Kreupel aan beide voorbenen, buut helpt niet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:20

capopjekop schreef:
@ popstra: wat is er mis met de hielen laten zakken? Je wilt toch juist het hoefbeen weer in de goede hoek ten opzichte van de bodem krijgen. Dan zal de achterkant omlaag moeten. Ik vijl zelf 1x per week de verzenen bij om mijn pony te helpen

Even hierop inhakend.
Nee, je moet de hoef bekappen naar de huidige stand van het hoefbeen. Hielen hoog laten en teen inkorten dus.
Hoe korter de hielen gemaakt worden, hoe harder het hoefbeen gaat trekken aan de diepe buigpees.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:41

Kort en lang is toch relatief? Want dat ligt maar net aan de lengte voor bekappen.

Mijn smid haalt wel wat van de hielen af en kort idd de teen af. En ik vijl wekelijks de verzenen en teen bij. Daar doet ze het goed op

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 11:21

Het gips zit er inmiddels onder.
Ik heb even gevraagd wbt ijzers en verder naast het hooi bij te voeren.

Ijzers voorlopig sowieso niet. Als dat na de 2 weken gips eventueel "moet", dan omgekeerd, want de teen moet vrij blijven. Zooltjes waren niet perse nodig en dat moest ook echt alleen op bepaalde punten steun geven.

Ik mag Pabo Vital en biotine bij gaan voeren, dus net even gehaald.
Naast de buut krijgt hij Ascal (bloedverdunners), een maagbeschermer (preventief) en een soort tranquilizer om hem toch een beetje rustig te houden en vooral zijn voeten rust geeft.

Voor de komende 2 weken staat hij op een dikke laag vlas. Na deze 2 weken moeten we kijken hoe het ervoor staat, uiteraard komt dan de arts dit weer beoordelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:44

Myfairytale schreef:
Als je de naam na zou willen vragen, heel erg graag! We willen er alles aan doen om hem maar te helpen. :j

Het product heet Hoof Armor, en is blijkbaar online te bestellen, moet je op de zool spuiten. Maar zal bij HB niet van nut zijn denk ik.

Als de HB door acute overvoeding komt, kan je geluk hebben dat ie niet gevoelig blijft voor HB: mijn dikkerdje werd vorig jaar bevangen door in te breken in een te vette wei (moest gemaaid worden). Ze staat intussen alweer een jaar +12u/dag op de wei, bekapper is tevreden over haar voeten, en we wagen ons al weer eens aan buitenritjes. Soms geef ik GlucoBalance.

superpony

Re: Kreupel aan beide voorbenen, buut helpt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:08

Wat ook al werd aangeraden is het boek van Remco Sikkel te bestellen.

Ik snap dat mensen nog steeds naar het standaard ijzer pakken en hoefsmeden volgen. Maar er is inmiddels zoveel meer bekend.
Heel veel goede bekappers hebben zich verdiept, dode hoeven en benen bestudeert om steeds verder te komen wat je juist wel of niet moet doen. Dat heet ontwikkeling.
Veeartsen en hoefsmeden blijven daarin helaas nog wat achter vaak of soms.......Niet allemaal.

Een paard dat hb is, moet je natuurlijk niet belasten. Maar om het te voorkomen, is ook steeds meer bekend. Beweging blijkt veel belangrijker dan voeding aanpassen bij hb door overgewicht bijv. En zo meer.

Hoefschoenen zijn inmiddels zo door ontwikkelt en er zijn zoveel soorten en maten, dat het achterhaald is dat ze schuren of afvallen. Maar ze moeten wel echt goed passen en de hoeven moeten netjes bijgehouden worden. Als mensen maar eens per 8-10 weken een hoefsmid/bekapper laten komen, verandert er teveel.

Jammer dat ijzers zo in het systeem zitten en standaard geaccepteerd, dat je daar niks negatiefs over mag zeggen, want we weten dat er meer slechte dan goede kanten aan ijzers zitten. De hoeven zijn in beweging en worden beperkt met ijzers. De hoeven kunnen niet afslijten of bijgehouden worden. De ijzers zijn hard en geven dus niet mee op de ondergrond, waarvan bekend is wat dat doet met de hoef, been, gewrichten etc.

Natuurlijk worden ze al eeuwen gebruikt en zijn er veel goede verhalen, maar we ontwikkelen nou eenmaal als mens en weten nu meer dan vroeger. We kunnen ook alles beter in beeld brengen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 13:26

Dank je wel hwn! En dat boek ga ik achteraan, het is momenteel even gekkenhuis gewoon.

De DA dacht dat het geen PPID was, maar hij kan er op getest worden zodra het allemaal iets minder ernstig is. Ik denk dat ik dat ook voor alle zekerheid laat doen.

Eerst maar eens de kritieke fase door en dan verder kijken. Tot die tijd lees ik een heleboel! Een gewoon ijzer komt er sowieso voorlopig niet onder. Of niets, of een omgekeerd. En daarna moeten we nog even bekijken. Mijn huidige smid beslaat sowieso niet meer, dus moet dan nog op zoek naar een andere. Als er aanraders zijn? O:)

We weten natuurlijk niet 100% zeker waardoor het komt, maar we vermoeden heel sterk dat het deels overbelasting is (want flinke hoefzweer aan de ene kant en dus overbelasting van de andere) en daarbij alsnog teveel brok.

Het is een heel groot paard met absoluut geen enkel vetje teveel, eerder veel te weinig. Hij was gewend om altijd op het land te staan. Maar met de zweer ging het gewoon mis. Dat brak uit via de kroonrand (arm dier) en toen werd het wel even iets beter. Maar al snel daarna begon hij gevoeliger te lopen voor.

Popstra

Re: Kreupel aan beide voorbenen, buut helpt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:28

Als ijzers niet nodig zijn dan gaan ze er bij mijn paarden ook niet onder maar als ik ze er mee kan helpen en duidelijk verbetering zie in hun lopen dan gaan ze er wel onder en blijven ze er onder.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 13:35

Popstra schreef:
Als ijzers niet nodig zijn dan gaan ze er bij mijn paarden ook niet onder maar als ik ze er mee kan helpen en duidelijk verbetering zie in hun lopen dan gaan ze er wel onder en blijven ze er onder.

Hier ook, absoluut!!
Maar omdat ik het nu nog niet weet, vertrouw ik voorlopig op de arts van de kliniek.

Als hij opknapt en dan gaan we (in overleg) eerst voor omgekeerde.

Even voor de duidelijkheid; mijn paard doet niets aan werk en training. Hij staat (normaal) op het land en kan op de grote zandpaddock en het verharde deel voor de stal komen. En in de grote inloopstal zelf. Als hij zo weer pijnvrij kan lopen, ben ik tevreden.