Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paard met 3 bemerkingen kopen?

Ja kopen!
147 (31%)
Nee, nooit aan beginnen.
267 (57%)
Anders namelijk...
50 (10%)

Totaal aantal stemmen: 464

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:15

Elisa2 schreef:
leonie87 schreef:
Ik moet er wel eerlijkheuds halve bij zeggen. Het is voor mij een leerpaard die over 2/3 jaar een nieuw huisje zal krijgen. Ik ben wel selectief aan wie ik verkoop en zal dit ook altijd eerlijk doen maar ja ik zie nu bij deze mensen al hoe lastig het is...

DA heeft alle fotos ingezien en geeft licht verhoogd risico voor sport als advies. Hij verwacht wel dat het stabiel zal blijven.

In dat geval zou ik als ik jou was mijn geld spenderen aan een paard wat goed genoeg is op de foto's. Deze kan alleen maar minder waard worden..

In die context heb je een punt.

Werpt toch een wat ander licht op het verhaal omdat de kans dat ie dan in de "recreatie-hoek" terecht komt vrij groot is en hoe bot het ook klinkt, die paarden hebben vaak meer te lijden dan de goed getrainde en correct behandelde "wedstrijd" paarden. En ja, lang niet alle wedstrijdpaarden worden correct getraind en behandeld.....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:24

ikke schreef:
rien10 schreef:
Tja, wat is "zeer doen" qua prijs? € 10.000,-- € 25.000,-- € 7.500,--

En zelfs dit is voor ieder persoonlijk weer anders. Als het "zeer doet" zou ik hem laten staan.
Als hij binnen 3 maanden afbreekt, heb jij een probleem, want verzekerd krijg je hem niet.
Er zijn meer leuke paarden op de wereld. Dit is echt de enige niet.

Waar baseren jullie al deze zwartkijkerij op??

Paard is al 7 jaar aantoonbaar stabiel! Lees dat! Die breekt niet binnen drie maanden af, sterker nog, als TS daadwerkelijk de omstandigheden kan scheppen die van belang zijn, dan is er zelfs geen reden om aan te nemen dat dit paard niet gewoon 20+ wordt.

Ik lees dat ! TS vraagt meningen, dit is mijn mening. Ik zeg nergens dat het paard niet 20+ kan worden. Lees dat! (irritant he?)

Ik zou hem niet willen hebben. Dat is mijn mening. Wat TS doet is aan haar.

BigOne

Re: Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:29

Ts, je hebt de vorige eigenaar gesproken maar even voor alle duidelijkheid, zij heeft het paard aan die handelsstal verkocht?? En ze heeft hem zelf ook vijf jaar in de sport gereden??
Wel een tip, niemand vertrouwen op zijn blauwe ogen, oude eigenaar kan wel zeggen dat ze geen bemoeienis hebben maar neem dat maar met een korreltje zout.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:34

Er zijn genoeg olympische paarden met bemerkingen... ik zou de gok wagen als de prijs er naar is

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:36

Ik dacht dat een 4 op het rontgenrapport vrijwel altijd een negatief advies zou zijn voor sport, maar zal wel niet zo zijn met de sesambeentjes dan. Ik denk dat als je hem ook weer wilt verkopen dit geen handige aankoop is.

Ik ben ook wel een beetje benieuwd naar waarom ie twee jaar in training staat en daarna de verkoop in gaat. Zou dat een logischer verloop vinden voor een paard wat veel geld op moet brengen, wat die investering gaat terugbetalen. Zo van de zijlijn lijkt het een beetje of ZZL z'n max is en ze hem nu verkopen voordat ie slechter wordt.

Maargoed, ik ben ook al een paar keer bedonderd waar ik bij stond dus ben inmiddels wat achterdochtig.

Goed om meningen te vragen, maar het gaat uiteindelijk om je eigen portemonnee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:49

Je beseft ook dat als je dit paard eerst als leerpaard aanschaft en na 2 á 3 jaar weer wilt verkopen dat het dan waarschijnlijk een paard voor de recreatie wordt en dat die prijs die dan betaald wordt ook weer heel anders is dan dat wat jij er nu voor moet betalen? Is dat prijsverschil het waard om een relatief korte periode met dat paard te rijden?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:52

Ik heb anders ingevuld omdat er naast de bemerkingen genoeg + punten moeten zijn om hem te kopen. Dat staat niet in de stelling, wel in de begeleidende tekst. Ik zou denk ik het risico nemen en hem kopen. Heb zelf ook een paard gekocht wat op 3,8 jarige leeftijd een 3 en 4 kreeg op straalbenen voor. Negatief koopadvies. Hier een super sportpaard aan gehad (en recreatie paard). Is nu op zijn 19e met pensioen gegaan omdat hij wat last heeft van artrose.
Bij mijn paard was de klinische keuring destijds ook perfect.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 13:06

Ik probeer even op iedereen te reageren.

de verwachting is (als het paard heel blijft) dat het paard over 2/3 jaar ZZ-licht/ ZZ-zwaar zal lopen. Hij zal dan weer als leerpaard doorverkocht worden. Dit is als het goed gaat!
Vanwege de leeftijd lever je dan in maar dat is ook als ik een gezond paard koop want ik koop immers om te leren en niet op te leiden.

Als hij er beetje last van gaat zou ik kunnen kijken naar goed recreatief huisje. Dan verlies ik er wel geld op maar niet het hele aankoop bedrag. Zeg dat ik halveer.

Als het goed fout gaat ben je alles kwijt. Dit kan ook met een gezond paard gebeuren natuurlijk alleen heir is het risico groter met deze.

Ik zou een paard met deze kwaliteit absoluut niet kunnen betalen als hij helemaal goed zou zijn. Dat is ook waarom ik het overweeg.

Ik weet niet wat er met het paard gebeurd is van zijn 4de tot zijn 7 á 8ste. De laatste 2 jaar is deze stabiel uitgebracht in de sport gebaseerd op de knhs wedstrijduitslagen. De DA vind 2 jaar genoeg om een stabiel beeld te concluderen.

@ Imaudy. dat is ook wel iets wat mij afschrikt.... Maar hij loopt ook op de buigproef geen stap kreupel. Dat is ook wat waard.

@ xxCYNNxx een leerpaard levert nooit geld op natuurlijk... De vraag is hoeveel zal deze dalen in waarde? Hoe is de markt over 2/3 jaar? nu is deze extreem goed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:09

imaudy schreef:
Hoe zijn de gangen van het paard? Als hij een makkelijke beweger is met ruime gangen dan zou je het wel kunnen doen. Een goed resultaat op een wedstrijd wil niet zeggen dat het paard steeds zuiver was. Kan best dat hij met bepaalde onderdelen al moeite heeft. Probleem is ook dat hij op beide voorbenen bemerkingen heeft. Dan zie je kreupelheden minder goed. De vorige kopers durfden het heel ver in het koopproces niet aan. Dat zegt wat.

Dit is inderdaad een goede. Als een paard op beide voorbenen niet goed is,dan zie je de kreupelheid niet direct.Zoals wij allen ook wel weten trouwens.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:13

Als de prijs goed aangepast is en je vindt het niet erg om er straks eventueel verlies op te lijden, zou ik het doen.

Het feit dat het paard goed in training staat op het moment zou voor mij de doorslag geven. Wel bloed laten trekken voor eventuele pijnstillers.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:16

anjali schreef:
imaudy schreef:
Hoe zijn de gangen van het paard? Als hij een makkelijke beweger is met ruime gangen dan zou je het wel kunnen doen. Een goed resultaat op een wedstrijd wil niet zeggen dat het paard steeds zuiver was. Kan best dat hij met bepaalde onderdelen al moeite heeft. Probleem is ook dat hij op beide voorbenen bemerkingen heeft. Dan zie je kreupelheden minder goed. De vorige kopers durfden het heel ver in het koopproces niet aan. Dat zegt wat.

Dit is inderdaad een goede. Als een paard op beide voorbenen niet goed is,dan zie je de kreupelheid niet direct.Zoals wij allen ook wel weten trouwens.

Dan zou het dier ook geen klinische keuring door komen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:29

Ik heb aangegeven kopen, maar wel onder voorbehoud van de prijs.

Je wilt niet weten hoeveel paarden met een op- of aanmerking (of een stalondeugd) in de basissport met een fanatieke amateur rondlopen, en met succes. Zo kan je een paard wat normaal boven de € 25.000,- moet kosten, met minder gevulde zakken, toch aanschaffen :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:32

leonie87 schreef:
Ik probeer even op iedereen te reageren.

de verwachting is (als het paard heel blijft) dat het paard over 2/3 jaar ZZ-licht/ ZZ-zwaar zal lopen. Hij zal dan weer als leerpaard doorverkocht worden. Dit is als het goed gaat!

Begrijp ik het goed dat jij het paard ook weer door wil verkopen? Hou er wel rekening mee dat mocht je dat van plan zijn, doorverkopen lastig is ivm alle bemerkingen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:37

Ga er sowieso maar vanuit dat je je geld kwijt bent. Over 2-3 jaar raak je hem met deze bemerkingen aan de straatstenen niet meer kwijt. Dan kan je hem weggeven. En dan nog wil niet iedereen hem.
Dus als je dit geen probleem vindt dan kan je de gok nemen. Is dit een te groot bedrag om kwijt te zijn dan moet je het niet doen en gaan kijken naar een paard zonder bemerkingen wat je over 2-3 jaar weer kunt verkopen. Garanties heb je nooit maar je kan wel nuchter naar de risico’s kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:26

Stel je koopt zo’n paard voor 10 k dan maak je wel een misrekening door te denken dat hij bij een “beetje” last dr helft er uit haalt over drie jaar. Dan is het een recreatiepaard, goed voor heel misschien 2000 euro. Want dat beetje last met dit rapport word alleen erger. Mocht hij goed blijven heb je een geweldig leerpaard. Alleen vreemd dat er geen resultaten tussen vier en acht zijn te vinden, wees toch terughoudend , alleen hierom al. Want zo’n dier kan ook ingespoten zijn of iets anders . Mocht je willen kopen en dus keuren, wees alert op littekentjes in de kootholte.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:29

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:32

ikke schreef:
Dan rest er nog een ding: ben jij zo'n goede ruiter dat je weet hoe je dit paard heel moet houden?

Alles rond zo'n paard moet je kunnen laten kloppen, van smid tot weidegang en van inrijden tot wedstrijdring. Kun je dat en/of heb je daar passende begeleiding bij, dan is de kans inderdaad klein dat hij problemen zal geven.

Daar komt ook nog bij ,,heb je het geld om dit paard met deze dingetjes te kunnen managen,,
Dan bedoel ik kun je regelmatig een (sport) arts bezoeken om dit paard te onderhouden zodat je er nog lang plezier aan kunt beleven?

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:59

Suzanne F. schreef:
Ga er sowieso maar vanuit dat je je geld kwijt bent. Over 2-3 jaar raak je hem met deze bemerkingen aan de straatstenen niet meer kwijt. Dan kan je hem weggeven. En dan nog wil niet iedereen hem.
Dus als je dit geen probleem vindt dan kan je de gok nemen. Is dit een te groot bedrag om kwijt te zijn dan moet je het niet doen en gaan kijken naar een paard zonder bemerkingen wat je over 2-3 jaar weer kunt verkopen. Garanties heb je nooit maar je kan wel nuchter naar de risico’s kijken.

Ben het hiermee eens.
Ben je er al uit wat je gaat doen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:05

Ik ben geloof ik wat nuchter in dit soort dingen :+ Een ZZ-licht paard van 10 jaar met kwaliteit en volledig gezond is voor de meeste mensen niet te betalen. Dus zul je ergens consessies moeten doen.

Als jij een leerpaard zoekt voor een aantal jaar dan weet je dat je daar in het beste geval niets op inlevert, behalve de kosten die je in die jaren maakt (en die overstijgen in dit geval wsl de aankoopprijs ;) ). Aan de andere kant is het ook een vast gegeven dat als je een paard koopt om nooit meer weg te doen dat je dan het aanschafbedrag ook definitief kwijt bent :))
Als je het paard over 3 jaar daadwerkelijk nog fit op dit niveau hebt lopen geloof ik gerust dat er wel weer iemand bereid is om zo'n paard te kopen als leerpaard voor bijvoorbeeld overgang pony-paard. Dat zal dan misschien niet voor dezelfde prijs zijn, maar aan de straatstenen niet kwijt kunnen is wel weer een ander verhaal. Als het echt tegenzit ben je het geld kwijt, maar dat risico loop je met ieder levend wezen. Ze hebben zomaar een keer koliek, een ongeluk in de wei etc. Ook als ze rontgenologisch helemaal top zijn en wel de hoofdprijs hebben gekost.

Als het paard klinisch door de keuring komt en met de wedstrijdresultaten die jij beschrijft zou ik het wel durven als het niet mijn laatste centen waren (maar die zou ik sowieso niet aan een paard uitgeven :P ). Het plezier wat je van zo'n paard kunt hebben als ruiter is heel wat waard en soms moet je de gok dan gewoon durven nemen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 15:13

Marsie2 schreef:
Suzanne F. schreef:

Ben het hiermee eens.
Ben je er al uit wat je gaat doen?

Steeds ongeveer voor 5 minuten weet ik zeker wat ik ga doen :').

Het zijn niet me laatste centen en ja als er een Da rekening komt straks kan ik die betalen maar het is wel 1.5/2 jaar sparen om dit aankoop bedrag terug te verdienen ZONDER paard. Met paard praat ik niet echt over sparen, dat is meer sprokkelen :+.

Had ik maar een glazen bol...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:14

Het paard is klinisch goed en dat ga je ook nog zelf laten checken. Je weet een heel deel van de historie van het paard en dat ie iig de laatste jaren goed te belasten is geweest.
Je hebt 2 dierenartsen die verwachten dat de bemerkingen geen problemen opleveren.
Het is een heel fijn paard waar je veel van verwacht te leren en die je zonder bemerkingen nooit had kunnen kopen.
Ik had het wel geweten..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:17

Kopen. Incalculeren dat je hem netjes bijhoud medisch en je hebt een paard met talent wat je anders nooit zou kunnen kopen.

Dat je hem weer wil verkopen zie ik als een voordeel, dan neem je namelijk wat makkelijker afscheid als het in de sport niet meer gaat. Je hecht je toch anders aan een paard als je weet dat je hem ooit weer weg doet.

Ik denk dat het deel wat ' nee ' aanvinkt die keuze een belasting vind. Als jij echt opzoek bent naar een maatje voor het leven is het toch zwaarder om na 3 jaar afscheid te moeten nemen. Dan snap ik dat je geen risico wil nemen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:25

Sesambeentjes zijn toch een verhaal apart.Daar kunnen ze een 4 op krijgen als ze alleen al een andere vorm hebben.
Zolang ze gewoon glad zijn is er niet echt veel risico.De lokatie vd chip is gewoon vergelijken van foto’s.De oudere met de nieuwe vergelijken en je weet genoeg.
Bij een toekomstige verkoop is het uiteraard wel lastig, maar wie dan leeft, wie dan zorgt.

Ik heb een tijdje terug nog een 9 jarige ZZL ruin verkocht.Met 2 chips en als 5 jarige een hoop 2en op de foto’s.Deze waren echter onveranderd en ik vroeg er ook niet de hoofdprijs voor maar beestje was binnen 4 uur verkocht.De prijzen zijn zo abnormaal dat je voor een beetje fijn doorgereden dier wel een bemerking moet accepteren, anders zijn ze gewoon niet te betalen.
Klinisch is uiteindelijk het gene waar ze op moeten lopen, niet de foto’s.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:41

Ik zou ook zeggen kopen als je het kunt missen. Ik ken er zoveel met bemerkingen die geen dag kreupel lopen en paarden die schoon zijn op de foto's maar klinisch niet in orde zijn. Dat lijkt mij een groter probleem. Foto's is goed om te hebben en in je hoofd te houden,maar het feit dat paard klinisch meerdere keren goed is bevonden en stabiel in sport loopt zou voor mij belangrijker zijn. Hou er wel rekening mee dat een 13 jarige met bemerkingen over 2 a 3 jaar amper wat opbrengt. Zeker als hij niet op niveau zou blijven lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:10

Ik zou het zelf niet doen.
Ik hoef niet de ellende van een ander. Ik maak misschien andere afwegingen dan jij.
En als je hem weer wil verkopen, is dat heel lastig, om dezelfde redenen waar jij nu tegen aan loopt. Dat de vorige verkoop misgelopen is, is voor mij ook geen gunstig teken. Ik zou verder kijken naar een gezond exemplaar.

Het is jouw keuze, jouw afweging. Die keuze kan niemand anders voor je maken.