Hoefsmid... Blijven of overstappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 13:42

Ik snap dat hij het druk heeft en niet altijd kan opnemen of lange berichtjes kan sturen. Maar dan moet je ten eerste niet beloven dat je begin v/d week contact op zal nemen, want woensdag is gewoon mid-week. Daarnaast kost het niet veel meer moeite om te typen "kan morgen om x uur?", want dan houdt hij tenminste ook rekening met mijn tijd. (gezien ik er dus zeker weten bij wou zijn)

Gezien de meerderheid vind dat ik me hier blijkbaar over aanstel zal ik het verder laten rusten. Vooralsnog blijft het mijn persoonlijke voorkeur dat ik deze communicatie niet fijn vind, dus ik zou het fijn vinden als jullie dat ook kunnen laten :)

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:50

Aanstelleritus zie ik dan weer niet. Ik wil er zelf bijvoorbeeld ook altijd bij zijn als er bekapt wordt, maar moet hier wel vrij voor vragen, want ik werk 5 dagen in de week. Dan weet ik het graag ietsje eerder dan dan ik op m’n werk moet zeggen; Ohja ik ben er morgen niet :+ En anders is er ook gewoon niemand aanwezig om de bekapper op te vangen. Dus ja, in die zin zou ik ook niet blij zijn met zo’n communicatie, bij mij weet ik het ook meestal pas paar dagen vantevoren maar daar valt gelukkig mee te plannen.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:54

Mijn smid doet dit ook hoor := , stuur een duim wanneer het goed uitkomt en wanneer het niet uitkomt bel ik ff.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:56

Mijn ervaring is dat bij het gros van de smeden de communicatie en planning niet hun sterkste kant is.
Ik heb me daar maar bij neergelegd. Ieder zijn vak.
Het is een zwaar beroep. En ook niet zonder gevaar. Mijn smid had een kapotte knie en rug, maar nooit een ander vak geleerd. Wel een vakman!
De zwaarte van het beroep zit niet alleen in het fysiek, maar ook vanwege al die eigenaren die ieder hun eigen mening hebben :D
TS, ik hoop dat je een smid vindt die past bij jou en bij je paard.
Dat is best nog wel een uitdaging.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:01

Lijkt mij een mooie gelegenheid om morgen met de smid in kwestie meteen een volgende datum af te spreken. Dan weet je het ruim op tijd.

Of als je iemand anders gaat zoeken in elk geval als criterium mee te nemen dat je op tijd de volgende afspraak inplant.

Succes morgen.

Veronica2

Re: Hoefsmid... Blijven of overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:31

Op dit soort momenten ben ik altijd weer blij met mijn smid, hij komt altijd op de afgesproken tijd, is zelden te laat, houdt rekening met mijn werktijden en informeert mij goed over zijn aanpak.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:40

Aanstellerij vind ik t niet maar het lijkt wel een beetje alsof je hem eigenlijk al liever niet als hoefsmid zou willen en een extra reden zoekt/hebt gekregen om je daarin te bevestigen. Niet negatief bedoeld hoor. Tis meer van: als je gevoel al niet goed is bij deze moet je een beslissing maken waarbij je gevoel gewoon 100% goed zit.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 16:51

Maris_ schreef:
Aanstellerij vind ik t niet maar het lijkt wel een beetje alsof je hem eigenlijk al liever niet als hoefsmid zou willen en een extra reden zoekt/hebt gekregen om je daarin te bevestigen. Niet negatief bedoeld hoor. Tis meer van: als je gevoel al niet goed is bij deze moet je een beslissing maken waarbij je gevoel gewoon 100% goed zit.

Daar heb je eigenlijk best wel gelijk in... :oo die neiging heb ik wel vaker tenminste. Ik zal proberen morgen zo veel mogelijk met een open blik er in te gaan

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:58

Ik overleg altijd met mijn smid via de app. Hij vraagt wanneer ik kan. Hij kijkt dan wat hem lukt. We appen dan even heen en weer. Erg fijne communicatie.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:05

Haha wees blij dat hij met datum en tijd komt, ik had een smid die na 5 berichten eens kwam met "ik kom zaterdag"... eh wanneer dan?? "Ik stuur een halfuur van tevoren een bericht"....eh in de ochtend of middag? Dag later: "middag"
Nu heb ik wel een smid die alles netjes kan plannen :D

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:55

De hoefsmid heeft zelf nog even zijn communicatie aangestipt :+
Gewoon even uitgelegd hoe hij meestal te werk gaat met het inplannen van afspraken, dus ik snap zijn manier nu wel en weet dat er gewoon een heel aardig man achter de radiostilte en korte berichten zit.
Alsnog jammer dat afspraken niet verder van te voren in te plannen zijn, maar heb verder nu wel een goed gevoel bij deze smid. (dus ja, sorry hoefsmid voor mijn ontploffing... :( )

De before & afters van vanmorgen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De uitleg die hij me gegeven heeft is dat mijn paard gewoon deze vorm hoeven heeft, en dat het onzinnig is om zijn natuurlijke stand te willen veranderen. Verder zou eens in de 2,5 maand bekappen afdoende moeten zijn.

Aan de ene kant twijfel ik nog steeds een beetje of het wel goed is dat hij zulke platvoeten heeft, aan de andere kant ik heb er niet voor geleerd. Dus als iedereen het hier met hem eens is, dan is het prima zo. Anders ga ik misschien nog eens een second opinion vragen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:05

Is hij nu door Dirk bekapt, of door de vorige smid ?

Ik kom uit je regio als ik het zo lees, mag gerust even pb-en over je ervaringen..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:13

Het is niet goed dat hij platvoeten heeft, maar je kan dat niet veranderen, enkel rekening mee houden. De platvoeten zijn de schuld van de genen is, niet van de smid.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:32

Platvoeten (je bedoelt hoeven met flare ga ik van uit) zijn bij mijn paard rechtgetrokken na fatsoenlijk natuurlijk bekappen om de 4 weken. En ja, dat paard was ook 17 toendertijd. 2,5 maand tussen bekapping vindt ik erg lang persoonlijk. Maar goed, niet mijn dier.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 20:03

Hij is nu bekapt door de oude hoefsmid, nog niet door Dirk.

Ik wou zelf eigenlijk over 6 weken de hoefsmid weer laten komen :') maar dat werd me afgeraden, zou nog niet nodig zijn

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:05

Waarom laat je over 6 weken niet "Dirk" komen? Kan je zelf horen en zien wat hij er van vindt? Aan de hand van wat hij vindt kan je een beter geïnformeerde keuze maken voor toekomstige bekappingen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:14

Dat zou ik ook advizeren. Blijf erbij dat 2,5 maand erg lang is tussen bekappingen. Ik moet er niet aan denken en dan staan mijn paarden ook slecht op de voeten na zo’n tijd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:37

Sclimpre schreef:
Het is niet goed dat hij platvoeten heeft, maar je kan dat niet veranderen, enkel rekening mee houden. De platvoeten zijn de schuld van de genen is, niet van de smid.

totaal niet mee eens. Gewoon goed en regelmatig bekappen en dan verdwijnen die enorme flares.

Cornelisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:56

SEtequila schreef:
De hoefsmid heeft zelf nog even zijn communicatie aangestipt :+
Gewoon even uitgelegd hoe hij meestal te werk gaat met het inplannen van afspraken, dus ik snap zijn manier nu wel en weet dat er gewoon een heel aardig man achter de radiostilte en korte berichten zit.
Alsnog jammer dat afspraken niet verder van te voren in te plannen zijn, maar heb verder nu wel een goed gevoel bij deze smid. (dus ja, sorry hoefsmid voor mijn ontploffing... :( )

De before & afters van vanmorgen:

[ [url=m/xQD3J9.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sWz8VS.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3wPNjH.png]Afbeelding[/url] ]

De uitleg die hij me gegeven heeft is dat mijn paard gewoon deze vorm hoeven heeft, en dat het onzinnig is om zijn natuurlijke stand te willen veranderen. Verder zou eens in de 2,5 maand bekappen afdoende moeten zijn.

Aan de ene kant twijfel ik nog steeds een beetje of het wel goed is dat hij zulke platvoeten heeft, aan de andere kant ik heb er niet voor geleerd. Dus als iedereen het hier met hem eens is, dan is het prima zo. Anders ga ik misschien nog eens een second opinion vragen.

Heb je al eens gekeken bij anatomische bekappers? Wat je hoefsmid zegt , dat het nou eenmaal zo is, komt voort uit onkunde. Er is veel te verbeteren aan deze hoeven en dat zal de kwaliteit van de hoeven en comfort dat je paard blootvoets ervaart zeer ten goede komen. Ik heb de opleiding hoefsmid gedaan. Weet welke onzin er wordt beweerd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:56

Heel eerlijk denk ik dat je je veel te druk maakt. Je paard is op dit moment niet kreupel en lijkt mij netjes bekapt, toch ?
Ik vind het onzin om standaard elke maand of 2 maand te laten bekappen. De hoefgroei is bij elk paard, ondergrond en seizoen anders en uit eigen ervaring liever een paard die wat te lang staat als te kort.

Edit: hierboven wordt het niet drastisch willen veranderen van de stand als onkunde bestempeld. Niet mee eens. Genoef hoefsmeden die ook deze mening delen en wel degelijk kundig zijn en zich op jarenlange ervaring kunnen baseren.
Mijn merrie heeft beetje franse stand. Sinds haar 3de levensjaar wordt ze hiervoor gecorrigeert. Nu is ze 11 en als ik wat laat ben met kappen zie je haar natuurlijke beenstand steeds weer terugkomen. Ze heeft er nog nooit op gemankt.
Laatst bijgewerkt door betadine op 07-03-19 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:01

Sorry, ik ben nog steeds niet onder de indruk va het bekapwerk. Het is wel wat beter, met de nadruk op 'wat'... Ik zou een andere bekapper laten komen over een week of 4 en vraag dan wat je zelf kunt doen om het zelf correct bij te houden. Deze hoeven gaan in no-time weer flaren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:08

De hoefvorm is inderdaad niet het ideaalbeeld, maar ik kan de hoefsmid wel begrijpen wanneer die zegt dat dat de natuurlijke hoefvorm is. Mijn paard heeft ook niet de ideale voeten (bokhoeven) en ook al heeft mijn huidige hoefsmid wel ietwat verbetering in de vorm kunnen aanbrengen, helemaal zoals het moet gaan haar hoeven nooit zijn.

Of dat bij jouw paard ook zo is of dat het toch slecht bekappen is, dat is moeilijk na te gaan in dit topic. Bij mij zou de geschiedenis van het paard dus belangrijk zijn. Loopt het paard al 17 jaar als een roosje, dan zou ik nu niet opeens het ideaalbeeld aan de hoef willen opdringen. Heeft het paard een verleden van hoefproblemen, dan is het wel tijd voor een andere smid.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:09

Sjeetje mina zeg ik schrik hier wel van.

Afbeelding

Dit is meer een before dan een after.
Ik zie enorme lange stukken hoefwand uitsteken. De witte lijn is opgerekt door de hoefwand die opzij word gedrukt doordat ie veel te lang gelaten is. De groene lijn (niet zo netjes sorry :+) is de rand van de zool die je moet volgen. Wat er buiten zit is naar buiten omgeklapte hoefwand!

Jouw paard heeft niet zulke hoeven van nature.
Kijk maar naar deze foto:

Afbeelding
Waar de groene lijntjes zitten dat is hoe de nieuwe hoefwand wil groeien van nature. Best mooi toch? Alles wat daaronder zit word naar buiten gedrukt doordat er verkeer gecorrigeerd word.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:12

Om de 2.5 maand bekappen is echt veel te lang. Mijn bekapper komt in de winter om de 7 weken en zomer 6 weken. En ja soms is het klein beetje bijwerken en de teen weer korter. Als ik langer dan die 6 of 7 weken doe moet er veel meer gebeuren en gaat hij struikelen, je moet het dan zo zien
Bekapt - voet goed
Groeit te lang - voetstand gaat afwijken en paard gaat anders lopen/compenseren.
Hoef wordt bekapt- paard moet weer wennen weer andere hoefstand.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:16

Denk dat die smid het op 2 1/2 maand wil houden omdat hij dan ook meteen het andere paard van de vorige eigenaren kan doen. Je moet je dus maar aanpassen...vindt hij.
Ik vind het bekapwerk ook niet zo goed. Zou andere smid doen.