neetoch schreef:Wacht even! Loopt als de donder naar achter om te kijken of ik nog een kuur ivermectine heb liggen voor je.
Wat ben je toch een schat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
geerke schreef:MissBambi schreef:Ik zou echt luisteren naar geerke..
Ik ben er mijn paard door kwijt geraakt, bloedwormen kwamen te massaal af waardoor de darm vermoedelijk ergens gescheurd is. Geloof me, dat beeld krijg je nooit meer van je netvlies.
Vreselijk...wat er inderdaad gebeurt is dat de ingekapselde ook afsterven door een pramox.Als dat er heel veel zijn is de darmwand dermate beschadigt dat het een ernstige zaak is,bloeddingen of inderdaad ruptuur.
Wat erg dat je paard daar aan is gestorven
Mona81 schreef:Ik vind dat als je de site bekijkt, dat je ziet dat daar gewoon veel kennis in huis is en mee gaan met de nieuwste bevindingen.
Mona81 schreef:Ja Ineke, ik heb het inderdaad met ze besproken. Ook de reden waarom je eerst ivermectine zou gebruiken. Het enige antwoord was dat de Pramox hun werkwijze is.
geerke schreef:Geen pramox geven,een prima middel alleen gaat alles tegelijk dood,en dat kan ernstige koliek veroorzaken.
Dit is mest zonder dat je ontwormd hebt? Vrij ernstig dus.Ik zou een halve dosering ivermectine geven,dood de volwassen bloedwormen.Hij gaat daar waarschijnlijk niet lekker van zijn.Dan na een week een goede dosering ivermectine....dan na een dag of 10 een pramox.Goede dosering geven vooral niet teveel!
Bloedwormen ben je niet zomaar vanaf....en wie weet wat er nog meer in huist.Sterkte!
Mona81 schreef:Hij is nu ontwormt met ivermectine en wordt over een aantal weken ontwormd met Pramox. Zodat de levende wormen eerst gedood worden en daarna pas de ingekapselde.
Het klopt dus niet dat hij alléén met ivermectine wordt behandeld.
Gevoelsmatig en verstandelijk lijkt mij gedoseerd ontwormen nu het beste.
Na de eerste ontworming zijn er nog bloedwormen uitgekomen, een groot aantal veel kleinere wormpjes dan de eerste keer. Deze waren ook wit, een enkeling was rood. Hij doet het voor de rest nu goed, qua energie merk ik nog niet veel verschil, maar ik weet niet in hoeverre hij last kan hebben van de ingekapselde wormen?
Verder is het nu veel te warm voor hem, met z'n teddyvacht, dat helpt ook niet.
Jasmijn159 schreef:Als iemand mij wetenschappelijke literatuur kan laten zien dat dat waar is, dan hou ik me aanbevolen.
Belangrijk om in gedachten te houden: de larfjes van de rode bloedwormpjes kapselen zich vooral in het najaar en winter in de darmwand in. Nu in oktober verwacht ik nog geen massale inkapseling van larfjes. Hoe dan ook bereik je die niet met ivermectine. Dus die larfjes blijven daar lekker in die darmwand zitten, schade geven en komen in het voorjaar alsnog massaal uit. Dit heet wintercyathostominose, en daar gaan wel degelijk paarden hartstikke dood aan. Hoe dan ook zul je in de koude maanden, bij grote besmetting met ingekapselde larfjes een keer met moxidectine moeten gaan ontwormen. Die moxidectine zorgt inderdaad voor larvale sterfte, maar voorkomt dat de larfjes nog meer schade kunnen aanrichten. En voorkomt ook wintercyathostominose in het voorjaar. De larfjes zullen toch een keer uit die darmwand moeten! Wat mij betreft zo snel mogelijk..
Gaat het paard er aan onderdoor, dan is dat de schuld van de wormbesmetting, niet van het ontwormen. Het feit dat het paard sterft na de ontworming, betekent niet dat het sterft dóór de ontworming. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, vraag je dierenarts dan om met de ontworming mee een ontstekingsremmer aan je paard te geven.
Ontworm je nu met ivermectine, en test je dan over 6 weken opnieuw: tegen die tijd is het echt koud en blijven de larfjes in ingekapselde toestand. Geen volwassen wormen, betekent geen eitjes, betekent een 'schoon' mestonderzoek! Mestonderzoek voor bloedworm in de koude maanden is dus niet betrouwbaar.
De enige situatie waarin massaal stervende wormen in de darm een probleem zijn, is bij een zeer uitgebreide spoelwormbesmetting (hier dus niet aan de orde). Als die allemaal dood gaan, kan er een verstopping in de darm ontstaan van alle dode wormen. Dan nog wordt niet met half werk ontwormd, maar wordt zo'n patient gelaxeerd voor en na de wormkuur.
Ga dus niet onderdoseren, je selecteert hier mee minder gevoelige wormen. Die gaan zich vervolgens weer voortplanten en zo krijg je een hele generatie minder gevoelige wormen. Onderdoseren is vragen om resistentie..
janouk schreef:Citaat:De enige situatie waarin massaal stervende wormen in de darm een probleem zijn, is bij een zeer uitgebreide spoelwormbesmetting (hier dus niet aan de orde)
Dat weten ze niet. Het is niet getest en aangezien het om een tweejarige gaat, is een spoelwormenbesmetting erbij zeker ook denkbaar
geerke schreef:Massaal afstervende bloedwormen volwassen of ingekapseld kan een paard ook aan overlijden,of bevangen van worden door het hoge toxine gehalte wat de dode wormen veroorzaken...onderdoseren kan in dit geval levensreddend zijn voor het paard.En werkt geen resistentie in de hand.