Mondhoeken telkens weer kapot..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Re: Mondhoeken telkens weer kapot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:37

Ik zou ook voorlopig bitloos aan de slag gaan. Het is een jong paard schrijf je, geef haar de tijd en rijd haar niet te snel naar het M of Z, dan heb je veel langer plezier samen. Voorlopig zou je prima bitloos vooruit moeten kunnen en dan eerst maar eens zien of jullie echt richting de Z gaan.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:50

Mijn paard heeft op vorige stal allergische reactie op iets in het hooi gehad en daardoor kloven in zijn mondhoeken (en tandvlees). Tijdje vrij gegeven en behandeld met levertraanzalf. Daarna nog tijdje preventief levertraanzalf voor/na het rijden gebruikt.

Kreeg toen wel van de dierenarts advies om echt niets in de mond te hangen tot het helemaal dicht/geheeld was om te voorkomen dat het stuk zou blijven gaan, dan zou het een blijvend probleem kunnen worden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:21

Yvank_ schreef:
Je mag tot het Z1 bitloos.. Dus dat maakt niet uit. Vanaf Z1 moet je inderdaad wel bit in.

miss tegen de tijd dat je Z1 bent is dat ook al veranderd dat je bitloos mag starten, mits je dan nog steeds in de sport actief bent, dat is dan ook nog maar de vraag, lijkt me geen optie om je daar nu al druk over te maken. Genezen is beter en zeker goed genezen, elke x open rijden maakt de plek alleen maar zwakker.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:22

Een paar dagen geen bit is niet genoeg. Het lijkt dan dicht, maar is het echt nog niet. Ik denk dat je eerder richting een paar weken mag gaan als je wilt dat het echt goed dicht is voordat je weer een bitje gaat proberen.

Los daarvan... Soms is het zo dat de mondhoeken kapot gaan doordat bij een watertrens het velletje elke keer net tussen het bit en de bitring komt. Daarvoor zou een Stubben golden wings bit wel een oplossing kunnen zijn. Het kan ook dat ondanks ze heel zacht in de hand is, het bit alsnog te veel kan bewegen in de mond (heen en weer). Daarvoor zou je eens moeten laten kijken naar wat er met het bit gebeurd tijdens het rijden.

Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar lang kapotte mondhoeken gehad en toen ik haar kocht heb ik haar een hele tijd rust gegeven zodat de mondhoeken echt goed konden genezen. Ze heeft geen extreem gevoelig huidje dus daarna was het ook prima (ik denk eerder dat ze nu zoveel litteken weefsel heeft dat het een soort eeltlaag is...). Ik zou zelf nu een aantal weken geen bit gebruiken. Ofwel rust geven, ofwel bitloos proberen. Dan na een aantal weken weer bitje proberen (dan weet je of het alleen elke keer weer open ging doordat het nog niet goed genoeg genezen was). Als het weer gelijk open gaat, weer aantal weken bitloos / rust en dan evt ander bitje of met een zeem proberen.

Ik begrijp dat je bitloos bij een jong paard spannend vind, ik vond het de eerste keer (zelfs bij mijn oudere paard) spannend en gek. Maar eigenlijk moet je niet anders rijden dan hoe je met bit zou rijden. Sturen gaat nog net zo makkelijk en nageeflijk rijden of meer verzamelen ook. En als je het spannend vind, doe het dan eerst nadat je al eventjes met bit hebt gereden, wissel van hoofdstel en rij vooral op de volte / in een longeer bakje. Maak het simpeler voor jezelf als je iets spannend vind.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:36

Toch bijzonder (en mooi) om te horen/lezen dat bitloos toch al best geïntegreerd lijkt te raken *\o/*

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:46

Super tips hier al! Ik zou ook kijken naar een bitfitter. Als dat niet werkt, van binnenuit kijken of er iets ondersteund moet worden (bloedonderzoek oid) en dan verdergaan. Wat vreemd dat ze zo gevoelig is... die van mij had hetzelfde, overal wondjes (ik reed/rijd bitloos, overigens) en bleek dat ze bloedwormen had. Immuniteit had een veel te grote klap gehad, zeg maar.

Bitloos lijkt me zeker eens een optie om de tijd mee te overbruggen, maar lijkt me ook geen definitieve oplossing als je graag met bit verder wilt... maar ik raad ook aan even bitloos te rijden tot alles geneest en je zeker bent dat ze geen onderliggende problemen heeft :) Daarna terug verder zoeken! Bit/bitloos is toch echt allemaal hetzelfde. Aangezien je paard nu alles geleerd heeft met bit kan het ook zijn dat ze bitloos wat stroever zal reageren. Bij mijn merrie is het omgekeerd, bitje in en ze is haar opleiding kwijt :Y)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:49

Ik kan je aanraden in ieder geval een paar maanden bitloos te rijden om de mond echt goed de kans te geven om te genezen. Daarna zou je een ongebroken trens kunnen proberen (geen stang!). Die liggen veel stiller in de mond, omdat er geen scharnier in zit, wellicht dat dat kan helpen?

En misschien zit het geheim voor jullie wel in het afwisselen van bit en bitloos als je ook graag met bit wil rijden. Zodat de mond een paar keer per week een pauze krijgt zeg maar.

Al zou ik toch ook overwegen om haar eens te laten doorlichten. Dat ze over haar hele lijf zo hypergevoelig is is apart en dan is de gevoelige mond waarschijnlijk een symptoom van iets anders.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:22

en over een jong paard inrijden/doorrijden met bit, wij in de western beginnen graag met een gewone bosal bij een jong paard pas veel later komt er een keer een trensje in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:36

manubres schreef:
Toch bijzonder (en mooi) om te horen/lezen dat bitloos toch al best geïntegreerd lijkt te raken *\o/*

Maar ook wel een beetje grappig dat mensen er blijven op doorgaan terwijl TS duidelijk aangeeft dat dat niet de oplossing is die ze zoekt :=

Ik ben in elk geval wel eens met de mond eerst VOLLEDIG te laten genezen. Dan kan er een sterker vel in de plek komen. Desnoods maar een paar maanden op rust... en anders toch bitloos :+

Daarna kan je nog altijd gaan kijken welk bit / materiaal geen reactie geeft.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:33

hoogendroog schreef:
Lami, ik mag toch hopen dat je aluinsteen bedoeld ipv puimsteen! Met puimsteen schuur je eelt van je voeten....

Ah ja sorry dom Aluinsteen :o . Is ook al weer lang geleden dat ik het nodig had :D

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:17

manubres schreef:
Je Micklem kan niet bitloos? Of eentje lenen om te proberen? Zonde om een nieuwe te kopen als daarna blijkt dat je het toch niks vindt...

Er zijn twee soorten Micklems

De competition en de Multibridle.

De Multibridle kan op 3 manieren bitloos en die verschillende riemen zitten er dan ook bij.
De Competition is het "gewone" hoofdstel.

Qua model zijn ze hetzelfde, bij de Multi zijn de riemen van het hoofdstel zelf wat breder en de ringen zijn wat groter (voor de riemen van het bitloos rijden).

Ik heb wel eens geprobeerd om met de Competition en de riemen van de multi bitloos te rijden, gaat wel maar echt heel lekker krijg je de riemen niet door de ringen heen.