Paard loopt kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Re: Paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:01

Ik zou toch voor verder onderzoek gaan, echo etc. Zou zomaar om een verborgen gebrek kunnen gaan. Wel echt heel vervelend! Echt zonde...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:39

Is het paard gekeurd terwijl je aanwezig was en is er bloed afgenomen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:44

Maar hoe kan een paard goedgekeurd worden als ie na verdoven pas goed loopt?

Verder ziet het er wel uit als een zweer zoals de huid er daar uitziet. En als ik de foto verder zie dan denk ik ver onder geschoven verzenen en voeten waar nog wat winst aan te behalen is.

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 21:00

Het paard is eerst goed gekeurd. Toen heb ik het paard gekocht en na twee weken stond ze kreupel op stal. Zoals in eerdere reacties ben ik niet bij de keuring geweest. Ik zal het bloed onderzoek nakijken. Maar volgens mij is er bloed afgenomen en dit was goed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:02

BlackMagic17 schreef:
Het paard is eerst goed gekeurd. Toen heb ik het paard gekocht en na twee weken stond ze kreupel op stal. Zoals in eerdere reacties ben ik niet bij de keuring geweest. Ik zal het bloed onderzoek nakijken. Maar volgens mij is er bloed afgenomen en dit was goed

Ik zou inderdaad de resultaten even opvragen. En checken of er bloed afgenomen is want dat wordt vaak niet gedaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:15

Vaak wordt er wel bloed afgenomen maar niet getest. Alleen bewaard mochten er problemen zijn. Wel bij eigen dierenarts gekeurd?

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 21:20

Ik heb contact gehad met mijn DA. Zij gaf aan dat ze twijfelde bij de diepe buiger want dan zou het paard door het zooltje al iets beter moeten lopen.

Ze stelde voor een uitverdoving op het hoefbeen te doen bij de kliniek omdat het uitverdoven destijds net onder de kogel het paard goed liep. Een echo vond zei op dit moment niet noodzakelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:23

Is het paard bij jou ook al uit verdooft?? En bloed word pas onderzocht op het moment dat de koper er om vraagt. Volgende tip ( voor later eventueel) nooit zelf de keuring overslaan. Is dit wel door een dierenarts van jou keuze gedaan of van de verkoper en was het paard al gekeurd of heb jij opdracht tot keuren gegeven.

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 22:34

Afbeelding

Hierbij nog een foto van de voet geschoren. Heb dit gedaan zodat je wat beter kunt zien waar het zit.

Ik zet haar nu in nat verband

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 06:12

Zit vast een zweer onder die er via de bal uit komt... is het op die plek veel warmer en klopt het?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:06

Zo zie ik het idd ook, een zweer die er via boven uit komt
Jouw hoefsmid die er op eigen initiatief een zooltje onder legt met een wigvorm snap ik eerlijk niet, zonder diagnose ga je niks aan stand veranderen, daarbij vind ik als dit beslag er net onder zou liggen je ijzer erg krap gelegd, je paard staat op te kleine schoenen...en? Kleine vraag erbij, staat het andere been ook op een wig en zool of alleen dit been?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:28

knollentuin schreef:
Zo zie ik het idd ook, een zweer die er via boven uit komt
Jouw hoefsmid die er op eigen initiatief een zooltje onder legt met een wigvorm snap ik eerlijk niet, zonder diagnose ga je niks aan stand veranderen

Precies, ik vind het gedrag van de smid ook heel raar, tenzij hij het paard kent en vermoed wat het is, maar dan nog...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:56

BlackMagic17 schreef:
Ik heb contact gehad met mijn DA. Zij gaf aan dat ze twijfelde bij de diepe buiger want dan zou het paard door het zooltje al iets beter moeten lopen.

Ze stelde voor een uitverdoving op het hoefbeen te doen bij de kliniek omdat het uitverdoven destijds net onder de kogel het paard goed liep. Een echo vond zei op dit moment niet noodzakelijk.

Je gaat toch uitverdoven om te lokaliseren en dat gebied te bekijken per scan en/of foto's? Want wat heb je eraan om alleen te weten wáár het zit? Je wilt toch ook weten wát er loos is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:36

Er zijn ook foto's gemaakt als ik goed begrijp. Verder is er niet zoveel aan te doen als er daarnaast met de visiteertang ook niks uit komt. Van onderin de voet kun je geen echo maken. Daar kun je alleen met MRI in kijken.

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 09:40

Ik heb net het nat verband er afgehaald en helaas niets geks te zien. De kootholte was niet meer warm en dik. De hoef is zelf ook niet warm. De pees zag er ook goed uit.

Toch blijft ze het voetje ontlasten en gaat ze ook veel liggen..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:41

Is de hoef al op de foto gezet? Zou het sowieso opnieuw doen voordat je wat anders laat doen. Zweer is te zien op een foto

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:02

MarjanB schreef:
Maar hoe kan een paard goedgekeurd worden als ie na verdoven pas goed loopt?

Verder ziet het er wel uit als een zweer zoals de huid er daar uitziet. En als ik de foto verder zie dan denk ik ver onder geschoven verzenen en voeten waar nog wat winst aan te behalen is.

Zelf denk ik aan een smid waar je nog winst uit kan halen. Geen best beslag, dit. Ben benieuwd waarom het zo ontzettend krap ligt en waarom die takken zo kort zijn.
Succes en beterschap, TS.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 09-05-19 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:06

BlackMagic17 schreef:
Ik heb net het nat verband er afgehaald en helaas niets geks te zien. De kootholte was niet meer warm en dik. De hoef is zelf ook niet warm. De pees zag er ook goed uit.

Toch blijft ze het voetje ontlasten en gaat ze ook veel liggen..

Hoefzweer is ook heel pijnlijk..
Koop animalintex en gebruik dit als nat verband om de hoefbal. Dit verband verweekt en trekt alle viezigheid eruit.
Zou het kunnen dat er twee dingen spelen? Dus hoefzweer en nog iets waardoor ze kreupel werd?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:10

Wat vervelend zeg als je je paard net hebt en dan al kreupel.

Het kan inderdaad nog een hoefzweer zijn en dat kan best even duren voordat die eruit komt.

Ik weet niet waar je woont, maar ik ben met mijn paard naar Bodegraven geweest ivm ondervoet problemen. Bij Sander Blaauw Zij hebben een scan die sterk genoeg is om een deel de hoef in te gaan en hij is ervaren met ondervoet problemen. Dus als het aanhoudt is dat misschien een optie?

Sterkte ermee!

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 12:00

Hi allemaal, nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de hoef vannacht in de animalintex gehad en vanmorgen zag het er zo uit. Het leek wat minder geel maar het was nog net zo dik. De kootholte was niet extreem warm en kogel ook niet warm of dik. Ze loopt er wel wat passen op maar soms is ze ook ineens een paar passen heel slecht. (vaak na het rollen of even gelegen te hebben en dan weer op staan). Ze ligt overens alleen in de wei en niet in de stal. Dit hou ik in de gaten met een nachtcamera.

Ik heb 3 weken terug nieuwe foto’s laten maken. (3 stuks). Hier was niets op te zien. Echter denkt mijn DA nu aan een hoefgewricht - ontsteking of irritatie. Deze kan er wel gezeten hebben bij aankoop... mijn smid denkt nog steeds de diepe buiger maar het is allemaal speculeren en dat is niet fijn dus ik wil nu echt een duidelijk onderzoek laten doen. Zaterdag haalt hij het zooltje er onderuit.

Afbeelding

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 12:01

Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:57

Zou maar een andere smid bellen. Binnen een aantal dagen twee keer een verandering van stand. Daar krijg je zelfs een gezond paard kreupel mee.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:15

Welke regio zit je ts? Wie weet heeft hier iemand tips qua hoefsmid

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:05

Verschrikkelijk van hoe die onderlegger er nu onderzit........ik zet er mijn vraagtekens bij.

Zelf denk ik ook aan een zweer maar pin me er niet op vast.

Kende een paard die maanden last van had en dan weer niet en ineens lag ie in de wei en kon niet meer opstaan en met heel veel moeite toch voor elkaar gekregen dat ie weer ging opstaan en hij liep echt op 3 benen naar de stal, een vreselijk gezicht........en het blijkt een hoefzweer te zijn.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:22

Paard opladen en laten scannen TS. Iedereeen 'denkt' wat maar je weet het pas zeker als er een diagnose is.