Wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:27

Oh god, gaat dit nog steeds?

Lieve TS, koop alstjeblieft geen paard meer hierna, je bent vast een lieve meid, maar de combi met paarden werkt niet.
Ik heb oprecht medelijden met je paard.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:46

Gewoon naar equitom gaan en goed laten doorlichten, equitom is een van de beste artsen en zou het advies van hun opvolgen ( en daar ook niet op bezuinigen in het eventuele behandelplan) . Inslapen doe je pas als het niet anders kan, niet zomaar zonder goeie diagnose en die kan equitom als geen ander geven. mocht er straks getraind of gerevalideerd worden, besteed dat alsjeblieft uit, zonder ervaring en kennis ben je zo weer bij het begin. Dat is nog lastiger als gewoon simpel trainen en aangezien je al moeite hebt met een paard normaal correct trainen moet je daar niet aan beginnen, maar daar kan equitom ook bij helpen.

purny

Re: Wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:53

Wauw... Paard kan prima met pijnstilling goed lopen en met de juiste training zodat hij z'n rug correct gaat gebruiken en jij denkt aan inslapen?
Ik zou limo eerder naar een goed huisje brengen waarbij hij wel de juiste training en begeleiding krijgt. Inslapen is het einde van de weg en dat pas als hij oud genoeg is. Nu is hij nog jong.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:56

En een rectale echo? Kost de wereld niet en zo heb je meteen een heel mogelijk probleemgebied in beeld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 13:01

Horseware schreef:
En een rectale echo? Kost de wereld niet en zo heb je meteen een heel mogelijk probleemgebied in beeld.

Dat durft mijn dierenarts niet aan omdat limo zich al enorm opspant bij gewoon temperaturen.
Dierenarts is dus bang dat limo dit gewoon niet gaat toelaten. (ookal is die gesedeerd)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:09

Tuurlijk wel, dsn moet ie gewoon meer gesedeerd worden

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:14

Jester_ schreef:
Tuurlijk wel, dsn moet ie gewoon meer gesedeerd worden

Ik las het, ik dacht het, jij schreef het.. wat mij betreft helemaal onder zeil als het met lichte sedatie niet gaat maar dan weet je wel wat er is en wat je volgende stappen zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:15

Art_Ificious schreef:
Bij het koudere weer (stormweer) heb ik net minder problemen gehad en heb ik hem zelfs nog alle 4 de hoeven gekapt. Geen problemen gehad, ook gaan wandelen zonder problemen en nog gereden zelfs.

Nu is het inmiddels 2 a 3 dagen warmer maar loopt hij nog steeds stijf als hij gewoon door de wei stapt. (Ondanks de pijnstillers) de passen die hij zet zien eruit alsof hij twijfelt of hij wel zou stappen.
Hij heeft hierbij ook een totaal andere houding en blik die ik niet gewend ben van hem. Hij zondert zich geregeld af door helemaal in de uiterste hoek te gaan staan.

Als hij pijn heeft dan zal hij zich anders gedragen ja. Stel, mijn paard breekt een onschuldig botje op een onhandige plek. Ik gooi er pijnstillers in. Hij loopt nog steeds niet 100% - logisch, want dat botje werkt niet. Dan zeg jij dus: hij heeft ondanks de pijnstillers nog steeds pijn DUS hij zal de rest van zijn leven wel pijn blijven hebben dus misschien toch maar gewoon dood...?
Wat zo ongeveer ieder ander in dit topic tegen jou probeert te zeggen: je kunt ook gewoon de breuk repareren.
Er zijn tigduizend problemen te bedenken die niet genezen door pijnstillers alleen. Een blindedarmontsteking geneest niet door pijnstillers. Een gebroken been ook niet, maagzweren al helemaal niet. Als ik mijn enkel morgen verzwik dan kan ik een handje pijnstillers nemen en dan loop ik morgen misschien weer redelijk, maar die enkel blijft dik en ik blijf wat hinken...
Laat je mij en al die mensen/paarden dan maar inslapen omdat 'de pijnstillers niet werken'?

Toen je je tweede pony kocht ben ik gestopt met het volgen van je volgtopic omdat ik ineens een soort flash back kreeg naar de twee pony's die je daarvoor kocht/leasde, die altijd ongeschikt waren voor je doel en ook steeds voor elkaar ingewisseld werden als het echt niet meer werkte. Ik kon het nog wel waarderen dat je alles voor Limo overhad omdat het je grote liefde was ook al had je niet de kennis, ervaring en skills om om te gaan met een oningereden(?) jonge hengst met een moeilijk lichaam en angstproblemen.
Toen was er echter ineens pony nummer 2 bij, en kreeg ik het vermoeden dat we weer een gevalletje van history repeating zouden kunnen krijgen en dat Limo er waarschijnlijk ook niet lang meer zou zijn. Dat lijkt nu het geval te worden.

Limo heeft gewoon - net als elk paard!!! - iemand nodig die hem alles leert wat hij nodig heeft, in plaats van alles wat de eigenaar leuk vindt. Als je een slecht gebouwd paard hebt met rugproblemen die bang is voor dekens en bang is voor rijden in de winter gaat verhuizen naar een 24/7 buiten plek. Wat heeft hij dan nodig? Geen rijtraining, maar dekentraining. Natuurlijk snap ik dat rijtraining leuker is, maar dat is niet wat hij nodig heeft. Is zo'n paard bang voor dierenartsen, dan ga je hem dierenartstraining geven, injectietraining, vasthouden-door-vreemdentraining, thermometer-in-de-konttraining, tong uit de mond haaltraining, elke dag een half uur met veel geduld en beloningen, net zolang tot hij snapt dat hij niet doodgaat als hij in een behandelingssituatie zit en hij in elk geval netjes verdoofd kan worden voor onderzoek.
Hoe kan inrijden een prioriteit zijn als je paard in feite ten dode opgeschreven is omdat hij bang is voor dierenartsen en dus nooit ook maar ergens voor behandeld zal kunnen worden?

Wat doe je als een paard écht geen wormspuit wil? Gewoon maar niet meer ontwormen en in laten slapen als ze er aan de achterkant uitkomen? Dat kan toch ook niet?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:18

Ik lees dit met enige verbazing allemaal. Art, ik geloof echt dat je het beste voor hebt met Limo, maar dit is nu toch helemaal niet aan de orde? Dat je een keer besluit dat het voor jou genoeg is geweest, daar kan ik me dan nog iets bij voorstellen. Maar daar kan Limo niks aan doen en dan zou een volgende stap verkopen zijn en niet inslapen.

Mbt rectale echo, dat is echt kul dat dat niet gaat lukken. Ik ken geen dierenarts die dat niet zou willen doen bij een paard dat moeilijk doet. Mijn merrie moest deze week gescand worden en zij vindt dat echt niet grappig. Maar wat moet dat moet maar even en in dit geval was een praam nodig en de nodige overtuiging van zowel mij als de dierenarts, maar waar een wil is is een weg hoor.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:21

Misschien een dierenarts die niet bekend is met limo en bokthulp om hem vast te houden.

Maar ik denk best een goed onderzoek in de kliniek.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 20-04-19 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:23

Art_Ificious schreef:
Horseware schreef:

Dat durft mijn dierenarts niet aan omdat limo zich al enorm opspant bij gewoon temperaturen.
Dierenarts is dus bang dat limo dit gewoon niet gaat toelaten. (ookal is die gesedeerd)

Heb je überhaupt een dierenarts gevraagd? Want die gasten hebben wel eens met zwaardere bijltjes gehakt hoor... :roll:

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:27

Janine1990 schreef:
Art_Ificious schreef:

Heb je überhaupt een dierenarts gevraagd? Want die gasten hebben wel eens met zwaardere bijltjes gehakt hoor... :roll:

Vraag er soms ook af wie er haar omringd. Proffesionele trainers die geen paard met vluchtneiging willen, eigenares van de weide die bevestigd dat een geblokkeerde rug prima zonder deken kan en zelf heg beste is.

Ik zou je zo graag omringd zien door de juiste mensen, er zit veel in je.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:28

Opladen en naar een kliniek met dat dier. Als hij het dan echt zo spannend vindt, zijn er genoeg ervaren mensen om bij te springen.
Desnoods zetten ze hem in een opvoelbox.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:34

Art_Ificious schreef:
Horseware schreef:

Prima. Dan heb je twee opties;
1: je blijft hangen in je fixed mindset en houdt vol dat dit onmogelijk is.
2: je gaat naar je growth mondset en gaat denken in mogelijkheden en oplossingen. Zoals:
-meer sedatie
-een kundiger dierenarts
-meer hulp
-of hé.... je stopt iedere dag een thermometer in zijn kont en laat anderen dat ook doen net zolang tot hij het gewend is. Et voila, handelbaar paard..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:35

Andere pony verkopen , deze laten onderzoeken van dat geld en afhankelijk van de uitkomst Limo laten inslapen of ook verkopen. En dan nooit weer aan een pony beginnen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:35

Art_Ificious schreef:
Horseware schreef:

Dit geloof ik dus echt niet. Als het waar zou zijn dan ga je opzoek naar een andere dierenarts die hier wel ervaring mee zou hebben.
Het is naar mijn idee zoeken naar smoesjes en uitwegen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:36

Ik zeg ook, opladen, bij de kliniek uitladen en pas weer ophalen als duidelijk is wat er met hem aan de hand is. Als de artsen het niet op kunnen lossen zeggen ze dat eerlijk en kun jij hem zonder wroeging laten inslapen. Voor nu is dat nog veel te vroeg.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:37

Beetje verbaasd om dit topic te zien passeren, maar je had al soortgelijke berichten in je volgtopic.

Ik blijf erbij, in plaats van die scintografie te laten doen op 1 plek, laat nu voor 1x eens heel je paard onder handen nemen, je weet niet waar de pijn vandaag komt. Het is niet omdat hij stijf loopt en zijn rug blokkeert, dat die rug het probleem is. Het kan lager of hoger zijn. Tas even in de buidel en laat gewoon je volledig paard eens onderzoeken, en dan kan je nog verder zien. Maar zolang hij geen volledig onderzoek gehad heeft, vind ik het ook niet fair om te zeggen dat je nu Limo zou moeten laten inslapen

Utixo

Cayenne schreef:
Opladen en naar een kliniek met dat dier. Als hij het dan echt zo spannend vindt, zijn er genoeg ervaren mensen om bij te springen.

Hij durft vast niet in een trailer.

k_m

Ik zit zelf echt serieus hierover na te denken met mijn paard, en als ik dan jou verhaal lees word ik echt gewoon kwaad.

Doe gewoon die onderzoeken, komt er iets uit simpel dan behandel je het. Kan je het niet betalen kan je nog denken over inslapen of verkopen naar iemand die het wel kan doen. Is er niks aan de hand zet je hem te koop en kijk je wie of wat er op afkomt. Maar nu inslapen.. niet te flauw ook met alles verdoving erin en klaar. Ik denk dat je eens van dierenarts moet wisselen want mijn dierenartsen die gaan niet weg met een half onderzoek waar 1 been er gwn niet bij is genomen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:38

Utixo schreef:
Cayenne schreef:

Hij durft vast niet in een trailer.

Bij ts heeft hij nog nooit iets gedurfd , het is altijd gedoe en hier weer een topic openen waar ze vervolgens niets mee doet behalve Ja maar zeggen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:40

Natuurlijk heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid om een dier uit zijn lijden te verlossen als een leven met veel pijn nog het enige uitzicht is. Maar niet voor er uberhaupt duidelijk is wat er scheelt en behandelplannen op niets uitlopen. En zo ver is Limo nog lang niet en ik betwijfel dat het zo ver komt. :) Dus stop met doem-denken, zet je schouders er onder en gá er voor.

Bij Limo is er nog geen enkel gedegen onderzoek- of behandelplan volledig doorlopen of afgerond. Begin daar mee. Niet met je eigen DA als die niet durft te onderzoeken, maar laad hem op en breng hem naar Equitom, leg het probleem uit en laat hen beslissen wat er nodig is aan onderzoeken en behandeling.
Laat je adviseren, ipv alles eerst zelf uit te willen zoeken. Ook al wil je het zo graag goed doen, dat is ook een enorme valkuil.

Limo is nog lang niet afgeschreven. Er is veel nodig, maar dat zit vooral in goede training en zijn lijf goed leren gebruiken. Dat is namelijk ook je verantwoordelijkheid als paardeneigenaar en dat komt ver voor de verantwoordelijkheid over leven en dood.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:42

Pijnstilling betekend niet pijnvrij. Er zijn mensen zat die de pijn nog door de morfine heen voelen, dus dat zal bij een dier niet anders zijn. Het helpt wel tegen de pijn en de meeste pijnstillers remmen ook nog de ontsteking. Pijn is ook niet zo erg, het geeft gewoon aan dat er wat mis is in het lichaam. Pas bij chronische pijn ga je denken aan de keuzes die je kan maken, waarvan je dier in laten slapen er één is.

Zonder duidelijk diagnose en dus enkel op basis van pijnreactie kun je dat niet in alle eerlijkheid beslissen. Geef het dier een kans en laat het onderzoeken. Op een goede paardenkliniek weten ze ook met "lastige patiënten" wel raad.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:51

Ik heb ook een goede ervaring met naar de kliniek brengen en niet ophalen voor er een diagnose en behandelplan is. Dan zoeken ze daar maar uit hoe en wat ze gaan onderzoeken. Dat hoef jij niet allemaal te bedenken, met alle mogelijke bezwaren die jij ziet. Die mensen hebben bakken kennis en ervaring en weten echt wel wat ze doen, en 'kan niet' komt vrijwel niet in hun woordenboek voor.

Het kost niet de wereld en je hebt tenminste duidelijkheid. Je kunt wel afspreken dat ze je even bellen als ze een duur onderzoek willen doen.
Mocht blijken dat er niks aan te doen is of de behandeling gaat te intensief of te duur worden, dan kunnen ze hem daar terplekke ook nog voor je laten inslapen in een speciale box.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:56

@Art_Ificious voor mij en voor vele anderen, is het genoeg geweest voor jou.

stop met paarden, verkoop al je paarden, koop NOOIT meer een paard of een andere levend wezen, als je alleen maar ikke ikke ikke en de rest kan stikken denkt.

en als je ooit zelfinzicht krijgt en respect en waardering voor alles om je heen, en open staat om van anderen wat aan te nemen en dat jij niet liegt en bedriegt, maar gewoon open en eerlijk bent, dat jij niet de enige bent die alles denkt te weten.

dan staat de deur weer op een kier, om eens te denken om weer een paard te kopen.

jij bent een gebed zonder einde, dus ik zeg AMEN!