Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:39

Artrose is niet gerelateerd aan mechanische slijtage. Artrose is degeneratie die wél een link met ouderdom heeft. Maar het proces artrose komt voort uit het verlies aan suikers (proteoglycanen) die in de collegeenmatrix van gezond kraakbeen zitten.
Waarom die suikers op een gegeven moment verdwijnen uit de matrix is niet helemaal duidelijk, maar het verlies aan kraakbeen is geen slijtage zoals de banden van een auto slijten. De matrix blijft in eerste instantie ook nog intact, maar als de suikers weg zijn, wordt ook de matrix zelf afgebroken. Nogmaals, niet door klassieke mechanische wrijving, maar door apoptose (geprogrammeerde celdood) en het immuunsysteem dat vervolgens de afbraakproducten opruimt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-03-19 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:41

Zoals anderen ook al aanhaalden denk ik dat je alleen samenhang kan aantonen, geen causaal verband. Wil je echt naar een oorzakelijk verband kijken dan ben je denk ik enkele jaren aan onderzoek verder. Voor een "profielwerkstuk" lijkt me dat een tikkeltje machtig. Als ik jou was zou ik het meer (veel meer) afkaderen. Heeft je docent daar geen tips in gegeven?

woepsie90

Re: Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 19:57

Dank jullie wel!

Ik vond de gebruikte smileys en de 'grinnik' nou niet erg motiverend, nee, maar dat terzijde. Het is wel fijn te weten dat Ibbel iemand uit het vak is, kan nog goed van pas komen :D

Mijn voorlopige doel van mijn term paper is 'I want to find out on what level shoes contribute to OA'.
Heel vaag nog dus. Ik word overvallen met Bokt reacties en google resultaten momenteel :Y)

Ik ben niet van plan 1 specifiek iets als oorzaak van OA vast te leggen. Wel wil ik meer weten over de relatie tussen het hoefmechanisme en bloedtoevoer in het been (en de verstoring daarvan dmv ijzers) met OA, even kort samengevat.

Ik heb op dit moment ook erg moeite om een taal te kiezen en mij goed uit te drukken, want mijn school is in het engels, ik denk engels en ik woon op een engels eiland. Maar ineens krijg ik al die nederlandse bokt reacties en google resultaten, dat het af en toe nu even misgaat in mijn hersens }:0 Ik had deze respons op Bokt niet helemaal zien aankomen!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:59

Lastige met artrose is dat het ook trauma gerelateerd kan zijn. Heb zelf een 8-jarige merrie met zeer zware artrose in moeten laten slapen.
Bij haar betrof het de nek en gezien de ernst van haar artrose is het als veulen ontstaan door waarschijnlijk een hele nare val of heel fout te hebben vastgelegen

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 20:01

nuscaniels schreef:
Lastige met artrose is dat het ook trauma gerelateerd kan zijn. Heb zelf een 8-jarige merrie met zeer zware artrose in moeten laten slapen.
Bij haar betrof het de nek en gezien de ernst van haar artrose is het als veulen ontstaan door waarschijnlijk een hele nare val of heel fout te hebben vastgelegen

Ach jeetje ;( Wat een naar verhaal! Sorry!
Ik zal trauma meenemen in mijn informatie verzameling, daar had ik nog niet aangedacht.

Wel wil ik me meer richten op artrose in de benen, denk ik. Maar daar kan je ook trauma in hebben natuurlijk

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:06

Afbeelding

De twee kraakbeenderen in de hoef zorgen ervoor dat beide zijden van de achterkant van de hoef onafhankelijk van elkaar op en neer kunnen bewegen,op onregelmatig terrein worden zo de scharniergewrichten in het been behoed tegen verkeerde belasting, ijzers belemmeren deze zijdelingse flexibiliteit doordat ze de kraakbeenderen als het ware aan elkaar bevestigen, dit brengt een verhoogd risico op blessures en slijtage van de gewrichten met zich mee.
Niet alleen artrose maar ook hoefbeenverkalking is wat veel word gezien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:07

woepsie90 schreef:
Ik ben niet van plan 1 specifiek iets als oorzaak van OA vast te leggen. Wel wil ik meer weten over de relatie tussen het hoefmechanisme en bloedtoevoer in het been (en de verstoring daarvan dmv ijzers) met OA, even kort samengevat.

Je zou heel knap zijn als je 1 oorzaak van OA kunt aanwijzen. Die is er sowieso niet. OA is heel erg multifactorieel.

Als je een link wilt leggen tussen bloedtoevoer en OA, realiseer je dan eerst dat als er íets niet doorbloed is, het gezond kraakbeen is, en spit dan PubMed eens door op dingen als vascularisation and OA en oxidative stress and OA.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:21

Ik heb een 26jarige zonder artrose, grootste gedeelte van dr leven op ijzers, altijd redelijk zwaar belast en heb haar al vanaf 3jr oud. Zomers 24/7 op de wei, in de winter op stal ivm kleigrond.
Kun je die gebruiken in je onderzoek?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 20:46

Ibbel schreef:
woepsie90 schreef:

Je zou heel knap zijn als je 1 oorzaak van OA kunt aanwijzen. Die is er sowieso niet. OA is heel erg multifactorieel.

Als je een link wilt leggen tussen bloedtoevoer en OA, realiseer je dan eerst dat als er íets niet doorbloed is, het gezond kraakbeen is, en spit dan PubMed eens door op dingen als vascularisation and OA en oxidative stress and OA.

Daarom ga ik dat dus ook niet doen omdat het me allang duidelijk is dat 1 oorzaak niet mogelijk is.

Ik heb in mijn snelle google uurtje begrepen dat OA een onsteking van de joints is?? En in mijn eigen logica denk ik dan dat onverhinderde bloedtoevoer helpt bij ontstekingen. Een ijzer zorgt voor verminderd hoefmechanisme en dus slechtere bloedtoevoer.

Ik weet écht nog niet genoeg op dit moment dus pin me niet vast op alles wat ik op schrijf :7 Ik heb nog een half jaar om veel meer hierover te leren en samen te vatten in een verslag

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 20:49

Nu ik erover nadenk, misschien is een verslag het betere woord voor wat een term paper is, en klopt het woord onderzoek helemaal niet... hmm >;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:57

Ontsteking speelt een rol bij (beginnende) OA (vermoedelijk als een poging van het lichaam om de beginnende schade te repareren), maar OA is géén ontsteking van het gewricht. OA is degeneratie van kraakbeen (heb ik al in een eerdere post uitgelegd wat het proces ongeveer is, zoals nu bekend).

Als ik jou was zou ik je paper beperken tot wat er nu bekend is over artrose, welke mediatoren daar nu een rol is spelen, in hoeverre 'intrinsic repair' van collageen mogelijk is en wat ijzers eventueel in de behandeling zouden kunnen betekenen, ipv je te concentreren op een oorzaak (die niet eenduidig is aan te wijzen), of te kijken naar de rol van een verminderde bloedtoevoer in de voet (die, omdat kraakbeen niet doorbloed is , géén rol kan spelen bij het ontstaan van OA).

Angioneogenese (nieuwvorming van bloedvaten, op plekken waar die niet horen) speelt een negatieve rol bij de ontsteking van OA. Een ijzer zou dus, door het verminderen van de bloedtoevoer naar de ondervoet op díe manier (het tegenwerken van bloedtoevoer door nieuwe aderen, gevormd om de ontstekingsreactie op gang te houden), op díe manier positief kunnen werken bij OA.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:27

Hier een 12-jarige waar 4 jaar geleden artrose en hoefkraakbeenverbening vastgesteld is, ik zal je even pb-en eerdaags.
Ik vind de bovenste post van deze pagina van Ibbel wel interessant, deze merrie is insuline resistent en heeft als jonkie een flinke wormeninfectie gehad en daar erg gevoelige darmen aan over gehouden. Ben eigenlijk wel benieuwd of daar ook een relatie mee is!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:39

De gewone suikerstofwisseling heeft niets te maken met de proteoglycanen die in normaal gezond kraakbeen zitten. Ook bij mensen is er geen relatie tussen diabetes en artrose aangetoond.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 21:59

Pff wat een informatie ibbel +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:18

Ik denk dat de enige manier om als 'leek' een enigszins relevant onderzoek te doen is om je heel erg te beperken in de groep die je gaat onderzoeken. Als je vraagt wie er een goed verhaal heeft over een paard met artrose en of die ijzers had of niet dan krijg je van alles over je heen, van dertigjarige weideshetlanders tot hypermobiele KWPNers die manegelessen draaiden tot twaalfjarige trekpaarden die elk weekend even voor de ploeg mogen staan. Dat heeft geen zin.
Ik zou het dus heel specifiek maken: bijvoorbeeld het insteken als statistisch onderzoek naar artrose bij endurancepaarden van klasse 2 of hoger en 15 jaar en ouder.
Nog steeds is dat verschrikkelijk ruim voor een echt onderzoek, maar je kunt er enigszins van uitgaan dat paarden die vanaf een bepaald niveau in een sport ingezet worden ook een redelijk vergelijkbaar niveau van training voor de boeg zullen krijgen. Net zoals (kort door de bocht gezegd) paarden die op gevorderd niveau dressuur lopen bovengemiddeld vaak rondjes op zachte ondergrond lopen en paarden die op een bepaald niveau springen bovengemiddeld vaak van een grote hoogte op de voorbenen zullen landen.
Ik ken trouwens een pony die ondanks supplementen steeds last bleef houden van artrose en bij wie plakschoenen niet bleven zitten (of hij moest opgesloten worden op de paddock maar ze hadden hem liever bij de kudde op de wei) maar die met kunststof ijzers en zooltjes vervolgens wel weer pijnvrij liep. Neem je het feit dat ijzers en bijvoorbeeld zooltjes ook kunnen helpen bij artrose ook mee in je onderzoek?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:51

Ik denk dat ik nog wel benen heb liggen met gewrichten met artrose.
(Beginnend)

Momenteel weinig tijd, maar als ik een keer tijd heb kan ik wel wat ontdooien en foto's nemen.

Zolang ik plaatjes langs zien komen met uitleg over 'kraakbeenderen' waarbij wat er gesteld wordt om zijn minst bijzonder te noemen is, denk ik dat dat wel wat toe kan voegen...

Heb inmiddels nogal wat gewrichten gezien (van bínnen dus...) met verschillende problematiek. Maar onder andere degeneratie van kraakbeen.

Even voor de duidelijkheid, kraakbeen zit aan de botten, als laatste laagje in het gewricht.
Bij de meeste botten is dat dus aan beide uiteinden, een laagje van grof gezegd ongeveer een mm. Denk nog minder, eerlijk gezegd. Zal het eens opmeten.

Gewricht (even basis scharniergewricht, zoals bv kogel bij paard) is dus bot-dun laagje kraakbeen op uieinde bot- gewrichtssmeer - weer dun laagje kraakbeen op uiteinde bot- bot.

Dat geheel bij elkaar gehouden door gewrichtskapsel en allerlei banden.

Gewrichtssmeer kun je zien als wat stroperige, vloeibare substantie die heel glad is. Beetje combi tussen olie en vaseline, maar dan wat elastischer ) stroperiger. (Wat hogere viscositeit voor liefhebbers van mooie woorden)

Kraakbeen is normaliter ook superglad. En heel iets elastisch, maar suoerdun laagje, dus je kunt het echt geen centimeters indrukken of zoiets...

Dat supergladde móet natuurlijk, zo'n gewricht beweegt de hele dag door. Continue. Staat nogal wat massa op te drukken ook.

Dus als dat ruw is, of te weinig gesmeerd is, of de banden houden de boel niet strak genoeg op elkaar, dan doet dat zeer.

Misschien dat ik -wanneer ik tijd en zin heb- eens een fotoserie maak van hoe zo'n gewricht eruit ziet.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 23:03

Dank je wel Femke! Ik heb ook toegang tot verschillende botten op school maar of deze artrose hebben weet ik even niet uit mijn hoofd.
Ik ga er een x even voor zitten om je berichtje te vertalen in engels want volgens mij is gewrichtssmeer biivoorbeeld synovial fluid? Ik weet veel meer in het engels en je nederlandse stukje begrijp ik dus even niet helemaal :+ maar vind het wel heel fijn dat je de moeite hebt genomen dit zo even neer te zetten. Net als ibell, fijne berichtjes allemaal!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:09

Mijn paard is ondertussen bij een nieuwe thuis maar bij hem werd artrose in de knieën en oc/ocd vastgesteld in de spronggewrichten. Hij had een verleden als jacht en manegepaard voor ik hem kocht. Hij struikelde ook wel regelmatig maar dat werd toegeschreven aan luiheid/lompheid. Heeft altijd op ijzers gestaan ivm een grote scheur rechtsachter, met ook een stuk dat was weggebrokkeld. Toen ik hem kocht was dat echter prima onder controle. Paard liep nooit onregelmatig tot de laatste jumping die ik met hem reed, maar zelfs dan ook helemaal niet opvallend. Diagnosis werd gesteld na foto's, en paard is toen 1 maal ingespoten geweest in de gewrichten. Volgens DA ging hij daar maar een paar maanden goed mee zijn maar heeft nooit meer teruggemoeten. Ivm zijn artrose - en de tip van de DA om aangepast beslag te nemen - heb ik contact opgenomen met een orthopedische hoefsmid. Dit heeft mijn paard enorm geholpen. Door het aanpassen van de hoefstand en dus de andere belasting van de aangetaste gewrichten liep hij geen pas kreupel meer. Hij struikelde zelfs niet meer en liep beter dan voordien. Qua supplement alleen glucose, en zoveel mogelijk beweging.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:22

Ik ben het eens met een aantal voorgangers!
Ik wil je niet te veel ontmoedigen, maar ik denk dat je met deze onderzoeksvraag en opzet van je ‘onderzoek’ nooit een statistisch betrouwbaar en daarmee nuttige paper kunt maken.
Anekdotisch informatie inwinnen bij bokkers of een enquête levert daarbij geen bijdrage, gezien er zoveel andere factoren van invloed zijn op artrose. Bovendien kun je op deze informatie geen statistische toetsen loslaten, zoveel confounders, bias, niks gerandomiseerd. Ik krijg er jeuk van
Misschien kun je je beter richten op een veel meer concreet afgebakend onderwerp. Ik raad je aan om te beginnen met het lezen van een statistiekboek voor dummies te lezen, ik denk dat dat een hoop inzicht kan geven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:40

woepsie90 schreef:
D
Mijn voorlopige doel van mijn term paper is 'I want to find out on what level shoes contribute to OA'.

Nu ben ik geen Ibbel, maar ik heb wel een beetje wat begrepen van onderzoek doen. Deze vraagstelling is van hetzelfde niveau als: 'Ik wil graag weten in hoeverre rode auto's invloed hebben op de groei van tulpenbollen'. Als je begeleider deze vraagstelling accepteert, dan is dat vrij tekenend voor het niveau van de school en wat ze verwachten van hun leerlingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:46

Ik denk dat aanleg (oa erfelijk/genetisch) meespeelt.
Ik heb een halve tuiger en zij is ontzettend hard op haar benen.
Met 3 jaar ingereden, M dressuur, Z springen en M SGW, vaak ijzers gehad enz (nu 19) en nog geen dag stram geweest.

De arabier van mijn dochter (laat ingereden, nooit ijzers gehad, niet overbelast qua veel springen/zware training) heb ik helaas op 20 jarige leeftijd in moeten laten slapen door ernstige artrose in beide voor benen/hoeven.

Mijn opa had Gelderse/tuigers en daar kwamen beenproblemen ook weinig/niet voor.
Ondanks dat ze (vroeger) met 2 1/2 op ijzers stonden en voor de kar gingen.
Moeilijke/zeer vervelende/slechte paarden werden afgevoerd en niet mee gefokt.

Tegenwoordig worden merries met beenproblemen (die niet meer rijdbaar zijn) gewoon gedekt en heb je grote kans dat je slechte kwaliteit pezen/gewrichten daardoor doorfokt.

Mijn vader had jong al last van zijn knieën en ik ben ook daar als 14/15 jarige aan geopereerd.
Als hij een hengst was geweest was het niet verstandig geweest om hem als dekhengst in te zetten :+

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 00:20

Pipodipo schreef:
woepsie90 schreef:
D

Nu ben ik geen Ibbel, maar ik heb wel een beetje wat begrepen van onderzoek doen. Deze vraagstelling is van hetzelfde niveau als: 'Ik wil graag weten in hoeverre rode auto's invloed hebben op de groei van tulpenbollen'. Als je begeleider deze vraagstelling accepteert, dan is dat vrij tekenend voor het niveau van de school en wat ze verwachten van hun leerlingen.

Nou zeg, wat onaardig gelijk!

Volgens mij schrijf ik ‘voorlopig’. Daarnaast staat er op meerdere plekken dat ik pas vandaag begonnen ben met dit onderwerp en alles dus in de kinderschoenen staat. Ik heb 0,0 verstand van dit onderwerp.

Mijn voorlopige doel van dit verslag heb ik dus ook niet vastgelegd bij de leraar juist met die reden! Wat ik heb vastgelegd is dat ik over OA ga schrijven, en kijken hoe en wat en of met hoefijzers. Het precieze ervan komt allemaal nog wel. Ben nu alleen info aan het verzamelen (websites, mensen met artrose paarden, artikelen, etc).

Dat zegt dus van alles over mij en wat ik op dit punt weet over dit onderwerp en helemaal niks over mijn school. Over mijn school, de leraar en de inhoud kan je pas achteraf een mening vormen, als je mijn verslag gelezen hebt!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 00:39

Mensen moeten zich zelf melden voor het onderzoek. Ik denk dat er niet veel mensen zich melden die een artrosepaard hebben en het paard bijna het hele leven op ijzers hebben gehad en op stal hebben gehad. Wel de mensen die er volgens de barefootfans alles aan gedaan om het te voorkomen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 00:46

imaudy schreef:
Mensen moeten zich zelf melden voor het onderzoek. Ik denk dat er niet veel mensen zich melden die een artrosepaard hebben en het paard bijna het hele leven op ijzers hebben gehad en op stal hebben gehad. Wel de mensen die er volgens de barefootfans alles aan gedaan om het te voorkomen.

Is afwachten maar kan. Zou ik wel jammer vinden! Nergens staat dat barefoot helpt artrose voorkomen. Het feit dat mensen dus wel zo denken (dat klinkt iig zo in jouw bericht) is best interessant, ik heb ook zo gedacht maar twijfel ook, en vind ik dus een reden om op zoek te gaan naar antwoorden :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 00:51

woepsie90 schreef:
imaudy schreef:

Is afwachten maar kan. Zou ik wel jammer vinden! Nergens staat dat barefoot helpt artrose voorkomen. Het feit dat mensen dus wel zo denken (dat klinkt iig zo in jouw bericht) is best interessant, ik heb ook zo gedacht maar twijfel ook, en vind ik dus een reden om op zoek te gaan naar antwoorden :j

Nee, barefootfans denken dat barefoot helpt om artrose te voorkomen. Ik denk dat dat niet zo is, maar dat vele andere factoren invloed hebben. Mijn pony (nu 17 jaar) staat voor op ijzers en geen problemen.