Snel buitenadem plus hoge hartslag: ouder paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Swanzie

Re: Snel buitenadem plus hoge hartslag: ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:09

Misschien kun je eens een andere dierenarts erbij vragen? Wellicht heeft een andere dierenarts nig andere ideeen dan je huidige dierenarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:55

Swanzie schreef:
Misschien kun je eens een andere dierenarts erbij vragen? Wellicht heeft een andere dierenarts nig andere ideeen dan je huidige dierenarts?

Ik ben ook vastberaden om er alles aan te doen wat in mijn vermogen ligt. Er kan altijd nog een second opinion gedaan worden bij een andere kliniek, maar voor nu is dat niet nodig.

@janouk; ik begrijp je punt volkomen hoor. Ze heeft altijd vers drinkwater tot haar beschikking en ze krijgt goed ruwvoer zonder onkruid of andere rommel erin. Ze drinkt nooit uit de sloot en ze krijgt dat ook niet als drinkwater aangeboden.

@swartbeessie; ze is in april ontwormd geweest, maar ik zal het aankaarten bij de dierenarts of ze bloedwormen kan hebben?

Ze geniet gelukkig nog wel van het borstelen en van de vele wortels die ze krijgt. Ze is doodmoe van alles dus ze mag nu lekker paard wezen (die niks hoeft te doen). Totdat de oorzaak achterhaald is.

Voor nu heb ik nog twee opties open staan om haar te laten onderzoeken en als daar niks uitkomt dan heb ik gewoon pech gehad en zal ik mij erbij neer moet leggen. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:12

Update:

Ze is het weekend goed doorgekomen met benodigde medicatie. De klachten worden niet minder dus ik ga een second opinion aanvragen voor de zekerheid. Ze is wel wat fitter geworden, maar ze blijft enorm pompen met de flanken. Ik heb haar 24/7 buiten op rust gezet... maar dat haalde niets uit. Momenteel staat ze al 3 weken op rust (zonder enig resultaat). Als de rest van de kudde het land door crost dan blijft ze alleen achter terwel ze voorheen altijd de snelste was van de hele kudde. Ik heb alleen geen flauw idee waar ze nu zo moe en versuft van kan zijn? Ze is altijd kern-gezond geweest dus verklaren kan ik het niet?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:42

Persoonlijk had ik al lang en breed op de kliniek gestaan met mijn paard bij zo een ernstige symptomen. Als ze zelfs niet wil mee rennen met de kudde terwijl ze voorheen altijd de snelste was, geeft dit echt wel duidelijk aan dat er iets ernstig mis is.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:55

Is ze getest op PPID? Mijn merrie was altijd in topconditie, zag er op haar 19e nog altijd top uit, vacht goed, geen verharingsproblemen bijvoorbeeld, maar ze was zoooo vermoeid. Ze scoorde sky-high bij de PPID-test |o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:12

Ik dacht ook gelijk an ppid, of eikenprocessie rupsen?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:28

Ik begrijp er weinig van. Je schrijft deze woensdag:

Citaat:
Er mag helemaal niet opgereden omdat het zo slecht gaat nu. Ik mag blij zijn dat ze zichzelf nu nog staande houdt op haar vier benen. Meer wil ik er voorlopig niet over kwijt.

En dan vrijdag (eergisteren);
Citaat:
Ik ben ook vastberaden om er alles aan te doen wat in mijn vermogen ligt. Er kan altijd nog een second opinion gedaan worden bij een andere kliniek, maar voor nu is dat niet nodig.

Je eerste bericht over dit probleem is van begin maart en sinds die tijd is er maar 1 dierenarts die ernaar gekeken heeft en je hebt dr nog niet naar de kliniek gebracht? Ik zie vooral een hoop eigen diagnoses en testoplossingen. Het probleem is steeds erger geworden, tot bijna onhoudbaar.

Volgens mij moet je dringend drastische maatregelen nemen, dit dier moet naar de kliniek of ingeslapen worden, je mag dat echt niet nog eens maanden laten aanslepen. Misschien hard, maar je hebt er nu eenmaal de verantwoordelijkheid voor.

Ik wens je het beste, bespaar jezelf de stress (want ik geloof natuurlijk dat je je veel zorgen maakt) en gooi er liever nu een groot bedrag tegenaan dan een hoop kleine bedragen op termijn, uiteindelijk bespaar je daar nauwelijks tot niet mee en je paard loopt langer met die vreselijke benauwdheid.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:41

maria1990 schreef:
Update:

Ze is het weekend goed doorgekomen met benodigde medicatie. De klachten worden niet minder dus ik ga een second opinion aanvragen voor de zekerheid. Ze is wel wat fitter geworden, maar ze blijft enorm pompen met de flanken. Ik heb haar 24/7 buiten op rust gezet... maar dat haalde niets uit. Momenteel staat ze al 3 weken op rust (zonder enig resultaat). Als de rest van de kudde het land door crost dan blijft ze alleen achter terwel ze voorheen altijd de snelste was van de hele kudde. Ik heb alleen geen flauw idee waar ze nu zo moe en versuft van kan zijn? Ze is altijd kern-gezond geweest dus verklaren kan ik het niet?

Het moet en versuft is logisch als ze zuurstof tekort heeft en benauwd is. Klinkt als ademnood en ook echt wel ernstig... Ik zou zelf idd niet meer dagen wachten om naar een kliniek te gaan als ik dit zo hoor. Enorm naar dat ze ondanks de medicatie niet verbeterd... hopelijk heb je snel duidelijkheid en kan ze worden geholpen. Ademnood is echt heel naar voor een dier (en mens).

De oorzaak niet weten helpt niet maar soms lastig te achterhalen helaas.... De processierups schijnt ook veel invloed te kunnen hebben op luchtwegen.

Sterkte iig!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 06:39

TS hopelijk ga je je antwoorden vinden. Vreselijk om je paard zo te zien aftakelen. In het verleden heb ik een hond gehad met dergelijke klachten. Hij bleek een auto immuun ziekte te hebben. Hij is na een flinke kuur prednison vervolgd door een onderhoudsdosering toch wel weer beter geworden. Niet zoals hij was. Dat was een soort superman in hond versie. Maar een fijne hond met gedrag wat bij zijn leeftijd paste

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 07:29

Ik moet bij dit verhaal eigenlijk aan Julius van Heike denken.

Die had volgens mij ongeveer dezelfde symptomen. Als ik me goed herinner, heeft een bloedworm Julius zijn hart bereikt, daar wat stuk gemaakt. Hart moest harder pompen, nog meer stuk etc. Julius is op de kliniek in Utrecht gediagnosticeerd en direct ingeslapen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:22

Bij zulke ernstige problemen had ik mn paard een aantal maanden geleden al naar de kliniek gebracht. Ik begrijp dit echt niet en persoonlijk vind ik dit zelf een beetje aandokteren bij dit soort klachten misdadig. En ja dat mag ik zeggen. Benauwdheid is erger dan pijn.