Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tess_84 schreef:Je kan de rug ook trainen door grondwerk. Dan kan je eventueel ook het bos in en hoef je niet in de stoffige rijbak te rijden.
Voordroog is ook niet echt optimaal, en met natmaken haal je echt niet alle bacteriën, stof, etc uit het hooi...
Kimmie25501 schreef:tess_84 schreef:Je kan de rug ook trainen door grondwerk. Dan kan je eventueel ook het bos in en hoef je niet in de stoffige rijbak te rijden.
Voordroog is ook niet echt optimaal, en met natmaken haal je echt niet alle bacteriën, stof, etc uit het hooi...
Nog wel even een vraag, als je dit allebei niet wil, wat zou jij je paard dan voeren? Dan blijft er toch niks over
Elco schreef:Sorry maar dit vind ik echt bullshit dat voordroog niet goed zou zijn voor paarden, en dat het eerder uit gemakzucht is..Wij hebben echt prachtig voordroog beter kan je haast niet krijgen..En veel plaats voor droog hooi.?? Wij hebben ook mega grote pakken hooi voor de paarden/pony's die niet teveel voordroog krijgen..En ze nemen net zoveel ruimte in als de balen voordroog..
Elco schreef:Sorry maar dit vind ik echt bullshit dat voordroog niet goed zou zijn voor paarden, en dat het eerder uit gemakzucht is..Wij hebben echt prachtig voordroog beter kan je haast niet krijgen..En veel plaats voor droog hooi.?? Wij hebben ook mega grote pakken hooi voor de paarden/pony's die niet teveel voordroog krijgen..En ze nemen net zoveel ruimte in als de balen voordroog..
tess_84 schreef:Elco schreef:Sorry maar dit vind ik echt bullshit dat voordroog niet goed zou zijn voor paarden, en dat het eerder uit gemakzucht is..Wij hebben echt prachtig voordroog beter kan je haast niet krijgen..En veel plaats voor droog hooi.?? Wij hebben ook mega grote pakken hooi voor de paarden/pony's die niet teveel voordroog krijgen..En ze nemen net zoveel ruimte in als de balen voordroog..
Dat mag jij gerust bull sh*t vinden, maar voordroog is nu eenmaal niet goed voor de darmflora van een paard. Ook al heb je mooi "droog" voordroog, het begint toch te fermenteren en daardoor zitten er andere voedingsstoffen in dan in gewoon hooi.
Uit gemakzucht bedoel ik: je moet er geen goede, droge hooischuur voor hebben, kan het gewoon buiten laten liggen. Zo'n hooischuur is toch een serieuze investering hé.
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en zeggen dat onze paarden het het beste doen op gestoomd hooi en 24/7 schuilstal met paddock, elke dag op de weide. Van voordroog kreeg mijn Haflinger diarree, van gewoon hooi (ook natgemaakt) ging ze hoesten.
Paarden in het wild eten ook geen (ingepakt) hooi, maar gras, kruiden, knabbelen aan boomstammen etc. Dan is het toch logisch dat veel paarden kampen met problemen aan de luchtwegen of darmstelsel als ze ander voedsel krijgen? Tel daarbij de vaak onaangename lucht in een binnenstal (ammoniak, stof, ...), dan weet je genoeg.