Paard op locatie in training is kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:48

Wat voor dierenarts is dat trouwens die geen echo-apparatuur heeft? Doet ie alleen keuringen o.i.d? De meeste mobiele dierenartsen die ik ken kunnen ook echoen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 18:01

Babootje, nee ze hebben geen idee waar het zit. Ja het hele been is op de foto geweest. Ik begreep dat zij maar een kleine kliniek zijn wellicht daarom niet die mogelijkheden?

Elisa2, zweer is inderdaad nog steeds een mogelijkheid. Helaas alleen nog niet gelokaliseerd als ie er zit.

De Lingehoeve gaat de foto’s van vandaag beoordelen. Willen zij extra foto’s of zien zij iets dan nemen zij contact op om de vervolgstappen te bespreken. Zien zij ook niets dan maken we een afspraak voor een kreupelheidsonderzoek zo ver mogelijk. Uitverdoven en op het harde draven/galopperen gaat waarschijnlijk niet lukken. Dat komt in de praktijk wel vaker voor gaf de arts telefonisch aan. Aan de hand van het onderzoek wordt bepaald welke echo(‘s) ze gaan maken.

Een ingekapselde zweer kan blijkbaar alleen met een CT scan met zekerheid gediagnosticeerd worden. Aangezien dat een stuk duurder is dan bovengenoemde onderzoeken willen ze pas een CT maken als de andere onderzoeken niets opleveren. Ook moet hij voor een CT een nachtje blijven en dat is in zijn geval dramatisch.

Het is helaas geen makkelijk paard en al het gepor van de afgelopen dierenartsbezoeken heeft hem weinig goed gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:03

Selka schreef:
bulck, vanochtend heb ik overal foto's van laten maken :) En die zijn dus 100% goed. Zelfs nog precies hetzelfde als toen meneer nog een baby was. Het is dus geen productiefoutje ;)

Dat weet je pas als ze bij de Lingenhoeve de foto's hebben beoordeeld. :D De kwaliteit van de foto's verschilt enorm met betere of mindere apparatuur.

Ik ben ook een keer doorgestuurd met. een kreupel paard naar Utrecht omdat de DA waar ik toen liep een scheur in de meniscus vermoedde. Omdat het paard niet achteruit wilde c.q. bleek te kunnen.
Met zijn apparatuur was de scheur niet te vinden, in Utrecht wel.

Daarom sloeg ik ook aan bij jouw verhaal TS dat je paard niet achteruit wil. Dan zou het probleem best in de knie kunnen zitten. Bij een meniscus kunnen ze ook van het een op het andere moment heel kreupel zijn.
En na een poosje rust weer goed lopen.

Als je naar de Lingenhoeve gaat zet je paard dan niet in een 1,5 paards maar in een 2 paards zodat je paard kan draaien met uitladen. Een paard met een kapotte knie (je weet maar nooit) kan echt niet achteruit.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 19:11

Babootje, wat interessant dat je dit schrijft! De dierenarts van vanochtend gaf ook aan dat hij denkt aan zoiets in de knie. Maar dat hij de echo om dit te onderzoeken niet kan maken helaas.

Ik heb het geluk dat wij een iFor Williams HB511 hebben. Dat is een tweepaards en ik heb de uitvoering met voorlader. Hij hoeft dus niet achteruit :)

Babootje

Re: Paard op locatie in training is kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:57

Ik ga er wel vanuit dat de Lingenhoeve de goede apparatuur heeft. Anders toch mogelijk naar Utrecht. Zou zonde zijn als je alsnog naar Utrecht zou moeten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 20:03

Ja De Lingehoeve heeft alles incl. de mogelijkheid voor CT.

Ben benieuwd naar de reactie op de foto’s.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:05

He wat vervelend dat je er nog niet achter bent wat het is. Wel raar dat een kliniek geen echo apparaat heeft. Maar super dat je in ieder geval het been al op de foto hebt staan! Zou zelf ook erg benieuwd zijn naar de echo beelden. Veel sterkte.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 11:56

We kunnen aanstaande vrijdag terecht bij De Lingehoeve.

Nu is het alleen nog puzzelen welk paard ik meeneem. Of de Shire gaat mee en die moet zondag weer terug naar de trainingslocatie. Is voor het kreupele paard wel de beste steun maar dan moet de Shire 2x een lang stuk met de trailer. Of ik pak de haflinger maar die moet dan voor het eerst alleen op de trailer mee (heenweg) en best een stuk. Shet blijft dan ook alleen achter. Heel fijn dit allemaal :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:46

Lastig hoor. Maar ik denk dat ik toch zou kiezen voor een paard met de meeste trailerervaring. Als er dan eentje mee moet. Kan ze echt niet alleen?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:50

Is er op de trainingslocatie geen paard of shet aanwezig die mee mag?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 13:53

Babootje, nee helaas. De rit naar de trainingslocatie was zelfs de eerste keer dat hij rustig geladen is door mijzelf. Hij heeft 2x een cursus gehad bij Annemarie vd Toorn en daarna heb ik lessen gevolgd bij iemand anders. Hij heeft echt steun nodig in de zin van een maatje.

Ik heb daarom besloten om de Shire mee te nemen. Die is rustig en gelooft het allemaal wel. Alleen jammer dat wij een keer extra moeten rijden maar dat is dan maar zo.

ClauH, dit is helaas een paard dat niks met andere paarden heeft. Ook op stal breekt hij de tent af als hij de Shire niet ziet. Dan kan er gewoon iets naast staan dat maakt niet uit.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 18:53

Nou de heren staan weer thuis. Het was een grote zweer. Heel mooi te zien bij hen op de foto’s. Er zijn, nadat de smid iets dacht te zien, nog extra foto’s gemaakt en daar was een grote zwarte wolk te zien.

Weekje pijnstilling, fysio om weer netjes recht te lopen en hij zou weer de oude moeten zijn *\o/*

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 18:59

Jeetje, toch zo 'simpel'! Hebben ze hem uit kunnen snijden?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:06

Selka schreef:
Nou de heren staan weer thuis. Het was een grote zweer. Heel mooi te zien bij hen op de foto’s. Er zijn, nadat de smid iets dacht te zien, nog extra foto’s gemaakt en daar was een grote zwarte wolk te zien.

Weekje pijnstilling, fysio om weer netjes recht te lopen en hij zou weer de oude moeten zijn *\o/*

Wat fijn!!
Gelukkig niets heel ernstigs

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 07:49

Zorro, de zweer was al vrij droog. Waarschijnlijk ergens deze week opengegaan. De smid vond naast de straal een klein gaatje en na wat snijden kon hij bijna zijn hele mes er in kwijt.

Def, zeg dat wel. De opluchting bij ons is groot!

Paard was vooral blij om naar huis te gaan. Hij liep in 1 streep van de paddock op de kliniek de trailer in. Wij konden onze ogen niet geloven :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:27

Dat is toch de beste diagnose die je krijgen kunt, fijn dat dat het was.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:32

Super zeg!!! Ik duim voor je dat het nu goed is en blijft!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:28

Ik heb meegelezen. Maar kom toch even onder die steen vandaan. Wat fijn dat het toch 'gewoon maar' een hoefzweer was. Nu hij opengebroken is van de week zal het hopelijk gauw weer beter gaan.
Gaat hij daarna terug naar de trainingslocatie of laat je hem thuis staan? Of heb ik het nou niet goed en heb je hem helemaal niet naar huis gehaald?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:30

Fijn dat het allemaal meegevallen is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:12

Daantj_ het klopt wat jij schrijft. Hij staat nu thuis. Hij gaat niet terug. Het andere paard wel. Hem brengen we morgen weer weg. In het weekend trainen ze niet dus dan is 2 dagen thuis net zo fijn :)

Hij ervaart te veel stress op locatie. Als hij helemaal weer de oude is komt de trainer mij thuis helpen. Omdat hij de boel afbreekt als zijn vriend weg is, lijdt de training van het andere paard hieronder. Met hem zijn ze alleen naar buiten gaan aan het trainen maar dat moeten ze steeds afbreken omdat het andere paard gek wordt.

Als de Shire klaar is dan gaat de haflinger weg en dan kunnen vriend en ik toch alvast op pad samen. Dit paard komt dan later wel :)

Als hij thuis staat kun je namelijk iedereen bij hem weghalen als er maar 1 blijft staan. Raar beest :')

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:56

Fijn dat het alleen een zweer was. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Uiteindelijk vonden ze alsnog een hoefzweer. Ik heb gehuild van blijdschap. De veearts zei dat dit de eerste keer was dat hij iemand zo blij had gezien met een hoefzweer :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 16:54

Mona81, dat kan ik mij goed voorstellen :D :D

Ik had hele scenario’s in mijn hoofd gehaald. Van met pensioen tot op de kliniek moeten laten. Dan is zo’n zweer top nieuws!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:44

Oef, dat valt dan heel goed mee.
Succes met de verdere training van beide heren !

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:18

O ja dan snap ik het wel dat je hem thuis houd. Sommige paarden hebben echt een boekwerk als handleiding. Fijn dat de trainer tegen die tijd thuis wil helpen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 18:24

Bedankt Sclimpre!
Daantj_ het went zullen we maar zeggen ;) hij is al een stuk makkelijker dan vroeger.

Vandaag ook maar begonnen met het oefenen dat als je rechtsachter aanraakt hij niet hoeft te slaan. Dat grapje heeft hij zichzelf aangeleerd..