Kreupel na trap, maakt vreemd geluid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Re: Kreupel na trap, maakt vreemd geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:32

Nou dat klinkt al een stuk fijner dan gisteren :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:39

Dan zal het waarschijnlijk niet gebroken zijn!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:43

het zou heerlijk zijn als dit dus gewoon met een sisser afloopt. Ik vond op de foto ook dat het er zorgwekkend uitzag. Hou het goed in de gaten, want als er wel iets aan de hand is, of er komt een ontsteking bij dan ben je heel ver van huis.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 11:14

Net nog eens langsgeweest en ze stapt echt wel goed, alleen bij het neerzetten van het been wordt er een soort klik gemaakt net boven de hoef. Ik kan niet zeggen of dit ervoor ook al was, en het lijkt niet meteen pijnlijk maar heb het toch doorgegeven aan de DA. De plaats waar ze geraakt is staat nog wat dik, meer verspreid dan vannacht. Tijdens het draven treedt dit been iets minder ver naar voren maar dat kan van de stijfheid zijn denk ik dan?

Verder staan ze nu vredig naast elkaar met de draden er tussen. De rangorde lijkt bepaald, hoewel de witte nu haar oren naar achter legt als ze in de buurt komt. Beide zijn ze dominante leiders van de kudde geweest en beide zijn ze 23 jaar oud.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:17

Ze heeft natuurlijk wel pijnstillers gehad dus dat kan nu ook een vertekend beeld geven.
Maar tot nu toe lijkt het dus mee te vallen.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 11:19

Als ik het goed gedaan heb moet hier een filmpje zichtbaar zijn van hoe ze vanochtend liep:

https://youtu.be/12MgGSrRF8g

Het is rechtsachter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:38

Als ze zo kan lopen dan is het niet gebroken. Want dan kon ze nu niets meer. Maar ik zou er wel voor zorgen dat ze nu een hele tijd voldoende rust krijgt en niet opgejaagd kan worden! Wel een leuk paardje trouwens. Dat zog. bepalen van de rangorde ben ik niet dol op.Dat is alleen leuk voor de sterkere.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:41

Dat valt me helemaal niet tegen hoor!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 11:47

Ze staat er heel rustig bij en van de DA mag ze op de weide blijven staan. Bij het stappen en draven aan de hand toont ze geen pijn. Ben zo enorm opgelucht, heb de hele nacht liggen vrezen voor het ergste!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:50

ik denk dat rustig lopen op de wei in haar eigen tempo beter is dan op stal zetten.
Vooral ivm spierpijn en stijfheid die ze toch wel even zal voelen. Dan is stilstaan niet handig.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:10

Ben wel heel benieuwd waar het plof geluid dan vandaan kwam, heeft je DA daar iets over gezegd?

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 12:23

Neen van het geluid heeft hij niets gezegd en dat was er toen ook niet meer. Nu maakt ze enkel nog die knik boven haar hoef misschien kwam het daar van of is ze nog ergens geraakt. We hebben haar volledig onderzocht op wondjes en bulten maar niks meer gevonden. De DA die gisteren wachtdienst had was er vandaag niet maar degene aan telefoon zou hem updaten. Nu wacht ik nog op telefoon van hem om verder te behandelen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:28

Ik ben ontzettend opgelucht dat het waarschijnlijk met een sisser gaat aflopen! Heel goed dat je toch hebt aangedrongen op een visite. Ik denk dat er met pijnstillers en veel rust straks niks meer van te zien is!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:14

Ik ben nog niet zo positief, vind het been ook erg anders neergezet worden en anders inbuigen/zakken dan haar andere achterbeen. Kan ook best dat er wel ergens een breuk zit en/of een scheur in spier of pees, maar dat is afwachten. Door de pijnstilling zou ik haar wel echt koest houden, mogelijk kun je een kleiner stuk afzetten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:18

Het is wel vlak bij het griffelbeentje.
Op een gebroken griffelbeen lopen ze niet perse kreupel maar kan soms wel chronisch gaan ontsteken.
Ik zou er dus zeker nog wel even goed alert op blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:24

Wat fijn dat ze er op loopt! Dat gekke hoekje blijft mij toch niet lekker zitten, ik zou zelf graag willen weten wat dat nu eigenlijk is...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:26

Sizzle schreef:
Het is wel vlak bij het griffelbeentje.
Op een gebroken griffelbeen lopen ze niet perse kreupel maar kan soms wel chronisch gaan ontsteken.
Ik zou er dus zeker nog wel even goed alert op blijven.

Ik was net hetzelfde aan het denken.
Mijn paard heeft ook zoiets gehad: trap, klein wondje, beetje ontstoken. Heeft de eerste dag pijn gedaan, toen lag ze neer in de stal. Daarna nooit meer onregelmatig gelopen maar wondje bleef ontstoken ondanks stevige AB. Doordat het wondje slecht genas verder gezocht. Rx gemaant, griffelbeen lag in 3 stukken met een klein botfragmentje dat probeerde eruit te zweren.
Doordat we er zo laat achter kwamen, kregen we een hoop complicaties na de operatie, ook omdat ze ABresistent was geworden. Normaal moeten ze 3 dagen op de kliniek blijven, de mijne heeft er 30 dagen gestaan.

Voor de zekerheid zou ik toch ook even vragen om een rx, just to be sure.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 14:38

Ik heb gisteren al eens gevraagd voor RX foto's maar DA wou eerst afwachten en zien hoe ze vandaag liep. Voor mijn eigen gemoedsrust wil ik deze toch nog laten maken.

Dat gekke hoekje kan mss wat vertekend zijn door haar vacht. Als ik er aan voel is het eerder vlak. Ga straks nog eens langs en zal nog een update plaatsen. Bedankt allemaal voor de info en het advies! Het is de eerste keer dat ik een kreupel paard heb, dan is het fijn ervaringen te kunnen delen met lotgenoten.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 14:44

Hannanas schreef:
Ik ben nog niet zo positief, vind het been ook erg anders neergezet worden en anders inbuigen/zakken dan haar andere achterbeen. Kan ook best dat er wel ergens een breuk zit en/of een scheur in spier of pees, maar dat is afwachten. Door de pijnstilling zou ik haar wel echt koest houden, mogelijk kun je een kleiner stuk afzetten?

Ze loopt idd nog niet helemaal gelijk met de achterbenen. De DA zei dat ze vandaag enorm stijf kan zijn van de trap en we nu nog niet veel kunnen opmaken. Eerst proberen de zwelling te verminderen voor een duidelijk beeld.
Ik wil gerust een kleiner stukje afzetten voor haar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:11

Citaat:
Eerst proberen de zwelling te verminderen voor een duidelijk beeld.
daarvoor heb je Arnica nodig. :j

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 20:54

Update vandaag: paardje loopt weer fijn, haar been wordt niet warm, de wonde is mooi droog en ik denk te weten wat het vreemde geluid was. Ze tikt soms haar voorste hoeven aan heb ik gezien en dat maakt een dof geluid. Het kan bijna niet anders dan dit geweest zijn :o mijn andere paard doet dit soms ook maar heeft altijd ijzers onder en dat maakt een heel ander geluid.

De officiële eigenaar is langsgeweest en ziet niets mis aan haar bewegingen dus ik durf voorzichtig zeggen dat het er goed uitziet! _/-\o_

Het gevecht tussen de dames is voorbij en ze kennen nu hun plaats. Vriendjes zijn het nog niet maar dat komt wel ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:19

*\o/* heel fijn Thomas. Ben echt blij voor je!

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 21:33

pien_2010 schreef:
*\o/* heel fijn Thomas. Ben echt blij voor je!

Dankje, eindelijk weer een beetje nachtrust ;)

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 21:36

Afbeelding

Wat is ze toch een vrolijke meid <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:47

Het is een schatje met hele grote oren (lol) <3