da's het enige. Het beste was digestive eq, maar dat is niet meer in België verkrijgbaar.

En is ook in beweging en na beweging naar haar hart geluisterd, geen ruis of raar bijgeluid, heel regelmatige hartslag. Veulens heeft ze nooit gehad (maar er is wel een echo gebeurd van haar eierstokken, die zijn ook gewoon in orde).

Hier een recente foto van vandaag.
Afbeelding
Dat bedoel ik dus meteen met berggeit staan... Haar buik staat ook net op knappen lijkt het. Ze is ook ondanks goed bloed heel bleek in de slijmvliezen. Lijkt mij dan ook lever.

Ik heb de dierenarts gebeld om eventueel urine binnen te kunnen doen, maar het labo werd gehackt... Dus dat zou, mits het goedkomt, voor volgende week zijn...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:11

Heb je weleens geprobeerd haar conditie heel langzaam op te bouwen? Ik snap dat ze snel staat te hijgen, maar ze heeft nu een dikke buik en je stopt als ze hijgt. Er is geen medische reden tot nu toe bekend om toch wat beweging te gaan geven.

Stappen is het beste en dan echt per rondje erbij elke dag. Niet galopperen, echt alleen stappen, stappen, stappen voorlopig.

Voor de maag zou ik dan sowieso een andere ondersteuning zoeken. Kijk eens wat er in die digestive zat en vergelijk die met andere producten voor de maag.

Mijn ene ruin is snel te zwaar en dan merk je dat echt aan alles. Hij heeft dan minder energie, gaat meer hoesten (hij heeft wel luchtwegproblemen ) etc.
Dat is echt niet hetzelfde als bij jou, maar wil alleen aangeven dat gewicht ook wat doet.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 12:15

Ik heb dat geprobeerd, ja. Maandenlang. Er valt gewoon geen conditie op te bouwen, at all. Normaal trainen wij voor endurance en trektochten, dus het is altijd veel stap in het begin en daarna komt er draf bij, daarna galop, etc. Dus dat helpt niet... Ze had duizend keer meer energie toen ze echt overgewicht had (en daarmee bedoel ik echt vet overal, niet gewoon een bolle buik).

Het probleem met de digestive is dat ze niet willen zeggen wat er precies in zit. Shady, natuurlijk.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:20

Jeetje lastig ik zou misschien overwegen om naar Laarakker te gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:23

Kirania schreef:
Ik heb dat geprobeerd, ja. Maandenlang. Er valt gewoon geen conditie op te bouwen, at all. Normaal trainen wij voor endurance en trektochten, dus het is altijd veel stap in het begin en daarna komt er draf bij, daarna galop, etc. Dus dat helpt niet... Ze had duizend keer meer energie toen ze echt overgewicht had (en daarmee bedoel ik echt vet overal, niet gewoon een bolle buik).

Het probleem met de digestive is dat ze niet willen zeggen wat er precies in zit. Shady, natuurlijk.

Ja, oke. Maar ik bedoel echt alleen een stap rondje en dan 2 stap rondjes.

Voerde je met trainen wel anders?

Ik heb gelezen wat je zei, maar ik heb voer verkocht, geadviseerd en voor ons zelf ook jaren zelf samengesteld na analyses. Ik ben daar weer geheel van afgestapt.
Zelfs mijn ruin met obesitas, ex hb en ir getest, krijgt weer hardvoer en hoog eiwitten. Die is een stuk minder buikig en heeft energie. Ondanks jaren blessure leed en nu al jaren luchtweg problemen.

Hoe zijn haar hoeven en benen? En zie je wel wat voor plas ze heeft?

Likt ze aan zoutblokken? Krijgt ze magnesium binnen?

Je mag geen voer of supplementen verkopen zonder de ingredienten en een analyse erbij te vertellen.

Maar er zijn wel merken die iets vergelijkbaars hebben. Het is de moeite waard om te proberen. Ik ben zelf positief over de supplementen van Audevard. Ik geef niet snel iets,maar daar wel goede ervaringen mee.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 12:46

Ja, ik heb ook goede ervaringen met de ekygard. Als ik de volgende batch bestel denk ik eraan om wellicht hun leversupplement bij te bestellen. Toch al gehoord dat het de hogere waardes kan normaliseren.

En ja, echt opbouwen opbouwen. In het begin gingen we het blokje om aan de hand, 3 weken lang :')

Met trainen voerde ik meer bij, maar dat gaf geen verschil. Ze knagen ook veel aan hun liksteen (vooral zij dan). En het is echt knagen, likken is er vaak niet bij. Magnesium krijgt ze in kuren, maar ik merk geen verschil voor of na de kuur. Haar plas stínkt, maar echt uren in de wind. Alles dat je ook maar durft aanraken (zoals haar staart) dat in contact geweest is met haar plas is een sure fire way om twee dagen naar urine te ruiken.

Ondertussen heb ik vanalles getest en vooral graanvrij. Equifyt, Agrobs, St Hippolyt, Marstall etc.
Van de gewone merken heb ik getest: Cavalor (kreeg ze eiwitbultjes van), Mijten, Pavo, de graanversie van Equifyt, euhm. Voor de rest kan ik er zo snel niet opkomen, het is lang geleden dat ik dat nog voerde.

Wellicht moet ik eens testen om helemaal back to basics te gaan. Vroeger, toen ze nog bij de vorige eigenaar liep, kreeg ze pure gerst. Geen toevoegingen. Dat heb ik wel al even niet getest, pure haver wel (maar dat at ze echt, echt niet graag).

Afbeelding
Dit vind ik over digestive EQ. Vrij vaag, vind ik zelf.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:48

Even een paar tips.

Mariadistelzaad malen met een keukenmachientje. Dan wordt het beter opgenomen en krijg je geen planten in de mest.
Een paar keer achtereen testen of er echt geen zand in de darmen zit.

Ik vind de leverwaardes niet drastisch hoog uit het bloedonderzoek. Wel ietsjes verhoogd maar volgens een toxicoloog van de GD Deventer is dat helemaal geen probleem. Anders wordt het als het honderden over de gemiddelde waarde gaat. Ik heb 4 chronische leverpatienten staan door landbouwvergif. Die hebben leverwaardes over de 1000 en dan werkt de lever nog voor ongeveer de helft. Een geluk is dat paarden een eens zo grote lever hebben dan ze eigenlijk nodig hebben. Dus een lever die nog voor de helft werkt daar kan een paard het nog prima mee doen :) Enig idee of er eerder in de buurt bij de paarden gespoten met vergif. Bijv. Roundup. De spuitnevel kan tot minstens 10 m. ver nog voor problemen zorgen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 14:22

Een keukenmachientje hebben wij niet om te malen (mijn mixer kan zaden totaal niet aan), maar ik heb wel een vijzel. Ik heb een keer een week lang getest of er zand in haar mest zat, maar niets. Ze staat ook op leem, ziet ook gewoon geen zand. Maar ja, dat terzijde, er zit dus geen zand/grond in haar poep :j

Ik heb inderdaad een dierenarts gehad die het allemaal best oke vond dat haar leverwaarden 40 dienden te zijn maar ze wel 250 waren. Het hoeft helemaal geen hoge waarden te geven om mis te gaan. Ik ga alvast niet wachten tot het nog erger wordt. Het is niet normaal dat die waarden consequent zo hoog staan vergeleken met haar vorige onderzoeken, waar de lever gewoon helemaal in orde was (ook toen had ze al last met haar conditie en verloor ze heel wat spieren).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:59

Eerlijk, ik zie op de filmpjes een paard met veel pijn. Gapen is daar een onderdeel van. Het hyperventileren kan komen door pijn. Ik vind zand in de darmen nog steeeds wel een goede optie. Soms dan is dat gewoon neit te zien in de mest. Stel dat ze een paar kilo onderin de darm heeft liggen, dan kan dat extreem pijnlijk zijn.
Ik snap dat je al veel hebt gedokterd, maar ik vraag me dan af of het niet een keer goed is. Of is ze niet altijd zoals op de filmpjes?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 17:08

Ik ben niet van plan om haar op pensioen te zetten met zoveel pijn, noch haar te doen inslapen gewoon omdat dierenartsen de definitie van incompetent of bevooroordeeld blijken :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:11

Ik maal mariadistel en lijnzaad met een koffiemolentje. Ding kost 15 euro.

Ik heb ook die merken deels verkocht en daarna zelf samengesteld, maar ben daar juist weer mee gestopt.

Ik zal straks in de schuur kijken. Onze shet was niet fit en heeft 2 supplementen van Audevard gehad. Ook vanwege hele vage klachten. 1 was iets voor de organen en andere voor de spieren, omdat ik zelf dacht aan spierbevangen.
Wat het geweest is, mag Joost weten, wnt hij is binnenste buiten gekeerd en kwam niks uit. Of het de supplementen waren, weet ik ook niet, maar hij is opgeknapt. Van 's nachts bijna dood, een week op het randje, naar helemaal gewoon fit weer ( ongeveer 25jr oud )

Zand uit mest onderzoek zegt echt niks. zand wat in de buik stapelt, komt er niet uit, dus zit niet in de mest.

Ik vind nieren wel een orgaan waar bij paarden nog veel te weinig aandacht voor is, dus je zou daar toch eens op door kunnen gaan.

Dan zou ik een Steffu vd Laarse of den Hoek echt aanraden, omdat die net even verder kijken en meer verbanden leggen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:11

Kirania schreef:
Ik ben niet van plan om haar op pensioen te zetten met zoveel pijn, noch haar te doen inslapen gewoon omdat dierenartsen de definitie van incompetent of bevooroordeeld blijken :)

Dat laatste deel snap ik niet helemaal, je hebt toch al best heel veel testen gedaan die goed zijn uitgevoerd? Of ben je het daar niet mee eens?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 19:18

Superpony, wat geef jij nu dan? Ik ben erg benieuwd naar de supplementen, wil zeker al de ekyrenal geven :j Ja, ik heb ze kuren psyllium en lijnzaad gegeven, maar heb daar nooit beterschap van gemerkt. Ik merk inderdaad wel dat ze zaden niet goed kan verteren dus zal ze 'verpoederen'.

Earth, er zijn best wat testen gedaan geweest, maar ik heb doorheen heel de zoektocht maar al te vaak moeten horen 'ik weet het niet meer' als ze dat konden toegeven of 'er zal wel niks mis zijn met je merrie' tot 'je moet er gewoon mee trainen' of 'uw parelli gedoe is gewoon de oorzaak, ze is te gemanierd' :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:06

De ene was myostem protec en de ander ekyrenal+

Dat was voor de shet met vage klachten. Leek eerst op erge koliek, is ook behandeld met paraffine, maar ging erg slecht.
Hij wilde niet meer lopen, trok met een achterbeen en liep scheef, dus dacht echt einde verhaal.

Ik heb contact gehad met sportpaardenarts of dit samen kon en het was heel snel in huis. Heb zijn leefruimte toen wel verkleind ( geen stal ) en af en toe een rondje laten stappen.
Hij kreeg toen ik na 2 weken stopte een dip, dus toen nog een week gegeven. En nu gaat her al maanden heel goed.

De ruin met blessures en luchtwegproblemen kreeg altijd balsamic air.

De shet is 2x verdacht van zand. 1x jaren geleden. Toen veel olie gegeven op advies van de veearts, omdat je op een gegeven moment niet meer psyllium erin kan krijgen. Had geen koliek, maar toonde die richting op.

Nu dus laatst leek dat ook de oorzaak en na paraffine met sonde, het 3x daags in zijn mond gespoten.

Psyllium mag je echt wel hoog doseren en moet je echt een paar dagen geven. En bij verdenking van zand zou ik de rest van de tijd lijnzaad geven en of olie.
Ik geef de ene keer psyllium bruine zaad, soms zwarte en 2x pj de husk, want dat gaat er moeilijk in. Makkelijk te bestellen bij pit-pit.com
Ik doe er ook 2x pj epsom zout bij.

De lijnzaad geef ik regelmatig tussendoor. Niet tijdens de psyllium. Lijnzaad koop ik gewoon van de vogel afdeling en maal ik in een eenvoudig koffiemolentje. Die gebruik ik alleen daarvoor en voor mariadistel.
Vind het niet terug in de mest.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 13:00

Ik bestel idd ook altijd bij pitpit, enorm handig :j

Die twee supplementen schrijf ik alvast op! Het is niet dat zij die symptomen vertoont (niet stijf, niet mank, net haar zelfde ruime stap) maar ik kan altijd eens kijken. Dat voorschrijven van een absurde hoeveelheid olie heb ik ook al vaker meegemaakt. Haar eens super mestballetjes zagen eruit als verlept uilenbraaksel nadien. Dat heb ik dus ook niet doorgevoerd, want ze werd ook koliekerig daarop.

Balsamic air werkt hier inderdaad super voor mijn shet als hij een hoestje heeft, zij daarentegen reageerde nooit op supplementen voor luchtwegen.

Hoeveel psyllium husk gaf jij? Ik heb enkel de husk liggen. Die gaat er inderdaad niet simpel in. De epsom salts heb ik van gehoord in maagzweergroepen op facebook, die ga ik ook eens nauwer bekijken.

Lijnzaad heb ik inderdaad al vaker in kuren gegeven (gekookt). Dat vind ze geniaal, want ze eet niets liever. Is ook een enorme dikmaker :')

Nu heeft ze mij toch een cadeautje gegeven deze voormiddag, want opeens was mevrouw in haar lege voeremmer aan het plassen. Recht erin gemikt, heel haar blaas geleegd in dat ding. Dus ondanks het labo plat ligt bij mijn DA even bij een vorige praktijk gaan binnenbrengen (die overigens erg lief waren, die DA was een van de weinigen die toegaf dat ze het gewoon niet meer wist).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:54

Hahaaa wat goed dat ze dat gedaan heeft!!
Je kunt ook zelf urine testen met urinesticks voor dieren.
Daaruit kun je veel lezen heb ik jaren gedaan bij mn tinkermerrie die had/heeft ook veel wazige dingen waar niemand een diagnose voor heeft.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:02

En toch lijkt mij zand in darmen echt aannemelijk. Ze reageert zo gevoelig bij aanraking van dr buik op het filmpje.
Is ze eens opgevoeld door dierenarts?
Zand zal waarschijnlijk dieper zitten maar als er mest rechtstreeks uit de darm genomen kan worden is het misschien duidelijker te zien? Zand is echt een sluipmoordenaar.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:16

Je kunt veel zand ook zien met een rontgen foto. Dat lijkt me sowieso de moeite waard.
Staat me ineens iets van bij dat ik een keer een verhaal heb gelezen van een paard waarbij iets van 5 kilo zand uit de darm werd gehaald. Die was ook al maanden niet fit, veel pijn etc. Darm was helemaal opgerekt waar het zand zat. Had zelfs al zandweg kuur gedaan etc. Weet alleen nietm eer waar ik dat heb gelezen.

Dit heb ik dus op bokt gelezen toendertijd. [MD] Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 15:36

Alvleesklier ontsteking zou ik ook nog op de lijst hebben staan. Komt niet veel voor bij paarden en is lastig te bevestigen. Corticosteroïden zouden dan uitkomst kunnen bieden. Nu zijn die wel tricky bij overgewicht, maar wellicht wel iets om te proberen als verder niks helpt...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 15:40

Earth, wat interessant! Dat bekijk ik eens (na het blokken, oeps :o ) er zijn inderdaad röntgenfoto's genomen van longen en ribben, maar niet van de darmen. Er is wel een uitgebreide echo van de darmen geweest, waar ze niets op gezien hebben. Dan schrijf ik die röntgenfoto's nog op mits het urineonderzoek geen uitsluitsel of een nieuwe tip geeft. :)

Ze is inderdaad opgevoeld geweest, meerdere keren. Nooit iets gevoeld door de dierenartsen blijkbaar.

Afbeelding
Wazige foto omdat ik me rot aan het lachen was _O- Volgens mij dachten ze echt dat ik met hun aan het lachen was toen ik zei dat ik die ganse pot meegenomen had in de auto zodat het zo vers mogelijk was om een potje mee te vullen :7

De alvleesklier is eens aangehaald geweest door een homeopaat, maar dat heeft spijtig genoeg niets gedaan. Cortico's hebben spijtig genoeg niets gedaan voor haar (het werd er zelfs spontaan erger door).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:29

Ik zie dat de urine behoorlijk troebel is of zat er nog voer/vuil in de bak?
Ik gok dat ze veel calciumcarbonaat en calcium-oxalaat in de urine gaan vinden.
Dan is er nog kans op eiwitten en bloed in de urine.
Ben benieuwd wat de uitslag is.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 17:38

Haar urine is inderdaad erg troebel. Er zal wel nog een minibeetje stof in de bak gezeten hebben, maar ze likt haar bak altijd heel erg schoon. Er is ook een tijdlang geweest dat het enorm schuimde.

Maar ik ben ook erg benieuwd. Bloed zegt alvast dat er niks mis is behalve de verhoogde leverwaarden...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:54

Ik bedoelde bloedcellen in de urine. Ik vind het afwijkend uitzien die urine.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:56

Zo ziet blaasgruis uit.(urine van mijn paard)

Afbeelding