Bloedworm, veearts bellen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:25

neetoch schreef:
Wacht even! Loopt als de donder naar achter om te kijken of ik nog een kuur ivermectine heb liggen voor je.

Wat ben je toch een schat <3

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:29

geerke schreef:
neetoch schreef:
Wacht even! Loopt als de donder naar achter om te kijken of ik nog een kuur ivermectine heb liggen voor je.

Wat ben je toch een schat <3

O:) *D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:31

Ik vind het heel erg dat je vaak zulke ondoordachte adviezen krijgt van de DA op dit gebied, en dat er gewoon geen gelegenheid is om het anders te doen.
Ik ga in dit geval namelijk ook mee met het advies van Geerke.
Zou mooi zijn als een lieve bokker je kan helpen, maar jammer dat het zo moet.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:38

Ik heb liggen hoor TS. 1,5 kuur enkel ivermectine. Die mag je overnemen van mij als je interesse hebt. de halve nog tot 5/20 goed en de hele zelfs tot 2021. Ik gooi er zelf toch na nachtvorst de dubbele van praziquantel/ivermectine in. En ze hebben begin september (droge periode nog idd, pyrantel gehad), dus ik kom niet in de problemen voorlopig. ;).

Daar zou jij voorlopig mee vooruit kunnen de eerstkomende maanden op een veilige manier.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:41

Dat is lief neetoch!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:45

geerke schreef:
MissBambi schreef:
Ik zou echt luisteren naar geerke..

Ik ben er mijn paard door kwijt geraakt, bloedwormen kwamen te massaal af waardoor de darm vermoedelijk ergens gescheurd is. Geloof me, dat beeld krijg je nooit meer van je netvlies.

Vreselijk...wat er inderdaad gebeurt is dat de ingekapselde ook afsterven door een pramox.Als dat er heel veel zijn is de darmwand dermate beschadigt dat het een ernstige zaak is,bloeddingen of inderdaad ruptuur.
Wat erg dat je paard daar aan is gestorven

Ja was een heel naar gezicht, heb hem zelfs wel eerst met ivermectine ontwormt en een paar dagen later mrt pramox. Advies van de DA destijds, en echt niet de minste.

Doodeng die wormen..

Paar mocht meteen afgesloten worden, was door de pijn bijna niet benaderbaar, steigeren en weer neervallen om vervolgens weer steigerend omhoog te komen. Heeft heel wat paaltjes en draad gekost toen ook.

Wat lief allemaal dat jullie zo meedenken en ts willen helpen! Mijn kennis is ook niet zo groot. Je vertrouwt normaal op je dierenarts.

Mona81

Re: Bloedworm, veearts bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 09:30

Wat lief Neetoch! Gelukkig is het toch niet nodig.
Ik heb contact opgenomen met Worm&Co. Zij adviseren dat wat Geerke schreef. Super fijne en kundige mensen. Zij geven ook aan dat veeartsen helaas een ouderwets beleid voeren. Verder houden zij ook rekening met de veranderingen in het klimaat. De hogere temperaturen hebben namelijk ook invloed op het levensproces en van de wormen. Eigenlijk heel logisch vind ik.
In elk geval krijg ik eerst een kuur opgestuurd met ivermectine en moet ik na zoveel tijd weer testen.
Ik heb hier wel vertrouwen in. Heel erg bedankt allemaal!

Nog even een foto van de patiënt...
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:32

Top ts dat je wat aan het topic hebt en ook niet klakeloos alles aanneemt maar zelf nog een 2de mening zoekt.
Dat de 2de mening hetzelfde zegt als geerke is alleen maar nog beter!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:37

Wat een snoepje!!!!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:59

Wat fijn!

Kende ze niet, ga ik toch eens onthouden voor als ik in de toekomst wel weer een paard heb!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 18:45

Ik vind dat als je de site bekijkt, dat je ziet dat daar gewoon veel kennis in huis is en mee gaan met de nieuwste bevindingen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:50

Mona81 schreef:
Ik vind dat als je de site bekijkt, dat je ziet dat daar gewoon veel kennis in huis is en mee gaan met de nieuwste bevindingen.

Heb je dat ook doorgegeven aan de veeartsen? Het zou fijn zijn als die wat beter op de hoogte zijn over ontworming zodat ze betere voorlichting / behandeling kunnen geven.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 04:42

Ja Ineke, ik heb het inderdaad met ze besproken. Ook de reden waarom je eerst ivermectine zou gebruiken. Het enige antwoord was dat de Pramox hun werkwijze is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:04

Mona81 schreef:
Ja Ineke, ik heb het inderdaad met ze besproken. Ook de reden waarom je eerst ivermectine zou gebruiken. Het enige antwoord was dat de Pramox hun werkwijze is.

:roll:
Hoe conservatief...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:08

Mona81 schreef:

De "het werkt langer, dus minder vaak ontworming nodig, dus minder resistentie" redenatie.
Best bij gewone gevallen, maar bij flinke besmetting loop jij mogelijk met dat advies hun hypotheek te betalen.

Gelukkig dat mijn DA geeft wat ik vraag, want anders kreeg ik ook zulke adviezen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:35

Hoe gaat het nu met je pony?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:53

geerke schreef:
Geen pramox geven,een prima middel alleen gaat alles tegelijk dood,en dat kan ernstige koliek veroorzaken.
Dit is mest zonder dat je ontwormd hebt? Vrij ernstig dus.Ik zou een halve dosering ivermectine geven,dood de volwassen bloedwormen.Hij gaat daar waarschijnlijk niet lekker van zijn.Dan na een week een goede dosering ivermectine....dan na een dag of 10 een pramox.Goede dosering geven vooral niet teveel!
Bloedwormen ben je niet zomaar vanaf....en wie weet wat er nog meer in huist.Sterkte!

Niet bewust onderdoseren alsjeblieft!!! :n :n Als je resistentie wilt hebben moet je dat vooral doen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:10

Jasmijn, wanneer dit een flinke besmetting met bloedworm is en gezien de foto’s lijkt het zo dan is een hoge dosis niet slim. Alles gaat tegelijk dood en met een beetje pech de pony ook. Normaal is onderdoseren niet slim maar hier een eerste vereiste , Geerke legt het uitstekend uit.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:41

Als iemand mij wetenschappelijke literatuur kan laten zien dat dat waar is, dan hou ik me aanbevolen.

Belangrijk om in gedachten te houden: de larfjes van de rode bloedwormpjes kapselen zich vooral in het najaar en winter in de darmwand in. Nu in oktober verwacht ik nog geen massale inkapseling van larfjes. Hoe dan ook bereik je die niet met ivermectine. Dus die larfjes blijven daar lekker in die darmwand zitten, schade geven en komen in het voorjaar alsnog massaal uit. Dit heet wintercyathostominose, en daar gaan wel degelijk paarden hartstikke dood aan. Hoe dan ook zul je in de koude maanden, bij grote besmetting met ingekapselde larfjes een keer met moxidectine moeten gaan ontwormen. Die moxidectine zorgt inderdaad voor larvale sterfte, maar voorkomt dat de larfjes nog meer schade kunnen aanrichten. En voorkomt ook wintercyathostominose in het voorjaar. De larfjes zullen toch een keer uit die darmwand moeten! Wat mij betreft zo snel mogelijk..
Gaat het paard er aan onderdoor, dan is dat de schuld van de wormbesmetting, niet van het ontwormen. Het feit dat het paard sterft na de ontworming, betekent niet dat het sterft dóór de ontworming. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, vraag je dierenarts dan om met de ontworming mee een ontstekingsremmer aan je paard te geven.

Ontworm je nu met ivermectine, en test je dan over 6 weken opnieuw: tegen die tijd is het echt koud en blijven de larfjes in ingekapselde toestand. Geen volwassen wormen, betekent geen eitjes, betekent een 'schoon' mestonderzoek! Mestonderzoek voor bloedworm in de koude maanden is dus niet betrouwbaar.

De enige situatie waarin massaal stervende wormen in de darm een probleem zijn, is bij een zeer uitgebreide spoelwormbesmetting (hier dus niet aan de orde). Als die allemaal dood gaan, kan er een verstopping in de darm ontstaan van alle dode wormen. Dan nog wordt niet met half werk ontwormd, maar wordt zo'n patient gelaxeerd voor en na de wormkuur.

Ga dus niet onderdoseren, je selecteert hier mee minder gevoelige wormen. Die gaan zich vervolgens weer voortplanten en zo krijg je een hele generatie minder gevoelige wormen. Onderdoseren is vragen om resistentie..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:10

Citaat:
De enige situatie waarin massaal stervende wormen in de darm een probleem zijn, is bij een zeer uitgebreide spoelwormbesmetting (hier dus niet aan de orde)

Dat weten ze niet. Het is niet getest en aangezien het om een tweejarige gaat, is een spoelwormenbesmetting erbij zeker ook denkbaar

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 19:21

Hij is nu ontwormt met ivermectine en wordt over een aantal weken ontwormd met Pramox. Zodat de levende wormen eerst gedood worden en daarna pas de ingekapselde.
Het klopt dus niet dat hij alléén met ivermectine wordt behandeld.
Gevoelsmatig en verstandelijk lijkt mij gedoseerd ontwormen nu het beste.
Na de eerste ontworming zijn er nog bloedwormen uitgekomen, een groot aantal veel kleinere wormpjes dan de eerste keer. Deze waren ook wit, een enkeling was rood. Hij doet het voor de rest nu goed, qua energie merk ik nog niet veel verschil, maar ik weet niet in hoeverre hij last kan hebben van de ingekapselde wormen?
Verder is het nu veel te warm voor hem, met z'n teddyvacht, dat helpt ook niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:52

Mona81 schreef:
Hij is nu ontwormt met ivermectine en wordt over een aantal weken ontwormd met Pramox. Zodat de levende wormen eerst gedood worden en daarna pas de ingekapselde.
Het klopt dus niet dat hij alléén met ivermectine wordt behandeld.
Gevoelsmatig en verstandelijk lijkt mij gedoseerd ontwormen nu het beste.
Na de eerste ontworming zijn er nog bloedwormen uitgekomen, een groot aantal veel kleinere wormpjes dan de eerste keer. Deze waren ook wit, een enkeling was rood. Hij doet het voor de rest nu goed, qua energie merk ik nog niet veel verschil, maar ik weet niet in hoeverre hij last kan hebben van de ingekapselde wormen?
Verder is het nu veel te warm voor hem, met z'n teddyvacht, dat helpt ook niet.

Goed gedaan!duurt even voor de energie weer terugkomt,hij heeft vermoedelijk ook bloedarmoede.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:56

Jasmijn159 schreef:
Als iemand mij wetenschappelijke literatuur kan laten zien dat dat waar is, dan hou ik me aanbevolen.

Belangrijk om in gedachten te houden: de larfjes van de rode bloedwormpjes kapselen zich vooral in het najaar en winter in de darmwand in. Nu in oktober verwacht ik nog geen massale inkapseling van larfjes. Hoe dan ook bereik je die niet met ivermectine. Dus die larfjes blijven daar lekker in die darmwand zitten, schade geven en komen in het voorjaar alsnog massaal uit. Dit heet wintercyathostominose, en daar gaan wel degelijk paarden hartstikke dood aan. Hoe dan ook zul je in de koude maanden, bij grote besmetting met ingekapselde larfjes een keer met moxidectine moeten gaan ontwormen. Die moxidectine zorgt inderdaad voor larvale sterfte, maar voorkomt dat de larfjes nog meer schade kunnen aanrichten. En voorkomt ook wintercyathostominose in het voorjaar. De larfjes zullen toch een keer uit die darmwand moeten! Wat mij betreft zo snel mogelijk..
Gaat het paard er aan onderdoor, dan is dat de schuld van de wormbesmetting, niet van het ontwormen. Het feit dat het paard sterft na de ontworming, betekent niet dat het sterft dóór de ontworming. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, vraag je dierenarts dan om met de ontworming mee een ontstekingsremmer aan je paard te geven.

Ontworm je nu met ivermectine, en test je dan over 6 weken opnieuw: tegen die tijd is het echt koud en blijven de larfjes in ingekapselde toestand. Geen volwassen wormen, betekent geen eitjes, betekent een 'schoon' mestonderzoek! Mestonderzoek voor bloedworm in de koude maanden is dus niet betrouwbaar.

De enige situatie waarin massaal stervende wormen in de darm een probleem zijn, is bij een zeer uitgebreide spoelwormbesmetting (hier dus niet aan de orde). Als die allemaal dood gaan, kan er een verstopping in de darm ontstaan van alle dode wormen. Dan nog wordt niet met half werk ontwormd, maar wordt zo'n patient gelaxeerd voor en na de wormkuur.

Ga dus niet onderdoseren, je selecteert hier mee minder gevoelige wormen. Die gaan zich vervolgens weer voortplanten en zo krijg je een hele generatie minder gevoelige wormen. Onderdoseren is vragen om resistentie..

Massaal afstervende bloedwormen volwassen of ingekapseld kan een paard ook aan overlijden,of bevangen van worden door het hoge toxine gehalte wat de dode wormen veroorzaken...onderdoseren kan in dit geval levensreddend zijn voor het paard.En werkt geen resistentie in de hand.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:03

janouk schreef:
Citaat:
De enige situatie waarin massaal stervende wormen in de darm een probleem zijn, is bij een zeer uitgebreide spoelwormbesmetting (hier dus niet aan de orde)

Dat weten ze niet. Het is niet getest en aangezien het om een tweejarige gaat, is een spoelwormenbesmetting erbij zeker ook denkbaar

Bij spoelwormen dien je te ontwormen met een middel met pyrantel. Spoelwormen zijn vaak resistent tegen ivermectine. Het kan best zijn dat pony van TS ook spoelworm heeft, maar dan verwacht ik geen problemen van massale sterfte als ze ontwormt met ivermectine of moxidectine. Er zullen er heus een paar dood af komen in geval van grote besmetting, maar onvoldoende om een verstopping te veroorzaken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:19

geerke schreef:
Massaal afstervende bloedwormen volwassen of ingekapseld kan een paard ook aan overlijden,of bevangen van worden door het hoge toxine gehalte wat de dode wormen veroorzaken...onderdoseren kan in dit geval levensreddend zijn voor het paard.En werkt geen resistentie in de hand.

Hoi Geerke, wij zijn het in dit geval echt niet met elkaar eens helaas.

Massaal afstervende volwassen bloedwormen geven geen probleem, zitten immers in de darm en gaan gewoon met de mest naar buiten. Produceren ook zeker geen toxines. Ingekapselde bloedwormlarfjes die massaal afsterven kunnen inderdaad een ontstekingsreactie geven omdat ze in de darmwand afsterven. Maar niet omdat ze plotseling toxines kunnen produceren! De reactie van de darmwand kan wat geminderd worden door tegelijk een ontstekingsremmer te geven. Maar bovenal blijft het belangrijkste om zsm de wormbesmetting op te heffen: immers de larfjes richten levend net zo veel schade aan als dood. Nogmaals, een paard wat de ontworming niet aan kan, had het waarschijnlijk toch niet overleefd. Zaak dus om heftige, langdurige besmettingen te voorkomen.

Op de site van American Association of Equine Practitioners staan zeer recente parasite control guidelines, ook in Duitsland is er recent zo iets gepubliceerd wat je vast via google kunt vinden. In beiden wordt juist benadrukt om NIET onder te doseren. https://aaep.org/sites/default/files/Gu ... ines_0.pdf

Heel interessante literatuur!

Onderdoseren werkt altijd resistentie in de hand: immers je laat die wormen/larven zitten die minder gevoelig zijn en dus niet dood gaan van een lage dosis. Die wormen vermenigvuldigen zich weer en zo krijg je resistentere populaties wormen.