Paard hoest heel erg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:53

Mijn paard heeft ook een stof allergie. Ik geef nu dit en dat helpt goed https://www.medpets.nl/hmp+horse/

Duurt even een paar dagen voordat het werkt maar helpt goed. Als ik niet meer hoor hoesten geef ik het nog een kleine week door en dan stop ik weer.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:06

Toen bij mijjn pony stofallergie geconstateerd werd kreeg ik een heel duidelijk advies: per direct 24/7 naar buiten. Ook niet in de binnenbak rijden of naar andere binnenruimtes. Als hij een stof prikkel zou krijgen, zou het een week duren eer hij helemaal weer bijgetrokken zou zijn.

Daarnaast op nat hooi of voordroog.

Op het moment dat er pollen in de lucht komen (voorjaar) kucht hij soms nog een keertje maar verder eigenlijk niet meer!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:28

Lastige situatie. Hoesten is bij een paard ernstiger dan bij een mens. Zoals bokkers hierboven al schrijven, bij elke hoest gaan er longblaasjes blijvend kapot. En voor je het weet heb je een dampig paard, dan is het rijden echt wel voorbij op de manier die je nu doet.

Ik zou dus echt overwegen of verhuizen geen optie is. Er zijn in de buurt meedere stallen (we hebben eens contact via PB gehad), maar niet allemaal met binnenbak. Daar viel je toen over, maar een binnenbak lijkt me nu juist niet fijn meer met een paard dat gevoelig is op de luchtwegen. Misschien toch maar eens kijken naar een stal waar ze zeker in de winter ook veel buiten komen? Lijkt me nu wel noodzakelijk. En op elke stal kan je natuurlijk les krijgen of lesgeefsters laten komen :)

Kimmie25501

Re: Paard hoest heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 23:32

Bedankt voor alle reacties weer!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 09:17

tess_84 schreef:
Je kan de rug ook trainen door grondwerk. Dan kan je eventueel ook het bos in en hoef je niet in de stoffige rijbak te rijden.
Voordroog is ook niet echt optimaal, en met natmaken haal je echt niet alle bacteriën, stof, etc uit het hooi...

Nog wel even een vraag, als je dit allebei niet wil, wat zou jij je paard dan voeren? Dan blijft er toch niks over >;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:03

Gestoomd hooi of gestoomd voordroog. Door het stomen op hoge temperatuur doodt je nog wat extra bacteriën en schimmels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:59

Met voordroog en alles wat verpakt is moet je weer oppassen met de darmflora. Het is niet goed voor de darmen en een goede darmflora is echt het belangrijkste bij paarden met luchtwegproblemen.

Sowieso bij ziekte om weerstand op te bouwen.

Ventipulmin werd genoemd als slijmoplosser, maar het slijm moet er echt uit. Al die middelen bij elkaar kosten je een godsvermogen, maar als een paard het slijm niet kwijt kan, blijft het probleem.

Je kan niet lessen met zo een paard en trainen kan overal. In het bos zelfs nog beter. Dat zijn echt geen redenen om hem op stal te zetten, waar het A) altijd te stoffig is en B) ze te weinig bewegen wat erge problemen geeft.

Ik zou toch eens naar 10dgn zouttherapie kijken. Dan krijg je vaak een paard terug wat vrij is van slijm en soms komt het niet meer terug als je op tijd bent.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:25

Kimmie25501 schreef:
tess_84 schreef:
Je kan de rug ook trainen door grondwerk. Dan kan je eventueel ook het bos in en hoef je niet in de stoffige rijbak te rijden.
Voordroog is ook niet echt optimaal, en met natmaken haal je echt niet alle bacteriën, stof, etc uit het hooi...

Nog wel even een vraag, als je dit allebei niet wil, wat zou jij je paard dan voeren? Dan blijft er toch niks over >;)

Wat Hilary zegt, wij stomen ons hooi al 7 jaar door stofallergie bij twee van onze paarden. Hoest weg, geen dure medicatie. Ook staan ze gewoon altijd in een schuilstal met paddock, dus geen prikkelende luchtjes van binnen (ammoniak, stof van het hooi van de andere paarden etc. etc.).
Voordroog is gewoon niet goed voor paarden, dat is eerder uit gemakzucht, je hebt namelijk véél plaats nodig om droog hooi te stapelen. Onze Haflinger kreeg instant diarree van voordroog, dus dat was gewoon geen optie. Dan toch maar de overstap naar een hooistomer gedaan, beste beslissing ooit.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 01:48

e kan de rug ook trainen door grondwerk. Dan kan je eventueel ook het bos in en hoef je niet in de stoffige rijbak te rijden.
[/quote]

Nog wel even een vraag, als je dit allebei niet wil, wat zou jij je paard dan voeren? Dan blijft er toch niks over >;)[/quote]

Wat Hilary zegt, wij stomen ons hooi al 7 jaar door stofallergie bij twee van onze paarden. Hoest weg, geen dure medicatie. Ook staan ze gewoon altijd in een schuilstal met paddock, dus geen prikkelende luchtjes van binnen (ammoniak, stof van het hooi van de andere paarden etc. etc.).
Voordroog is gewoon niet goed voor paarden, dat is eerder uit gemakzucht, je hebt namelijk véél plaats nodig om droog hooi te stapelen. Onze Haflinger kreeg instant diarree van voordroog, dus dat was gewoon geen optie. Dan toch maar de overstap naar een hooistomer gedaan, beste beslissing ooit.[/quote]

Sorry maar dit vind ik echt bullshit dat voordroog niet goed zou zijn voor paarden, en dat het eerder uit gemakzucht is..Wij hebben echt prachtig voordroog beter kan je haast niet krijgen..En veel plaats voor droog hooi.?? Wij hebben ook mega grote pakken hooi voor de paarden/pony's die niet teveel voordroog krijgen..En ze nemen net zoveel ruimte in als de balen voordroog..

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 04:27

Ik zou zelf ook paard voorlopig niet meer berijden maar grondwerk aan de hand gaan doen om die rug te trainen , gewoon in stap. Heb zelf ook astma en je moet me echt niet vragen door te rennen op moment dat ik benauwd ben en Hoest.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 07:26

Ik zou 2 dingen adviseren, 1e kun je zelf halen en dat zijn Montana brochiaalkruiden.
En ten 2e een goede holistische dierenarts consulteren. Soms komen er verrassende behandelplannen uit ;)
De combi van deze 2 heeft die van mij na 1,5 jaar volledig hoestvrij gekregen. Op mijn vorige stal moest ik dan nog wel het hooi nat maken. Op de huidige stal, zelfs dat niet meer, scheelt zo ene hoop gestress voor mezelf.

Eline_Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 09:26

Het kan ook gewoon vermoeid zijn en de seizoenswisseling, ik zou het wat tijd geven. Ook omdat je zegt dat het blijft terug komen en weer weg gaat

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:40

Elco schreef:
Sorry maar dit vind ik echt bullshit dat voordroog niet goed zou zijn voor paarden, en dat het eerder uit gemakzucht is..Wij hebben echt prachtig voordroog beter kan je haast niet krijgen..En veel plaats voor droog hooi.?? Wij hebben ook mega grote pakken hooi voor de paarden/pony's die niet teveel voordroog krijgen..En ze nemen net zoveel ruimte in als de balen voordroog..

Je zou je er eerst in moeten verdiepen! Alles wat verpakt is, is minder goed voor de darmen. Een goede darmflora is van essentieel belang voor een goede gezondheid en weerstand.

Heel veel mensen roepen dat hun paarden het goed doen op hun mooie voordroog, maar je ziet niet wat er van binnen gebeurt en paarden kunnen jaren met iets doorlopen.

En qua opslag is het zeker niet hetzelfde. Verpakte balen worden buiten opgestapeld en nemen dus geen dure schuurruimte in. Voor hooi moet je goede, grote droge ruimte hebben om op te slaan.

Vroeger was er geen verpakt spul en had je hooischuren en zolders. Sinds het verpakte buiten bewaard wordt, zijn veel van die schuren omgebouwd tot stallen bijv, die extra geld in het laatje brengen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 17:18

Bedankt weer voor de tips!
Goed nieuws wel trouwens, gisteren heeft ze tijdens het niet rijden niet 1 keer gehoest!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:28

Elco schreef:

Dat mag jij gerust bull sh*t vinden, maar voordroog is nu eenmaal niet goed voor de darmflora van een paard. Ook al heb je mooi "droog" voordroog, het begint toch te fermenteren en daardoor zitten er andere voedingsstoffen in dan in gewoon hooi.
Uit gemakzucht bedoel ik: je moet er geen goede, droge hooischuur voor hebben, kan het gewoon buiten laten liggen. Zo'n hooischuur is toch een serieuze investering hé.
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en zeggen dat onze paarden het het beste doen op gestoomd hooi en 24/7 schuilstal met paddock, elke dag op de weide. Van voordroog kreeg mijn Haflinger diarree, van gewoon hooi (ook natgemaakt) ging ze hoesten.
Paarden in het wild eten ook geen (ingepakt) hooi, maar gras, kruiden, knabbelen aan boomstammen etc. Dan is het toch logisch dat veel paarden kampen met problemen aan de luchtwegen of darmstelsel als ze ander voedsel krijgen? Tel daarbij de vaak onaangename lucht in een binnenstal (ammoniak, stof, ...), dan weet je genoeg.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:56

tess_84 schreef:
Elco schreef:

Dat mag jij gerust bull sh*t vinden, maar voordroog is nu eenmaal niet goed voor de darmflora van een paard. Ook al heb je mooi "droog" voordroog, het begint toch te fermenteren en daardoor zitten er andere voedingsstoffen in dan in gewoon hooi.
Uit gemakzucht bedoel ik: je moet er geen goede, droge hooischuur voor hebben, kan het gewoon buiten laten liggen. Zo'n hooischuur is toch een serieuze investering hé.
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en zeggen dat onze paarden het het beste doen op gestoomd hooi en 24/7 schuilstal met paddock, elke dag op de weide. Van voordroog kreeg mijn Haflinger diarree, van gewoon hooi (ook natgemaakt) ging ze hoesten.
Paarden in het wild eten ook geen (ingepakt) hooi, maar gras, kruiden, knabbelen aan boomstammen etc. Dan is het toch logisch dat veel paarden kampen met problemen aan de luchtwegen of darmstelsel als ze ander voedsel krijgen? Tel daarbij de vaak onaangename lucht in een binnenstal (ammoniak, stof, ...), dan weet je genoeg.

Laten wij nu net een hele mooie hooi schuur hebben..Er staan op stal 25 paarden en pony's en er is er geen 1 die luchtweg problemen of darm/diarree problemen heeft..
Alles wordt heel kritisch bekeken als er ook maar iets niet goed is wordt er meteen verder gekeken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:00

Elco, prachtig toch? Maar dat wil niet zeggen dat andere paarden er geen last van kunnen hebben. En dat is in het geval van TS haar paard duidelijk het geval. Bij stofallergie is dan toch echt de beste manier: veel buiten, hooi stomen, degelijk stofvrij stalstrooisel.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:09

Tess_84 miss dat je er over heen gelezen hebt.
Mijn paard heeft 7 jaar gehoest.!!
Is 2x afgekeurd voor de sport, hij zou asmatische bronchitus hebben vast gesteld op de kliniek waar hij 2 weken heeft gestaan..

Hij heeft echt alles wat je aan medicijnen en behandelingen gekregen maar niets sloeg aan.

En heb toen een tip gekregen op mijn huidige stal van koop 2 potten hoestpoeder van Hopp en 2 flesjes luchtwegen van Hopp..
En hij heeft er nu al bijna 4 jaar geen last meer van..