Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:13

KS is prima te behandelen waardoor ze geen pijn hebben en met de juiste rijmethode kun je prima rijden. Alles draait om management.

Lukasje
Berichten: 11447
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:20

KS paarden hebben vaak meer baat bij beweging dan bij stil staan!

kimmie1

Berichten: 2349
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:39

En dat geldt absoluut ook voor mijn Spondylose paard, en als er een geen pijntje, ongemakje of zelfs maar een half cm verkeerd liggend zadel , singel of iets accepteerd is het de mijne. Die zal het overduidelijk aangeven als het hem niet zint. En als dan diezelfde Chirug/Manueel therapeut etc van die kliniek zegt dat hij het fantastisch vind wat ik met dit paard doe, omdat hij sterker wordt en en heel los in zijn lijf is, dan denk ik dat dat meer zegt als iemand van Bokt die er weinig tot geen ervaring mee heeft...

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:43

Waarom hechten jullie daar zoveel waarden aan wat zij heeft gezegd? Ik zou mezelf pas zorgen maken als de dierenarts dat soort opmerkingen zou maken.

Delaja

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:28

Geen ervaring klopt helaas niet, was het maar zo...
Er is overigens een heeeeeeeeeel groot gebied tussen stilstaan en niet rijden, ik heb nergens gezegd dat het paard niet zou moeten bewegen.

Ts nog een bericht aan jou: ik vind het super dat je eerst zo aan het onderzoeken bent en dat rijden geen must is, daar mogen veel mensen een voorbeeld aan nemen.

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:31

Delaja, waaruit haal jij dat rijden een must is voor anderen hier?

kimmie1

Berichten: 2349
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:33

Dan zou je toch moeten weten dat rust roest over het algemeen en dat het juist belangrijk is dat spieren sterk blijven zodat het zwakke gedeelte opgevangen wordt? En must? als dat zo was had dit paard 6 jaar geleden al bij de slager gestaan, zoals bijna iedereen gedaan zou hebben als ik dierenartsen etc mag geloven.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:02

Ladygiroc schreef:
Mijn paard heeft jaren wedstrijden gelopen met KS. Pas toen de overcompensatie zoals Dyonne al noemt en een flauw ongelukje paard op rust moest ging het mis. Bespiering nam af en daardoor werd paard onherstelbaar kreupel, helaas.

Er loopt een topic op bokt over opereren bij KS, zeker het lezen waard!

Precies dezelfde ervaring. Nog niet kreupel maar wel hevig staken..... Na 3 maanden weide betekende het helaas een enkele reis eeuwig groene wei voor haar.

Delaja

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:13

Jullie begrijpen niet wat ik zeg. Bij mijn paard is het met bespiering ook jarenlang goed gegaan en ging het pas mis toen de spieren minder werden. Dat neemt niet weg dat ze er al die jaren in enige mate toch last van moet hebben gehad. Als je je echt zou verdiepen in deze vormen van slijtage en woekering zou je het wellicht beter begrijpen...
En nogmaals, ik zeg absoluut niet dat deze paarden stil gezet moeten worden, ik zeg alleen dat ik er verdrietig van word dat mensen nog op zulke paarden stappen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:32

Jouw punt lijkt mij nu wel duidelijk? Ik wordt verdrietig van opmerkingen die totaal niet met de realiteit te maken hebben. Het is vervelend voor je dat jij deze ervaring hebt maar je kunt niet alle andere paarden die jezelf niet kent beoordelen op geschreven tekst.

Delaja

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:42

Dat is zeker waar. Ik wil alleen aangeven dat het rooskleurige beeld dat hier door velen wordt gegeven voor genoeg paarden ook niet de werkelijkheid is. Het is niet eerlijk tegenover de ts om haar zoveel hoop te geven terwijl er ook een reële kans is dat dit paard niets beter wordt van welke behandeling dan ook. Alle berichten worden nu zodanig geschreven alsof ze zich nergens zorgen om hoeft te maken en dat ze met een bepaalde behandeling gewoon weer verder kan, dat is niet realistisch, hoe moeilijk ook.

En ja, ook ik kreeg van de osteopaat en weet ik het wie allemaal te horen hoe goed ik mijn paard wel niet voor elkaar had, ondanks de problemen in de rug blijkt achteraf.


Edit: ik ga me wederom ontstippen en zal het topic ook niet meer openen als ik het bij de actieve berichten zie staan. TS ik wens je veel wijsheid toe en ik hoop echt dat jouw paard nog lang meegaat!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:24

Ik denk dat niemand hier de behoefte eraan heeft om TS valse hoop te geven. Ons paard heeft een ernstige vorm van kissing spines graad 4 als ik me niet vergis? Ik zou je eerlijk zeggen dat ik ook niet had verwacht dat de mesotherapie überhaupt zou werken. Ik stond er precies hetzelfde in als jou dus aan de ene kant kan ik wel begrijpen dat je zo reageert. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd zodra ze pijn krijgt en de behadelingen niet meer effectief werken dan is het afgelopen. Dierenwelzijn staat bij mij op nummer 1

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 22:47

Over het wel of niet rijden ga ik me nog niet uitspreken, die beoordeling laat ik over aan de proffessionals in de kliniek, vandaag zijn we een stapje verder geraakt. 28 maart gaan we terug. Zij zeggen dat ik met deze diagnose en behandeling nog perfect zou kunnen rijden, als de behandeling aanslaat tenminste.

De kissing spines zitten bij hem meer achteraan, er is er 1 waarvan ze denken dat die mogelijk een boosdoener is, vlak achter het zadel. De spondylose zit rond zijn schoft naar zijn hals toe, maar daar zijn we gelukkig heel snel bij want deze is nog niet volledig “vast” gegroeid. We hebben het over tildren gehad, en inderdaad zou dit een optie zijn. Maar hij heeft mogelijk al een kleine ontsteking rondom zijn spondylose opgelopen dus daar gaan ze de 28ste al iets voor geven. Over in slapen is gelukkig geen sprake, ze hebben mij verzekerd dat dit geen paard is klaar om weg te gaan. Of de behandelingen aanslaan is echter nog een vraagteken, maar als dit na de eerste keer volledig behandelen niet werkt dan gaat hij gewoon op pensioen en dan is het zo, echter ben ik wel van plan om hem te blijven longeren met bijzet, zodat hij zijn spieren niet in sneltempo verliest. Vandaag hebben we dit ook gedaan en paard heeft enkele momenten echt mooi met zijn neus tot op de grond gelopen, hij geeft zijn eigen tempo aan en we stappen dus nu vooral nog enkel met die bijzet en wil dit rustig terug opbouwen. 28 maart gaan we daar dan gaan rijden, de dierenartsen willen mij alles zien doen van opzadelen tot afzadelen...

De dierenarts die ik aan de lijn had had het ook nog over opereren van de kissing spines als last option, maar door zijn leeftijd gaan we dit niet meer doen. Zeker niet als hij pijnloos kan leven op de weide. Ze zei ook dat het echt bij elk paard verschillend is; het ene paard kan er niet mee leven en het andere paard loopt er nog perfect mee zonder pijn met de juiste behandeling. Het is dus echt alles stapje per stapje bekijken.

kimmie1

Berichten: 2349
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:53

CalipsoLover schreef:
Over het wel of niet rijden ga ik me nog niet uitspreken, die beoordeling laat ik over aan de proffessionals in de kliniek, vandaag zijn we een stapje verder geraakt. 28 maart gaan we terug. Zij zeggen dat ik met deze diagnose en behandeling nog perfect zou kunnen rijden, als de behandeling aanslaat tenminste.

De kissing spines zitten bij hem meer achteraan, er is er 1 waarvan ze denken dat die mogelijk een boosdoener is, vlak achter het zadel. De spondylose zit rond zijn schoft naar zijn hals toe, maar daar zijn we gelukkig heel snel bij want deze is nog niet volledig “vast” gegroeid. We hebben het over tildren gehad, en inderdaad zou dit een optie zijn. Maar hij heeft mogelijk al een kleine ontsteking rondom zijn spondylose opgelopen dus daar gaan ze de 28ste al iets voor geven. Over in slapen is gelukkig geen sprake, ze hebben mij verzekerd dat dit geen paard is klaar om weg te gaan. Of de behandelingen aanslaan is echter nog een vraagteken, maar als dit na de eerste keer volledig behandelen niet werkt dan gaat hij gewoon op pensioen en dan is het zo, echter ben ik wel van plan om hem te blijven longeren met bijzet, zodat hij zijn spieren niet in sneltempo verliest. Vandaag hebben we dit ook gedaan en paard heeft enkele momenten echt mooi met zijn neus tot op de grond gelopen, hij geeft zijn eigen tempo aan en we stappen dus nu vooral nog enkel met die bijzet en wil dit rustig terug opbouwen. 28 maart gaan we daar dan gaan rijden, de dierenartsen willen mij alles zien doen van opzadelen tot afzadelen...

De dierenarts die ik aan de lijn had had het ook nog over opereren van de kissing spines als last option, maar door zijn leeftijd gaan we dit niet meer doen. Zeker niet als hij pijnloos kan leven op de weide. Ze zei ook dat het echt bij elk paard verschillend is; het ene paard kan er niet mee leven en het andere paard loopt er nog perfect mee zonder pijn met de juiste behandeling. Het is dus echt alles stapje per stapje bekijken.


Fijn dat ze wel toekomst voor je paard zien! Ben heel benieuwd wat ze voor behandeling voor de Spondylose gaan geven! En elk paard is idd weer anders, op de kliniek waar ik kom dachten sommige artsen ook dat het klaar was met mijn paard, nouja gelukkig niet dus :-)

@Maria1990: Mesotherapie, is dat heel veel kleine vrij oppervlakkige prikjes?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:58

@kimmie1; dat klopt
Afbeelding

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 10:47

kimmie1 schreef:
CalipsoLover schreef:
Over het wel of niet rijden ga ik me nog niet uitspreken, die beoordeling laat ik over aan de proffessionals in de kliniek, vandaag zijn we een stapje verder geraakt. 28 maart gaan we terug. Zij zeggen dat ik met deze diagnose en behandeling nog perfect zou kunnen rijden, als de behandeling aanslaat tenminste.

De kissing spines zitten bij hem meer achteraan, er is er 1 waarvan ze denken dat die mogelijk een boosdoener is, vlak achter het zadel. De spondylose zit rond zijn schoft naar zijn hals toe, maar daar zijn we gelukkig heel snel bij want deze is nog niet volledig “vast” gegroeid. We hebben het over tildren gehad, en inderdaad zou dit een optie zijn. Maar hij heeft mogelijk al een kleine ontsteking rondom zijn spondylose opgelopen dus daar gaan ze de 28ste al iets voor geven. Over in slapen is gelukkig geen sprake, ze hebben mij verzekerd dat dit geen paard is klaar om weg te gaan. Of de behandelingen aanslaan is echter nog een vraagteken, maar als dit na de eerste keer volledig behandelen niet werkt dan gaat hij gewoon op pensioen en dan is het zo, echter ben ik wel van plan om hem te blijven longeren met bijzet, zodat hij zijn spieren niet in sneltempo verliest. Vandaag hebben we dit ook gedaan en paard heeft enkele momenten echt mooi met zijn neus tot op de grond gelopen, hij geeft zijn eigen tempo aan en we stappen dus nu vooral nog enkel met die bijzet en wil dit rustig terug opbouwen. 28 maart gaan we daar dan gaan rijden, de dierenartsen willen mij alles zien doen van opzadelen tot afzadelen...

De dierenarts die ik aan de lijn had had het ook nog over opereren van de kissing spines als last option, maar door zijn leeftijd gaan we dit niet meer doen. Zeker niet als hij pijnloos kan leven op de weide. Ze zei ook dat het echt bij elk paard verschillend is; het ene paard kan er niet mee leven en het andere paard loopt er nog perfect mee zonder pijn met de juiste behandeling. Het is dus echt alles stapje per stapje bekijken.


Fijn dat ze wel toekomst voor je paard zien! Ben heel benieuwd wat ze voor behandeling voor de Spondylose gaan geven! En elk paard is idd weer anders, op de kliniek waar ik kom dachten sommige artsen ook dat het klaar was met mijn paard, nouja gelukkig niet dus :-)

@Maria1990: Mesotherapie, is dat heel veel kleine vrij oppervlakkige prikjes?


Voor spondylose kan het tildren infuus een heel groot verschil maken. Voor de rest gaan ze nu wss pijnstillers geven vanwege de kleine ontsteking. Maar ze willen hem eerst zien lopen om te kijken in hoeverre hij zijn rug weg duwt en hij last heeft, op basis daarvan gaan ze hem behandelen.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:57

Lover"]
kimmie1 schreef:
CalipsoLover schreef:
Over het wel of niet rijden ga ik me nog niet uitspreken, die beoordeling laat ik over aan de proffessionals in de kliniek, vandaag zijn we een stapje verder geraakt. 28 maart gaan we terug. Zij zeggen dat ik met deze diagnose en behandeling nog perfect zou kunnen rijden, als de behandeling aanslaat tenminste.

De kissing spines zitten bij hem meer achteraan, er is er 1 waarvan ze denken dat die mogelijk een boosdoener is, vlak achter het zadel. De spondylose zit rond zijn schoft naar zijn hals toe, maar daar zijn we gelukkig heel snel bij want deze is nog niet volledig “vast” gegroeid. We hebben het over tildren gehad, en inderdaad zou dit een optie zijn. Maar hij heeft mogelijk al een kleine ontsteking rondom zijn spondylose opgelopen dus daar gaan ze de 28ste al iets voor geven. Over in slapen is gelukkig geen sprake, ze hebben mij verzekerd dat dit geen paard is klaar om weg te gaan. Of de behandelingen aanslaan is echter nog een vraagteken, maar als dit na de eerste keer volledig behandelen niet werkt dan gaat hij gewoon op pensioen en dan is het zo, echter ben ik wel van plan om hem te blijven longeren met bijzet, zodat hij zijn spieren niet in sneltempo verliest. Vandaag hebben we dit ook gedaan en paard heeft enkele momenten echt mooi met zijn neus tot op de grond gelopen, hij geeft zijn eigen tempo aan en we stappen dus nu vooral nog enkel met die bijzet en wil dit rustig terug opbouwen. 28 maart gaan we daar dan gaan rijden, de dierenartsen willen mij alles zien doen van opzadelen tot afzadelen...

De dierenarts die ik aan de lijn had had het ook nog over opereren van de kissing spines als last option, maar door zijn leeftijd gaan we dit niet meer doen. Zeker niet als hij pijnloos kan leven op de weide. Ze zei ook dat het echt bij elk paard verschillend is; het ene paard kan er niet mee leven en het andere paard loopt er nog perfect mee zonder pijn met de juiste behandeling. Het is dus echt alles stapje per stapje bekijken.


Fijn dat ze wel toekomst voor je paard zien! Ben heel benieuwd wat ze voor behandeling voor de Spondylose gaan geven! En elk paard is idd weer anders, op de kliniek waar ik kom dachten sommige artsen ook dat het klaar was met mijn paard, nouja gelukkig niet dus :-)

@Maria1990: Mesotherapie, is dat heel veel kleine vrij oppervlakkige prikjes?


Voor spondylose kan het tildren infuus een heel groot verschil maken. Voor de rest gaan ze nu wss pijnstillers geven vanwege de kleine ontsteking. Maar ze willen hem eerst zien lopen om te kijken in hoeverre hij zijn rug weg duwt en hij last heeft, op basis daarvan gaan ze hem behandelen.[/quote]

Je zou ook eens kunnen vragen naar Osphos, die wordt tegenwoordig steeds vaker als de vervanger van tildren gebruikt en is minder ingrijpend (en minder kostbaar).

Heb gelukkig geen ervaring met KS, maar wie weet heb je er wat aan ;)

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 22:34

Heb hem gisteren voor het eerst terug gelongeerd met de pessoa. Vandaag was het toch minder :( vanaf ik zijn longeersingel wou aanspannen ging het met enorm veel nijd maar ook zijn achterbeen helemaal opheffen om te schoppen. Dan ook gemerkt dat hij langst zijn schoft wat zwellingen had. Dus toch maar niet gedaan en gewoon gestapt, tijdens het stappen liep hij gewoon zuiver en geen tekenen van pijn...

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:37

Pessoa is wel meteen heel veel gevraagd voor een paard, van voor en van achter moeten ze van alles gaan doen. Hoe strak heb je hem zitten? Vooral aan de voorkant?

Ik zou eerlijk gezegd niks meer met hem doen wat pijn kan geven totdat je hem behandelt hebt..

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 22:44

Change3x schreef:
Pessoa is wel meteen heel veel gevraagd voor een paard, van voor en van achter moeten ze van alles gaan doen. Hoe strak heb je hem zitten? Vooral aan de voorkant?

Ik zou eerlijk gezegd niks meer met hem doen wat pijn kan geven totdat je hem behandelt hebt..

Op zijn lost, we hebben vooral gestapt en 3x kort gedraafd, hij geeft zelf redelijk goed aan wat zijn tempo is. Dus ben echt heel voorzichtig geweest. Maar ik ga inderdaad nu niets meer doen..

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 16:43

Om jullie terug op de hoogte te houden van ons kliniek bezoekje en ook omdat het wel fijn is om het even van me af te schrijven:

We zijn dus vandaag naar de kliniek gegaan. Ik had eigenlijk al op voorhand beslist om mijn paard niet te laten inspuiten met pijnstillers en van alles en nog wat als het hem geen voordeel deed en enkel was zodat ik nog kon rijden. Dat hij op de weide en in de stal geen last heeft of pijn heeft was al snel duidelijk, zowel voor de dierenartsen daar als voor ons. Voor in slapen is hij dus nu ook nog veeeel te goed. Tijdens het longeren merkte ze eigenlijk al snel dat hij rechts achter ook mankte. Dit is mij eerlijk gezegd niet opgevallen, maar van zodra ik er op zat voelde ik het wel. Op de weide is dit mij ook nooit opgevallen. Onder het zadel was het in draf vooral opmerkelijk. In galop en stap viel het over het algemeen goed mee. Of dit ook aan zijn rug gelinkt is was dus een beetje het vraagteken, daarvoor was verder onderzoek nodig. Maar we hebben (met steun van de dierenartsen daar) besloten geen verder onderzoek te doen. Dit ging ons ten eerste nog meer geld en tijd kosten, maar ook zeiden de dierenartsen daar dat de resultaten waarschijnlijk enkel teleurstellingen gingen zijn en de slaagkansen van eventuele behandelingen zeer klein zijn. Ik ben toen ook eerlijk naar hen/mezelf/mijn paard toe geweest, en gewoon gezegd dat het voor mij oke is als hij niet meer als rijpaard kan dienen dus dat ook geen extra waarde heeft. Grondwerk, beetje vrijheidsdressuur en af en toe gaan wandelen kan zeker nog. Maar het longeren en pistewerk is ons afgeraden. Ik moet zelf goed kijken wat zijn grenzen zijn en wat hij nog aankan. Hij geeft gelukkig meestal zijn grenzen heel goed aan (koppig paard :+ ) dus denk dat we daar wel goed zitten. Verder hebben we hem vandaag dan ook naar een weide verhuisd dichter bij mij thuis aangezien ik al de luxe van mijn privéstalling niet meer nodig heb. De hoofddierenarts was heel blij dat ik zo realistisch was en ook heel blij met de keuze die ik gemaakt heb, zij vond dit ook de beste keuze. Dat heeft me ook wel een hart onder de riem gestoken. We zouden eventueel nog wat supplementen gaan bijgeven op basis van kruiden, maar echte medicatie komt dus niet meer van pas. Heel jammer, en ja, het doet verschrikkelijk veel pijn, maar ik denk dat ik al blij mag zijn dat we hem niet moeten laten inslapen... :\

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 21:34

Nog even ter aanvulling de RX-foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Re: Kissing spines en spondylose, wat nu? ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:50


Ladygiroc

Berichten: 5102
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:52

Sterkte CL. Ondanks dat je heel realistisch bent komt het vaak alsnog als donderslag bij heldere hemel. Heb al vaker gelezen en gehoord dat KS paarden bijna allemaal problemen elders in het lijf hebben door compensatie. Voor ze aangeven dat ze pijn hebben zijn ze natuurlijk al een flinke poos verder. Ik hoop voor juliie dat paard lang pijnloos op de wei kan blijven lopen.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 13:58

Dressage001 schreef:
Ts hier een topic met wat ervaringen [MD] Operatie kissing spines

Is hier idd al gepost geweest, maar heeft voor ons geen meerwaarde...
Ladygiroc schreef:
Sterkte CL. Ondanks dat je heel realistisch bent komt het vaak alsnog als donderslag bij heldere hemel. Heb al vaker gelezen en gehoord dat KS paarden bijna allemaal problemen elders in het lijf hebben door compensatie. Voor ze aangeven dat ze pijn hebben zijn ze natuurlijk al een flinke poos verder. Ik hoop voor juliie dat paard lang pijnloos op de wei kan blijven lopen.

Is idd een harde klap... Verschiet er van hoe pijnlijk zoiets kan zijn, want gelukkig is hij er nog. Dankjewel, ik hoop hetzelfde!