Paard zuigt net lucht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:18

Die van mij deed het buiten trouwens ook. Gewoon op de weidepalen of de kozijnen van de staldeur.

Het koliekverhaal is onzin. Maar het is gewoon vréselijk irritant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:24

sakwly schreef:
Bedankt voor alle reacties. De DA komt vanmiddag en dan kijken we verder. Ook gaan we vragen of er een mogelijkheid is dat hij 24/7 buiten kan zijn aangezien de kans groot is dat hij het dan niet doet.

Hoe goed is het contact met de vorige eigenaren?? Je kan bijv aangeven dat hij dat nu doet, maar dat je het een tijdje wil aankijken als hij weer 24/7 buiten loopt EN onbeperkt ruwvoer krijgt.

Voorkom hardvoer, want daar reageren ze vaak ook op. Zeker als ze op stal staan.

Laat je vooral niet gek maken. Luchtzuigen is echt niet een groot probleem. Kopieer gedrag waardoor mensen ze niet op stal wilden is echt achterhaald. Mensen vinden het vooral irritant.
Net als ik heel veel luchtzuigers heb meegemaakt en koliek niet voor kwam, of in ieder geval niet vaker dan bij niet zuigers.
Veel lopen gewoon in de sport.

Als je er geen zin in hebt, breng je hem terug. Dat wil niet zeggen dat je een paardje vindt die helemaal niks mankeert of gaat mankeren. Zeker als stal management niet goed is.

Die van ons zoekt buiten niks om op te zuigen en er zijn meer dan genoeg plekken. Maar heeft dus onbeperkt hooi en vriendjes. En krijgt geen hardvoer/granen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:29

Ik heb ook een paar jaar een quarter gehad die het deed.
Hij stond 24/7 bij mijn andere paard en ezel en zij namen het NIET over.
De quarter heeft het voor hij bij mij kwam opgelopen bij een vorige eigenaar.
Het ligt ook aan stalklimaat/omgeving/stres/hoe paarden gehouden worden of ze het ontwikkelen of niet.
Verder heeft dezer quarter NOOIT koliek gehad , maagzweren oid.
Wel waren zijn snijtanden met 5 jaar al afgesleten....
Hij deed het overigens ook buiten, op de weidepalen.

Veel pensionhouders willen geen luchtzuiger op stal maar wanneer het stalklimaat etc gewoon in orde is nemen anderen het niet over. Het is alleen irritant geluid en naar om te zien

Ik heb hem gekocht wetende dat hij dit gebrek had en daar was de prijs ook naar.
Wanneer JIJ je er niet aan stoort en het verder geen issue is voor de stalhouder en je vindt hem leuk, houden dan.
Alleen ik zou wél met de verkopende partij over een deel teruggave van de aankoopprijs gaan praten. Het is een verborgen gebrek

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:33

Ik heb een luchtzuiger gehad. Als ze geen luchtzuigband om had en/of een dag niet had gelopen, had ze binnen een paar uur zware koliek. Dus het kan wel degelijk dat ze koliek krijgen van luchtzuigen!!

Vanaf het moment dat mijn paard 24/7 op het land stond, was het luchtzuigen over. Dus het kan goed zijn dat als het paard altijd buiten heeft gestaan, de vorige eigenaar niet wist dat het een luchtzuiger was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:51

_Bianca schreef:
Ik heb een luchtzuiger gehad. Als ze geen luchtzuigband om had en/of een dag niet had gelopen, had ze binnen een paar uur zware koliek. Dus het kan wel degelijk dat ze koliek krijgen van luchtzuigen!!

Vanaf het moment dat mijn paard 24/7 op het land stond, was het luchtzuigen over. Dus het kan goed zijn dat als het paard altijd buiten heeft gestaan, de vorige eigenaar niet wist dat het een luchtzuiger was.

Een luchtzuigband is echt mishandeling en moet verboden worden!

Er zijn veel meer redenen waarom een paard in zo een situatie koliek krijgt, oa managment, verkeerd voeren etc.
Zo worden mensen bang gemaakt.

Kijk dan ook gelijk naar het grote aantal paarden dat gewoon in de sport loopt en verder nergens last van heeft. Ja, als ze op stal staan, moet je er niet naast willen slapen....

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 15:23

ElCamino schreef:
Het ligt ook aan stalklimaat/omgeving/stres/hoe paarden gehouden worden of ze het ontwikkelen of niet.

Veel pensionhouders willen geen luchtzuiger op stal maar wanneer het stalklimaat etc gewoon in orde is nemen anderen het niet over. Het is alleen irritant geluid en naar om te zien

Ik heb hem gekocht wetende dat hij dit gebrek had en daar was de prijs ook naar.
Wanneer JIJ je er niet aan stoort en het verder geen issue is voor de stalhouder en je vindt hem leuk, houden dan.
Alleen ik zou wél met de verkopende partij over een deel teruggave van de aankoopprijs gaan praten. Het is een verborgen gebrek

Ik wist niet dat hij het deed. De DA is net geweest en hij zegt dat ik hem weg moet doen aangezien het alleen maar erger wordt. Maar ik wil hem zo graag houden. Het is echt een van de leukste paarden die ik ooit heb gekend.

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 15:25

Hij maakt trouwens niet altijd geluid. Hij eet steeds twee happen hooi en hij zet zijn tanden even vast op zijn voerbak. Ongeveer 1 in de 4 maakt hij er geluid bij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:27

Dat is echt al veel. Heeft de DA iets gezegd over maagzweren of een eventuele gastroscopie?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:31

sakwly schreef:
Zouden jullie hem houden of weg doen? Hij is er nog maar 2 dagen, dus ik heb nog niet een speciale band met hem ofzo. Maar het is wel een leuke pony

Hier zei je er nog geen band mee te hebben. Ik zou hem terug brengen. Zeker als de DA dat ook zegt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:34

Als je hem echt wilt houden zou ik toch kijken of je een deel van je geld terug kunt krijgen.
En dan moet je bij die handelaar zijn die hem geimporteerd heeft. Die hele importreis kan natuurlijk ook veel stress gegeven hebben.

Dan zou ik zijn maag checken en snel op zoek gaan naar een stal waar hij 24/7 buiten kan lopen (ook in de winter)en de hele dag door wat kan eten. Grote kans dat met een goed stal management het minder word of zelfs ophoud.

Er is op Bokt een speciaal topic voor luchtzuigers.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:59

sakwly schreef:
ElCamino schreef:

Ik wist niet dat hij het deed. De DA is net geweest en hij zegt dat ik hem weg moet doen aangezien het alleen maar erger wordt. Maar ik wil hem zo graag houden. Het is echt een van de leukste paarden die ik ooit heb gekend.

Slechte dierenarts!!

Als je hem wil houden, kun je een maagscopie laten doen om te kijken hoe erg de maagklachten zijn.

Een kuur gastrogard kan goed helpen, maar is wel wat prijzig.

Je kan de vorige eigenaren bellen en overleggen.

Maar nogmaals, overleg ook dat je het aan wil kijken wat er gebeurt als hij weer 24/7 buiten staat met onbeperkt hooi.
Als het dan stopt, kan je hem natuurlijk ook nog houden. Maar hou je wel de optie open om hem alsnog terug te brengen.
Die van ons is 10jaar, deed het op stal ook en 24/7 buiten echt helemaal niet. Ook niet op palen, het hooihuisje, de stallen etc etc.

Stop ook met hardvoer.

Maar een veearts die dit zegt, neem ik niet zo serieus. Het komt wel ook omdat je hem net hebt. Had je hem al langer of wist je het bij aankoop, had de veearts hopelijk toch wel met goede oplossingen gekomen, zoals het veranderen van management en de scopie en gastrogard.

Als je verder wil kijken, doe je hem weg. Hoewel de eigenaren misschien ook moeilijk gaan doen als het bij jou begonnen is. Als zij het niet wisten, hebben ze jou in hun beleving een gezond paard verkocht en geef je hun een luchtzuiger terug, die ze misschien lastiger kunnen verkopen......
Of ze bellen je een week later en laten zien dat hij het bij hun echt niet doet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:06

Het is niet standaard dat luchtzuigers (nog) last hebben van hun maag... Ik dacht hetzelfde en heb daarom een maagscopie laten doen. Paardlief was helemaal vrij van maagzweren.

Het is dus absoluut niet zo dat als je de maag behandelt dat het luchtzuigen dan minder wordt of weg gaat. Het kan wel als er maagzweren zijn, maar als een paard het al langer doet dan stoppen ze daar echt niet mee en wordt het hoogstens minder. Een scopie is ontzettend duur en de behandeling van de maagzweren duurt ook lang en is erg prijzig (dit is een kuur van +/- 28 dagen zonder afbouwen). Daarbij blijven die paarden vaak gevoelig voor het krijgen van maagzweren. Nu zeg ik niet dat je dit niet moet doen, maar je moet geen kosten gaan maken voor een paard wat je wil terugbrengen als het blijft luchtzuigen. Grote kans namelijk dat dit gewenning is en niet helemaal weg gaat. Als je het paard echt wilt houden dan zou ik wel de dierenarts laten controleren en behandelen, maar hou er rekening mee dat dit heel kostbaar is en geen garantie geeft dat het paard stopt met luchtzuigen als de maagzweren weg zijn.

Ik zou het paard ook terugbrengen naar de verkopers of een deel van je geld terugeisen. Je hebt namelijk betaalt voor een gezond paard dat vrij is van stalgebreken en dat is deze duidelijk niet. Een paard wat luchtzuigt loopt er geen pas minder om en met het juiste management kan je het wel tot nihil brengen. Ook als het paard bijvoorbeeld snachts op stal staat, want je kan altijd de voerbak uit de stal halen en de randjes van de stal insmeren met anti bijt (Cribox).
Laatst bijgewerkt door mavantos op 18-07-19 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:11

mavantos schreef:
Het is niet standaard dat luchtzuigers (nog) last hebben van hun maag... Ik dacht hetzelfde en heb daarom een maagscopie laten doen. Paardlief was helemaal vrij van maagzweren.

Het is dus absoluut niet zo dat als je de maag behandelt dat het luchtzuigen dan minder wordt of weg gaat. Het kan wel als er maagzweren zijn, maar als een paard het al langer doet dan stoppen ze daar echt niet mee en wordt het hoogstens minder.

Ik zou het paard ook terugbrengen naar de verkopers of een deel van je geld terugeisen. Een paard wat luchtzuigt loopt er geen pas minder om en met het juiste management kan je het wel tot nihil brengen. Ook als het paard bijvoorbeeld snachts op stal staat, want je kan altijd de voerbak uit de stal halen en de randjes van de stal insmeren met anti bijt (Cribox). Alleen je hebt nu wel teveel betaalt voor een paard wat luchtzuigt, want je koopt het dier als vrij van stalgebreken.

Ze moet toch "iets" hebben om te weten of het ergens vandaan komt. Een maagscopie kan wel aangeven of er maag problemen zijn of dat het een gewoonte is geworden.

Ons paard deed het echt al jaren. Wij hebben hem 3 maanden, maar kennen hem al 5jr. Al die jaren heeft hij op stal staan luchtzuigen. Bij ons 24/7 naar buiten met andere paarden en niet meer gedaan. Ook niet zonder zijn tanden ergens in te zetten, wat je ook nog weleens ziet.

Cribox smeren en dergelijke is echt symptoom bestrijding en zelfs gemeen, want een paard dat wil luchtzuigen moet dat gewoon kunnen doen. Het is alleen een irritant geluid voor de mens.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:18

superpony schreef:
mavantos schreef:

Het is dus absoluut niet zo dat als je de maag behandelt dat het luchtzuigen dan minder wordt of weg gaat. Het kan wel als er maagzweren zijn, maar als een paard het al langer doet dan stoppen ze daar echt niet mee en wordt het hoogstens minder.

Ik zou het paard ook terugbrengen naar de verkopers of een deel van je geld terugeisen. Een paard wat luchtzuigt loopt er geen pas minder om en met het juiste management kan je het wel tot nihil brengen. Ook als het paard bijvoorbeeld snachts op stal staat, want je kan altijd de voerbak uit de stal halen en de randjes van de stal insmeren met anti bijt (Cribox). Alleen je hebt nu wel teveel betaalt voor een paard wat luchtzuigt, want je koopt het dier als vrij van stalgebreken.

Ze moet toch "iets" hebben om te weten of het ergens vandaan komt. Een maagscopie kan wel aangeven of er maag problemen zijn of dat het een gewoonte is geworden.

Ons paard deed het echt al jaren. Wij hebben hem 3 maanden, maar kennen hem al 5jr. Al die jaren heeft hij op stal staan luchtzuigen. Bij ons 24/7 naar buiten met andere paarden en niet meer gedaan. Ook niet zonder zijn tanden ergens in te zetten, wat je ook nog weleens ziet.

Cribox smeren en dergelijke is echt symptoom bestrijding en zelfs gemeen, want een paard dat wil luchtzuigen moet dat gewoon kunnen doen. Het is alleen een irritant geluid voor de mens.

Als je het paard wilt houden moet je inderdaad wel het dier laten onderzoeken, maar het heeft geen zin om dure onderzoeken te doen bij een paard wat je terug gaat brengen naar de vorige eigenaar. Het paard zuigt nu eenmaal lucht als verborgen gebrek en als je dit niet wilt, dan wil je dit niet.

Dat ze het buiten vaak niet doen klopt zeker, want ze hebben afleiding en minder plekken om beet te pakken. Niet alle plekken zijn geschikt om 24/7 de paarden buiten te houden en in dat geval zou je de stal kunnen insmeren met cribox en de voerbak verwijderen. Het is inderdaad symptoom bestrijding, maar als het gewenning is en ongemakken door een dierenarts zijn uitgesloten dan is dat naar mijn mening een prima optie. Je wil ook niet dat de tanden erg afslijten, het is pas zielig als ze geen gras meer kunnen eten door afgesleten snijtanden...

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 16:30

We gaan nu proberen om een proefperiode te krijgen. Dan zetten we hem 24/7 buiten met andere paarden en kijken we of het dan over gaat. Als dat het geval is dan kan ik hem houden en als hij het in de wei nog steeds doet denk ik dat ik hem weg moet doen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:31

Zo te horen een flinke luchtzuiger. Met alle bijbehorende risico's (op koliek) ik geef jouw DA groot gelijk. Maak je niet wijs dat het geen probleem is. De kans is net zo groot dat het dat wel is of wordt.
De handelaar wist dit ongetwijfeld. Het paard stond daar niet voor niets buiten, geloof mij maar. Enfin, de constatering van de DA heb je nu. Of hij het al langer doet is ook te zien aan de tanden (slijtage). Volgende stap is de handelaar bellen. Succes!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:36

sakwly schreef:
We gaan nu proberen om een proefperiode te krijgen. Dan zetten we hem 24/7 buiten met andere paarden en kijken we of het dan over gaat. Als dat het geval is dan kan ik hem houden en als hij het in de wei nog steeds doet denk ik dat ik hem weg moet doen..

Als het paard niet deed luchtzuigen toen hij 24/7 buiten stond dan verwacht ik niet dat het paard dit ook gaat doen als jij hem 24/7 buiten zet. Alleen je hebt grote kans dat als je het paard ooit weer op stal zet die wel weer gaat luchtzuigen.

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:36

Ik zou inderdaad zo snel mogelijk contact opnemen om dit te melden aan vorige eigenaar, ik zou het niet laten aanslepen, hopelijk komen jullie tot een oplossing.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:38

Snap niet dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat ze koliek krijgen door luchtzuigen...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:45

Heel eenvoudig om te kijken of hij het al langer doet: kijk naar zijn snijtanden of die afgesleten zijn.

Vaak idd maagzweren als oorzaak naast verveling.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:52

En dan breng je hem terug en koop je een andere. En die krijgt een peesprobleem. Of een maagzweer. Of, of, of, of.
Je hebt dit paard gekocht omdat je hem leuk vond. Daar gaat het om. Zorg voor goede huisvesting en goede voeding en accepteer dat een paard een levend wezen is net zoals ieder ander dier of mens. En die kunnen dus wat (gaan) mankeren.
Dit is nu jouw paard, hij heeft jou nu nodig voor een goed leven.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:56

_Reneee schreef:
Snap niet dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat ze koliek krijgen door luchtzuigen...

En dat andere paarden het overnemen -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:28

Mee eens, mijn beste paard ever was een zeer fanatieke zuiger. Ik zou er geen paard om laten staan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:32

Ik weet het niet hoor. Wij hebben jaren een luchtzuiger op stal gehad.
Ook een topdressuurpaard, maar ik vond het echt niet fijn.
Ik koop liever geen problemen, die komen toch wel...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:33

Goed idee om op proef dit dier 24/7 buiten te zetten en zo te ondervinden of dit de oplossing is.
Maar toch zou de handelaar je dan ook tegemoet moeten komen met een verlaging van de koopprijs. Jij zal dit dier nooit meer als vrij van gebreken kunnen verkopen dus hier lever je in. Ook als je niet van plan bent hem ooit nog te verkopen, je kan niet zover in de toekomst kijken.