Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Re: Afgekeurd op buigproef, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:20

In dit geval was de buigproef compleet overbodig, want er was al metéén op de rx-en te zien dat er iets fout was. En jawel, de buigproef was positief, maar gezien de bovenstaande onderzoeken was dat meer geluk dan wijsheid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:25

Gentanna schreef:
Mijn onderbuiksgevoel bleek goed, er was wel degelijk wat te zien op de foto's en wel bij het afgekeurde been.

Ik heb de foto's van de verkoper met veel moeite toegestuurd gekregen (wat ik al vreemd vond, want ze waren toch goed?). En laten beoordelen door mijn DA. Daarop bleek een fragment te zien. Verkoper had vast gehoopt dat ik het gewoon zou geloven dat de foto's goed waren...

Inmiddels de koop dus afgeblazen. Paard staat nu weer te koop, nog steeds zónder de opmerking dat er wat aan mankeert. :x .

Top, fijne veearts heb je : de buigpoieven waren dus wel degelijk duidelijk en de foto's onderstrepen de uitslag.
Goed dan blijft je een hoop ellende bespaard.

Op zoek naar een nieuw vriendje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:29

BigBen schreef:
In dit geval was de buigproef compleet overbodig, want er was al metéén op de rx-en te zien dat er iets fout was. En jawel, de buigproef was positief, maar gezien de bovenstaande onderzoeken was dat meer geluk dan wijsheid.

Wanneer je een pony wil kopen en na de buigproef is hij kreupel dan ga je of afzien van de koop, of poosje wachten of foto’s maken. Eigenaren gaven aan foto’s van de voorbenen in bezit te hebben ( vind ik al vreemd ) en met veel moeite heeft ts die ook gekregen waarop de afwijking was te zien. Dat jij het andersom doet blijkbaar is hier niet van belang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:29

Goed dat je je onderbuikgevoel gevolgd heb! en die kopers begrijp ik niet...dit komt er bij de volgende keuring gewoon weer uitrollen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:31

Elisa2 schreef:
Goed dat je je onderbuikgevoel gevolgd heb! en die kopers begrijp ik niet...dit komt er bij de volgende keuring gewoon weer uitrollen.

Nee hoor, er zijn heel veel pony kopers die niet laten keuren. Wanneer ze de goede treffen en een paar keer hebben proefgereden dan gaan ze vaak zo de trailer in. Ik heb Z pony’s verkocht die nooit gekeurd zijn op 1tje na. Mensen denken vaak dat er bij pony’s niet zo veel mis kan zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:36

Nu, als een pony jarenlang zonder problemen sport loopt en je laat er een foto van maken en er blijkt iets binnenin niet 100% te zijn.
Wat laat je dan doorwegen?
Als je net op het punt staat een deeltje spaargeld te investeren in een dier snap ik wel dat je dat tweede laat doorwegen. Maar in realiteit laat je dan eigenlijk een goed lopende Z-pony staan.
Puur hypothetisch natuurlijk.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:38

Zeer hypothetisch, want het paard van TS kwam niet door de klinische keuring.

Problemen krijg je vanzelf, dus koop iets wat gezond is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:42

BigBen schreef:

En als de foto wel goed was had je nog een peesscan kunnen maken. Weet jij toch wel BigBen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:57

bigone schreef:
Elisa2 schreef:

Nee hoor, er zijn heel veel pony kopers die niet laten keuren. Wanneer ze de goede treffen en een paar keer hebben proefgereden dan gaan ze vaak zo de trailer in. Ik heb Z pony’s verkocht die nooit gekeurd zijn op 1tje na. Mensen denken vaak dat er bij pony’s niet zo veel mis kan zijn.

Dat ligt er ook aan wat ze kosten. Als je er niet te veel voor vraagt gaan ze vaak zo wel mee. Maar als je de hoofdprijs wil ,dan laat de koper logischerwijze keuren ja.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:13

genja schreef:
Ts zegt niet dat pony nu op pijnstillers staat he. Ze vraagt zich alleen af hoe ze zeker weet dat pony bij volgende buigproef geen pijnstillers heeft gehad

Precies, jij leest wat er staat gelukkig. Zo zie je maar hoe slecht lezen opeens een heel andere lading geeft aan het topic.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:17

anjali schreef:
genja schreef:
Ts zegt niet dat pony nu op pijnstillers staat he. Ze vraagt zich alleen af hoe ze zeker weet dat pony bij volgende buigproef geen pijnstillers heeft gehad

Dat staat anders wel in het openingsbericht van ts.

Nee, dat staat er niet. TS vraagt zich of een nieuwe keuring na 2 weken zinvol is als verkoper pony op pijnstillers zet. En hoe komt ze daarachter is dan de vraag van TS.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:38

BigBen schreef:
Als de rx-en goed zijn, heeft die buigproef geen enkel belang.

Absoluut niet met je eens, je kunt nog zulke schone rx hebben, klinisch is altijd leidend en dat zal iedere arts je vertellen.

Wat heb ik aan een paard met gezonde foto's als ie iedere pas kreupel is?

Ts: Gewoon over 2 weken overnieuw laten keuren, het kan best zijn dat het diertje zich verstapt heeft of iets anders. Als ze net overnieuw bekapt zijn zie je ook weleens dat ze iets reageren op de buigproef.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:56

Bigben: daar ben ik het niet mee eens. Heb ooit eens een paard gekocht die niet door de buigproef komt en ook niet bij de keuring volte op het harde. Heeft hoog in de sport gelopen (internationaal niveau) en nooit een pas mank gelopen. We hebben hem nog, trouwens.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:59

Dat is volgens mij toch wat BigBen bedoelt? Of lees ik zo verkeerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:26

Gentanna schreef:
Mijn onderbuiksgevoel bleek goed, er was wel degelijk wat te zien op de foto's en wel bij het afgekeurde been.

Ik heb de foto's van de verkoper met veel moeite toegestuurd gekregen (wat ik al vreemd vond, want ze waren toch goed?). En laten beoordelen door mijn DA. Daarop bleek een fragment te zien. Verkoper had vast gehoopt dat ik het gewoon zou geloven dat de foto's goed waren...

Inmiddels de koop dus afgeblazen. Paard staat nu weer te koop, nog steeds zónder de opmerking dat er wat aan mankeert. :x .

Wat stom van de verkoper. Maar ja, het gebeurt vaker hoor dat paarden af worden gekeurd en vervolgens zonder gene weer opnieuw te koop worden gezet. Zonder verhaal erbij.
Maar hopen dat er verder niemand in stinkt.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:02

janouk schreef:
Top, fijne veearts heb je : de buigpoieven waren dus wel degelijk duidelijk en de foto's onderstrepen de uitslag.

Buigproeven zijn nooit duidelijk.
Alleen heb je een aantal bokkers die je 723 goed opgezette, secuur uitgevoerde, wetenschappelijk gepubliceerde studies kunt laten zien, en dan weten ze het nog altijd beter :+ .

Benzz schreef:
Absoluut niet met je eens, je kunt nog zulke schone rx hebben, klinisch is altijd leidend en dat zal iedere arts je vertellen.

Leer lezen.
Ik zeg niet dat het klinisch onderzoek waardeloos is, maar wel dat de buigproeven waardeloos zijn.
En ieder DA die de laatste 15 jaar afgestudeerd is zal je precies hetzelfde vertellen.
Buigproeven worden gedaan omdat de klant dat nu éénmaal verwacht, niet omdat ze enige betekenis hebben.

Gini schreef:
Nu, als een pony jarenlang zonder problemen sport loopt en je laat er een foto van maken en er blijkt iets binnenin niet 100% te zijn. Wat laat je dan doorwegen?

Dan neem ik 'm direct.
Nabab heeft zijn hele carrière gelopen met een bemerking op de foto's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:12

Big ben je hebt wel gelijk alleen in dit geval waren de foto’s niet ter beschikking van de koper , pas na afkeuring op de buigproef kreeg ze de foto’s ( met veel moeite) en haar da zag daar een los fragment. Zelfde been waar het dier op kreupelde dus dit fragment zit dus net verkeerd. Want er lopen bosjes met paarden die ook fragmentjes hebben en die hebben nooit ergens last van.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:28

Snap ik.
Hier is het gebruikelijk om eerst foto's te nemen.
Zijn de foto's goed betaalt de koper, zijn de foto's slecht betaalt de verkoper.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:28

BigBen schreef:
Snap ik.
Hier is het gebruikelijk om eerst foto's te nemen.
Zijn de foto's goed betaalt de koper, zijn de foto's slecht betaalt de verkoper.

Ik maakte bij een paard ook eerst foto’s vooral de jonkies van een jaar of anderhalf. Maar jonge pony’s die we vroeger aankochten, meestal net drie en zadelmak , nooit foto’s gemaakt, enkel klinisch zonder buigproeven . Waren ze op het harde en zachte goed op de volte dan was het goed.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:48

Mijn DA … een echter 'paarden' DA die keurt voor sport … heeft ooit naar mij gezegd dat een paard tijdelijk kreupel gemaakt kan worden op een buigproef, en zeker een jong paard!
Hij heeft al verschillende keren meegemaakt dat bij klant paarden gekeurd werden door andere DA's en afgekeurd werden op buigproeven, daarna werd er flink gepingled over prijs en als nog gekocht.

Wil alleen zeggen dat een buigproef niet heilig is en invloedbaar is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:15

BigBen schreef:
janouk schreef:

Buigproeven zijn nooit duidelijk.
Alleen heb je een aantal bokkers die je 723 goed opgezette, secuur uitgevoerde, wetenschappelijk gepubliceerde studies kunt laten zien, en dan weten ze het nog altijd beter :+ .

Goh, ben je van je geloof af, bigben.?

Eerst waren alle alternatieve behandelaars kwakzalvers volgens jou, en nu voeren keuringsveeartsen, weer keuringshandelingen die niet deugen.

Er zijn hele goede keuringsartsen die goede buigproeven uitvoeren, waarbij een hoop duidelijk wordt, en wat later op de rx foto of scan in beeld gebracht kan worden.
En alle bevindingen bijelkaar (beweging op harde, zachte, volte, heuvel op en af, maken dat een keuringsarts een positief of negatief aankoopadvies kan geven.

En in het geval van ts vertrouwde de veearts terecht al zijn bevindingen niet, zoals dus later bleek op het beeldmateriaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:44

BigBen schreef:
Leer lezen.
Ik zeg niet dat het klinisch onderzoek waardeloos is, maar wel dat de buigproeven waardeloos zijn.
En ieder DA die de laatste 15 jaar afgestudeerd is zal je precies hetzelfde vertellen.
Buigproeven worden gedaan omdat de klant dat nu éénmaal verwacht, niet omdat ze enige betekenis hebben.

Dit is echt onzin. Buigproeven maken niet alleen onderdeel uit van het klinisch onderzoek voor een aankoopkeuring maar ook van het gewone kreupelheidsonderzoek. Buigproeven zijn (onder meer) een indicatie van waar de kreupelheid zou kunnen zitten en moet bij een gewoon kreupelheidsonderzoek altijd worden bevestigd door foto's en of echo voor een goede diagnose.
Bij een aankoopkeuring ga je natuurlijk geen kosten maken voor foto's als het paard klinisch niet goed is.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:09

Bigben, ik ben het met je eens. Had verkeerd gelezen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:50

janouk schreef:
Goh, ben je van je geloof af, bigben.?

Geloven laat ik aan de gelovigen, Anouk, en daar reken ik mezelf niet bij.
Dat is eerder jouw afdeling.

Babootje schreef:
Dit is echt onzin.

Kun je misschien ook uitleggen waarom dat onzin zou zijn ?

De onderzoeken die ik eerder geciteerd heb geven aan dat:
1. Buigproeven niet betrouwbaar zijn (wisselende resultaten van da tot da).
2. Buigproeven niet kunnen voorspellen of er op rx-en al dan niet problemen worden gevonden.
3. Buigproeven niet kunnen voorspellen of een paard in de toekomst veterinaire problemen zal krijgen met beenwerk, pezen of banden.

sevke schreef:
Bigben, ik ben het met je eens. Had verkeerd gelezen.

Geen probleem :+ .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:11

BigBen schreef:
De onderzoeken die ik eerder geciteerd heb geven aan dat:
1. Buigproeven niet betrouwbaar zijn (wisselende resultaten van da tot da).
2. Buigproeven niet kunnen voorspellen of er op rx-en al dan niet problemen worden gevonden.
3. Buigproeven niet kunnen voorspellen of een paard in de toekomst veterinaire problemen zal krijgen met beenwerk, pezen of banden.

Helemaal waar. Maarrr een positieve buigproef is wel een indicatie. In het geval van een gewoon kreupelheidsonderzoek gebruikt de DA de buigproef om de locatie van de kreupelheid te bepalen als deze met gewoon monsteren niet zichtbaar is. Meestal i.c.m. uitverdoven (je kent het waarschijnlijk wel, het hele riedeltje); van daaruit volgt dan als de locatie is bepaald een foto of echo of beide.

Juist omdat een buigproef alleen maar een indicatie is van een probleem in dat gebied op dat moment, vind ik persoonlijk het advies over twee weken terugkomen en "als ie dan goed is is ie goed discutabel". 2 weken op rust en stappen kan een positieve buigproef al veranderen in een negatieve, terwijl er nog steeds een probleem kan zitten. (Neem bv een blessure aan de collaterale bandjes) Een positieve buigproef zou voor mij altijd een reden zijn om dat been nader te laten bekijken. Is het paard na die twee weken klinisch zuiver en ook op echo en foto bv goed dan zou het voor mij pas goed zijn. Een buigproef heeft voor mij niet meer waarde dan dat, maar heeft wel waarde.

In volgorde:
1.: Dat zou niet moeten; ga dus naar een goede keuringsarts.
2.: Dat klopt, kan zijn dat het paard zich gewoon heeft verstapt. En dus heel kortdurend pijnlijk is. Maar het kan ook zijn dat het paard een blessure heeft of net heeft gehad en die niet zichtbaar is met een RX keuring. Pezen, aanhechtingen, collaterale bandjes maken normaal gesproken geen onderdeel uit van een keuring, terwijl het veel voorkomende blessures zijn.
3.: Dat klopt ook, maar dat geldt natuurlijk ook voor een RX keuring. Blijven momentopnamen.