Peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 17:49

laura123456 schreef:
Hey! mijn paard heeft een gelijkaardige blessure maar minder erg maar het geneest heel traag (nu al meer als 4 maanden). Mijn dierenarts had ook aangeraden hem op stalrust te zetten en ik heb dit ook gedaan maar ik zou dit niet aanraden en zelf ook niet meer doen. Mijn paard was wel heel rustig op stal maar vanaf hij buiten kwam was hij enorm hevig, ook niet abnormaal gezien zijn jonge leeftijd. Het is eigenlijk beter om paarden die gewoon zijn elke dag buiten te komen gewoon buiten te laten, mogelijks op een kleiner stukje moest hij graag zot doen. Daarnaast ben ik ook begonnen met lasertherapie en mijn paard heeft al 2 behandelingen gehad, tot nu toe zien we elke keer dat de pees minder dik staat. Ik ben benieuwd of we ook resultaat zien op de echo als hij al zijn behandelingen heeft gehad. Goede revalidatie gewenst in ieder geval!

edit: Aals het aangeraden is om je paard zijn pees te koelen kan ik je wrap ice boots aanraden, ik had hiervoor de ice vibe boots maar de wrap ice boots zijn veel goedkoper en koelen de pees langer en ook een groter deel van het been.

Ja ik koel hem inderdaad ook 2x per dag na het stappen! Ja ik vind t ook vreselijk om hem stalrust te geven, maar bij ons hebben ze nogal zware paddocks, en t weide seizoen gaat een deze dagen open, dus dan doe ik hem wel gewoon t land op. Twijfel alleen of ik hem apart laat zetten of samen in de ruinen wei met andere ruinen.. hij is gelukkig echt super rustig maar heel soms heeftie wel zn 5 dolle minuten aan de hand en vind hij ineens alles spannend. Hopelijk word dit minder als hij straks de wei op gaat?

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 17:51

Popstra schreef:
Ons paard werd nadat hij een lazer behandeling op de kliniek had gehad elke 6 weken gescand om te kijken hoe hij er voor stond. Ik vond dat erg prettig want dan kon je weer verder denken...
Hij mocht gewoon in een best zware zand paddock die we eerst kleiner hadden gemaakt en steeds een stukje groter. Was ook in het voorjaar. Ik heb nooit gekoeld want dat heeft dacht ik alleen maar zin kort nadat de trauma is ontstaan. Als de pees niet meer warm aan voelt is dat overbodig.
Ik denk dat het vooral het belangrijkste is dat je het paard de tijd geeft om te genezen. Beter te lang dan te kort. Ons paard is helemaal goed en loopt weer in de sport. We hebben 8 maanden gerevalideerd incl opbouwen beweging per 2 minuten.

Oh dat is wel fijn ja, onze DA raadde boxrust aan, maar wil m graag buiten hebben eigelijk. Daarom gaat hij wel gewoon lekker de wei op, hoe hij gaat reageren is wel nog spannend. Ja het liefste laat ik het ook elke 6 weken scannen maar ik vind het een dure grap om dat zo vaak te doen. Maar denk dat ik het nu wel laat doen over 1,5 week, dan kan ik weer verder vooruit kijken. En we zitten nu op 17 minuten stappen per dag 2x. Er komt elke week ong 2 minuut bij

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:53

Frysian90 schreef:
laura123456 schreef:
Hey! mijn paard heeft een gelijkaardige blessure maar minder erg maar het geneest heel traag (nu al meer als 4 maanden). Mijn dierenarts had ook aangeraden hem op stalrust te zetten en ik heb dit ook gedaan maar ik zou dit niet aanraden en zelf ook niet meer doen. Mijn paard was wel heel rustig op stal maar vanaf hij buiten kwam was hij enorm hevig, ook niet abnormaal gezien zijn jonge leeftijd. Het is eigenlijk beter om paarden die gewoon zijn elke dag buiten te komen gewoon buiten te laten, mogelijks op een kleiner stukje moest hij graag zot doen. Daarnaast ben ik ook begonnen met lasertherapie en mijn paard heeft al 2 behandelingen gehad, tot nu toe zien we elke keer dat de pees minder dik staat. Ik ben benieuwd of we ook resultaat zien op de echo als hij al zijn behandelingen heeft gehad. Goede revalidatie gewenst in ieder geval!

edit: Aals het aangeraden is om je paard zijn pees te koelen kan ik je wrap ice boots aanraden, ik had hiervoor de ice vibe boots maar de wrap ice boots zijn veel goedkoper en koelen de pees langer en ook een groter deel van het been.

Ja ik koel hem inderdaad ook 2x per dag na het stappen! Ja ik vind t ook vreselijk om hem stalrust te geven, maar bij ons hebben ze nogal zware paddocks, en t weide seizoen gaat een deze dagen open, dus dan doe ik hem wel gewoon t land op. Twijfel alleen of ik hem apart laat zetten of samen in de ruinen wei met andere ruinen.. hij is gelukkig echt super rustig maar heel soms heeftie wel zn 5 dolle minuten aan de hand en vind hij ineens alles spannend. Hopelijk word dit minder als hij straks de wei op gaat?

Die van mij staat nu sinds enkel weken op een klein stukje van de paddock die niet zwaar ligt. Vanaf volgende week gaat hij ook op een klein stukje weide maar wel alleen (wel paarden rondom hem in andere weides). Bij mij is dit ook zo dat hij aan de hand zijn hevige momenten heeft, ik probeer zelf op momenten naar stal te komen wanneer het zo rustig mogelijk is.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 18:18

Ja dat probeer ik ook ind, maar soms zoekt hij gewoon dingen geloof ik om even van te 'schrikken' zodat hij ff lekker tekeer kan gaan. Gister avond in de wei tijdens het grazen met de bijrijdster heeft hij gebokt en gek gedaan.. hoelang duurde het bij jou voordat de zwelling weg was?

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:04

Ik kan helaas ook onze ervaringen met je delen . Ook mijn paard heeft een peesblessure ( gehad, ben in opbouwfase nu) eerste keer gedaan wat de dierenarts me had aangeraden. Na paar weken box rust, daarna afzetten van paddock, en koelen en stappen..konden we na een half jaar weer langzaam opbouwen. Dat ging helaas toch mis. December 2018 haalde ik hem met warm en dik been weer uit stal. Dit keer wist ik per direct dat het foute boel was. Echo wees uit dat het idd zelfde pees, zelfde blessure was. Toen heb ik mijn eigen gevoel gevolgd. Ik heb hem niet op stal gezet, maar gewoon naar buiten. Een jaar lang laten revalideren, paard laten zijn. Ook een ie vibe aangeschaft. Wel wilde ik tegen juli weten, hoe zijn blessure was, na echo kreeg ik goed nieuws, ik mocht weer onder de man stappen. Hebben we niet gedaan, gewoon laten staan, het jaar met rust afgesloten. In december begonnen, met 10 minuten stappen en vanuit daar langzaam opbouwen. Nog steeds gebruik ik ondersteunend de ice vibe. Peesblessure heeft echt tijd nodig. Jaar is eerder gewoon dan uitzondering.

Succes met het herstel

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 20:58

Buuk schreef:
Ik kan helaas ook onze ervaringen met je delen . Ook mijn paard heeft een peesblessure ( gehad, ben in opbouwfase nu) eerste keer gedaan wat de dierenarts me had aangeraden. Na paar weken box rust, daarna afzetten van paddock, en koelen en stappen..konden we na een half jaar weer langzaam opbouwen. Dat ging helaas toch mis. December 2018 haalde ik hem met warm en dik been weer uit stal. Dit keer wist ik per direct dat het foute boel was. Echo wees uit dat het idd zelfde pees, zelfde blessure was. Toen heb ik mijn eigen gevoel gevolgd. Ik heb hem niet op stal gezet, maar gewoon naar buiten. Een jaar lang laten revalideren, paard laten zijn. Ook een ie vibe aangeschaft. Wel wilde ik tegen juli weten, hoe zijn blessure was, na echo kreeg ik goed nieuws, ik mocht weer onder de man stappen. Hebben we niet gedaan, gewoon laten staan, het jaar met rust afgesloten. In december begonnen, met 10 minuten stappen en vanuit daar langzaam opbouwen. Nog steeds gebruik ik ondersteunend de ice vibe. Peesblessure heeft echt tijd nodig. Jaar is eerder gewoon dan uitzondering.

Succes met het herstel

Ja ik ga er zeker van uit dat het een jaar gaat duren, liever te lang dan dat ik het forceer en erger maak! Vind het alleen erg lastig om keuzes te maken of ik hem nou t land op doe of niet. Maar heb nu besloten dat als de andere paarden op stal r land op gaan, hij ook gaat. Ik ga hem echt niet alleen op stal laten staan dat vind ik echt zielig! En tja dan duurt t maar langer.. en het koelen doe ik inderdaad ook elke dag. Twijfel dus alleen nog of ik over 1,5 week een echo laat maken..

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 00:41

Hallo allemaal,

We zijn al bijna 4 weken verder en hij staat nu elke dag lekker buiten met een vriendje op een klein stukje land. Zijn been blijft wel dik op de blessure zelf maar is niet meer opgezwollen van het vocht. Toch vind ik het wel eng dat het maar dik bljjft, we zitten nu al 9 weken verder.. hij loopt niet kreupel ook en hij heeft er geen oijn aan.. vind het zo verwarrend allemaal.. over 2 weken ga ik weer een nieuwe echo laten maken dus ben benieuwd.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:20

Er kan een verdikking blijven waar de blessure zat door het littekenweefsel.
Bij de mijne was er ook heel lang een stukje nog verdikt maar is later toch weg getrokken, maar dan praat ik niet over weken dat duurde langer.
Ik duim voor een goede echo!

Wij hebben inmiddels onze eerste crossen alweer gereden :D en zijn nu dik een jaar verder.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:08

Bij de peesblessure van mijn paard zit ook nog een minimale verdikking en we zijn al bijna 7 maanden verder. De laatste echo liet zien dat het goed aan het herstellen is dus weer zijn weer aan het opbouwen. Bij de vorige blessure ging de verdikking pas weg toen we al lang en breed weer aan het rijden waren.

RedKiwi

Re: Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:57

Fijn dat hij weer op het land kan staan, zal hem iig rust in zijn hoofd geven! Ik ben zes maanden zoet geweest met de peesblessure van mijn merrie, en dat was niets ernstigs. Elke zes weken een echo laten maken zodat we konden checken of er verbetering was, boxrust (want op het land of in de paddock gaat ze helemaal los, was geen optie), IceVibes en daarna steeds langer gaan lopen. Toen 2-3 maanden rustig opgebouwd met rijden, steeds een paar minuten draf erbij en sinds een paar weken weer dressuurmatig bezig, springen komt pas na de zomer weer als ze weer helemaal terug op conditie is.

Enige tip die ik je kan geven: neem de tijd. Met genoeg geduld en zorg voor je paardje kom je er in de meeste gevallen wel, zolang je er maar niet te snel weer wat mee gaat doen, want dan kan je weer vanaf 0 beginnen.

Wel gek dat het been zo dik blijft. Wordt het gekoeld overdag, een paar keer? Krijgt hij iets tegen dat dik zijn, supplement of bleekselderij? Is het altijd even dik, of soms meer dan anders?

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 12:55

RedKiwi schreef:
Fijn dat hij weer op het land kan staan, zal hem iig rust in zijn hoofd geven! Ik ben zes maanden zoet geweest met de peesblessure van mijn merrie, en dat was niets ernstigs. Elke zes weken een echo laten maken zodat we konden checken of er verbetering was, boxrust (want op het land of in de paddock gaat ze helemaal los, was geen optie), IceVibes en daarna steeds langer gaan lopen. Toen 2-3 maanden rustig opgebouwd met rijden, steeds een paar minuten draf erbij en sinds een paar weken weer dressuurmatig bezig, springen komt pas na de zomer weer als ze weer helemaal terug op conditie is.

Enige tip die ik je kan geven: neem de tijd. Met genoeg geduld en zorg voor je paardje kom je er in de meeste gevallen wel, zolang je er maar niet te snel weer wat mee gaat doen, want dan kan je weer vanaf 0 beginnen.

Wel gek dat het been zo dik blijft. Wordt het gekoeld overdag, een paar keer? Krijgt hij iets tegen dat dik zijn, supplement of bleekselderij? Is het altijd even dik, of soms meer dan anders?

Ja ik probeer echt alle rust en heeeel veel geduld te hebben, maar soms heb ik gewoon even van die dagen dat ik het eventjes niet meer zie zitten. Ik ga deze week beginnen met glucosamine & MSM.. dus ben benieuwd. En soms na het laseren is het een dagje iets dikker maar verder staat t al een paar weken stabiel zeg maar.. en het word ook niet warm meer. Ik koel hem 1 keer per dag en soms 2 keer, maar dat is ivm mijn werk niet altijd te doen.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 12:59

Ils_K schreef:
Er kan een verdikking blijven waar de blessure zat door het littekenweefsel.
Bij de mijne was er ook heel lang een stukje nog verdikt maar is later toch weg getrokken, maar dan praat ik niet over weken dat duurde langer.
Ik duim voor een goede echo!

Wij hebben inmiddels onze eerste crossen alweer gereden :D en zijn nu dik een jaar verder.

Ja het heeft gewoon tijd nodig en dat vergeet ik soms even ik hoid jullie op de hoogte na de echo!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:49

Ik heb alleen een verdikking op de peesblessure waar mijn ruin op een afgezet stuk heeft gestaan en niet veel heeft bewogen. Dat is aan zijn voorbeen een lichte peesblessure.

Beide achterbenen oude peesblessures zijn helemaal strak en is hij 24/7 mee naar buiten gegaan, dus wel bewegen.

Littekenweefsel is erger, dus ik heb het al gezegd, maar nooit meer boxrust hier.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 14:31

Nou vorige week kwam de DA weer! Moest even draven en hij liep goed zei ze, daarna buigproef gedaan en laten draven en toen minder.. op de scan was het 'gat' al gevuld en gaat het de goede kant op, maar zeker nog 3 tot 6 maanden bezig zei ze. Nu zei ze dat ik al stukjes mag gaan draven aan de hand, maar sinds die buigproef is zn been weet iets dikker en warmer dus durf ik niet te gaan draven..dus toch maar weer er naast stappen 40 minuten.. ben al erg blij dat er verbetering in zit!

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:39

Als ik het mij goed kan herinneren was het bij mijn merrie in het begin ook iets dik en warm na de eerste keren draven, wat logisch is als ze zo lang niks doen. Met veel koelen en rustig opbouwen werd het steeds minder en nu kunnen we eigenlijk vrijwel alles weer zonder dat het been dik of warm wordt. Ik rijdt ondertussen wel zonder beenbescherming op dat been zodat het niet extra warm zou worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:16

Een buigproef is ook echt achterhaald en moet je gewoon niet willen. Brengt vaak juist schade toe.

Je paard draaft buiten toch ook stukjes??

Met opbouwen kan je echt een flinke tijd stappen en dan pas draven en daarna weer een tijd stappen. Niet te snel draven.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 18:11

Ja heb nu een schema gehad. Ik ga toch even wachten tot het niet meer warm aanvoelt en dan ga ik de draf er bij toen een paar passen per keer. Ja wist dat niet eens dat zo'n buigproef eigelijk niet goed is.. volgende keer ga ik zeggen dat ik het liever niet wil. Heb er ook al een paar keer onder het zadel gestapt maar dat durf ik ook niet zolang het warm aan blijft voelen. Zelfs als ik hem uit stal haal voelt het warm. Ben gelijk weer bang dat er weer meer schade aangericht is.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:58

En lasertherapie? Heb je dat al gedaan? Daar heb ik echt hele goede ervaringen mee. Gat in checkligament na 6 weken dicht. Vanaf het moment dat ik ben gaan laseren ging het snel een stuk beter! Alles bij elkaar ben je nog een tijd bezig maar het geeft een hele grote zet in de goede richting.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 01:11

SimoneX schreef:
En lasertherapie? Heb je dat al gedaan? Daar heb ik echt hele goede ervaringen mee. Gat in checkligament na 6 weken dicht. Vanaf het moment dat ik ben gaan laseren ging het snel een stuk beter! Alles bij elkaar ben je nog een tijd bezig maar het geeft een hele grote zet in de goede richting.

Ja hij word elke week gelasert! In t begin 2x per week en nu 1x per week. Morgen avond weer!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:24

Dat het warm aanvoelt komt omdat het "bezig" is of weer lichtjes geirriteerd is, wat ik zou doen is hem dan lichte beweging geven. (stappen) Minder lang dan normaal, afgewisseld met wat meer rust totdat het weer minder warm is. Beter rustiger aan doen en meer de tijd nemen bij twijfel..dan te snel gaan bij peesblessures.

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:49

Zelf ook ervaringen met peesblessures. Eens een pony gekocht die dit al bij aankoop bleek te hebben (niet laten keuren bij aankoop, domme beginnersfout). Hierbij is de blessure nooit meer goed gekomen, waarschijnlijk doordat ze te lang doorgereden hebben oid en het daardoor al dusdanig beschadigd was. Deze pony hebben we 1,5 jaar op de wei gezet, bleek toen goed, maar na een aantal keertjes rijden werd ze weer onregelmatig. Toen nogmaals 2 jaar laten staan en idem dito. Ze gaat nu als fokmerrie door het leven.

Later met een andere pony ook een peesblessure aan het check ligament gehad. Haar hebben we eerst een hele poos laten staan en zijn we toen volgens het schema rustig op gaan bouwen. Het heeft een jaar geduurd voordat we er weer rustig op konden gaan rijden. We hebben het wel meer tijd gegeven dan dat de dierenarts aangaf dat kon, maar trek voor een peesblessure liever te lang uit dan te kort. Het is toen uiteindelijk helemaal genezen en nooit meer last van gehad. Wij hebben ze wel altijd gwn buiten op de wei gezet. Sommige dierenartsen raden enkel boxrust aan, maar ga zo'n beest maar eens maanden lang op stal zetten. Sommige paarden worden hier mentaal hartstikke gek van. Daarbij is de bloedsomloop een stuk beter als ze gwn wat rond kunnen wandelen, wat het herstel bevordert. Natuurlijk moet je wel een paard hebben dat niet al te gek doet in de wei. De kans is alleen wel groot dat als je paard normaal gek doet in de wei, het dat al helemaal doet als het na maanden stalrust te hebben gehad ineens weer naar buiten mag. De kans dat ie dan weer iets beschadigd is vrij groot.

Zoals hier al eerder gezegd is is het vooral belangrijk dat je er voldoende tijd voor uittrekt, zodat het de kans krijgt om goed te genezen. Ik ken helaas genoeg mensen die hier te weinig tijd voor hebben genomen en daardoor terug bij af zijn, of vaak nog erger. Als dit gebeurt wordt de kans op genezing er vaak ook niet beter door.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:54

Helaas kost een peesblessure tijd en geduld (En geld ).
Geef het tijd...genoeg tijd. Voelt het warm, doe een stapje terug. Blijf goed kijken en voelen. Soms ga je weken vooruit en soms is het ineens weer warm of wat dikker. Doe dan even rustig aan.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 10:56

Ja ik heb mijzelf al gezegd dat het zeker een jaar gaat duren, en dat het tijd kost vind ik niet eens erg. Maar ben soms gewoon onzeker en bang dat ik het fout doe. Draven ga ik denk ik sowiezo nog niet doen want dat vind ik zelf te snel. Desnoods stap ik nog 3 maanden en laat ik weer een scan maken, ik doe er liever ook langer over dan te snel want wil nog lang plezier van hem hebben! Hij gaat ook lekker de wei in en hij is gelukkig heeel rustig in de wei en hij staat samen met een paard die ook een peesblessure heeft. Ze kroelen de hele dag haha echt heerlijk. Degene die hem lasert raadde aan om hem 2x per dag te koelen maar dat red ik soms niet en dan heb ik het gevoel meteen dat ik er niet alles aan doe, maar goed dir moet ik echt proberen naast mij neer te leggen. Ik merk wel door al het stappen dat ik een hele andere band met hem krijg dus dat is wel het positieve er aan haha! Hij had op de eerste scan(dit was in maart) ook een oude blessure, maar die was vorige week niet meer te zien..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:55

Wat voor een oude blessure was dat dan?

Wat betreft het koelen, je kan er ook coolingsgel op doen of groene leem. Volgens mij doe je het hartstikke goed, lekker rustig aan doen en pas meer gaan doen als jij denkt dat het kan.