Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Ik zou idd gewoon morgen even een rondje bellen met de vraag naar de prijs voor inslapen shet. Hoef je ook niet iedere keer het hele verhaal uit te leggen, dat kan altijd nog als je de keuze hebt gemaakt.
Vraag ook hoe ze het doen en welk middel ze gebruiken, dat hangt nog wel eens af van de betreffende DA.
DA prijzen variëren echt behoorlijk; van castreren tot simpele enting tot inslapen, zijn soms echt enorme verschillen. Komt omdat DA's mogen vragen wat ze willen... Is echt helemaal niet raar om vooraf naar een prijs te vragen.
Zo was ik ooit eens bijna €85,= kwijt járen geleden, omdat 1 v/d pony's een simpel ontstoken oogje had. Nee mevrouw, ik schrijf niet zomaar zalfje voor, dan moet ik wel komen en uitgebreid onderzoek...
heel gedoe, conclusie; jup ontstoken oogje. Zalfje van 5 euro, rest voorrij-kosten, consult kosten en onderzoek plus kosten oogonderzoek vloeistof.
Zelf helaas gelukkig nog geen ervaring met eigen pony's laten inslapen. De kliniek uit Heerde nabij Epe vind ik wel een echte aanrader, maar is wat verder weg natuurlijk.
Kliniek uit Deventer vind ik echt 3x niks (maar dat wist je al van mij).
JoyCiej007 schreef:Als ik nu kijk, krijg ik de volgende tarieven
https://d1p6n69pfnpnhu.cloudfront.net/R ... 19_web.pdf
Je betaalt per reguliere stop dus € 20,56 per dier, plus € 15,75 verwerkingskosten 1 pony.
Beide bedragen zijn volgens de lijst wel excl. BTW.
Ben dan wel benieuwd Koper, hoe jij op € 50,00 per stop komt? Is dat dan incl. BTW?
Puur interesse hoor.
Onder welk BTW tarief valt de Rendac eigenlijk?
Citaat:Pony is helaas dusdanig zo erg in gedrag veranderd dat hij vanuit het niets gericht aanvalt.
Waar hij eerst nog lief met je stond te knuffelen ineens veranderd naar agressief en gericht aanvallen.
Hij vind in zichzelf ook geen rust meer vandaar dat we hem laten inslapen. Het is dus niet medisch. Pony heeft ook nog nooit een dierenarts gezien.
Shanna schreef:Heb je niet een vaste dierenarts? Een dierenarts zal nooit zomaar een voor hem/ haar onbekend dier inslapen. Sterker nog, dat mogen ze niet eens.
Ook als ze zelf geen noodzaak tot inslapen zien dan zullen ze (moeten) weigeren.
Als jij het paard 2 maanden hebt en inslapen nog als enige optie ziet dan ga ik er van uit dat je daar al meermaals een dierenarts bij hebt gehad? Beste kans is om die dierenarts te vragen voor het inslapen, die kent het dier, is bekend met de gezondheid van het dier, en zal het dus waarschijnlijk met je eens zijn/ beste kans dat die je dier wilt inslapen.
Andere optie, als een dierenarts je pony niet wilt inslapen, is de slacht. Ook gezonde dieren mogen naar de slacht.
Kendra schreef:Ik zou persoonlijk nooit beknibbelen op het laten inslapen van mijn paarden.
Ik ga er ook niet voor shoppen. Mijn vaste dierenarts met wie ik alles overleg is ook degene die onze paarden hun laatste spuit geeft. In vertrouwen en dat vind ik fijn, ze kent onze paarden (en mij ook) goed. Hoef ik me daar in ieder geval niet druk over te maken.
Anderzijds zou ik het wel erg vinden als een dierenarts dit gebruikt om even een flinke rekening te sturen. Gelukkig nooit meegemaakt...
Tessebes schreef:Je zult inderdaad de dierenarts mee moeten krijgen om je pony in te laten slapen. Je kunt niet zomaar "shoppen" voor de goedkoopste dierenarts en maar verwachten dat diegene je pony ook daadwerkelijk in wil laten slapen.
Mijn pony heb ik vorig jaar voor circa 100 euro laten inslapen op Utrecht. Ik hoefde alleen de medicatie en kosten voor inspuiting te betalen, omdat ze daar al opgenomen was.
Koper schreef:JoyCiej007 schreef:Ben dan wel benieuwd Koper, hoe jij op € 50,00 per stop komt? Is dat dan incl. BTW?
Puur interesse hoor.
Dat is wat de Rendac mij zelf verteld heeft vorige week. De factuur heb ik nog niet binnen. Maar ik heb geen klantnummer, wat de tarieven zijn als je dat wel hebt weet ik niet.
Ibbel schreef:Als jij zegt dat je pony agressief is (en constateert dat het 'dus' niet medisch is, hoezo?), en een DA heeft daar nog nooit naar gekeken, geef ik je weinig kans dat een DA zonder meer komt inslapen.
Als je pony agressief wordt vanwege PPID (en dat kan) zal een DA eerst ACTH willen bepalen en prascend adviseren bv...
Ik denk dat als jij je pony een gevaar voor zichzelf en de mensheid vindt (en dat kan hè, whatever de reden) dat je het snelst (en goedkoopst) bent met naar de slager te brengen.
Rendac was hier vorig jaar trouwens ook nét in de 50 euro; geen erfabonnement, gewoon particulier.
Hou er rekening mee dat ze een dag ná de melding komen.
Lori schreef:Sorry dat ik het zeg maar zou je niet eens eerst een DA laten komen voor onderzoek en een hengst kan trouwens zomaar omslaan hormonaal, zou bij zo eentje al zeker eerst de ballen er af halen en kijken wat dat geeft. Heb nog hengsten weten zeer agressief uit de hoek komen eenmaal de ballen er af waren was het na enkele weken gedaan en helemaal lief daarna. Weet dat veel mensen bij kleine pony's geen geld willen uitgeven maar als het door zo iets simpel opgelost had kunnen zijn is inslapen dan niet erg zonde? Nu kom jij zelf tot de conclusie dat het niet medisch is maar die heeft nooit een DA gezien?
Shanna schreef:Dat ben ik niet met je eens, als een dierenarts de pony verder gezond acht mag hij het paard niet eens inslapen. Het klinkt mij ook meer als een dominante pony in de oren met te onervaren mensen. Je bent ook nog maar 20/ 21 toch?
xJitskee schreef:Ik mag toch hopen dat er geen enkele DA is die op basis van jouw verhaal van een incident deze pony in gaat slapen. Er is niet eens onderzoek gedaan.. Hoe weet je zo zeker dat hij geen PPID heeft? Of dat er geen lichamelijk mankement aan ten grondslag ligt?
Ik zou hem eerst eens laten onderzoeken. Ook een wat oudere pony kun je prima (opnieuw) opvoeden. Wat je zelf aan aangeeft, normaal is de pony poeslief en ineens valt hij aan. Dan zit er iets niet goed. Dat kan een hersentumor zijn, maar het kan ook iets zijn dat minder erg is en waar hij nog prima mee kan leven.
Wil je voor de korte klap en zo min mogelijk kosten, dan kun je hem laten slachten. Maar ik zou deze pony in ieder geval laten onderzoeken voor je zo'n besluit neemt...
peach2001 schreef:Ik heb ook een kerngezond paard in laten slapen omdat zijn mentale staat zo verpest was dat hij een gevaar voor zichzelf en anderen was. Da vond het geen probleem. Een dier kan net als een mens ook mentaal iets (gaan) mankeren. En laten we wel zijn, een 20jarige moet je niet meer mee gaan klooien. Die heeft een mooi leven gehad en met die leeftijd moet je er niets meer van willen vragen. Als ie dan nu niet meer benaderbaar is en mensen hem stress opleveren of verkeerd gedrag triggeren, dan is inslapen een prima keuze op die leeftijd. Paard merkt er niets meer van en zo voorkom je dat ie verwaarloosd wordt omdat ie niet benaderbaar is of van hand tot hand gaat.
Lori schreef:Het kan wel degelijk met hormonen te maken hebben. Heb hier zelf ooit eentje gehad van de een op de andere dag oren plat in zijn nek en mond open en gericht aanvallen naar een kudde genoot om hem te gaan hebben... was puur hormonaal en na het castreren gedaan. Zeker omdat je schrijft van bijt gedrag, ik heb hier zelf hengsten en geen enkele bijt en moeten ze ook niet proberen.
Je kan trouwens ook reageren door bijvoorbeeld "@, (boktnaam)....." hele tijd quoten hoeft niet.
Je doet ermee wat je wil uiteindelijk het is jou keuze maar laat op zijn minste een basis onderzoek doen dan, dat is het minste dat je voor hem kan doen. Weet je dat ze zelfs agressief uit de hoek kunnen komen door tandpijn alleen? Je schrijft dat je zeker bent dat het geen dingen zijn zoals PPID, wil je dan je glazen bol ook even opzenden want ik zou ook wel willen bij mijn dieren zeker zijn dat ze het een wel hebben en het ander niet zonder de dierenarts ernaar te laten kijken. Dat je geen honderden euro's wil gaan investeren er in kan ik goed begrijpen en naar het dier zelf toe ook maar een basis onderzoek hoeft helemaal zoveel niet te kosten en dan sluit je op zijn minste dingen zoals tandpijn en andere best wel kleine ingrepen uit.
Spaansepony schreef:xJitskee schreef:Ik mag toch hopen dat er geen enkele DA is die op basis van jouw verhaal van een incident deze pony in gaat slapen. Er is niet eens onderzoek gedaan.. Hoe weet je zo zeker dat hij geen PPID heeft? Of dat er geen lichamelijk mankement aan ten grondslag ligt?
Ik zou hem eerst eens laten onderzoeken. Ook een wat oudere pony kun je prima (opnieuw) opvoeden. Wat je zelf aan aangeeft, normaal is de pony poeslief en ineens valt hij aan. Dan zit er iets niet goed. Dat kan een hersentumor zijn, maar het kan ook iets zijn dat minder erg is en waar hij nog prima mee kan leven.
Wil je voor de korte klap en zo min mogelijk kosten, dan kun je hem laten slachten. Maar ik zou deze pony in ieder geval laten onderzoeken voor je zo'n besluit neemt...
Ik mag toch hopen dat een da wel zo flexibel is als een eigenaar dat vraagt. Bij honden doen ze ook niet zo moeilijk als die een mens of andere hond aanvalt.
Ongeacht of t paard wel of niet ziek is, vind ik dat als de eigenaar besluit om wat voor reden dan ook het dier in wilt laten slapen een da daar mee akkoord moet gaan.
Wat als het paard wel gezond door alle proeven komt maar dit gedrag zich blijft herhalen, de da wilt niet inslapen, paard gaat handel in, ene ongeluk na de andere gebeurt, paard verkast en verkast. Is dat een eerlijk leven?
Andere optie is inderdaad gewoon het slachthuis, die doen noet moeilijk en vragen geen reden. Maar in dit verhaal moet je afvragen of het paard op de trailer te zetten wel eerlijk is met alle stress.
Spaansepony schreef:xJitskee schreef:Ik mag toch hopen dat er geen enkele DA is die op basis van jouw verhaal van een incident deze pony in gaat slapen. Er is niet eens onderzoek gedaan.. Hoe weet je zo zeker dat hij geen PPID heeft? Of dat er geen lichamelijk mankement aan ten grondslag ligt?
Ik mag toch hopen dat een da wel zo flexibel is als een eigenaar dat vraagt. Bij honden doen ze ook niet zo moeilijk als die een mens of andere hond aanvalt.
Ongeacht of t paard wel of niet ziek is, vind ik dat als de eigenaar besluit om wat voor reden dan ook het dier in wilt laten slapen een da daar mee akkoord moet gaan.
Wat als het paard wel gezond door alle proeven komt maar dit gedrag zich blijft herhalen, de da wilt niet inslapen, paard gaat handel in, ene ongeluk na de andere gebeurt, paard verkast en verkast. Is dat een eerlijk leven?
Andere optie is inderdaad gewoon het slachthuis, die doen noet moeilijk en vragen geen reden. Maar in dit verhaal moet je afvragen of het paard op de trailer te zetten wel eerlijk is met alle stress.
Citaat:Maar een pony in laten slapen zonder lichamelijk onderzoek, op basis van één incident met een onopgevoede pony vind ik persoonlijk nogal voorbarig. Ik snap ook niet waarom de pony nu ineens geen waardig bestaan meer zou hebben? Het is een shetlander, het is een hengst en hij heeft geen opvoeding gehad. Zoals Shanna zegt, dan heb je wel eens te maken met dominantieproblemen of iets dergelijks. Dat heb ik vaak genoeg gezien, genoeg ervaring met shetlanders