Tarieven inslapen paard Overijssel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Tarieven inslapen paard Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 23:58

Je zult inderdaad de dierenarts mee moeten krijgen om je pony in te laten slapen. Je kunt niet zomaar "shoppen" voor de goedkoopste dierenarts en maar verwachten dat diegene je pony ook daadwerkelijk in wil laten slapen.

Mijn pony heb ik vorig jaar voor circa 100 euro laten inslapen op Utrecht. Ik hoefde alleen de medicatie en kosten voor inspuiting te betalen, omdat ze daar al opgenomen was.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 05:34

Die uit Deventer zal ik zelf ook niet voor kiezen haha. Net wat je zegt gewoon even bellen.

Dat is wel erg veel voor een ontstoken oogje inderdaad

JoyCiej007 schreef:
Ik zou idd gewoon morgen even een rondje bellen met de vraag naar de prijs voor inslapen shet. Hoef je ook niet iedere keer het hele verhaal uit te leggen, dat kan altijd nog als je de keuze hebt gemaakt.
Vraag ook hoe ze het doen en welk middel ze gebruiken, dat hangt nog wel eens af van de betreffende DA.

DA prijzen variëren echt behoorlijk; van castreren tot simpele enting tot inslapen, zijn soms echt enorme verschillen. Komt omdat DA's mogen vragen wat ze willen... Is echt helemaal niet raar om vooraf naar een prijs te vragen.

Zo was ik ooit eens bijna €85,= kwijt járen geleden, omdat 1 v/d pony's een simpel ontstoken oogje had. Nee mevrouw, ik schrijf niet zomaar zalfje voor, dan moet ik wel komen en uitgebreid onderzoek...
heel gedoe, conclusie; jup ontstoken oogje. Zalfje van 5 euro, rest voorrij-kosten, consult kosten en onderzoek plus kosten oogonderzoek vloeistof.

Zelf helaas gelukkig nog geen ervaring met eigen pony's laten inslapen. De kliniek uit Heerde nabij Epe vind ik wel een echte aanrader, maar is wat verder weg natuurlijk.
Kliniek uit Deventer vind ik echt 3x niks (maar dat wist je al van mij).

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 05:37

Deze had ik dus ook voor me. En dan kom ik in totaal uit op 36,31 ophaal en verwerkingskosten, maar zal hun vandaag ook wel even bellen.

JoyCiej007 schreef:
Als ik nu kijk, krijg ik de volgende tarieven
https://d1p6n69pfnpnhu.cloudfront.net/R ... 19_web.pdf

Je betaalt per reguliere stop dus € 20,56 per dier, plus € 15,75 verwerkingskosten 1 pony.
Beide bedragen zijn volgens de lijst wel excl. BTW.
Ben dan wel benieuwd Koper, hoe jij op € 50,00 per stop komt? Is dat dan incl. BTW?
Puur interesse hoor.
Onder welk BTW tarief valt de Rendac eigenlijk?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 05:43

Citaat:
Pony is helaas dusdanig zo erg in gedrag veranderd dat hij vanuit het niets gericht aanvalt.
Waar hij eerst nog lief met je stond te knuffelen ineens veranderd naar agressief en gericht aanvallen.
Hij vind in zichzelf ook geen rust meer vandaar dat we hem laten inslapen. Het is dus niet medisch. Pony heeft ook nog nooit een dierenarts gezien.

Shanna schreef:
Heb je niet een vaste dierenarts? Een dierenarts zal nooit zomaar een voor hem/ haar onbekend dier inslapen. Sterker nog, dat mogen ze niet eens.
Ook als ze zelf geen noodzaak tot inslapen zien dan zullen ze (moeten) weigeren.

Als jij het paard 2 maanden hebt en inslapen nog als enige optie ziet dan ga ik er van uit dat je daar al meermaals een dierenarts bij hebt gehad? Beste kans is om die dierenarts te vragen voor het inslapen, die kent het dier, is bekend met de gezondheid van het dier, en zal het dus waarschijnlijk met je eens zijn/ beste kans dat die je dier wilt inslapen.

Andere optie, als een dierenarts je pony niet wilt inslapen, is de slacht. Ook gezonde dieren mogen naar de slacht.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 05:46

Kendra schreef:
Ik zou persoonlijk nooit beknibbelen op het laten inslapen van mijn paarden.
Ik ga er ook niet voor shoppen. Mijn vaste dierenarts met wie ik alles overleg is ook degene die onze paarden hun laatste spuit geeft. In vertrouwen en dat vind ik fijn, ze kent onze paarden (en mij ook) goed. Hoef ik me daar in ieder geval niet druk over te maken.
Anderzijds zou ik het wel erg vinden als een dierenarts dit gebruikt om even een flinke rekening te sturen. Gelukkig nooit meegemaakt...

Tessebes schreef:
Je zult inderdaad de dierenarts mee moeten krijgen om je pony in te laten slapen. Je kunt niet zomaar "shoppen" voor de goedkoopste dierenarts en maar verwachten dat diegene je pony ook daadwerkelijk in wil laten slapen.

Mijn pony heb ik vorig jaar voor circa 100 euro laten inslapen op Utrecht. Ik hoefde alleen de medicatie en kosten voor inspuiting te betalen, omdat ze daar al opgenomen was.

Nee ga er ook zeker niet voor "shoppen" was alleen gewoon benieuwd naar de verschillende tarieven en ervaringen. Van de prijs laat ik het zeker niet afhangen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:17

Als jij zegt dat je pony agressief is (en constateert dat het 'dus' niet medisch is, hoezo?), en een DA heeft daar nog nooit naar gekeken, geef ik je weinig kans dat een DA zonder meer komt inslapen.
Als je pony agressief wordt vanwege PPID (en dat kan) zal een DA eerst ACTH willen bepalen en prascend adviseren bv...

Ik denk dat als jij je pony een gevaar voor zichzelf en de mensheid vindt (en dat kan hè, whatever de reden) dat je het snelst (en goedkoopst) bent met naar de slager te brengen.

Rendac was hier vorig jaar trouwens ook nét in de 50 euro; geen erfabonnement, gewoon particulier.
Hou er rekening mee dat ze een dag ná de melding komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:26

Koper schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ben dan wel benieuwd Koper, hoe jij op € 50,00 per stop komt? Is dat dan incl. BTW?
Puur interesse hoor.

Dat is wat de Rendac mij zelf verteld heeft vorige week. De factuur heb ik nog niet binnen. Maar ik heb geen klantnummer, wat de tarieven zijn als je dat wel hebt weet ik niet.

Oh heb je er een in laten slapen koper? Diegene die toen zo slecht was? En heb je nu een pony alleen??

On topic, heb je geen vaste da die het dier of jou al kent? Lijkt me logisch dat je dan die kiest.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:03

Sorry dat ik het zeg maar zou je niet eens eerst een DA laten komen voor onderzoek en een hengst kan trouwens zomaar omslaan hormonaal, zou bij zo eentje al zeker eerst de ballen er af halen en kijken wat dat geeft. Heb nog hengsten weten zeer agressief uit de hoek komen eenmaal de ballen er af waren was het na enkele weken gedaan en helemaal lief daarna. Weet dat veel mensen bij kleine pony's geen geld willen uitgeven maar als het door zo iets simpel opgelost had kunnen zijn is inslapen dan niet erg zonde? Nu kom jij zelf tot de conclusie dat het niet medisch is maar die heeft nooit een DA gezien?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:12

Pony heeft geen PPID, dat is een ding met zekerheid. Het is een hengst van 20 jaar welke ik heb overgenomen van een 82 jarige vrouw die er niet meer voor kon zorgen. Pony heeft daar 20 jaar alleen gestaan en er is nooit wat mee gedaan. Geen opvoeding gehad, helemaal niets. Duurde 2 weken voordat ik het halster zonder tegenstribbelen om heb kunnen doen. Het is zeker een pony met gebruiksaanwijzing en hiervan was ik op de hoogte. Heb zelf ervaring met "probleem" paarden en met angstige en getraumatiseerde paarden. Heb ook aardig wat in mijn handen gehad door de jaren heen. Voor een uitdaging iniedergeval kennis en ervaring genoeg. Heb hem daar nog 4 weken gelaten waar ik dagelijks ben gekomen zodat hij rustig aan mij kon wennen. Eerst begonnen met aaien, aaien wrrd uiteindelijk poetsen en poetsen werd uiteindelijk samen aan touw door de weide lopen. Hij is van zichzelf wel wat happerig, dit was ik gewend van hem en het blijft nou eenmaal een hengst. Uiteindelijk verhuisd naar bij mij op de weide en hem rustig de tijd gegeven om te wenen. Daarna was het weer aaien, poetsen en in de weide lopen. Nooit heeft hij iets kwaads in de zin gehad tot afgelopen Zaterdag hij mij uit het niets gericht heeft aangevallen en daarna zonder aanleiding achtet mijn vriend aangerend, oren plat in de nek en mond al open. Vriend kon net op tijd de weide uitkomen. Ik als gevolg op de spoedeisende hulp met een zwaargekneusde arm en een tetanusprik verder. Pony heeft van te voren geen enkel signaal van irritatie gegeven zelf geen klein signaal. Stond rustig te grazen met de oren naar voren.

Mocht er toch medisch iets mis zijn in zijn hoofd oa een tumor oid, is het dat niet waard om allemaal te gaan onderzoeken/genezen. Maar gezien hij verder nergens symptomen voor heeft lijkt mij een medisch erg klein. Voor zijn welzijn en ook voor zijn eigen veiligheid is inslapen de beste optie. Gezien zijn abnormale gedragsverandering en gericht aanvallen gaat menig dierenarts wel mee in deze keuze. Ben er nu nog goed vanaf gekomen, had erger kunnen aflopen.

Ibbel schreef:
Als jij zegt dat je pony agressief is (en constateert dat het 'dus' niet medisch is, hoezo?), en een DA heeft daar nog nooit naar gekeken, geef ik je weinig kans dat een DA zonder meer komt inslapen.
Als je pony agressief wordt vanwege PPID (en dat kan) zal een DA eerst ACTH willen bepalen en prascend adviseren bv...

Ik denk dat als jij je pony een gevaar voor zichzelf en de mensheid vindt (en dat kan hè, whatever de reden) dat je het snelst (en goedkoopst) bent met naar de slager te brengen.

Rendac was hier vorig jaar trouwens ook nét in de 50 euro; geen erfabonnement, gewoon particulier.
Hou er rekening mee dat ze een dag ná de melding komen.
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 29-04-19 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:18

Dat ben ik niet met je eens, als een dierenarts de pony verder gezond acht mag hij het paard niet eens inslapen. Het klinkt mij ook meer als een dominante pony in de oren met te onervaren mensen. Je bent ook nog maar 20/ 21 toch?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:18

Hengst van 20 jaar zonder opvoeding en dan nu nog de ballen eraf heeft zeker geen zin. Hij zou misschien heel klein beetje rustiger worden (druk of last van de hormonen heeft hij overigens niet) maar zijn karakter en gedrag gaan daar niet om veranderen.

Als het iets medisch zou zijn zou het enigste voor de hand liggende een hersentumor zijn. Voor de rest is hij kerngezond en geen enkele symptomen die wijzen op ziekte.

Kleine pony gaat net zoveel geld in bij mij als ik dat voor een groot paard zou doen. Grootte maakt voor mijn geen verschil in de hoeveelheid die ik geef om een paard of pony.

Hij was eerst lief, kwam om je aandacht vragen. Hield ervan geborsteld te worden. Af en toe wel happerig maar het blijft een hengst dus dat is logisch.

Hij stond lekker te grazen met de oren naar voren en van de een op de andere seconde heeft hij mij vol bij mijn arm gegrepen en naar de grond toe getrokken. Uit reflex heb ik hem een tik op zijn neus gegeven waardoor hij los liet. Hij was namelijk al bezig mijn arm heen en weer te schudden. Met dat hij los liet een gerichte trap naar mijn hoofd welke gelukkig niet raak was. .

Mocht het toch iets medisch zijn dan zou het in zijn hoofd moeten zitten en dit is het niet waard om allemaal te gaan genezen en hem door dat hele process te laten gaan. Is tegenover hem zeker niet eerlijk en hem zo laten gedragen en ineens laten uitvallen is voor hem ook niet paardwaardig, vandaar de keuze.

Lori schreef:
Sorry dat ik het zeg maar zou je niet eens eerst een DA laten komen voor onderzoek en een hengst kan trouwens zomaar omslaan hormonaal, zou bij zo eentje al zeker eerst de ballen er af halen en kijken wat dat geeft. Heb nog hengsten weten zeer agressief uit de hoek komen eenmaal de ballen er af waren was het na enkele weken gedaan en helemaal lief daarna. Weet dat veel mensen bij kleine pony's geen geld willen uitgeven maar als het door zo iets simpel opgelost had kunnen zijn is inslapen dan niet erg zonde? Nu kom jij zelf tot de conclusie dat het niet medisch is maar die heeft nooit een DA gezien?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:26

Je mag het er niet mee eens zijn, je bent immers vrij om te denken wat je wilt.

Pony zelf is niet dominant en weet goed wat wel en wat niet kan, ondanks dat hij geen opvoeding gehad heeft.

Mijn leeftijd zegt niets over mijn ervaringen. Ik ben vanaf mijn 4e actief in de paarden en ben jong begonnen zoals iedereen. Meerdere keren werkzaam geweest in de paardensector en diverse cursussen en clinics bijgewoond.

Heb in alle jaren flink wat in de handen gehad waaronder "probleem" en getraumatiseerde paarden welke allemaal goed opgeknapt zijn met de nodige ups en downs en een fijn forever home hebben nu. Van deze paarden is het gedrag bekent, en ja deze vielen ook wel eens uit.

Maar een pony wat poeslief is en zeker niet dominant die lekker staat te grazen en ineens gericht aanvalt? Nee sorry maar dat zal een zwaar getraumatiseerd paard nog niet eens flikken. En geloof me ik heb heel wat mee gemaakt, maar dit is voor geen enkel paard normaal.

Nogmaals je mag er een andere visie op hebben maar gezien ik hem zie en weet hoe hij in elkaar zit weet ik dat het op deze manier voor hem niet meer paardwaardig is om zo verder te gaan. Vandaar dat ik ondanks meningen bij mijn besluit blijf. Ik weet zelf wat ik in mijn handen gehad heb al deze jaren (ookal ben ik dan nog maar 20 wat volgens de meesten meteen ervaringloos aanduid) maar dit is geen normaal gedrag voor een paard.

Toch bedankt voor je visie erop.

Shanna schreef:
Dat ben ik niet met je eens, als een dierenarts de pony verder gezond acht mag hij het paard niet eens inslapen. Het klinkt mij ook meer als een dominante pony in de oren met te onervaren mensen. Je bent ook nog maar 20/ 21 toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:31

Ik mag toch hopen dat er geen enkele DA is die op basis van jouw verhaal van een incident deze pony in gaat slapen. Er is niet eens onderzoek gedaan.. Hoe weet je zo zeker dat hij geen PPID heeft? Of dat er geen lichamelijk mankement aan ten grondslag ligt?

Ik zou hem eerst eens laten onderzoeken. Ook een wat oudere pony kun je prima (opnieuw) opvoeden. Wat je zelf aan aangeeft, normaal is de pony poeslief en ineens valt hij aan. Dan zit er iets niet goed. Dat kan een hersentumor zijn, maar het kan ook iets zijn dat minder erg is en waar hij nog prima mee kan leven.

Wil je voor de korte klap en zo min mogelijk kosten, dan kun je hem laten slachten. Maar ik zou deze pony in ieder geval laten onderzoeken voor je zo'n besluit neemt...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:36

Ik heb ook een kerngezond paard in laten slapen omdat zijn mentale staat zo verpest was dat hij een gevaar voor zichzelf en anderen was. Da vond het geen probleem. Een dier kan net als een mens ook mentaal iets (gaan) mankeren. En laten we wel zijn, een 20jarige moet je niet meer mee gaan klooien. Die heeft een mooi leven gehad en met die leeftijd moet je er niets meer van willen vragen. Als ie dan nu niet meer benaderbaar is en mensen hem stress opleveren of verkeerd gedrag triggeren, dan is inslapen een prima keuze op die leeftijd. Paard merkt er niets meer van en zo voorkom je dat ie verwaarloosd wordt omdat ie niet benaderbaar is of van hand tot hand gaat.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:39

Het kan wel degelijk met hormonen te maken hebben. Heb hier zelf ooit eentje gehad van de een op de andere dag oren plat in zijn nek en mond open en gericht aanvallen naar een kudde genoot om hem te gaan hebben... was puur hormonaal en na het castreren gedaan. Zeker omdat je schrijft van bijt gedrag, ik heb hier zelf hengsten en geen enkele bijt en moeten ze ook niet proberen.

Je kan trouwens ook reageren door bijvoorbeeld "@, (boktnaam)....." hele tijd quoten hoeft niet.

Je doet ermee wat je wil uiteindelijk het is jou keuze maar laat op zijn minste een basis onderzoek doen dan, dat is het minste dat je voor hem kan doen. Weet je dat ze zelfs agressief uit de hoek kunnen komen door tandpijn alleen? Je schrijft dat je zeker bent dat het geen dingen zijn zoals PPID, wil je dan je glazen bol ook even opzenden want ik zou ook wel willen bij mijn dieren zeker zijn dat ze het een wel hebben en het ander niet zonder de dierenarts ernaar te laten kijken. Dat je geen honderden euro's wil gaan investeren er in kan ik goed begrijpen en naar het dier zelf toe ook maar een basis onderzoek hoeft helemaal zoveel niet te kosten en dan sluit je op zijn minste dingen zoals tandpijn en andere best wel kleine ingrepen uit.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:41

xJitskee schreef:
Ik mag toch hopen dat er geen enkele DA is die op basis van jouw verhaal van een incident deze pony in gaat slapen. Er is niet eens onderzoek gedaan.. Hoe weet je zo zeker dat hij geen PPID heeft? Of dat er geen lichamelijk mankement aan ten grondslag ligt?

Ik zou hem eerst eens laten onderzoeken. Ook een wat oudere pony kun je prima (opnieuw) opvoeden. Wat je zelf aan aangeeft, normaal is de pony poeslief en ineens valt hij aan. Dan zit er iets niet goed. Dat kan een hersentumor zijn, maar het kan ook iets zijn dat minder erg is en waar hij nog prima mee kan leven.

Wil je voor de korte klap en zo min mogelijk kosten, dan kun je hem laten slachten. Maar ik zou deze pony in ieder geval laten onderzoeken voor je zo'n besluit neemt...

Ik mag toch hopen dat een da wel zo flexibel is als een eigenaar dat vraagt. Bij honden doen ze ook niet zo moeilijk als die een mens of andere hond aanvalt.

Ongeacht of t paard wel of niet ziek is, vind ik dat als de eigenaar besluit om wat voor reden dan ook het dier in wilt laten slapen een da daar mee akkoord moet gaan.

Wat als het paard wel gezond door alle proeven komt maar dit gedrag zich blijft herhalen, de da wilt niet inslapen, paard gaat handel in, ene ongeluk na de andere gebeurt, paard verkast en verkast. Is dat een eerlijk leven?
Andere optie is inderdaad gewoon het slachthuis, die doen noet moeilijk en vragen geen reden. Maar in dit verhaal moet je afvragen of het paard op de trailer te zetten wel eerlijk is met alle stress.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:43

Nou dit dus! Teminste iemand die snapt wat ik er mee bedoel. Dankje daarvoor.

En ik weet dat ik mij kwetsbaar opstel door mijn verhaal op bokt te delen, en dat je bovenstaande reacties kan gaan verwachten.

Hoe goed bedoeld ze ook bedoelt zijn, dat heeft allemaal geen zin en net wat je zelf aangeeft voor mijn pony is het geen waardig bestaan meer op deze manier en moet je ook niet mee willen klooien.

Prima als anderen het niet zo zouden doen. Maar het blijft mijn pony en voor hem (ook zijn eigen veiligheid en mentale welzijn) de beste keuze.

peach2001 schreef:
Ik heb ook een kerngezond paard in laten slapen omdat zijn mentale staat zo verpest was dat hij een gevaar voor zichzelf en anderen was. Da vond het geen probleem. Een dier kan net als een mens ook mentaal iets (gaan) mankeren. En laten we wel zijn, een 20jarige moet je niet meer mee gaan klooien. Die heeft een mooi leven gehad en met die leeftijd moet je er niets meer van willen vragen. Als ie dan nu niet meer benaderbaar is en mensen hem stress opleveren of verkeerd gedrag triggeren, dan is inslapen een prima keuze op die leeftijd. Paard merkt er niets meer van en zo voorkom je dat ie verwaarloosd wordt omdat ie niet benaderbaar is of van hand tot hand gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:45

Een dierenarts die zich aan de regels houdt mag een gezond paard niet zomaar inslapen. Als een arts bekend is met het dier, en zn (ziekte/ gedrags)geschiedenis dan kan het zijn dat je arts het met je eens is, en dus meegaat in je beslissing, of wanneer de arts zich niet strikt aan de regels houdt kan je een arts vinden die een gezond dier wilt inslapen, maar ik denk dat dat moeilijker gaat zijn dan je denkt.

Zoals ik aangaf, slachten mag wel altijd.

Maar het klinkt mij als een dominant probleem in de oren. Ook een grazende pony met de oren naar voren kan aanvals-klaar zijn, weet ik uit ervaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:48

Ik zou een lichamelijk gezonde pony die niet specifiek als huisdier geregistreerd is naar de slager brengen eerlijk gezegd.
Spaart je de discussie met de dierenarts en het vlees wordt tenminste niet verspilt.
Zelf ook ooit een paard naar de slager laten gaan die ik voor onverantwoord voor mijn medemens hield. Daar kun je eindeloos over discussie voeren maar ik maak wat vlees betreft geen onderscheid tussen koeien of paarden, ze zijn allebij lief.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:50

Je kan aardig goed merken of je pony kerngezond is of niet. Maar goed daar zal mijn glazen bol het waarschijnlijk wel mis hebben ;) Je hoeft echt geen kenner te zijn om te zien of je pony gezond is of niet.

Tanden zijn gewoon goed, eet normaal, maakt geen proppen, kauwt goed en tanden zien er goed uit.

Voor de rest staat hij als kerngezonde pony in de wei zoals elk paard dat doet en geeft geen signalen af van pijn of enig ander discomfort.

Als ik wil quoten omdat ik dit qua handeling fijner vind ben ik er vrij in dit te doen.

Castreren heeft geen zin en zal niets veranderen hierover ook al contact gehad met dierenarts destijds.

En net wat je zegt, uiteindelijk mijn keuze en deze staat vast. Geen nut om er dan op deze manier over door te gaan.

Lori schreef:
Het kan wel degelijk met hormonen te maken hebben. Heb hier zelf ooit eentje gehad van de een op de andere dag oren plat in zijn nek en mond open en gericht aanvallen naar een kudde genoot om hem te gaan hebben... was puur hormonaal en na het castreren gedaan. Zeker omdat je schrijft van bijt gedrag, ik heb hier zelf hengsten en geen enkele bijt en moeten ze ook niet proberen.

Je kan trouwens ook reageren door bijvoorbeeld "@, (boktnaam)....." hele tijd quoten hoeft niet.

Je doet ermee wat je wil uiteindelijk het is jou keuze maar laat op zijn minste een basis onderzoek doen dan, dat is het minste dat je voor hem kan doen. Weet je dat ze zelfs agressief uit de hoek kunnen komen door tandpijn alleen? Je schrijft dat je zeker bent dat het geen dingen zijn zoals PPID, wil je dan je glazen bol ook even opzenden want ik zou ook wel willen bij mijn dieren zeker zijn dat ze het een wel hebben en het ander niet zonder de dierenarts ernaar te laten kijken. Dat je geen honderden euro's wil gaan investeren er in kan ik goed begrijpen en naar het dier zelf toe ook maar een basis onderzoek hoeft helemaal zoveel niet te kosten en dan sluit je op zijn minste dingen zoals tandpijn en andere best wel kleine ingrepen uit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:51

Gewoon een DA om advies vragen, maar het kan dus zijn dat deze er niet in meegaat. Sterkte TS.
Gaan 'leuren' met zo'n hengstje is ook niks.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 10:52

En dan nog te hebben over de stress in het slachthuis zelf. Wil ik hem allemaal niet aandoen.

Het is goed zo, hij krijgt de rust die hij nodig heeft en dan is het goed. Dit is het meest paardwaardige wat er voor hem te bieden is.

Spaansepony schreef:
xJitskee schreef:

Ik mag toch hopen dat een da wel zo flexibel is als een eigenaar dat vraagt. Bij honden doen ze ook niet zo moeilijk als die een mens of andere hond aanvalt.

Ongeacht of t paard wel of niet ziek is, vind ik dat als de eigenaar besluit om wat voor reden dan ook het dier in wilt laten slapen een da daar mee akkoord moet gaan.

Wat als het paard wel gezond door alle proeven komt maar dit gedrag zich blijft herhalen, de da wilt niet inslapen, paard gaat handel in, ene ongeluk na de andere gebeurt, paard verkast en verkast. Is dat een eerlijk leven?
Andere optie is inderdaad gewoon het slachthuis, die doen noet moeilijk en vragen geen reden. Maar in dit verhaal moet je afvragen of het paard op de trailer te zetten wel eerlijk is met alle stress.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Tarieven inslapen paard Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:03

Waarom willen wij-paardenmensen toch zo graag alles beter maken, genezen en eeuwig in leven houden.

TS; dit paard is 20 jaar een hengst geweest, of er nou wat mis mee is of niet, nu het dier verkocht is raakt hij helemaal in de rats omdat zijn omgeving veranderd. Als jij om welke manier dan ook geen tijd/zin hebt om dit paard te heropvoeden (waar ik ook geen zin in zou hebben na 20 jaar) is een spuitje voor iedereen de beste beslissing. God weet waar dit dier terecht komt als je hem weg doet en wie er gewond kan raken. Goed dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt en niet iemand anders opzadelt met een probleem paard.

Als het dier zo snel over de pis raakt zou ik trouwens niet opladen en naar de slager, is aan huis schieten geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:08

Spaansepony schreef:
xJitskee schreef:

Als de dierenarts jou en je pony kent, ja. Maar TS opent een topic om een DA te zoeken, waar ze geen vaste klant is, om alleen haar pony in te laten slapen. Zonder dat er ook maar één keer naar de pony is gekeken door een dierenarts. Is het heel gek dat mensen daar over struikelen?

Als het incident zich herhaalt is inslapen een verstandige en weloverwogen keuze, of als er iets uit het lichamelijk onderzoek komt dat niet goed is. Dan neem je je verantwoordelijkheid voor de pony en jezelf. Maar een pony in laten slapen zonder lichamelijk onderzoek, op basis van één incident met een onopgevoede pony vind ik persoonlijk nogal voorbarig. Ik snap ook niet waarom de pony nu ineens geen waardig bestaan meer zou hebben? Het is een shetlander, het is een hengst en hij heeft geen opvoeding gehad. Zoals Shanna zegt, dan heb je wel eens te maken met dominantieproblemen of iets dergelijks. Dat heb ik vaak genoeg gezien, genoeg ervaring met shetlanders :Y)

Wat betreft je tweede zin: totaal niet mee eens en het is wettelijk gezien ook niet toegestaan.

Ik ben niet tegen inslapen of slachten, ik ben meer tegen het eeuwig -tegen beter weten in- in leven houden en blijven proberen met paarden die ziek/kapot/gevaarlijk zijn. Maar op basis van een incident, zonder er een DA naar te laten kijken, zo goedkoop mogelijk in willen slapen, dat vind ik enigszins vreemd...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:12

Citaat:
Maar een pony in laten slapen zonder lichamelijk onderzoek, op basis van één incident met een onopgevoede pony vind ik persoonlijk nogal voorbarig. Ik snap ook niet waarom de pony nu ineens geen waardig bestaan meer zou hebben? Het is een shetlander, het is een hengst en hij heeft geen opvoeding gehad. Zoals Shanna zegt, dan heb je wel eens te maken met dominantieproblemen of iets dergelijks. Dat heb ik vaak genoeg gezien, genoeg ervaring met shetlanders

Waarom niet inslapen? Wat wil je er mee redden? Paarden zijn dure cavia’s om naar te kijken hoor.