Wat is er gebeurd? De bedrijfsdierenarts is vorige donderdag geweest en heeft met echo gekeken: volgens hem zéker een abces! Hij is op beenhouwer-wijze in haar hals beginnen snijden en heeft een gigantische wonde veroorzaakt. Géén etter te vinden. Hij is blijven koteren en zoeken, snijden,..
Om uiteindelijk énkel weefsel te vinden en te verwijderen. Daar heeft hij een stuk van naar onderzoek gestuurd. Paard kreeg penicilline en daarmee was de kous af. Hij is op vrijdag en zaterdag penicilline komen spuiten. Paard kreeg koorts. Maandag had ze 39,9C, een hals zo dik en gezwollen dat de penicilline er gewoon weer uit liep als ik het spoot, ze kan met haar hals niet tot aan de grond (veel te gezwollen), loopt atactisch (van de druk op de wervels?). Ik ben dan zelf een ontstekingsremmer/pijnstiller gaan halen bij een collega en dat gegeven (metacam). Vandaag had ze 40,3C en stond ik op het punt haar naar de kliniek te voeren. Toen ik de bedrijfsdierenarts belde, zei hij dat hij uitslag had van het biopt: kwaadaardige woekering van bindweefselcellen. Doch de patholoog zei dat het gezien de jonge leeftijd van het paard ook een equine sacroid zou kunnen zijn. Nu heb ik er de literatuur eens bijgenomen en dat zie ik klinisch toch niet in zo'n vorm terug komen. Morgen heb ik een afspraak op de faculteit om eens te bespreken wat ze er daar van vinden. Gelukkig had ze daarnet weer 37,8C. We reinigen de wonde 2x per dag en bestrijken ze met zalf, 3x per dag koelen en geregeld temperatuur nemen. Ik weet echt niet hoe het nu verder moet. Ik denk dat we eerst de hals laten genezen (als ze al niet dood gaat aan die wonde die die dierenarts gemaakt heeft
) en dan op de faculteit verder kijken of het nog weg te nemen valt en indien niet of ze pijnloos bij ons kan blijven... 
maar besef ook ergens wel dat dit gaat eindigen in een dood paard...
Jemig wat een ellendige afloop, wat vreselijk dat een veearts maar zo door blijft snijden en dus je nu achter laat met een heel erg ziek dier met een gat in haar hals , hier moet toch gewoon een goede na controle voor zijn, zeker met de hoge koortsen die ze heeft...