Wat denken jullie bij dit filmpje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:21

Mooi paard joh. Ik zie nu dat hij achter stijf is.
Maar vind het nog steeds niet schokkend hoor.

Serenity350

Re: Wat denken jullie bij dit filmpje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:02

Hij loopt precies hetzelfde als de gepensioneerde merre met HKO en artrose die voorheen bij ons op de boerderij stond. Zeker in de winter kreeg ze er meer last van (artrose) en noemde we haar vaak het "houten paardje". Wat bij haar "hielp" (verhelpen doe je het niet echt natuurlijk) was om met enige regelmaat met haar aan de wandel te gaan (aan de hand). Doorbloeding goed houden, maar uiteraard zware belasting voorkomen. Ook kreeg zij wat supplementen (natuurgeneeskundig) maar die weet ik zo 123 niet meer uit mijn hoofd, dat zou ik de eigenaresse moeten vragen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:10

woepsie90 schreef:
Ik heb het gevoel dat hij rechtsachter korter loopt.

Is HKO met foto’s vastgesteld, is dat botje het probleem? Is het in beide achtervoeten?
Ik hoor regelmatig dat HKO wordt vermoed maar zonder foto’s, terwijl het dan bijvoorbeeld heel diepe rotstraal wat ook tussen de hoefballen is gegaan, of te hoge steunsels die kneuzingen geven, etc. Dit zorgt ook voor pijn in achterste deel van de hoef. Ik zegt niet dat ik dat bij jou denk maar vandaar dat ik benieuwd ben of er foto’s zijn gemaakt van het botje.

En heb je hem wel eens geprobeerd op een diet met minder suikers te zetten? Bv hooi ipv kuil, en ander of geen krachtvoer maar alleen een vitaminebrokje. Zout is ook belangrijk voor spieren en darmgezondheid (en opname van voedingsstoffen). Hoeven kunnen heel erg op suikers reageren, qua gevoeligheid, en zelfheling kan het ook in de weg zitten. Als je je zorgen maakt over gewicht, kan je ook bietenpulp (zonder molasse) bijgeven met gemalen lijnzaad in gehakseld/gedroogd gras (‘chaff’ en zonder molasse), waar je dan de vitamines en zout bij doet.

Zit gewoon hardop te denken hoor, geen idee of je dit al hebt gedaan. Sterkte met je paardje, het is een mooi beestje :(:)

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb je een PB gestuurd TS. Ik vind namelijk zelf wel dat het er allemaal vrij belemmerend en lastig uitziet.
Vooral als het al 10 jaar speelt.. Op is ook op een keer. Moet je je voorstellen dat jij dagelijks met pijn staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:07

Kan ik jou alleen maar in volgen Elin. Ik zag de reactie van popstra waarin stond: Maar vind het nog steeds niet schokkend hoor.

Op het moment dat het schokkend is ben je gewoon al veel te laat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:20

Staat op pijnstilling, wil niet draven, ik zou hem laten gaan. Je hebt hem tien jaar laten genieten als grasmaaier dus een fijn pensioen gehad . Dan kun je alsnog hem de koude tijd doorslepen maar dan doe je het echt voor jezelf . Want als mens met artrose kan ik je vertellen dat koude niet fijn is.

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:24

Het lastige met dit soort gevallen is dat iedereen een andere maatstaf hanteert. De een vind dit al schokkend, de andere vind dat pas in een veel later stadium. De een vind het acceptabel om een dier dagelijks pijnstilling te geven om te functioneren, de ander vind dit niet acceptabel.

Het enigste advies wat ik je kan geven is te luisten naar je gevoel. Jij kent je paard het beste en weet wat voor jou acceptabel is.

Toen ik jaren geleden in dezelfde situatie zat met mijn merrie heb ik maandelijks wat foto's en filmpjes gemaakt. Vooral omdat als jij je paard dagelijks ziet het lastig is om achteruitgang te bespeuren. Toen ik de foto's naast elkaar heb gezet van het laatste jaar viel mij pas op hoe veel ze achteruit gegaan was.

En dan nog, het blijft zo moeilijk om te bepalen wanneer het genoeg is geweest. Maar 1 ding heb ik geleerd bij mijn dieren. Ineens is daar het moment dat je niet meer twijfelt.

Heel veel succes en sterkte in ieder geval. Dit moment is altijd moeilijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:25

Popstra schreef:
Mooi paard joh. Ik zie nu dat hij achter stijf is.
Maar vind het nog steeds niet schokkend hoor.

Waarschijnlijk omdat hij op meerdere benen slecht is en compenseert. Als je 1 been zou verdoven zou je waarschijnlijk een paard zien dat steenkreupel is.

Ik vind hem op beide filmpjes wel slecht om eerlijk te zijn. Plus het feit dat je zegt dat hij niet wil draven... Moeilijke kwestie. Sterkte TS.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:36

Hoe is het nu met je paard??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:09

DeMolenhoek schreef:
Kan ik jou alleen maar in volgen Elin. Ik zag de reactie van popstra waarin stond: Maar vind het nog steeds niet schokkend hoor.

er is zat wat je in overleg met een DA kunt doen om het paard nog verder zo comfortabel mogelijk te maken en nee, vind het niet schokkend genoeg om nu te zeggen het is klaar maar dat is mijn mening. Wat de TS moet doen is haar gevoel volgen. En als ze denkt het is genoeg dan moet ze niet langer door gaan zo. Ik oordeel van de filmpjes, ken het paard niet, weet dus ook niet hoe hij er voorheen bij liep

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:20

Oef, lastig. Ik zie toch ook wel een paard dat duidelijk ongemak heeft. Hoe erg hem dit belemmerd, en hoe hij zich gedraagt t.o.v. vroeger, dat zijn vragen waar je zelf waarschijnlijk wel antwoorden op hebt. Laat dit ook meewegen in je keuze.

Mijn haf met artrose doet het heel goed op glucosamine, misschien al eerder getipt? Ik merk bij haar echt zo onwijs duidelijk verschil, misschien is dat nog het proberen waard. Verder moet je gewoon je gevoel volgen, je paard gaat je niks verwijten als je hem 'te vroeg' laat inslapen. Ik zou hem zeker niet te lang laten doorlopen met pijn. Dus of nog wat proberen met glucosamine, of andere ideeën/ tips die zijn gegeven, of de knoop doorhakken voordat de koude, natte periode eraan komt (en het waarschijnlijk nog minder goed gaat met 'm).

Sterkte, zijn hele moeilijke keuzes! Mijn oudje gaat richting de 30 en ik zie nu nog genoeg levenslust in haar ogen maar ik hoop zo dat ik de keuze durf te maken als het niet meer gaat..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:56

Ik zie een prachtig paard, hij ziet er werkelijk echt goed uit. Maar ik zie vooral ook een paard dat niet wil lopen :(

Tuurlijk kan je hem langere periode op pijnstilling zetten. Vraag is of je dit wil ? Niets ondernemen vind ik geen optie.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:04

Ik vind het niet willen draven in dit filmpje niet gek,hij wil langs de kant grasjes plukken ,hij doet verschillende keren pogingen om ergens te gaan pulken.Dus heeft hij geen zin om te draven of is het echt uit pijn?Daar durf ik niet op te gokken.

Verder moet je zelf altijd kijken of het financieel haalbaar is om hem op pijnstillers te zetten.Als een dier pijnstillers krijgt en het nog naar zijn zin hebt waarom zou je hem dan niet laten rond lopen?
Ik leef zelf ook op pijnstillers en alle dagen pijn,vervelend,maar heb abosoluut nog een leuk leven. Een hond van ons ook,dier is 12 heeft atrose en krijgt ook pijnstillers en daardoor speelt ze zelfs nog met onze jongste honde.Uren wandelen kan ze ook niet meer,maar op de hof scharrelen tussen de paarden en blokje rond nog wel.Wij hebben werkhonden en aan deze hond niks niet meer.Maar zolang ze aangeeft het nog leuk te vinden ,mag ze nog blijven.

Maar nogmaals, het blijven doen we voor ons zelf,een hond of paard weet niet of hij 10 word of 30,ze hebben geen agenda's en leven enkel vandaag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:10

Uppojono schreef:
manubres schreef:
Wat een mooierd! En lieverd zo te zien...
Hij is stijfjes en lijkt in draf vooral kort van voren. Ik zou dan eerder aan de voeten denken.
Loopt hij niet beter als hij wat langer buiten staat? Mijn oude shet komt ook stijf de stal uit en gaat in de middag er weer rennend in...Het is zo moeilijk om voor een paard te beslissen wanneer het klaar is. Als wij alle (oude) mensen laten inslapen die stijfjes zijn en wat pijntjes hebben dan zouden we heel wat mensen minder hebben in nederland. Het blijft moeilijk waar de grens ligt van wel of niet aanvaardbaar...

Er is nu weinig verschil s ochtends en s avonds. Dat was eerst wel zo. Ja, het is echt een vreselijke keuze. Ik heb hem ook niet voor niets al 10 jaar als grasmaaier erbij. Maar tot wanneer het paardwaardig is blijft zooooo lastig!

Zeker enorm moeilijk! voor mij persoonlijk is het niet paardwaardig meer als het gedrag veranderd, ze niet meer zo vrolijk zijn..depri worden, niet meer alert/ attent zijn en gewoon echt een "ander" paard worden zeg maar.

Dat hij beroerd loopt is wel te zien, kan hij nog goed mee komen in de kudde? glucosamine en duivelsklauw kunnen wel fijn werken als pijnstilling. Maar de vraag is inderdaad hoe lang je daar mee door moet gaan. Uiteindelijk gaat de pijn daar ook doorheen komen als de aandoeningen verergeren.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:14

Ik zie op stal en in de filmpjes een paard die wel wilt maar het niet meer kan. Wellicht mocht je dat willen proberen zou je pijnstilling kunnen proberen maar met het oog op de koude tijd die er aan komt, al jaren een heel fijn pensioen heeft, zou de kou hem dan gaan tegen werken?

Een paard wat eet, nog een sprintje trekt en de wil nog heeft hoeft niet altijd te betekenen dat het zijn tijd nog niet is. Mijn paard at, zag er voor andere goed uit en ja soms trok ze nog een sprintje. Tijdens inslapen besefte ik mij pas dat ik eerder had moeten zijn. Ze had zich veel sterker gehouden dan dat ze werkelijk was.

Kijk goed naar je paard en wens je heel veel sterkte met welke keus het ook gaat worden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:31

Een filmpje van op de wei zou ook leerrijk zijn. Geniet hij dan of staat hij er maar triest bij?
Ik zie vooral een stram paard, of hij wel of niet pijn heeft, geen idee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:40

ik vind het wel wat hoor om van deze filmpjes wat te beoordelen.
ik zie een paard wat niet helemaal lekker loopt...maar wel een mooi paard!
heb geen geluid er op, dus vraag je hem steeds in draf dan?
ik zie 1 moment dat hij even in draf gaat, maar het volgens mij wel prima vind en gaat stappen.

mijn advies:
niet hier op bokt vragen, echt ....vanaf 2 korte filmpjes moet je geen medische diagnoses willen.

laat je veearts nog es kijken, desnoods es een fysio of osteo er bij om zijn lijf nog even onder handen nemen, en volg je gevoel wat je wil.
heb zelf 2 oudjes lopen ,weet wat het is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:42

Popstra schreef:
DeMolenhoek schreef:

er is zat wat je in overleg met een DA kunt doen om het paard nog verder zo comfortabel mogelijk te maken en nee, vind het niet schokkend genoeg om nu te zeggen het is klaar maar dat is mijn mening. Wat de TS moet doen is haar gevoel volgen. En als ze denkt het is genoeg dan moet ze niet langer door gaan zo. Ik oordeel van de filmpjes, ken het paard niet, weet dus ook niet hoe hij er voorheen bij liep

Sclimpre schreef:
Een filmpje van op de wei zou ook leerrijk zijn. Geniet hij dan of staat hij er maar triest bij?
Ik zie vooral een stram paard, of hij wel of niet pijn heeft, geen idee.

Ik probeer vooral te zeggen dat het niet perse uitmaakt of hij er triest bij staat in de wei of nog wat 'geniet'.
Ik heb TS een pb gestuurd met een persoonlijk verhaal van mijn new forester van 14 jaar (ingeslapen juli 2019), die elke ochtend nog naar de wei toe rende. Heel blij deed, maar eigenlijk heel slecht liep. Niet zozeer stokkreupel, hoefkatrol stadium 4, maar onregelmatig. Na een bezoek van de ostheophaat concludeerde we dat ze onregelmatig liep door overcompensatie. Behandelingen gestart (stond al op ijzers .e.d) en onregelmatigheid in het lijf ging weg, maar daarvoor in de plaats kwam de kreupelheid op het HKbeen keihard terug.
Ik heb ook afscheid genomen terwijl ik geen 24/7 triest paard had, maar wel eentje die pijn had en dit aangaf.
Het is maar tot hoever je zelf wil gaan. Is het niet telaat als ze triest erbij staan? Is het sowieso niet al triest genoeg als ze 24/7 aan het overcompenseren zijn en een zeurende pijn hebben?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:09

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:25

Persoonlijk vind ik pijnstilling en dan genoeg geven om te zien of het gedrag veranderd al voldoende om een keuze te maken. Gaat het dier , hond, kat en vooral paard zich dan heel anders gedragen is het wel duidelijk. Ts denkt er al maanden over na en dat is goed maar ondanks dat is de knoop doorhakken ontzettend moeilijk . Mensen die zeggen maar hij loopt toch nog, trekt af en toe een sprintje en speelt soms nog of loopt weliswaar kreupel maar beweegt nog wel , die mensen snappen de psyche van een vluchtdier helaas niet .

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:28

Mwa als hij nu op pijnstilling staat en dan toch wel aardig flink veranderd dan geloof ik dat je een keuze moet maken

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:33

Volg je gevoel,dat liegt niet.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:39

Prachtig paard... je ziet dat er goed voor gezorgd wordt...

Sterkte ts... ik zou ook voor pijnstillers gaan om te kijken of er verandering optreed... Dan kun je dan kijken wat je gaat doen... Ik ben bang dat dit dier pijn heeft aan alle 4 de benen/voeten... dit op basis van het ontlasten... En de manier van lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:48

Ik zou niet gelijk buut proberen. Die van mij heeft erg veel baat bij de devils relief van de paardendrogist. Dat kun je ook gewoon blijven geven. Zij is een kwpn van 35 met ernstige artrose in haar kogel en dit heeft haar erg geholpen :D

Verder kun je van een 24 jarig paard niet verwachten dat ze er bij loopt als eentje van 8. Ja het gaat wat lastiger, dat wil niet gelijk zeggen dat het ondoenlijk is.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:57

Wat ontzettend moeilijk dit en wat sommigen ook zeggen, echt niet te beoordelen aan korte filmpjes en jouw verhaal.

De osteo of iemand anders die jouw paard al kent kan denk een veel eerlijker en objectiever advies geven. Mijn mening zou zijn geef het tijd, zo slecht vind ik 'm niet (maarja, dat is vanuit mijn referentie kader).

Dit is ook de reden waarom de osteo binnenkort voor mijn pony komt. Hij heeft artrose en is gevoelig voor (en nu herstellende van) hoefbevangenheid. En een ster in compenseren... Ook dol op eten, dan loopt hij zelfs door een flinke hoefzweer heen.

Het is zo moeilijk om de grens te bepalen, vooral omdat het zo 'langzaam' gaat en hij er zelf geen moeite mee lijkt te hebben. Ik blijf binnen zijn grenzen en dit verschilt per dag, maar ook over z'n geheel wordt het steeds kleiner/minder. Het ligt ook erg aan mijn bui, soms ben ik zo negatief en zie ik alles wat er niet goed gaat en soms lukt het me om wel positief te zijn en gewoon lekker met 'm te genieten.

Wat ik belangrijk vind is dat hij mee kan met de groep en dus ook kan weg rennen. Er zijn periodes dat ik alleen maar met hem stap, maar dit is meer dat hij het 'liever niet wil', maar mocht het nodig zijn wel kan. Het is zo'n grijs gebied en er komt zoveel emotie bij kijken.

Jij kent je paard, maar ik snap je angst. Ik probeer er vertrouwen in te hebben dat ik het zal zien. Alleen nu zie ik dus weer wat bij m'n pony, maar kan dus niet besluiten of dit nu de grens is.

Ik ben van 'bij twijfel niet doen', inslapen is onomkeerbaar, maar ik wil ook niet te laat zijn en dat weet je misschien pas achteraf, dus eigenlijk kun ik 't nooit goed doen, dus ik doe maar wat goed voelt. Nu staprust en massage en na volgende week zie ik wel weer verder en probeer me er niet te druk om te maken (lukt niet echt). Het ene moment denk ik dat m'n osteo echt gaat zeggen dat hij echt overduidelijk pijn heeft en het niet paard waardig meer is. Het andere moment denk ik dat het een periode is (herstelde hb en artrose erger door kou) , waar de osteo hem juist doorheen kan helpen. Hoop doet leven.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:15

Alles even meegelezen, Ik kan ten zeerste flexijoint aanraden mét duivelsklauw!
Uiteraard kan je dit altijd bespreken met je DA maar het is een naatuurlijk product en het word gebruikt ter vervanging van onstekkngsremmers en pijnstilling.
Hier heel goede resultaten behaald bij zowel paard als hond.