Paard Bromt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:34

Dit moet wel een trol-topic zijn, want anders praat je niet over 'irritatie''of 'beest' en zul je juist alles voor je paard over hebben. Als je niet de financiën hebt om een paard een paardwaardig leven te bieden, zonder ongemak, dan kun je inderdaad beter het dier verkopen en gaan fietsen. Als een paard ongemak laat zien/horen, dan is het al echt ver van huis. Ze lijden eerst in stilte tot het niet anders meer kan. Als dit een echte situatie is (wat ik dus niet hoop), dan is de enige optie te stoppen met rijden, terug naar de vorige (buiten)stal met dagelijkse weidegang en een goede veearts laten komen. Dan maar een baantje erbij. Het dier is tenslotte afhankelijk van jou.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:50

Carol_Beer schreef:
Coentjuh schreef:
Andere veearts regelen heeft tijd nodig? Daar geloof ik echt niets van. Dan bel je een andere, een land vol hoor, 1 die misschien wat verder weg woont. Ipv degene die je nu hebt, die het niet interessant genoeg vind om te behandelen (wat ik tevens niet geloof).

Een veearts staat normaal gesproken dezelfde dag op de stoep of evt de dag erna.

Het lijkt eerder dat je er geen kosten aan wilt hebben.

Verder in het land=meer voorrijkosten
Daarnaast neem ik aan dat de meeste mensen die een paard hebben, daarnaast ook nog werk/studie ed hebben waar ze tijd aan moeten besteden?? is bij mij niet anders zo.
T kan aan mij liggen maar zo ernstig is de situatie niet. Paard maakt een raar geluid, ik vraag me af wat het misschien kan zijn aan paardrijdend Nederland.

Op stal zijn ook tal van paarden kreupel, Maar leven ze nog? Ja. Is het in principe een slechte stal? Nee. Kunnen er dingen beter? Zeker.

Is deze reactie serieus? Kreupelheid is ook al niet erg? Goh... ik vind je een erg naar persoon. En ik heb dan ook zwaar medelijden met je paard. Hopelijk ben je in het echt beter voor je dieren.

Hoesten is wel ernstig, veel ernstiger dan bij mensen. Kan zijn dat hij er nooit meer vanaf komt als je er niet snel bij bent. Zoek maar op ....

En meestal is een plekje op een wei juist het goedkoopst. Neem dan je fiets of kom minder.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:12

Er zijn van die dingen die ernstig kunnen.zijn, zoals hoesten. Een paard hoort niet te hoesten als die gezond is.Dan wil je weten wat er aan de hand is.

rien10

Re: Paard Bromt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:31

Ik denk dat TS met “irritant” niet bedoelt dat het vervelend is voor haar en maar ff snel weg moet, maar dat het een irritante situatie is, die opgelost moet worden. Althans, zo lees ik het.

TS. Er zijn goede tips gegeven. Doe er je voordeel mee. Succes.

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:37

Shenavallie schreef:
Dit moet wel een trol-topic zijn, want anders praat je niet over 'irritatie''of 'beest' en zul je juist alles voor je paard over hebben. Als je niet de financiën hebt om een paard een paardwaardig leven te bieden, zonder ongemak, dan kun je inderdaad beter het dier verkopen en gaan fietsen. Als een paard ongemak laat zien/horen, dan is het al echt ver van huis. Ze lijden eerst in stilte tot het niet anders meer kan. Als dit een echte situatie is (wat ik dus niet hoop), dan is de enige optie te stoppen met rijden, terug naar de vorige (buiten)stal met dagelijkse weidegang en een goede veearts laten komen. Dan maar een baantje erbij. Het dier is tenslotte afhankelijk van jou.

Sluit ik me volledig bij aan!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:56

Ts, het is misschien geen slechte stal maar jij bent wel een verdomd slechte eigenaar, dier had het beter kunnen treffen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:26

Voor het geval dat dit geen troll topic is.
Mijn eerste paard had zwakke pezen en bromde altijd zachtjes als ze berg af moest lopen.... kreupel liep ze absoluut niet maar blijkbaar irriteerde het haar wel/deed het pijn.
Mss toch maar even een DA naar laten kijken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:30

TS, wil je nu 10 pagina’s gevuld krijgen met dit topic of ben je serieus van plan om je paard te helpen?
Ik kan je in ieder geval 1 ding vertellen:
1. Voorrijdkosten van een goede dierenarts.
2. Scopie: longen, bronchii, luchtwegen, stembanden, herhaling na medicamenteuze behandeling.
3. Ventipulmin, ontstekingsremmer en andere medicijnen indien nodig
4. Andere onderzoeken
Totale kosten: minimaal €2000,-. Ik spreek uit ervaring, ik was in totaal €3000 kwijt aan de dierenarts. En het is elke cent waard geweest want paard leeft nog. Hij is dus met met vervroegd pensioen gegaan want intensief rijden gaat niet meer. Hij heeft zowel cornage als astma (dampigheid). Cornage is een afwijking aan de stembanden waardoor hij dus geluid produceert tijdens inspanning. De meeste paarden hebben er verder geen last van maar in sommige gevallen kan het wel gevolgen hebben.

Zet je paard zoveel mogelijk buiten overdag en zeker als de stallen gemest gaan worden.
Rook niet in en om de stallen. Zet jij dan het goede voorbeeld.
Week het hooi of ga over op voordroog.
Kijk rond voor een andere stalling. Ook in Verweggistan zijn er best meer te vinden voor relatief weinig geld maar dan zal je misschien wel in moeten leveren op bepaalde luxe items als een binnenbak of solarium en warm water.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:52

Het zelfde als dat je paard kreupel is en je vind het irritant dat je niet rijden.Een paard heeft zorg nodig als er iets aan de hand is.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 16:16

Voor de rest is het een beetje raar om te zeggen dat ik "een slechte eigenaar ben, gezien je me geeneens kent in het echt. Ik heb geprobeerd een zo goed mogelijke situatie te scheppen, om er voor te zorgen dat jullie je een beetje kunnen inleven, en misschien tips geven, al zijn het kleine!
Veearts zal ik vanavond bellen, soms kan dat even niet eerder. Ook verwijzen velen naar eerdere topics, maar die staan er voor zo ver ik weet los van, behalve dat de staleigenaar idd niet de makkelijkste is om mee te overleggen. Vandaag is de eerste dag met zaagsel ipv stro dus k zal kijken of dat verbetering aan brengt. Zo niet, dan kan een afspraak met de veearts altijd worden gemaakt.
iig thx naar iedereen die wel normaal kan reageren!

rien10 schreef:
Ik denk dat TS met “irritant” niet bedoelt dat het vervelend is voor haar en maar ff snel weg moet, maar dat het een irritante situatie is, die opgelost moet worden. Althans, zo lees ik het.

TS. Er zijn goede tips gegeven. Doe er je voordeel mee. Succes.

Inderdaad, klopt als een bus!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:38

Als je wein8g tijd heb is het altijd handig om de veearts te bellen voor advies.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:12

TS, zaagsel is niet beter dan stro. Ik heb mijn paard zelfs op vlas gezet en dat hielp helemaal niks, kostte me alleen meer geld. Met alleen zaagsel los je het probleem niet, want zolang de andere paarden op stro staan, heb je gewoon stof. Je moet gewoon eerst een diagnose hebben voor je verdere stal-/voermaatregelen kan nemen. Dus bel die veearts zo snel mogelijk.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 00:37

En wat zei de veearts?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 15:04

karijn schreef:
TS, zaagsel is niet beter dan stro. Ik heb mijn paard zelfs op vlas gezet en dat hielp helemaal niks, kostte me alleen meer geld. Met alleen zaagsel los je het probleem niet, want zolang de andere paarden op stro staan, heb je gewoon stof. Je moet gewoon eerst een diagnose hebben voor je verdere stal-/voermaatregelen kan nemen. Dus bel die veearts zo snel mogelijk.

Mij kost het gelukkig iig niet meer geld gezien de boer alles in grote voorraden in een schuur heeft staan. Verder heb k gevraagd of ie de komende tijd in de (besproeide) beddock met schuilbomen kan staan. Als dat al helpt denk k niet dat de dierenarts van essentieel belang zal zijn op korter termijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:48

Je wil toch weten waar het door komt?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 16:33

marleen_usar schreef:
Je wil toch weten waar het door komt?

Als het met kleine aanpassingen kan worden verholpen, dan zie ik niet in waarom ik een flap geld zou moeten uitgeven alleen maar om iemand te horen zeggen wat iedereen kan bedenken.
Niet dat ik niks over heb voor de gezondheid van mijn dieren, maar ik zoek eerst liever zelf naar oplossingen voordat ik grote bedragen uitgeef. Klinkt toch wel logisch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:14

Blijkbaar wil je niet inzien dat je zeer waarschijnlijk de problemen zelf veroorzaakt hebt. Binnenstal met open verbinding naar stoffige binnenbak, roken in de box van je paard . Omdat het zo goedkoop mogelijk moet, maar mooi dat je in ieder geval nog wat doet. Ook geen hooi of alleen geweekt hooi / voordroog geven. Succes

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 17:20

bigone schreef:
Blijkbaar wil je niet inzien dat je zeer waarschijnlijk de problemen zelf veroorzaakt hebt. Binnenstal met open verbinding naar stoffige binnenbak, roken in de box van je paard . Omdat het zo goedkoop mogelijk moet, maar mooi dat je in ieder geval nog wat doet. Ook geen hooi of alleen geweekt hooi / voordroog geven. Succes

Zoals ik eerder al zei, veel stallen hebben een open verbinding naar de binnenbak, in mijn geval was dat inderdaad de goedkoopste optie tov bv een box in de zadelkamer. Roken is echt geen probleem en ik geloof in geen enkele mogelijkheid dat dat de oorzaak zal kunnen zijn. Snap ook niet waarom er tegenwoordig van die felle anti-rokers zijn, vast gebrainwashed door al die spotjes.
Nu hij in de paddock staat heeft hij wel bereik tot een klein grasveldje, waar dus geen hooi meer nodig is.
Ik hou ontzettend veel van m, maar niet iedereen heeft bereik tot gouden stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:44

Nou ja, als je er geen geld aan wil uitgeven zou ik zorgen dat ie in ieder geval niet meer in een zandpaddock (stof) of stal (stof) hoeft te staan en een plekje buiten voor hem zoeken..
Eigenlijk heb je voor een hoestend paard nu de minst gunstige situatie..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:45

Ik ook niet maar ik kan je wel vertellen dat ik heel blij ben dat ik hem heb laten onderzoeken. Want nu weet ik ook waarom hij in conditie zo hard achteruit holde en om die reden is hij met vervroegd pensioen gegaan.
Je doet er goed aan om kleine aanpassingen door te voeren maar verwacht niet dat het over een week of twee over is. Cornage/astma is chronisch. Je paard zal ups en downs hebben. Leuk of niet maar houd in je achterhoofd dat rijden dan niet altijd mogelijk is.

Eén ding nog. Je trekt heel snel conclusies, hebt vooroordelen als iemand iets voorstelt. Je neemt geen blad voor de mond maar ach...je bent nog jong. In het geval over het stoppen met roken in en om de stallen: Als je het niet wilt laten voor je eigen gezondheid of die van je paard, mij best, maar zou jij het op je geweten willen hebben dat jouw sigaret een hele stal in vuur en vlam kan zetten? Ik snap überhaupt niet dat de staleigenaar het toelaat (al vermoed ik dat er echt wel regels zijn maar ik denk dat jij daar heel erg maling aan hebt?).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:39

Carol_Beer schreef:
bigone schreef:

Zoals ik eerder al zei, veel stallen hebben een open verbinding naar de binnenbak, in mijn geval was dat inderdaad de goedkoopste optie tov bv een box in de zadelkamer. Roken is echt geen probleem en ik geloof in geen enkele mogelijkheid dat dat de oorzaak zal kunnen zijn. Snap ook niet waarom er tegenwoordig van die felle anti-rokers zijn, vast gebrainwashed door al die spotjes.
Nu hij in de paddock staat heeft hij wel bereik tot een klein grasveldje, waar dus geen hooi meer nodig is.
Ik hou ontzettend veel van m, maar niet iedereen heeft bereik tot gouden stallen.

Ik rook zelf maar geen haar op mijn hoofd dat ik in huis of stallen rook, of in bijzijn van kinderen of volwassenen die dat niet op prijs stellen. En gouden stallen?? Bullshit, jij wil gewoon niet inzien dat je handelingen misschien wel geleid hebben tot een hoestend paard, je krijgt goede tips maar doet er nogal weinig mee. En een klein grasveldje en dan geen hooi meer nodig?? Een klein grasveldje is in een dag of twee kaal dus zal je zeker bij moeten voeren.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 18:49

bigone schreef:
Ik rook zelf maar geen haar op mijn hoofd dat ik in huis of stallen rook, of in bijzijn van kinderen of volwassenen die dat niet op prijs stellen. En gouden stallen?? Bullshit, jij wil gewoon niet inzien dat je handelingen misschien wel geleid hebben tot een hoestend paard, je krijgt goede tips maar doet er nogal weinig mee. En een klein grasveldje en dan geen hooi meer nodig?? Een klein grasveldje is in een dag of twee kaal dus zal je zeker bij moeten voeren.

ff over het roken; MIJN paard heeft er nooit wat tegen gehad, met het rijden, in de schuur, buiten of waar dan ook. Volgens mij laten dieren het altijd wel duidelijk merken als ze ergens niet van gediend zijn, en dat heb ik met roken nou nooit van gehad.
Daarnaast heeft roken niks te maken met het eigenlijke onderwerp (dus de OP). Het is mijn bezigheid en er wordt al genoeg negativiteit richting het roken gegooid.

Daarnaast valt de hoeveelheid gras wel mee, meer dan ik iig verwacht had. Buiten het spandraad en hek puilt ook centimeters lang gras uit, dus er valt genoeg te knabbelen. Anders kan k m eventueel toch wel bijvoeren met kuilvoeder wat nog over is. Vandaag met het rijden wel een paar keer het gebrom gehoord, maar dat was alleen momentelijk. Dit keer ook niet zo intensief gereden, dus misschien ligt het daar aan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:52

Dus jouw paard heeft tegen jou gezegd dat hij meeroken niet erg vindt?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:58

Ik heb dit topic zo vaak geopend om te reageren maar ik ben iedere keer zo met stomheid geslagen door je reacties dat ik m weer sluit. Ik hoopte steeds dat het een troll account was maar voor het paard vrees ik inmiddels van niet.

Carol_Beer schreef:
bigone schreef:
ff over het roken; MIJN paard heeft er nooit wat tegen gehad, met het rijden, in de schuur, buiten of waar dan ook. Volgens mij laten dieren het altijd wel duidelijk merken als ze ergens niet van gediend zijn, en dat heb ik met roken nou nooit van gehad.

Dit is wel een grap toch? Zeg alsjeblieft dat het een grap is. Wat wil je dat je paard doet dan? Een beetje gezond verstand kan geen kwaad.

Paard op een betere plek zetten is stap 1 maar een dierenarts is toch echt heel verstandig aangezien hoesten chronisch kan worden. Je zegt van je paard te houden maar ik lees eigenlijk beroerd weinig in je posts waar dat ook uit blijkt. Dus mijn advies. Verplaatsen en zsm laten controleren door de dierenarts.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:03

Er zijn dingen die kan je zelf weg krijgen met een huis tuin en keuken middel maar hoesten is echt serieus. Een fles Ventipulmin is zo,n 40 euro of meer en dan de voorijkosten er bij, dat zijn vaak geen leuke dingen. Maar een onschuldig kuchje kan echt iets ergs worden.