Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nuscaniels schreef:Lastige met artrose is dat het ook trauma gerelateerd kan zijn. Heb zelf een 8-jarige merrie met zeer zware artrose in moeten laten slapen.
Bij haar betrof het de nek en gezien de ernst van haar artrose is het als veulen ontstaan door waarschijnlijk een hele nare val of heel fout te hebben vastgelegen
woepsie90 schreef:Ik ben niet van plan 1 specifiek iets als oorzaak van OA vast te leggen. Wel wil ik meer weten over de relatie tussen het hoefmechanisme en bloedtoevoer in het been (en de verstoring daarvan dmv ijzers) met OA, even kort samengevat.
Ibbel schreef:woepsie90 schreef:Ik ben niet van plan 1 specifiek iets als oorzaak van OA vast te leggen. Wel wil ik meer weten over de relatie tussen het hoefmechanisme en bloedtoevoer in het been (en de verstoring daarvan dmv ijzers) met OA, even kort samengevat.
Je zou heel knap zijn als je 1 oorzaak van OA kunt aanwijzen. Die is er sowieso niet. OA is heel erg multifactorieel.
Als je een link wilt leggen tussen bloedtoevoer en OA, realiseer je dan eerst dat als er íets niet doorbloed is, het gezond kraakbeen is, en spit dan PubMed eens door op dingen als vascularisation and OA en oxidative stress and OA.
woepsie90 schreef:D
Mijn voorlopige doel van mijn term paper is 'I want to find out on what level shoes contribute to OA'.
Pipodipo schreef:woepsie90 schreef:D
Mijn voorlopige doel van mijn term paper is 'I want to find out on what level shoes contribute to OA'.
Nu ben ik geen Ibbel, maar ik heb wel een beetje wat begrepen van onderzoek doen. Deze vraagstelling is van hetzelfde niveau als: 'Ik wil graag weten in hoeverre rode auto's invloed hebben op de groei van tulpenbollen'. Als je begeleider deze vraagstelling accepteert, dan is dat vrij tekenend voor het niveau van de school en wat ze verwachten van hun leerlingen.
imaudy schreef:Mensen moeten zich zelf melden voor het onderzoek. Ik denk dat er niet veel mensen zich melden die een artrosepaard hebben en het paard bijna het hele leven op ijzers hebben gehad en op stal hebben gehad. Wel de mensen die er volgens de barefootfans alles aan gedaan om het te voorkomen.
woepsie90 schreef:imaudy schreef:Mensen moeten zich zelf melden voor het onderzoek. Ik denk dat er niet veel mensen zich melden die een artrosepaard hebben en het paard bijna het hele leven op ijzers hebben gehad en op stal hebben gehad. Wel de mensen die er volgens de barefootfans alles aan gedaan om het te voorkomen.
Is afwachten maar kan. Zou ik wel jammer vinden! Nergens staat dat barefoot helpt artrose voorkomen. Het feit dat mensen dus wel zo denken (dat klinkt iig zo in jouw bericht) is best interessant, ik heb ook zo gedacht maar twijfel ook, en vind ik dus een reden om op zoek te gaan naar antwoorden