Buitenste hoefwand splitst van binnenste, wat verwachten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:42

Ik durf erom te wedden dat het WLD is.
Maar dan best vergevorderd. Moet echt schimmelwerend behandeld worden. Onze pony is destijds ook zoveel hoef kwijtgeraakt maar door iedere dag schoon te maken en helemaal in te smeren met onbewerkte honing en onder goede controle van Rob van Nassau, is het helemaalgoed gekomen. Heeft wel ijzer ondergehad trouwens ter ondersteuning (hoef was 1/3 weg)

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:45

O ja. Veel hoefsmeden herkennen het niet. Bij ons ook pas bij de dierenarts ontdekt na 2 verschillende smeden erbij gehad te hebben

Nala

Re: Buitenste hoefwand splitst van binnenste, wat verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 10:46

Bedankt voor de tips allemaal! Hij kent een box niet en zal daardoor echt de boel op stelten zetten, zelfs voor alleen 's nachts. Op stal is dus eigenlijk uitgesloten.

Verder neem ik al jullie tips mee en speel deze door naar de eigenaresse, de volgende keer dat ik haar zie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:11

Maartje1990 schreef:
rien10 schreef:
Nee, 24/7 in een box niet. Maar s nachts schoon en droog in een box is prima.

Nee, ook niet.

Wel...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:29

Geerke, je kan niet discussiëren met de boomloosbitliosijzerloos24/7buiten politie.
Hoewel het aangetoond is dat schimmels in droge, schone hoeven sneller verdwijnen dan in natte, vieze hoeven.

Feiten doen er niet meer toe. Meningen zijn feiten geworden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:04

Een paard poept en plast ook s nachts, in de urine en mest staan is simpelweg niet goed voor de hoeven. Daarbij om doorbloeding te krijgen, wat je sowieso wil maar vooral belangrijk wanneer je herstel wil, is beweging nodig, dit krijg je niet als het paard in een stal staat. En dan heb ik het nu alleen maar over waarom dit niet goed is voor de hoeven.

Desalniettemin maakt deze hele discussie niet uit want het paard gaat dus toch niet in een stal. Mijn inziens, gelukkig maar.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:55

Heel goed. Anti-schimmelspul erin helpt het best. Hoefzak met anti-schimmel erin, laten intrekken, herhalen, goed bekappen en op een droge paddock zetten, dan groeit het er wel uit. De grootste oorzaak is dat ijzer, de nagelgaten en een hoefsmid (waar ik mij verder niet over zal uitlaten ;) ) die geen WLD herkent.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 12:07

Ja, ik zou het het liefst inderdaad ook zo zien zoals jij het beschrijft, Lindsey. Eens kijken of de eigenaresse mijn idee deelt of toch liever bij de ijzers blijft. (nadeel van verzorgster zijn... Maar het is haar paard dus ook haar goed recht het naar eigen inzien te doen)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:34

Succes hoor, snap dat het niet altijd even makkelijk is als het niet je eigen paard is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:49

khirshanta schreef:
Pfoeh, dat is toch een flink stuk... het vervelende is dat de voorkant nu iets aan stabiliteit mist (opgelost met ijzer)

Ik ben echt geen expert he, maar ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat daaraan ten grondslag ligt dat de kroonrand beschadigd is. Daar wordt (kun je zien aan de horizontale lijnen) sneller hoefwand aangemaakt, wat eigenlijk de rest ook meeneemt naar een foute opbouw.

Paard staat denk ik altijd op ijzers, en wordt zo om de 6 weken bekapt? (schatting)

Dan is het misschien een idee om hoefschoenen te overwegen als de hoef weer wat meer hersteld is.

Mijn amateur-denkwijze is dat dat middelste stuk snel groeit, en de rest niet zo. Zeker met ijzers slijt er niets af. Wat gebeurt er dan?

Teveel hoornwand op de toon, die kan nergens naartoe en kan niet slijten. Die druk wordt naar boven en naar de zijkant verdeeld (de rest van de hoornwand wordt weggeduwd zeg maar). De enige kant dat de hoornwand naartoe kan, is naar voren,los van de hoefcapsule.

Als het dat is, zou het hopelijk met regelmatig zelf bijwerken niet meer hiertoe komen (mits er geen schimmel in zit).

maar nogmaals, ik ben geen expert :)

maar je denkt wel op een logische manier en je trekt idd de goede conclusie ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:50

rien10 schreef:
Geerke, je kan niet discussiëren met de boomloosbitliosijzerloos24/7buiten politie.
Hoewel het aangetoond is dat schimmels in droge, schone hoeven sneller verdwijnen dan in natte, vieze hoeven.

Wow je komt zelf niet met feiten maar begint meteen aan te vallen en zet kritische mensen weg als barefoothippiebrigade, nee dá's een fijne manier van discussieren....

Kom met de feiten en laat je ad hominem thuis aub

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:31

rien10 schreef:

Ik ben er ook bang voor...iedereen weet toch dat schimmels beter groeien met vocht?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:32

Arabesk schreef:
rien10 schreef:

Wow je komt zelf niet met feiten maar begint meteen aan te vallen en zet kritische mensen weg als barefoothippiebrigade, nee dá's een fijne manier van discussieren....

Kom met de feiten en laat je ad hominem thuis aub

Wat doe jij nu?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:52

Laten we elkaar niet afvallen op persoonlijke voorkeuren. Niet alleen feiten, maar ook meningen dienen gerespecteerd te worden op Bokt. Daarom even het verzoek om niet persoonlijke te worden en bij het onderwerp te blijven.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 19:14

Heb net reactie gehad van de eigenaresse. We wachten verder af en proberen het schoon en in de gaten te houden.
Zonder ijzers gaat blijkbaar niet omdat zijn hoef dan splitst (die verticale scheur van een oude blessure).
"De hoefsmid wordt volgende week gebeld, want er zit geen haast achter."

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:51

Die scheur is ook gewoon schimmel en moet behandeld worden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 20:02

Dat gelooft de eigenaresse helaas niet, aangezien de hoefsmid zegt dat dat per se met ijzers bij elkaar gehouden moet worden en er voor de rest niks gedaan kan worden. Ik heb er helaas ook niks over te zeggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:25

En een 2nd opinion van een andere smid wilt ze niet? Heb je wat info over wld gestuurd?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 01:30

Ja heb ik, en blijkbaar niet nee. Ik weet ook niet wat die oude blessure precies is, en ik wil niet respectloos overkomen. Ik heb mijn mening al gegeven, of en wat ze hiermee doet is niet aan mij.

AnnaL87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:00

Heb je misschien een betere foto? Lijkt wel mee te vallen namelijk

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 13:11

Betere foto's als die op pagina 2 zijn helaas niet gelukt.