Paard stokkreupel (op 3 benen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Paard stokkreupel (op 3 benen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:38

Oh, aha. Nu snap ik het.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 16:31

Ik weet het allemaal niet zo goed meer. Hij heeft zoveel pijn staat echt met wat grote neusgaten te hijgen. Hij wil zijn been nog steeds niet belasten. Zet hem morgen denk ik op de trailer en ga naar de kliniek. Vind een week lang zat eigenlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:33

Slim plan. Succes en sterkte. Laat je weten wat er uit komt? Ik leef met je mee.
Zou je nu, voor dit moment, nog sterkere pijnstilling kunnen vragen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:34

Kun je nog pijnstilling krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:46

Heb je de temperatuur ook opgenomen van jouw paard? Geef je ook pijnstiller/ ontstekingsremmer op dit moment?
Mijn paard heeft 2 jaar terug 3 weken op 3 benen gestaan, stopte met eten, lag alleen nog maar, op den duur ook koorts, bleek toch een hoge diepe hoefzweer te zijn..

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:27

vorig jaar onze pony (wrs uitgegleden) kreupel en slepen met L voorbeen (was niet te vervoeren)
VA foto op stal gemaakt, maar door het rekken van voorbeen voor de foto was het goed teruggeschoten .... heel vreemd, later die week ging het stukken beter.

Hij had koorts van de pijn, dus in de eerste instantie verkeerde diagnose. De andere veearts had hem
goed afgetast en ondekte gevoelige banden achter schouderblad. evt breuk. zodoende foto.

ps omdat het L voorbeen niet gebruikt werd moest ik R voorbeen zwachtelen voor ondersteuning. Anders krijg je een mega dik ander been en verplaatst het probleem zich naar het goede been.

ben benieuwd hoe het verder gaat . Bij mij duurde het aardig lang en heb hem vakantie gegeven tot dat hij weer 100% liep

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:33

Ik zou zelf een nat hoefverband aanleggen en dan een hoefzak erom. 2 keer per dag soda of betadine water toevoegen en maar weken. Lijkt er op dat er een zweer in de achterkant van de hoef zit

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:42

hola1985 schreef:
Ik weet het allemaal niet zo goed meer. Hij heeft zoveel pijn staat echt met wat grote neusgaten te hijgen. Hij wil zijn been nog steeds niet belasten. Zet hem morgen denk ik op de trailer en ga naar de kliniek. Vind een week lang zat eigenlijk.

Tot hoe hoog zijn de foto's gemaakt?

Als het paard goed onderuit is gegaan kan het ook veel hoger zitten.
Zelf heb ik bij zo'n 3 a 4 paarden (incl mij eiges) een hoefzweer gezien. Die paarden stonden er idd niet op maar hadden wel een mega dik been. Is het bij jouwe dik of dun?

Bij mijn eigen paard kwamen we er ook veel later achter...toen was een echo van de pees al gemaakt en had ik 6 weken stappen erop zitten. Mijn smid kwam en haalde toen een enorm los stuk van de zool af. Bleek het toch een zweer te zijn geweest.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:46

hola1985 schreef:

Kun je vandaag geen pijnstilling regelen voor hem? Als hij zoveel pijn heeft dan is het ook wel erg sneu om hem zo te laten staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:48

De DA kan echt wel zwaardere pijnstilling spuiten hoor.
Ik heb ooit een paard gehad met een beschadigd gewrichtskapsel die van pure ellende tegen de muur zat om het voorbeen maar te ontlasten. Die kreeg intraveneus een zo’n sterke pijstiller dat ze zelfs gewoon op 4 benen de trailer in kon lopen. Is vervolgens een week op de kliniek geweest om het gewricht uit te spuiten en daar stond ze ook gewoon dankzij sterke pijnstilling redelijk normaal op de benen zodat ze tenminste ook goed kon eten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:06

Ik zou ook echt een veearts bellen om intraveneus pijnstiller te spuiten. Hij staat nu al bijna 3 dagen op 3 benen (of eigenlijk 2) want paarden belasten kruislings. Je paard is waarschijnlijk aan t einde van zn latijn..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:14

Gaan liggen durft en kan hij waarschijnlijk niet. Opstaan zal helemaal een drama zijn. Ik zou echt bellen voor meer pijnstilling.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 18:59

Klopt inderdaad hij staat op 2 benen. Hij ontlast kruislinks. Ik heb nog Metacam liggen, maar hij mag niks hebben. Ga zo weer naar hem toe. Als hij dan weer grote neusgaten heeft ga ik hem wel wat geven hoor.
Hij heeft geen dik been. Al vond ik op zijn voet wel een verdikking.
Ik weet niet precies hoe hoog hij de rontgen heeft gemaakt. Mocht er met mijn zoontje niet bij zijn. Het been mocht de da ook alle kanten op bewegen. Hij liet zelfs zijn 'ding uithangen.
Zie foto van die verdikking. Al weet ik niet of het voor jullie goed te zien is.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 18:59

hola1985 schreef:
Klopt inderdaad hij staat op 2 benen. Hij ontlast kruislinks. Ik heb nog Metacam liggen, maar hij mag niks hebben. Ga zo weer naar hem toe. Als hij dan weer grote neusgaten heeft ga ik hem wel wat geven hoor.
Hij heeft geen dik been. Al vond ik op zijn voet wel een verdikking.
Ik weet niet precies hoe hoog hij de rontgen heeft gemaakt. Mocht er met mijn zoontje niet bij zijn. Het been mocht de da ook alle kanten op bewegen. Hij liet zelfs zijn 'ding uithangen.
Zie foto van die verdikking. Al weet ik niet of het voor jullie goed te zien is.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 19:00

Afbeelding
Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:08

“Mag niks hebben”. Ik zou er maximaal in stoppen.
Bedenk wel dat hij morgen op transport moet!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:19

Ik zou voor vertrek naar de kliniek de dierenarts laten komen voor een sterke pijnstiller. Vervoeren lijkt mij anders niet verantwoord!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:22

Ik zou de dierenarts even bellen om te overleggen wat voor pijnstilling hij mag krijgen. Oraal Metacam duurt even voor het werkt dus ik zou eerlijk gezegd om een consult vragen zodat er iets gespoten kan worden. Zéker als hij morgen op transport moet, dat gaat zo toch niet of nauwelijks? Neem anders eerst even de hartslag op voor je belt. Een paard met pijn heeft een verhoogde hartslag. Dat is ook een duidelijk argument naar DA toe waarom je wilt dat er nú maximale pijnstilling gegeven wordt.

Sterkte, vreselijk voor je paard dit maar ook voor jou natuurlijk.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:50

Kan het ijzer er niet weer terug onder?

Met die dunne zolen zou dat mijn eerste gedachte zijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:09

Dat ziet er vreemd uit. Goed dat je het laat onderzoeken. Ik weet niet in hoeverre je eraan mag komen, maar misschien is een gips steunverband voor het transport een optie. Kan gebroken zijn.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:33

Kan wel een blein (zweer) zijn als het been dik is hoor.
Blijf erbij voorlopig animalintex erop, trekt echt al het vuil eruit :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:43

Even vluchtig mee gelezen, omdat ik je begin verhaal wel herkende.
Bij hoge hoefzweren kan het onderbeen dik worden omdat de ontsteking zich een weg naar boven baant.
Dus dat kan zeker de verdikking verklaren.
Hoge hoefzweer is niet uit te snijden en heeft tijd nodig om door te breken.
Pijnstiller, ook hoogste dosering, doet niet veel bij hoefzweer (heeft te maken met de wel of niet bacteriële ontsteking).

Maar helaas heb ik bij mijn andere pony dus de ervaring van hoge breuk (na mafkezen in de wei in de sneeuw), nadat hij ook eerst werd verdacht van een (hoge) hoefzweer (door mogelijk trappen op harde sneeuwklont).
3 Maanden lopen dokteren met hem van röntgen naar hoefsmid, weken en tapen, van iets beter worden naar weer op 3 benen of zelfs helemaal niet meer willen lopen.
Uiteindelijk kwam er een andere dierenarts die het wonderwel gelijk zag aan zijn (inmiddels hele vreemde) manier van lopen met dat voorbeen. Röntgen wees toen uit dat hij een scheur in zijn ellebooggewricht had; zo hoog had nog niemand zitten denken.

Alles is van beiden hersteld trouwens.
De hoefzweren zijn er na 14 dagen bij de kroonrand uitgekomen.
En de breuk, die al herstellende was wat we zagen op de foto, is na maanden rust uit zichzelf geheeld.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:20

Oh woow, bizar dat het daar dik staat. Hij gaat toch echt iets mis gedaan hebben met dat voetje.
Wss doen ze ook een gewrichtspunctie van de hoef, om te kijken of het daar geïnfecteerd is geraakt. Wat ook wel atypisch zou zijn hoor. Bij nageltred is het meestal zo dat ze niet of niet zo mank zijn, dan is het beter, en dan 2 dagen later als het gewricht gewoon geïnfecteerd is gaat het echt keiveel pijn doen. Maar das dus niet op 5 min. Een verstuiking ga je ook niet makkelijk zien op foto's, maar of ze daar zooo mank van zijn? Moeten toch al wat bandjes stuk zijn dan? Misschien als ze opnieuw foto's maken, dat er nu wel iets te zien is ook...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:59

Wij moesten ondanks het vermoeden van een zweer wel pijnstilling geven omdat paard zo vreselijk veel pijn had.
Ik zou zeker de dierenarts hiervoor contacten, ook als je moet gaat reizen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:59

Hoe gaat het nu verder TS?