24 jarige, opgeblazen buik, ontsteking maar waar...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Re: 24 jarige, opgeblazen buik, ontsteking maar waar...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 14:49

Yep. Vrijdag longen en darmen op geluid goed, darmen en blaas bij opvoelen goed. Paard stond er niet zo slecht bij vond de dierenarts. Zaterdagavond longen op geluid niet goed, 'sneeuw' op blaas voelbaar, darmen niet goed... Heel snel gegaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:53

Wat erg!!! Kan door horzellarven komen en is inderdaad dodelijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:57

Zo snel gaat het inderdaad ook hoor. Bij mijn eerste paard had ik 's middags nog gereden, ik ging 4 uur later nog even bij haar kijken, ik deed dat eigenlijk nooit, maar ik had nu heel sterk het gevoel dat ik naar haar toe moest. Toen zag ik dat ze al wel weer helemaal opgedroogd was, maar dat ze van top tot teen gezweet had en dat haar hele box omgewoeld was. Ze stond, maar daar was ook alles mee gezegd. Nog weer 5 uur later stond ik met haar in Utrecht en bleek ze dus ook buikvliesontsteking te hebben. Ik spreek van 1991, dus wel al erg lang geleden. Ze hebben na haar overlijden haar dikke darm onderzocht en daar zat een grote ontsteking die dit alles had veroorzaakt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 20:02

Je zit behoorlijk op de wormen Geerke, heb je hier een opleiding op zitten? Ik durf horzellarven wel uit te sluiten: altijd na 1e vorst ruim ontwormd. Nog nooit rode aliens in zijn mest gevonden. Daarnaast zijn 11 oktober Ascot zijn kiezen nog behandeld: vaak laten horzellarven ook hun sporen na in de mond, is tijdens dissecties gebleken...

Jet, jee dat is helemaal uit het niets... :oo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:06

maar nou heb ik denk ik iets gemist in de berichten?
heb je het wel aangeboden voor onderzoek dat je nu weet dat het buikvliesontsteking was?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 20:18

Nee, zo'n doodziek en benauwd paard ga ik niet nog eens 3 kwartier op een trailer zetten... De dierenarts was echter zeer zeker van zijn zaak op basis van geluid, opvoelen (specifiek het 'sneeuwgevoel' op de blaas), koorts. De enige reden om nog naar een kliniek te willen zou zijn voor een bevestiging van zijn diagnose dmv een punctie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:38

je kunt ook na de dood laten onderzoeken.
maar oke,je weet dus nu wel wat het uiteindelijk geweest is.
is allemaal rot genoeg, ik wens je veel sterkte :(:)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 20:48

Dank je. Nee, ik ben na zijn dood er ook niet meer mee gaan slepen...was daar ook niet meer toe in staat nog eens uit te gaan zoeken hoe dat werkt en waar, en nog organiseren... Had ik eigenlijk van te voren uitgezocht moeten hebben. Maar ja, voordat een dierenarts zich zo stellig uitspreekt...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:33

Ik geef je groot gelijk hoor Juut, dat je met een pony van die leeftijd niet meer naar een kliniek gaat zeulen. Bij Crocus, het paard waar ik het over had, heeft de plaatselijke dierenarts nog in de buurt van de lies met een holle buis door de huid geprikt om te kijken of hij zo lucht kon laten afvoeren ( 1991 dus, toen was het allemaal nog niet zo geavanceerd als tegenwoordig). Daar kwamen toen al vreemde flubbers uit in laats van alleen lucht. Later op de kliniek in Utrecht zag dat wat ze onder in de buik aanprikten er hetzelfde uit. Dat darmonderzoek wat ze na het overlijden hebben gedaan was op verzoek van Utrecht omdat ze daarvan konden leren. Ik heb daar niet voor hoeven te betalen, maar ik weet dat je er tegenwoordig wel voor betaalt. Daar heb je de pony niet mee terug en is dus in dit geval niet zo zinvol denk ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:48

Juut schreef:
Je zit behoorlijk op de wormen Geerke, heb je hier een opleiding op zitten? Ik durf horzellarven wel uit te sluiten: altijd na 1e vorst ruim ontwormd. Nog nooit rode aliens in zijn mest gevonden. Daarnaast zijn 11 oktober Ascot zijn kiezen nog behandeld: vaak laten horzellarven ook hun sporen na in de mond, is tijdens dissecties gebleken...

Jet, jee dat is helemaal uit het niets... :oo

Tja als je een paard een jaar niet ontwormd,het paard eerst koliek krijgt en daarna spijsverteringsklachten zou ik persoonlijk beginnen met ontwormen...maar ach,wie ben ik.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 17:38

Ja, dat vraag ik je juist. ;) Antwoord geven niet verplicht, sarcasme ook niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:06

Wat een verdrietige wending. Ik had je topic eerder al gezien en hoopte dat het beter zou gaan :\ . Heel veel sterkte met het verlies van Ascot.