Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sakwly schreef:Bedankt voor alle reacties. De DA komt vanmiddag en dan kijken we verder. Ook gaan we vragen of er een mogelijkheid is dat hij 24/7 buiten kan zijn aangezien de kans groot is dat hij het dan niet doet.
_Bianca schreef:Ik heb een luchtzuiger gehad. Als ze geen luchtzuigband om had en/of een dag niet had gelopen, had ze binnen een paar uur zware koliek. Dus het kan wel degelijk dat ze koliek krijgen van luchtzuigen!!
Vanaf het moment dat mijn paard 24/7 op het land stond, was het luchtzuigen over. Dus het kan goed zijn dat als het paard altijd buiten heeft gestaan, de vorige eigenaar niet wist dat het een luchtzuiger was.
ElCamino schreef:Ik heb ook een paar jaar een quarter gehad die het deed.
Hij stond 24/7 bij mijn andere paard en ezel en zij namen het NIET over.
De quarter heeft het voor hij bij mij kwam opgelopen bij een vorige eigenaar.
Het ligt ook aan stalklimaat/omgeving/stres/hoe paarden gehouden worden of ze het ontwikkelen of niet.
Verder heeft dezer quarter NOOIT koliek gehad , maagzweren oid.
Wel waren zijn snijtanden met 5 jaar al afgesleten....
Hij deed het overigens ook buiten, op de weidepalen.
Veel pensionhouders willen geen luchtzuiger op stal maar wanneer het stalklimaat etc gewoon in orde is nemen anderen het niet over. Het is alleen irritant geluid en naar om te zien
Ik heb hem gekocht wetende dat hij dit gebrek had en daar was de prijs ook naar.
Wanneer JIJ je er niet aan stoort en het verder geen issue is voor de stalhouder en je vindt hem leuk, houden dan.
Alleen ik zou wél met de verkopende partij over een deel teruggave van de aankoopprijs gaan praten. Het is een verborgen gebrek
sakwly schreef:ElCamino schreef:Ik heb ook een paar jaar een quarter gehad die het deed.
Hij stond 24/7 bij mijn andere paard en ezel en zij namen het NIET over.
De quarter heeft het voor hij bij mij kwam opgelopen bij een vorige eigenaar.
Het ligt ook aan stalklimaat/omgeving/stres/hoe paarden gehouden worden of ze het ontwikkelen of niet.
Verder heeft dezer quarter NOOIT koliek gehad , maagzweren oid.
Wel waren zijn snijtanden met 5 jaar al afgesleten....
Hij deed het overigens ook buiten, op de weidepalen.
Veel pensionhouders willen geen luchtzuiger op stal maar wanneer het stalklimaat etc gewoon in orde is nemen anderen het niet over. Het is alleen irritant geluid en naar om te zien
Ik heb hem gekocht wetende dat hij dit gebrek had en daar was de prijs ook naar.
Wanneer JIJ je er niet aan stoort en het verder geen issue is voor de stalhouder en je vindt hem leuk, houden dan.
Alleen ik zou wél met de verkopende partij over een deel teruggave van de aankoopprijs gaan praten. Het is een verborgen gebrek
Ik wist niet dat hij het deed. De DA is net geweest en hij zegt dat ik hem weg moet doen aangezien het alleen maar erger wordt. Maar ik wil hem zo graag houden. Het is echt een van de leukste paarden die ik ooit heb gekend.
mavantos schreef:Het is niet standaard dat luchtzuigers (nog) last hebben van hun maag... Ik dacht hetzelfde en heb daarom een maagscopie laten doen. Paardlief was helemaal vrij van maagzweren.
Het is dus absoluut niet zo dat als je de maag behandelt dat het luchtzuigen dan minder wordt of weg gaat. Het kan wel als er maagzweren zijn, maar als een paard het al langer doet dan stoppen ze daar echt niet mee en wordt het hoogstens minder.
Ik zou het paard ook terugbrengen naar de verkopers of een deel van je geld terugeisen. Een paard wat luchtzuigt loopt er geen pas minder om en met het juiste management kan je het wel tot nihil brengen. Ook als het paard bijvoorbeeld snachts op stal staat, want je kan altijd de voerbak uit de stal halen en de randjes van de stal insmeren met anti bijt (Cribox). Alleen je hebt nu wel teveel betaalt voor een paard wat luchtzuigt, want je koopt het dier als vrij van stalgebreken.
superpony schreef:mavantos schreef:Het is niet standaard dat luchtzuigers (nog) last hebben van hun maag... Ik dacht hetzelfde en heb daarom een maagscopie laten doen. Paardlief was helemaal vrij van maagzweren.
Het is dus absoluut niet zo dat als je de maag behandelt dat het luchtzuigen dan minder wordt of weg gaat. Het kan wel als er maagzweren zijn, maar als een paard het al langer doet dan stoppen ze daar echt niet mee en wordt het hoogstens minder.
Ik zou het paard ook terugbrengen naar de verkopers of een deel van je geld terugeisen. Een paard wat luchtzuigt loopt er geen pas minder om en met het juiste management kan je het wel tot nihil brengen. Ook als het paard bijvoorbeeld snachts op stal staat, want je kan altijd de voerbak uit de stal halen en de randjes van de stal insmeren met anti bijt (Cribox). Alleen je hebt nu wel teveel betaalt voor een paard wat luchtzuigt, want je koopt het dier als vrij van stalgebreken.
Ze moet toch "iets" hebben om te weten of het ergens vandaan komt. Een maagscopie kan wel aangeven of er maag problemen zijn of dat het een gewoonte is geworden.
Ons paard deed het echt al jaren. Wij hebben hem 3 maanden, maar kennen hem al 5jr. Al die jaren heeft hij op stal staan luchtzuigen. Bij ons 24/7 naar buiten met andere paarden en niet meer gedaan. Ook niet zonder zijn tanden ergens in te zetten, wat je ook nog weleens ziet.
Cribox smeren en dergelijke is echt symptoom bestrijding en zelfs gemeen, want een paard dat wil luchtzuigen moet dat gewoon kunnen doen. Het is alleen een irritant geluid voor de mens.
sakwly schreef:We gaan nu proberen om een proefperiode te krijgen. Dan zetten we hem 24/7 buiten met andere paarden en kijken we of het dan over gaat. Als dat het geval is dan kan ik hem houden en als hij het in de wei nog steeds doet denk ik dat ik hem weg moet doen..