paard SI klachten, hoe nu verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:37

Weidebloem schreef:
Lukasje schreef:
Sorry TS dat ik even je topic vervuil maar ik wilde jou en Jet laten weten dat ik super tevreden ben over SMDC en Frans van Toor. Wat een kennis dat die man heeft, en bovendien erg geduldig (ik had nogal wat vragen :roll: ) en aardig. Top +:)+ !

Ja Lukasje, geen probleem hoor :+ Ben alleen reuze benieuwd hoe het bij jullie is gegaan. Heb je een prognose? In ieder geval goed geholpen zo te lezen, dat is fijn.

Ik had 2 paarden mee. Eentje waarbij ik specifiek een UTC-scan van een pees wilde, en een paardje waarmee we al een hele tijd op de sukkel zijn en het gevoel hebben enkel aan symptoombehandelingen te doen.

Bij het eerste paard was de prognose goed. De pees is volledig terug belastbaar. Ik mag dus langzaam terug gaan opbouwen met hem. Daarmee ben ik onwijs blij maar ik durf het nog niet van de daken schreeuwen. Ik blijf voorzichtig in mijn verwachting.
Ik zal nog wel een keertje terug moeten om een opvolgscan te laten maken maar dat vind ik natuurlijk prima. Dat geeft me gemoedsrust.

Paard 2 was niet zo makkelijk, anders waren wij niet haast ten einde raad met haar ginds getrokken. Er zijn RX gemaakt van hals en bekken en een inwendige scan van het bekken. Daar zijn wel wat dingetjes op gevonden maar ze stroken naar Frans’inzicht niet met het klinisch beeld wat ze toont. Dus, is de merrie ginds gebleven en gaat er een scintigrafie gemaakt worden die ons hopelijk meer info geeft. Dat weten we donderdag.

In ieder geval was ik onder de indruk en weet ik zeker dat ik in de toekomst veel sneller richting ginds ga ipv te blijven aanmodderen.

Kostenplaatje van dit “uitstapje” gaat natuurlijk niet meevallen maar dat is even ondergeschikt.

Steppe

Re: paard SI klachten, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:59

Ts heel herkenbaar allemaal, het is wel heel belangrijk dat je je paard correct traint. Ik werk veel aan de hand om de achterhand sterk te maken en doe specifieke oefeningen om te zorgen dat mijn paard zijn rechterachterbeen meeneemt en goed onder de massa zet ipv ernaast. Het is niet makkelijk maar wel de moeite waard.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 23:17

rumay schreef:
Ts heel herkenbaar allemaal, het is wel heel belangrijk dat je je paard correct traint. Ik werk veel aan de hand om de achterhand sterk te maken en doe specifieke oefeningen om te zorgen dat mijn paard zijn rechterachterbeen meeneemt en goed onder de massa zet ipv ernaast. Het is niet makkelijk maar wel de moeite waard.

Wat voor oefeningen doe je aan de hand en onder het zadel?

Wat ik begreep heeft ze vermoedelijk het lignalement van gewricht naar been oversteekt maar dit blijft natuurlijk raden. De reactie met niet willen draven en rug wegdrukken kwam wel plots.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 23:22

Ai Lukasje, balen dat je je paard achter hebt moeten laten, dat lijkt mij zo moeilijk. natuurlijk wel de beste zorgen daar, maar blijft toch ander terrein en ver weg. Bij een RX van de heup moet het paard toch volledig onder narcose? Begreep dat dit een flinke happening is om te doen. Wanneer gaan ze de scintigrafie maken?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:12

Weidebloem schreef:
rumay schreef:

Wat voor oefeningen doe je aan de hand en onder het zadel?

Wat ik begreep heeft ze vermoedelijk het lignalement van gewricht naar been oversteekt maar dit blijft natuurlijk raden. De reactie met niet willen draven en rug wegdrukken kwam wel plots.

Het zal een ligament zijn van het gewricht van de knie rechtsachter vermoed ik, dat zal overstrekt zijn geweest. Misschien een glijer gemaakt in het land of in de paddock waarbij de knie van het rechterachterbeen een opdonder heeft gehad.

Ik zou tot de controle sowieso niets anders doen dan rechte stukken stappen, zoals het advies van Franklin is. Waarschijnlijk krijg je als je terug bent geweest voor controle van hem een duidelijk advies mee van hoe je daarna verder kan, afhankelijk van hoe de vooruitgang is. Hij is zeker voorstander van goed revalideren met fysio-oefeningen en oefeningen die je aan de hand kan doen, bij mij was dat in eerste instantie gewoon aan een halster met een touwtje eraan ernaast lopend, pas als je weer verder in dat proces zit zal je echt aan de hand kunnen gaan werken en meer aan het versterken van de achterhand kunnen werken.

Lucasje, fijn dat je het bij het SMDC zo goed vond. Goed nieuws over je ene paard dus, heb je nog een schema meegekregen voor het opbouwen? En nog een opvolgscan, dat is wel zoals ik de werkwijze van Frans ken. Heb je die afspraak niet gelijk ingeland, ik ben gewend dat dat meestal gelijk werd gedaan. En dan je andere paard, hopelijk wijst de scintigrafie uit wat er mis is, ik ben benieuwd of je donderdag weet wat er aan de hand is/kan zijn. En ja, dat soort onderzoeken kosten aardig wat geld, maar ja, als je dan ook weet wat er mis is, is het dat wel waard. En als er niet iets duidelijks uitkomt weet je in elk geval dat je alles gedaan hebt wat je kan doen. Sterkte nog maar weer!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:52

Weidebloem op het moment dat je groen licht krijgt van Franklin om de training op te pakken een goede instructie of revalidatie instructie zoeken, waarom? die kan je net beter helpen met hoe je het moet doen dan als je alleen bezig gaat of je moet er echt veel verstand van hebben.
Ik vond instructie wel erg prettig al was het alleen om te zien hoe mijn paard ging lopen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:40

Jet schreef:
Lucasje, fijn dat je het bij het SMDC zo goed vond. Goed nieuws over je ene paard dus, heb je nog een schema meegekregen voor het opbouwen? En nog een opvolgscan, dat is wel zoals ik de werkwijze van Frans ken. Heb je die afspraak niet gelijk ingeland, ik ben gewend dat dat meestal gelijk werd gedaan. En dan je andere paard, hopelijk wijst de scintigrafie uit wat er mis is, ik ben benieuwd of je donderdag weet wat er aan de hand is/kan zijn. En ja, dat soort onderzoeken kosten aardig wat geld, maar ja, als je dan ook weet wat er mis is, is het dat wel waard. En als er niet iets duidelijks uitkomt weet je in elk geval dat je alles gedaan hebt wat je kan doen. Sterkte nog maar weer!

Het schema zou geemailed worden en nee, er is nog geen vervolgafspraak gemaakt omdat ik zelf net geopereerd ben en de eerste maand nog niet mag rijden. Bovendien ben ik weersafhankelijk, ik heb enkel een buitenbak. Het is even afwachten of dat tegen de tijd ik terug kan rijden, het weer het ook toelaat. Ik moet zeker nog wel navragen met welke termijn ik rekening moet houden voor de check, tussen bellen en gaan bedoel ik dan.

Vandaag rond 10h werd de scintigrafie bij de merrie gemaakt en morgenochtend word ik gebeld. En ja, ik vond het knap lastig haar daar te laten. Ze riep ook erg op ons andere paard toen die geladen werd om mee naar huis te nemen en dan krimpt je maag toch in elkaar. Je kan haar niet vertellen dat we haar weer komen ophalen. Nu ja, ik heb het haar wel gezegd maar ... Nu heb ik vandaag telefonisch contact met het SMDC gehad en de merrie is toch rustig op stal en eet goed dus dat stelt gerust.
Maar het is erg spannend allemaal, ik slaap ook erg slecht. Ik kan enkel hopen dat er iets uit het onderzoek komt en dat we haar kunnen helpen.

Mss gebruik ik een verkeerde term dan, maar de RX van het bekken kon gewoon rechtstaand hoor.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 23:09

Ha bokkers, voor wie nog volgt een update. Vandaag terug geweest voor controle. De afgelopen weken braaf iedere dag gestapt aan de hand. Met name lekker naar buiten geweest, waar ze gelukkig relaxed aan de hand bleef stappen. Ik had zelf nog niet echt de kans gehad om goed te beoordelen hoe ze nu liep. Ik kon alleen zien dat het rechter achter been een stuk beter spoorde, maar ja schuin van voor met een paard wat flink doorstapt was t lastig te beoordelen.

Op de kliniek was ze duidelijk beter in stap maar nog niet 100%. In draf zag ik niets, maar bleek ze het bekken nog wel scheef te houden. DA was in ieder geval positief gestemd door het beeld, wat mij blij maakte. Bij manipuleren vermoedelijk geen pijn meer in t gewricht. Ze is nogal een, uhm, bichie wanneer een onbekende alleen al naar haar wijst, dus opmaken of manipulatie onprettig is of gewoon niet leuk is blijft lastig beoordelen.

Ik kreeg twee opties, kort door de bocht komt het neer op;
1) zekere voor het onzekere nemen en nogmaals inspuiten. Mocht er toch nog een kleine ontsteking zijn wordt deze behandeld.

2) laten behandelen door chiropractor. Grote kans dat ze een houding heeft aangenomen en nog vast zit in haar lijf.

Ik heb voor optie 2 gekozen, gezien ik de kans groot acht dat ze haar lijf verkeerd heeft gebruikt om pijn in het gewricht te ontlasten. Dat was bij vorige blessures ook snel het geval, dus losmaken leek mij zowiezo een goede. Mocht het niet helpen kan ze altijd nog weer ingespoten worden.

Het fijne is dat mijn oude DA zich omgeschoold heeft tot Chiropractor en nog beter, ze werkt sinds kort samen met de Raaphorst! Dus een bekende voor mijn merrie :D

Gelijk gebeld voor een afspraak en ze komt komende woensdag al langs! Daarna gaat ze met de kliniek overleggen voor een opbouwschema, mocht haar uitkomst goed zijn.

@Lukasje, hoe gaat het nu met jouw paard? Heeft de scintigrafie nog helderheid gegeven?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:45

Klinkt goed inspuiten kan altijd nog als de chiropractor niet voldoende helpt.
Wie is het die je laat komen? Ik ben ook nog op zoek

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 08:55

Chesss schreef:
Klinkt goed inspuiten kan altijd nog als de chiropractor niet voldoende helpt.
Wie is het die je laat komen? Ik ben ook nog op zoek

Christine @rendshorst komt. Als DA vond ik haar heel prettig, ze legde iedere stap uit en nam echt de tijd voor gedegen onderzoek.