Tranquigel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

Re: Tranquigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:28

Ik heb bij mijn a pony van 105cm (jaarling) bijna een hele tube gebruikt... maar hij werd er niet rustiger of slaperig van.
Heb bijna anderhalf uur gewacht, maar er gebeurde niks.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 14:42

Kaitlyn schreef:
Ik heb 2.5 gegeven, maar ik weet niet wat jouw paard weegt.

370 weegt ze

Uberpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:50

Succes met het scheren! Ik hoop voor je dat het werkt.

Hier ook begonnen met scheren onder sedatie (gedaan door paraveterinair, zij scheerde ook). Pony flipte anders compleet. In de loop der jaren af kunnen bouwen. Eerst met tranquigel en soms een praam wanneer dit nodig was. Daarna elke keer een streepje minder tranquigel. Tegenwoordig kan ik zonder enige vorm van sedatie scheren. Ja, het moet met beleid en veel ''ho maar, braaf'', maar het lukt. Ik denk dat sedatie een goede uitkomst kan zijn voor paarden die echt doodsangsten uitstaan. Wie weet kan je de sedatie ooit af bouwen, maar misschien ook niet. Beter dat de pony rustig geschoren kan worden dan dat het met angst gaat. Succes!

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 16:12

Uberpony schreef:

Hier ook begonnen met scheren onder sedatie (gedaan door paraveterinair, zij scheerde ook). Pony flipte anders compleet. In de loop der jaren af kunnen bouwen. Eerst met tranquigel en soms een praam wanneer dit nodig was. Daarna elke keer een streepje minder tranquigel. Tegenwoordig kan ik zonder enige vorm van sedatie scheren. Ja, het moet met beleid en veel ''ho maar, braaf'', maar het lukt. Ik denk dat sedatie een goede uitkomst kan zijn voor paarden die echt doodsangsten uitstaan. Wie weet kan je de sedatie ooit af bouwen, maar misschien ook niet. Beter dat de pony rustig geschoren kan worden dan dat het met angst gaat. Succes!

Dankjewel! Ik hoop ook echt dat ik steeds meer kan afbouwen met de verdoving. Ik heb mezelf ook voorgenomen om dr zelf steeds bij te scheren, aangezien een stal genootje een machine heeft die ik kan lenen.

En de rede hoezo ik die nu niet gebruik, ik heb nog nooit zelf een paard geschoren alleen patroontjes geschoren. Dus kijk het zelf even aan.

Uberpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:19

meikevienna schreef:
Uberpony schreef:

Dankjewel! Ik hoop ook echt dat ik steeds meer kan afbouwen met de verdoving. Ik heb mezelf ook voorgenomen om dr zelf steeds bij te scheren, aangezien een stal genootje een machine heeft die ik kan lenen.

En de rede hoezo ik die nu niet gebruik, ik heb nog nooit zelf een paard geschoren alleen patroontjes geschoren. Dus kijk het zelf even aan.

Verstandig om niet zelf te beginnen als je niet veel ervaring erin hebt, zeker als je pony zo gespannen is. Bij mij was het precies hetzelfde. Iemand met veel ervaring scheerde mijn pony, ik leerde van haar door steeds kleine stukjes te doen en uit te breiden. Misschien ook een idee bij jou? Als je ziet dat het goed gaat bij het stalgenootje, vragen of jij een stuk mag doen. Dan kan je het zelf ook leren.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:01

Echt een hele goeie ervaring met de domosedangel, ze was vrij snel weg maar ook weer mooi uit de verdoving gekomen. Op t laatste moment begon ze wel lichtelijk te demonstreren dus binnen 2 uurtjes was ze er toch wel bijna uit. Heel fijn spul!:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:38

meikevienna schreef:
Echt een hele goeie ervaring met de domosedangel, ze was vrij snel weg maar ook weer mooi uit de verdoving gekomen. Op t laatste moment begon ze wel lichtelijk te demonstreren dus binnen 2 uurtjes was ze er toch wel bijna uit. Heel fijn spul!:)

Oh wat fijn. Hoeveel heb je gegeven en hoe zwaar is je paardje? Vinden ze het vies of valt het mee?

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:46

fargo schreef:
meikevienna schreef:

Oh wat fijn. Hoeveel heb je gegeven en hoe zwaar is je paardje? Vinden ze het vies of valt het mee?

Mijn paardje weegt 367 dus het haar de 2,0 gegeven. Ze vond t wel beetje gek ja, maar aangezien t onder de tong MOET ging ze er niet zo mee kloten. Wel toen t begon in te werken begon ze flink te smakken en met dr ogen te knipperen. Vond het vrij snel werken. Fijn spul! Volgende keer geef ik dr minder zodat ik kan afbouwen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:49

Dankjewel voor je uitleg.
En is ze dan echt heel suf of een beetje? Probeer in te schatten hoe ik het bij de smid kan inzetten.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:54

fargo schreef:
Dankjewel voor je uitleg.
En is ze dan echt heel suf of een beetje? Probeer in te schatten hoe ik het bij de smid kan inzetten.

Ze was echt wel flink weg, maar ze kon dr voetje nog prima optillen.