Bescherming kapotte hoefbal atactisch paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 09:09

Popstra schreef:
SusanH schreef:
Die van Kavalkade zitten nergens strak hoor. En draaien niet tijdens de cross. Mocht de bal wel draaien (wat ik nog nooit heb meegemaakt) het is heel zacht neopreen dus dat gaat echt niet drukken.

Die ga ik ook eens proberen dan :)

Nu bij de Agradi voor 25 euro ipv van de 45 die ze normaal overal kosten... ;) Exact dezelfde uit haar link.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:11

Janderegelaar, in de link staat dat High Power Laser op zich, als het op 1 punt gehouden wordt, de verbranding kan veroorzaken. Als het goed is, mag je HPL niet zomaar toepassen bij anderen of dieren van anderen, maar moet je eerst een cursus daarin volgen. Dan mag je aannemen dat degenen die bij de organisatie zijn aangesloten waar jij het over hebt, dat wel zouden moeten weten inderdaad. De Raaphorst schrijft naar mijn idee juist, dat die combi-laser dat probleem niet ( of minder) zou hebben.

Het gebruik van dit soort middelen valt of staat naar mijn idee met wat de gebruiker ervan weet, zowel algemeen op medisch gebied van mensen/dieren als op het specifieke gebruik van het apparaat dat hij/zij gebruikt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:46

Jet schreef:
Janderegelaar, in de link staat dat High Power Laser op zich, als het op 1 punt gehouden wordt, de verbranding kan veroorzaken. Als het goed is, mag je HPL niet zomaar toepassen bij anderen of dieren van anderen, maar moet je eerst een cursus daarin volgen. Dan mag je aannemen dat degenen die bij de organisatie zijn aangesloten waar jij het over hebt, dat wel zouden moeten weten inderdaad. De Raaphorst schrijft naar mijn idee juist, dat die combi-laser dat probleem niet ( of minder) zou hebben.

Het gebruik van dit soort middelen valt of staat naar mijn idee met wat de gebruiker ervan weet, zowel algemeen op medisch gebied van mensen/dieren als op het specifieke gebruik van het apparaat dat hij/zij gebruikt.

Jet, de High Power Laser mag veterinair gebruikt worden door Dierenarts, Dierfysio en paraveterinair. Wettelijk gezien hoeven ze geen cursus maar ze krijgen die wel.

Iedere High Power Laser kan een verbranding geven als je hem maar lang genoeg op 1 plek houdt. Zelfs die van de Raaphorst ook al heeft hij maar een beperkt vermogen. Maar die mag je bijvoorbeeld niet op de huid houden en de onze weer wel.

Ik denk dat het met onze laser een minuut of 4 zou duren op de instelling voor wondgenezing. Maar dan moet je hem wel stilhouden en dat is nou net wat we niet doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:48

neetoch schreef:
Dat klopt Janderegelaar. Maar wat ik heb begrepen na wat rondzoeken en overleg met mijn huidige da, is dat laseren niets meer aan de verdikking kan doen. Het zou dan echt alleen maar zijn zodat het nu eindelijk eens goed dicht gaat, snel, zodat er een springschoen overheen kan. Ik ben er nog mee bezig.

Natuurlijk doet laser wel iets aan die verdikking. Iedere laser doet dat. Maar ik begrijp het heel goed als je het advies van jouw dierenarts opvolgt.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 14:18

janderegelaa schreef:
neetoch schreef:
Dat klopt Janderegelaar. Maar wat ik heb begrepen na wat rondzoeken en overleg met mijn huidige da, is dat laseren niets meer aan de verdikking kan doen. Het zou dan echt alleen maar zijn zodat het nu eindelijk eens goed dicht gaat, snel, zodat er een springschoen overheen kan. Ik ben er nog mee bezig.

Natuurlijk doet laser wel iets aan die verdikking. Iedere laser doet dat. Maar ik begrijp het heel goed als je het advies van jouw dierenarts opvolgt.

Oh nee hoor, ik ga zelf op onderzoek uit. En mijn da zegt niet dat het niet goed kan zijn, maar wel dat ik er goed rekening mee moet houden dat de verkeerde persoon met een laser meer kwaad dan goed kan doen en dat het dus niets meer aan de verdikking kan doen. Hij gaat mij dan ook nog een naam geven als het goed is.

En ook al contact met jouw 2 opties opgenomen. Je 1e optie reageerde echt super en heel eerlijk, dat ze nog geen ervaring had met een hoefbal wond, maar dat ze bij collega's haar licht op gaat doen, over wat wijsheid is in deze. Dus haar een mail gestuurd met complete verloop en de foto die jij ook hebt en die gaat hier op terug komen, ook met compleet kostenplaatje, want daar ben ik namelijk best bang voor als ik de prijzen zo her en der zag. (ben namelijk al flink wat geld kwijt onderhand aan deze hele hoefbal affaire en net verhuisd, dus vrouw is potje los, dus het is even afwachten of ik een oudje moet gaan beroven of niet... :D ;) O:) ). Je 2e optie heeft nog niet gereageerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:34

neetoch schreef:
Oh nee hoor, ik ga zelf op onderzoek uit. En mijn da zegt niet dat het niet goed kan zijn, maar wel dat ik er goed rekening mee moet houden dat de verkeerde persoon met een laser meer kwaad dan goed kan doen en dat het dus niets meer aan de verdikking kan doen. Hij gaat mij dan ook nog een naam geven als het goed is.

En ook al contact met jouw 2 opties opgenomen. Je 1e optie reageerde echt super en heel eerlijk, dat ze nog geen ervaring had met een hoefbal wond, maar dat ze bij collega's haar licht op gaat doen, over wat wijsheid is in deze. Dus haar een mail gestuurd met complete verloop en de foto die jij ook hebt en die gaat hier op terug komen, ook met compleet kostenplaatje, want daar ben ik namelijk best bang voor als ik de prijzen zo her en der zag. (ben namelijk al flink wat geld kwijt onderhand aan deze hele hoefbal affaire en net verhuisd, dus vrouw is potje los, dus het is even afwachten of ik een oudje moet gaan beroven of niet... :D ;) O:) ). Je 2e optie heeft nog niet gereageerd.

Je kunt ook naar dierenkliniek Winsum gaan daar hebben ze er ook 1.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 19:27

Zo dacht ik vanochtend een klein lichtpuntje te hebben in het feit dat de springschoen na een nacht om goede voet niet had gedraaid. Ze raken de hoefballen wel dus nu direct er al op was nog niet echt verstandig in mijn ogen.

Ben ik net verband aan het wisselen, heeft hij hem met pamper, tape en duckttape en al, toch ook weer kapot getrapt.

Dit gebeurd zo ongeveer 1x in de week lijkt het wel. Maar of een springschoen het dan wel tegen gaat houden vraag ik mij oprecht af.

Het laseren is ook een ding: beide dames hebben geen ervaring met een hoefbal wond en dus geen idee of het snel dicht gaat zijn of dat het een heel traject gaat worden. Bij dat laatste zit ik dus ook nog eens met het steeds weer opentrappen. En dat voor 70 euro per x laseren en dan 2x in de week met garantie tot aan de deur, ga ik niet trekken, ook financieel niet. 1 of 2x laseren doet niets volgens hun. Dan moet ik net zo lang doorgaan tot het dicht is.

Ik weet het gewoon niet meer, er zijn mensen die zeggen laat het open en kijk er gewoon een week niet naar, maar dat heeft mij de chronisch ontstoken hoefbal opgeleverd met de verdikking en wild vlees. Niet dat ik het voor elkaar heb gekregen om er een week niet naar te kijken hoor, maar het open laten zonder bescherming en toen was het prachtig mooi weer, terwijl hij nu in de blub staat overdag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:04

Wat een ellende toch. Wat ik op dit moment nog kan bedenken is de achterhoeven met iets beschermends omgeven, misschien daar springschoenen omdoen, misschien dat hij dan die hoefballen voor minder goed raakt. Het atactische aspect van jouw paard maakt het wel heel lastig om het goed te behandelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:08

Jet schreef:
Wat een ellende toch. Wat ik op dit moment nog kan bedenken is de achterhoeven met iets beschermends omgeven, misschien daar springschoenen omdoen, misschien dat hij dan die hoefballen voor minder goed raakt. Het atactische aspect van jouw paard maakt het wel heel lastig om het goed te behandelen.

Zat ik dus ook aan te denken,en ook een stuk van de toon afraspen.Ik heb ook geen idee met wat voor kracht dit gebeurt,geen ervaring met een atactisch paard.
Heel moeilijk dit,ik zou er ook moedeloos van worden

neetoch

Re: Bescherming kapotte hoefbal atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 23:37

Dat van de teen toch maar rigoureus inkorten ipv in etappes ga ik overleggen.

En achterbeen inpakken, ja leuk maar met wat in hemelsnaam? Springschoen doet daar niets tegen, want te groot schiet met een verkeerde beweging toch wat omhoog waardoor hij gewoon met blote teen het raakt.

En paard zijn formaat zegt toch niks over de kracht goddank, want dan had hij onderhand zijn halve poot geamputeerd. Ik heb daar dan ook geen idee van, maar de huid is zo zwak en week dat het niks kan hebben, dus dan is zelfs het banketstaaf tikje al te veel. Ik heb zelf wel het idee dat het met opstaan vooral te maken heeft. Want van de velen keren dat het nu weer open lag in die 4 mnd tijd was zijn deken smerig van rollen of slapen in de wei of had hij mest aan zijn hoofd van in stal. Het idiote blijft dat zijn linkervoorvoet nog steeds heel is. Ga ik ook weer denken of het geen prijsschieten is juist omdat het dik is ingepakt maar hij heeft hem ook al geraakt terwijl hij zonder verband op stal stond om het te laten drogen, dus zeg het maar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:45

Diezelfde springschoenen met zo'n bolletje gebruiken? Zouden die niet minder gaan draaien? En met de goede maat zullen die toch niet opkruipen? Ik weet dat ze ook vaak aangeraden worden bij paarden met ijzers, zodat ze de ijzers minder snel aftrappen.

En dat linksvoor heel blijft kan verschillende oorzaken hebben. Hij kan wel steeds op dezelfde kant liggen en opstaan of misschien is rechtsachter minder gecontroleerd dan linksachter. Rechtsachter kan ook sterker zijn dan linksachter.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 08:16

Met de goede maat, komen ze niet tot aan de teen. En te groot betekent dus ook dat het losser zit waardoor je dus nog niets eraan hebt. Nu we het over het achterbeen inpakken hebben bedoel ik.

En rechts is inderdaad zijn slechte kant.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 10:11

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:50

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 09:50

Even een kleine update voor wie het interesseert;

Ik ben wat gaan doen met de tip van de tenen inkorten... Want hoe je het ook went of keert, ik kan het wel in beton gaan storten, bij steeds weer aantikken, werkt zelfs dat niet (buiten wat het met de wond zal doen natuurlijk). Heb mij het hele weekend gek gezocht erover op internet en er een aantal lieve mensen over lastig gevallen, waaronder mijn da die hem dus de keer met wildvlees wegsnijden ook had bekapt, op zondagavond :o (kon er het hele weekend niet van slapen zo ziek was ik van het weer opentikken). En hij kon zich er wel in vinden en heeft zijn vriendin die orthopedisch smid is contact met mij op laten nemen. En die stond dus afgelopen dinsdag al bij ons en is wel een uur met mij aan het meedenken en kijken geweest naar hem, hoe hij liep en wat voor hem nu wijsheid ging zijn.

En dus een plan van aanpak gemaakt.
Ze heeft mij echt op het hard gedrukt weer wat te gaan doen met hem, wat ik steeds maar niet durf omdat ik zo bang ben dat hij het dan nog meer openslaat, maar tijdens het los bewegen in de bak, ging hij zo uit zijn stekker, dat de pamper onder het verband vandaan schoot en nog steeds geen schade aan de wond, dus ik moet er maar aan geloven.
Ook heeft ze alle 4 de tenen wat ingekort en de hielen met rust gelaten. We gaan nu maandelijks afspreken om het steeds in kleine stapjes te verbeteren en aan te passen, zodat hij weer wat steiler gaat worden ipv de bijna platvoeten die hij tegenwoordig heeft. (hij is idd goed verziekt door mijn vorige smid ook nog eens, dus het heeft allemaal met elkaar te maken).
Wat wel bijzonder is, is dat zijn rechterkant altijd al minder bespierd is geweest, van voor naar achter toe kan je dat zien ook met het blote oog. Het is ook de rechterkant waar de wond zit. Maar gek genoeg, want daar wees de smid mij op en toen zag ik het eigenlijk zelf pas, zijn rechtsvoor en achter steiler dan links en hij tikt met links dus niet aan. Dat was wel even een WTF momentje. En nu na 2x longeren, valt mij dus ook op dat hij juist rechtsom meer moeite heeft (valt naar binnen en maakt het rondje veel kleiner). Ik moet er dus binnenkort weer eens op gaan stappen, maar daar zie ik nog best tegen op. (jong paard, wat meer stil heeft gestaan dan gewerkt, want hij mankeert altijd wel wat lijkt het wel, binnenvetter dus als hij ontploft, dan ontploft hij goed en dan ik die oude taart, die jaren niet heeft gereden en waarvan de ballen in de broek onderhand verschrompeld zijn), maar goed dat is een paar goede schoppen onder eigen reet en dan doe ik dat ook wel weer...
Verder laat ik de wond nu in de avond een paar uurtjes open en luchten, voordat ik er bij laatste hooibeurt weer het stootkussen omheen doe.

Verder heb ik nog 1 set springschoenen met bal gekregen van een hele lieve paardenvriendin, dus als het eenmaal dicht genoeg is, gaan die de volgende stap zijn en kan ik ze mooi afwisselen en schoon houden.

Het is voor nu best mooi, op het ene nog zachte en zwakke plekje na in het midden.

Duimen jullie allemaal met mij mee dat hij het voorlopig niet weer opentikt? Want dan kan ik eindelijk verder met langer uit het verband houden en uiteindelijk een springschoen als bescherming om doen. Want het zit nu al zo lang weer in het verband dat doet de hele voet verder ook geen goed natuurlijk....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:14

Dat klinkt allemaal best positief vind ik! Hopelijk gaat het nu de goede kant verder op en is het aantikken snel verleden tijd!
Erop is inderdaad wel weer spannend de eerste paar keren, mag je hem niet eerst longeren om de ergste frissigheid er al wat af te hebben?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:46

Jawel natuurlijk wel, dat is ook wat er na dinsdag toch ook 2x gebeurd is door mij. Ik doe nu om de dag iets met hem en ga voor morgen bedenken of ik alleen het zadel erop leg en alleen wat met hem wandel ernaast of wellicht stap ik er wel op als het wel goed voelt.

Ik zit wel weer op de week niet aantikken, dus ik houd mijn hart vast op moment.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:56

Het is heel moeilijk om weer wat vertrouwen in de situatie te krijgen. Nadat bij mijn paard de hoefbalbetrapping eindelijk was genezen was ik steeds bang dat hij het weer zou doen. Het was bij hem weliswaar niet dik meer - dat scheelt natuurlijk een hoop - maar heb hem de eerste tijd steeds met springschoenen naar buiten gedaan. Tot ik bedacht dat dat eigenlijk onzin is, want een paard hoort niet met allerhande toeters en bellen rond te lopen en hij had die jaren daarvoor ook niks gehad.

Ik snap heel goed dat jouw situatie anders is, omdat het dik en nog niet genezen is, maar ook bij jou en hem komt er een moment dat je erop moet vertrouwen dat het weer goed zal gaan... Ik hoop heel erg voor je dat dat moment gauw komt.

Mijn oma had een gewoonte waar je misschien iets aan hebt. Als kind schopten wij onszelf weleens tegen onze enkels en dan werd dat dik. Gek genoeg bleef je je eigen enkel dan steeds aantikken met je schoenen en daar werd het niet beter van. Ze bond dan een draadje garen losjes om de zere enkel. Kennelijk registreren je hersens dat, want aanschoppen was er dan niet meer bij.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 09:15

Je hebt zo gelijk Hevonen dat het een beetje beangstigend is, haha.

Maar gisteren er toch niet opgestapt nog, stond veel wind en ik pak wel een moment dat ik mij ook goed voel daarbij natuurlijk. Maar hem voor het eerst zonder verband gelongeerd, want ik kon nu wat langer doorgaan omdat het verband dan niet alle kanten opvliegt zeg maar.
De wond zag erna nog steeds goed uit en kon de modder van het teruglopen van bak naar stal er zo afborstelen zonder dat het gelijk weer open lag.
En vanochtend idd het besluit genomen om hem zonder verband buiten te zetten. Ze gaan de eerste paar uurtjes in de rijbak en dan de rest van de dag naar het gras. Want het blijft de komende dagen nog droog dus ik moet nu toch de stap maar gaan wagen. Als hij het toch weer aantikt, dan doet verband of een springschoen toch op het moment ook niks, omdat het nog te zwak is, dus ik zit vandaag met samen geknepen billen denk ik.

Gaat dit goed dan doe ik er voor de nacht het stootkussen wel weer op, want hij ligt gelukkig wel lekker in zijn stal (vind ik fijn om te zien, want dan is zijn stal iig zacht genoeg, zodat hij durft te gaan liggen, maar dan is het risico op aantikken ook het grootst heb ik gemerkt) en ga ik hem overdag zonder verband laten. En dan op een gegeven moment de springschoenen voor de nacht om gaan doen om hem dan toch wat bescherming te geven en het buiten bloot laten. Tenminste dat hoop ik dat het zo kan gaan.

Wat trouwens ook heel tof is, is dat mijn nieuwe smid dus er ontzettend mee bezig is. Sprak haar gisteren nog even op de app om haar de voortgang te laten zien (is toch altijd leuk als het dan weer even beter gaat als je er net mee bezig bent geweest, dat te laten zien dacht ik) en toen hoorde ik dus dat ze er flink mee bezig was geweest (had de situatie overlegd met kliniek, wat ik best wel fijn vind, want dan doet men niet zomaar even iets) en we gaan zo door met het verschil dat ze de volgende keer bekappen een opzet gaat maken in de tenen en dan zonder ijzer gewoon. (ze heeft het mij uitgelegd want ik had geen idee wat ze daarmee bedoelde) en dat klinkt heel logisch juist.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:58

Klinkt alsof je de goede weg in bent geslagen wbt het bekappen, fijn om te lezen!

Wbt zijn scheefheid etc. kun je hem niet gaan trainen aan de dubbele longe? om hem rechter te maken, de spieren sterker en hem meer balans te laten ontwikkelen? er op kan altijd nog, of in combi met. Is echt een hele fijne manier om te trainen en ze meer balans te laten ontwikkelen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:00

Kun je niet de " medical hoof boot" gebruiken? Desnoods maat te groot en dan bont achterin naaien? Dat blijft iig droog en schoon

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 10:09

Dank voor de tip Elisa2, ga ik eens over nadenken. Jij ook bedankt gilrygirl, maar dat houd de wond ook zwak en zacht denk ik.

Ik moet ook wel bekennen dat mijn oude lijf compleet in de kreukels ligt van het 2x per dag inpakken van die hoef. Mijn rug, rechterknie en daar ergens bij bekken of lies voelt niet tof om het maar zacht uit te drukken. En ik heb zon geluk met hem, want oh wee voor mijn lijf als hij niet zo braaf en meewerkend zou zijn.

Ik heb ook groot respect voor de hoefsmid en dat is toch een klein wijffie eigenlijk.