Paard beschoten, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:56

Sizzle schreef:
Zelfs al mag het blijven zitten zou ik het toch gelijk willen weten ivm potentiele aangifte. Net zo goed loopt er een mafkees met een geweer rond terwijl je een week aan het afwachten bent :?

Dit vind ik ook.

Andersom ook, jij vraagt je af wie dit je paard heeft aangedaan, stalgenoten zijn gewaarschuwd. Straks is het helemaal geen kogel maar bijv. een steentje.

LadyUrsy

Re: Paard beschoten, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:01

Ik denk ook niet dat dit een schotwond is. Het is onbegrijpelijk wat paarden zichzelf soms aan kunnen doen. Maar afgezien daarvan, heel veel beterschap. Hopelijk snel weer de oude

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 13:08

pinto_1 schreef:
Sizzle schreef:
Zelfs al mag het blijven zitten zou ik het toch gelijk willen weten ivm potentiele aangifte. Net zo goed loopt er een mafkees met een geweer rond terwijl je een week aan het afwachten bent :?

Dit vind ik ook.

Andersom ook, jij vraagt je af wie dit je paard heeft aangedaan, stalgenoten zijn gewaarschuwd. Straks is het helemaal geen kogel maar bijv. een steentje.

Volgens mij is het een illusie dat je er ooit achter gaat komen wie zowiets gedaan zou hebben.
Uiteraard volgt er aangifte indien het inderdaad een kogeltje zou blijken te zijn.
Ook lijkt het me logisch dat je bij dergelijke uitspraken van je da dit meldt op je stal zodat mensen in elk geval schakelen mocht hun eigen paard wat hebben, dit geldt ook indien je paard een wond heeft die lijkt op een steekwond oid.

Ik ga verder ook niet meer reageren op alle mensen die alles helemaal anders zouden doen, nutteloze discussies hier voeren zie ik niet zo zitten, net zomin als elke keuze verantwoorden. 1000 mensen 1000 wensen en gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Ik sta open voor tips met onderbouwing en ik zal voor de belangstellenden regelmatig verslag uit brengen, en uiteraard ook binnenkort de onthulling of het gewoon een "wond"is of dat er toch op miraculeuze wijze een kogeltje daar terecht is gekomen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:10

Fijn dat je "onthulling " gaat postmen. Sterkte en ik vind het fijn dat je paard goed oogt.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:11

Ik snap dat je niet zomaar je dierenarts afschiet. Zou ik ook zeker niet doen. Maar mocht de wond weer aan het genezen zijn en je maakt een röntgen en daaruit blijkt dat je het wel moet verwijderen. Dan moet je weer opnieuw een wond maken en zit je dus ook veel langer in het hersteltraject. Dat is waarom ik vroeg waarom je nog een week wilt wachten met röntgen maken :)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:14

Leuk die woordspeling over dierenarts afschieten... Brengt het kogeltje weer in een ander daglicht :D

Ik snap ook dat je het advies van de dierenarts volgt. Vond de opmerking van de metaaldetector wel goed trouwens! Maar je moet ook net zo iemand kennen. Overigens vooral vanwege mijn nieuwsgierigheid dat ik dat dan zou doen haha.

Ik denk dat als het gaat ontsteken of infecteren e.d. dat TS echt wel aan de bel trekt.

Succes! Ik ben echt benieuwd.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:05

wat heftig! Ik ben ook wel heel erg benieuwd of er een kogeltje te vinden is op een rontgen!
Hopelijk is jouw paard weer snel helemaal de oude!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:18

Tja, voor je vraag of iemand dit heeft meegemaakt is het handig om te weten of er zelfs maar iets in die schouder zit. Anders kun je gewoon niemand vinden die dit heeft meegemaakt. En een foto betekent niet meteen snijden, dat is alleen constateren of er wel of niets in zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:27

gekoppaard schreef:
Volgens mij is het een illusie dat je er ooit achter gaat komen wie zowiets gedaan zou hebben.
Uiteraard volgt er aangifte indien het inderdaad een kogeltje zou blijken te zijn.
Ook lijkt het me logisch dat je bij dergelijke uitspraken van je da dit meldt op je stal zodat mensen in elk geval schakelen mocht hun eigen paard wat hebben, dit geldt ook indien je paard een wond heeft die lijkt op een steekwond oid.

Ik ga verder ook niet meer reageren op alle mensen die alles helemaal anders zouden doen, nutteloze discussies hier voeren zie ik niet zo zitten, net zomin als elke keuze verantwoorden. 1000 mensen 1000 wensen en gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Ik sta open voor tips met onderbouwing en ik zal voor de belangstellenden regelmatig verslag uit brengen, en uiteraard ook binnenkort de onthulling of het gewoon een "wond"is of dat er toch op miraculeuze wijze een kogeltje daar terecht is gekomen. :)

Nou ja, jij vraagt om ervaring met iets waarvan je niet zeker weet dat t überhaupt gebeurd is ;).

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:52

Pepperrr schreef:
Tsja, zelf weten, jouw paard. Zou toch een foto maken, straks zit er wel wat lichaamsvreemd in en loopt je paard straks met een zwaar ontstoken schouder rond...

Als je leest kun je ook zien dat er een foto aan komt. Jouw opmerking vind ik een beetje overbodig.

On topic: Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt TS!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:56

gekoppaard schreef:
Laat me 1 ding vooropstellen, het paard is momenteel niet doodziek en ik heb niet het idee dat de dierenarts maar "iets" doet, hij geeft ook duidelijk aan waarom hij de wond nu even met rust wilt laten.

Maar de wonde met rust laten, kan je altijd nog doen, nadat je toch zeker weet dat er niets schadelijks in je paard zit? Ik snap dat je niet meteen van DA naar DA hopt en dat je niet meningen van Bokt boven de DA plaatst, dat zou ik ook niet doen, dus dat ga ik je ook niet aanraden.

Maar als ik dan puur feitelijk kijk, naar wat er nu gediagnosticeerd is: er zit mogelijks een lichaamsvreemd object in je paard. Aan de hand van de vorm van de wonde, denkt de DA aan een kogeltje.
Dan wil je toch:
1) zeker weten dat het inderdaad een kogeltje is en niet een houtsplinter, steentje, botfragmentje,...
2) zeker weten dat een lichaamsvreemd object überhaupt de oorzaak is
3) zeker weten, in het geval van een kogeltje, dat het onschuldig is en kan blijven zitten of dat het toch operatief verwijderd dient te worden

Dan zijn de antwoorden die ik zou willen weten voordat ik kan besluiten iets of niets te doen. En dan zou ik het heel erg waarderen als een DA de onderzoeken doet die nodig zijn om van 'ik denk' 'ik weet' te maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:06

een kogel Gebruikt door een proffesionele jager maakt wel meer schade dan zo een klein gaatje. Heb je de hulzen wel eens gezien van die kogels? En ja die gaan dwars door je deken en ik denk niet dat je paard dan nog zo er bij staat.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:08

saphire schreef:
Pepperrr schreef:
Tsja, zelf weten, jouw paard. Zou toch een foto maken, straks zit er wel wat lichaamsvreemd in en loopt je paard straks met een zwaar ontstoken schouder rond...

Als je leest kun je ook zien dat er een foto aan komt. Jouw opmerking vind ik een beetje overbodig.

On topic: Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt TS!

Excuses. Heb hier inderdaad overheen gelezen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:19

Popstra schreef:
een kogel Gebruikt door een proffesionele jager maakt wel meer schade dan zo een klein gaatje. Heb je de hulzen wel eens gezien van die kogels? En ja die gaan dwars door je deken en ik denk niet dat je paard dan nog zo er bij staat.

Hangt er van af. Als het gaat om een "verdwaalde" kogel, dan kan de snelheid van zo'n projectiel zó laag zijn inmiddels dat de schade relatief gering is.
Op een paarden vereniging waar ik 20 jaar geleden lid van was is eens iemand van het dak van zijn stal geschoten ( niet door de kracht van de inslag, dat gebeurt niet eens point blank, hij verloor zijn evenwicht van schrik) , had alleen een blauwe vlek waar hij getroffen was. Een idioot schoot meeuwen op de vuilnisbelt, zo'n 3 kilometer verderop.

Allemaal reine speculatie natuurlijk, maar iemand die zó nalatig aan het schieten is hoort zijn wapenvergunning kwijt te raken. Aangifte en onderzoek is zeker geboden als (als) er sprake is van een schotwond.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:23

De hulzen zijn groot maar die zijn gevuld met hagel... Allemaal kleine korreltjes. Dus een hagel schot zou zeker kunnen. Alleen dat deken blijft mysterieus.

Als het trouwens een kogel is dan lijkt me dit niet bewust. Voor een groot kaliber is de wond te klein en voor gericht hagel verwacht je dan meer kogeltjes.. zou dus eerder "verdwaald" zijn lijkt mij. Denk dat je dus ook niet direct aan een "mafkees" en aangifte moet denken.

Weet jouw stalbaas of er gejaagd werd?

Ben echt benieuwd!! Kun je eigenlijk iets voelen als je over het bult wrijft of er zachtjes in knijpt?

Edit: ik bedoel er dus ook mee dat ik denk dat het prima is om je dierenarts te volgen en gewoon even af te wachten zonder direct groot alarm te slaan zoals sommigen hier ;) jij en de dierenarts kunnen samen prima tot een te volgen handelswijze komen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:31

blondies schreef:
De hulzen zijn groot maar die zijn gevuld met hagel... Allemaal kleine korreltjes. Dus een hagel schot zou zeker kunnen. Alleen dat deken blijft mysterieus.

Niet beslist. Mijn anecdote ging over een kogel, een schot hagel verliest zijn energie veel sneller, en zal dus niet 'verdwalen'.
De wonde in de OP ziet er helemaal niet uit als een schotwond door hagel.
Ook kogelpatronen hebben een huls, de tijd van de voorladers ligt ver achter ons.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:42

Kuggur schreef:
Ziet het er wel uit als een wonde veroorzaakt door een kogel, of kan het door een kogel veroorzaakt zijn volgens jou?
Ik heb echt geen ervaring met dat soort dingen. -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:42

Sizzle schreef:

Dit zou alleen al een reden zijn om nu een foto te laten maken. Of om jagers te waarschuwen dat er paarden in hun jachtgebied staan. De behandeling zoals je dierenarts voorstelt kan ik ook wel inkomen, maar dat kan los staan van de foto. Een foto is zo genomen.
Maar naast een potentiële aangifte als het echt een kogel is, zou ik toch ook wel heel erg benieuwd zijn of er inderdaad iets in zit en zo ja, wat. Deels bezorgdheid, maar toch ook wel nieuwsgierigheid :j

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:47

Kuggur schreef:
blondies schreef:

Niet beslist. Mijn anecdote ging over een kogel, een schot hagel verliest zijn energie veel sneller, en zal dus niet 'verdwalen'.
Ook kogelpatronen hebben een huls, de tijd van de voorladers ligt ver achter ons.

Hihi ik reageerde op je voorganger die iets zei in de aard van "heb je gezien hoe groot die hulzen zijn". Maar een grote huls betekent niet per se één grote kogel ;)

Ik denk als de rest van de hagel onder de nek door is gegaan dat het nog best kan. Wonde lijkt mij dan weer klein voor een groot kaliber??

Maaaaar... Grote waarschijnlijkheid is het iets heel anders :) maar ik vind het wel heel interessant zo'n mysterieuze wond ineens.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 16:02

Volgens mij had ik ergens in het topic al gemeld dat er inderdaad gejaagd wordt. De "oudere" stal eigenaar (initieel boer van beroep) jaagt zelf ook. Hij heeft dan ook contact met de jagers en heeft het voorval dan ook direct bij hen gemeld, althans dat het zou "kunnen" zijn dat en elke jager gevraagd extra alert te zijn op het feit dat er dieren in het veld lopen.

Ik heb nog niet uitgebreid durven voelen, wel aan de zwelling maar die hangt 30 cm onder wond. Waarom heb ik niet gevoeld --> zondag kwam er enkel bloed uit en heb ik op de arts gewacht alvorens zelf te gaan doktoren, gisteren kwam er vocht uit, en heb ik bewust niet eraan gezeten om het niet opnieuw open te maken. Eens kijken hoe het straks uitziet en wellicht krijg ik nog een goede foto gemaakt, maar het licht is daar niet optimaal en als ik er ben zal de zon onder zijn.

Zelf heb ik ook geen enkel idee hoe schotwonden eruit zien, en het verschil tussen hagel ed weet ik ook pas sinds zondag }:0

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:21

Het zou natuurlijk ook een klein kaliber kogel of een luchtbuks pellet kunnen zijn. Alleen de wond ziet er niet echt uit als een ingangswond van een kogel. Dat is één wond en niet meerdere kleine plekjes naast elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:42

Wanneer jullie in een gebied met veel wild zitten kan het ook een bijtend zijn . Alleen dan is er zeker antibiotica nodig maar ook in een tak of stukje omheining lopen . Een foto verandert er niets aan maar geeft wel duidelijkheid, en oedeem kan zeker wel zo snel optreden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:30

Zat ik ook aan te denken, een beet van iets??

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 17:50

Het is maar 1 wondje... dat andere is een druppel ;)
Anders zou ik ook een beet denken.
AB heeft ze direct gekregen en krijgt ze ook nog de hele week

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:19

Ah ik dacht ook twee gaatjes! Daarom dacht ik hagel. Weird...