Een paard met licht eczeem kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Een paard met licht eczeem kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:28

Het paard is nu 7. Mijn paard ontwikkelde pas eczeem met 8-9 jaar leeftijd. Werd elk jaar erger, en inmiddels is het redelijk te controleren met dekens en smeren.

Afgezien van het feit dat ze extra geld kost (dekens, smeerseltjes etc) heb ik er vooral emotioneel heel veel moeite mee. Ik heb veel geld uitgegeven aan testen en therapien, en niets helpt. Het is vreselijk om je paard zichzelf tot bloedens toe kapot te zien schuren en je kan er weinig tegen doen. Je kan het verlichten, maar ik kan het nooit helemaal wegnemen. Dat is vreselijk! Ik zou mezelf dat nooit meer bewust aan doen. Als ik een paard koop die achteraf eczeem blijkt te hebben moet ik ermee dealen. Maar bewust een paard kopen met eczeem... ik heb genoeg slapeloze nachten gehad, en vermoedelijk nog een hoop te gaan...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 00:23

Ik vind het eerlijk gezegd ook gewoon zielig om bewust eeb paard met zomereczeem naar het bos te halen. Als je nou nog aan de zee woont en het paard er beter van kan worden is een eczemer te overwegen, maar wetende dat een paard eczeem heeft terwijl je aan een bos staat en hem dan alsnog kopen vind ik echt onwijs sneu. Goed dat je het niet doet TS.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 01:31

Ik zou het ook afraden.
Je eerste paard en dan al direct met zulke problemen beginnen.
Met een paard kan altijd wel iets gebeuren. Maar als je net een paard koopt, koop dan een goed gezond paard waar je onbezorgd mee kan beginnen.
Problemen komen er op den duur vanzelf wel, maar om dat er al direct bij te kopen??
Ook wel apart dat diegene die met je mee was, jou probeerde te vertellen dat het allemaal best kon.
Dat is makkelijk, jij zit ermee, zij niet.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 03:02

Had ook een paard gekocht moest in NL volledig ingepakt zijn maar eenmaal in de US (waar ik nu woon) heb ik het voer veranderd (geen suiker), wel op gras, en elke week de manen en staart wassen met anti bacterie shampoo en daarna baby olie elke dag op de manen en staartwortel en dan even goed de manen kammen. Kon gewoon zonder deken maar moest het wel goed bijhouden, dag geen olie erop, kans op schuren. Ik woon midden in de bossen (20 ha).

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 06:54

Leuk voor je dat je een eerste paard gaat kopen. Bij geen 100 procent match niet te snel een paard kopen. Liever wat meer reizen, of wat langer wachten dan nu dit paard kopen. En zijn zovele mooie dieren, dan zal ik zeker gezien jouw ervaring en je woonplek bij het bos het niet doen. Stel je voor dat het verergert, dan krijg je straks spijt! En ook de vraagprijs is erbij wat scheef, nog weleens topics voorbij zien komen, mensen die aan bos wonen en hopen dat ze het paard goedkoop in opvang bij de wadden kunnen zetten, soms weleens gratis voor een goede plek alles om maar het dier een goed leven te geven. Zoiets moet je zeker niet bij bossen gaan zetten. Veel geluk en plezier met zoeken naar een lief ander paard!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 07:58

Ik heb er een gehad. En met de kennis die ik toen had (beperkt), zou ik het niet weer doen. Mocht ik nu een helemaal naar wens paard vinden die het heeft dan zou ik hem er niet om laten staan. Zorg ervoor dat je laag in suiker en zetmeel voert. Ondersteunen met kruiden van horsecomplete en zorgen dat de fascia goed los blijven. Mijn merrie werd door de dierenarts ook van gedachten ZE te hebben. Ze schuurde manen en staart. Sinds ze op vitalbix staat en kruiden krijgt schuurt ze niet meer. Daarnaast heb ik een vriendin die me helpt de fascia los te houden. Dat wil zeggen: rijden op een manier waarmee je je paard zo min mogelijk belast, en fasciamassaga.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:12

Ik heb destijds wel een eczemer gekocht. Ik heb heus wel eens met handen in het haar gestaan en er is veel geld in gegaan om het goed te krijgen. Maar wat een wereldpaard!! *\o/*
Ik heb zo veel van dat paard geleerd en nu nog. Dat had ik niet willen missen!

Overigens was ze verder alles wat ik niet zocht: maar toch een geweldige klik.

Ik wou een jonge Friese ruin, met van die echt lange benen en veel haar. Echt een sporttype.

Ik kocht een bijna kale 10 jarige Friese fokmerrie met een hang buik en een hang rug :D

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:25

Is het paard verder echt helemaal wat jij zoekt?
Als dat het geval is zou ik het wel doen.
Zijn er meer twijfelpuntjes zou ik het niet doen.

Als je een ander paard koopt kan het ook eczeem hebben, als de verkoper dit verzwijgt en je koopt in het seizoen waarin ze geen last hebben weet je dit ook niet. Ook kan het zo zijn dat het paard bij de verkoper echt geen klachten had en bij de nieuwe eigenaar wel maar dit kan ook andersom zijn.
Als jij zorgt voor een goede deken en geschikt voer kunnen de klachten wel is meevallen.
Maar het blijft een gok natuurlijk.

Dus al ben je bereid en heb je de mogelijkheid om dekens enz te gebruiken en verdere maatregelen te treffen zou ik een verder perfect paard niet laten staan.

Wel vind ik de prijs vrij hoog, ik zou dan ook proberen of de eigenaar wilt zakken in prijs ivm het eczeem.

De exceem periode komt er wel weer aan dus evt zou je ook kunnen kijken of er mogelijkheden zijn om het paard op proef te kunnen krijgen zodat je kan zien hoe erg het daadwerkelijk is op de locatie waar jij je paard wilt stallen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:32

Hell no dat ik mijn eczemer op proef mee zou geven naar iemand die haar vervolgens in een bos gebied wil stallen :n

1 week slechte verzorging wbt de eczeem en je zomer is verpest.

Ik zou dus heel goed snappen dat ze dit paard niet mee op proef gaan geven en ik zou het niet eens gaan vragen ook.

Mocht je het paard wel graag willen zou ik idd wat van de prijs willen halen, dik 5000 euro is wel heel veel geld maar een verstandige eigenaar geeft zo'n paard echt niet mee op proef.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:35

@bcd94, ik snap jouw advies echt niet. Ts wil een stal net naast het bos, en je ze weet dat het een eczemer is. Een ongelukkiger plaats voor een eczemer kan je niet kiezen.

Je weet dus van te voren bijna zeker dat dat beestje daar ontiegelijk veel jeuk gaat krijgen. Waarom zou je hem dat aandoen? :(

Er zijn heus wel andere paarden die wel aan haar wensen voldoen. Dit paard zouden de adverteerders gewoon eerlijk moeten zijn zodat hij ergens richting zee kan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:36

Ellende koop je niet, dat krijg je vanzelf wel zei ooit iemand tegen me toen ik een paard vond dat bijna perfect was op een puntje na dat tijdens de keuring omhoog kwam.
Wijze woorden en die hebben me achteraf heel wat ellende bespaard. Ik heb het dier dus laten staan.

Ook al valt het onder controle te houden, lees wat velen moeten doen om het onder controle te houden, speciale dekens, dagelijks insmeren, apart voer, de zorgen plus extra kosten die je er aan hebt. Kortom dit is iets waar je dagelijks mee bezig bent in plaats van lekker genieten van je eerste eigen paard.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:43

xSogno schreef:
@bcd94, ik snap jouw advies echt niet. Ts wil een stal net naast het bos, en je ze weet dat het een eczemer is. Een ongelukkiger plaats voor een eczemer kan je niet kiezen.

Je weet dus van te voren bijna zeker dat dat beestje daar ontiegelijk veel jeuk gaat krijgen. Waarom zou je hem dat aandoen? :(

Er zijn heus wel andere paarden die wel aan haar wensen voldoen. Dit paard zouden de adverteerders gewoon eerlijk moeten zijn zodat hij ergens richting zee kan.

Mijn ervaring is anders en dat is dat sommige paarden met licht exceem het gewoon prima kunnen doen ook vlak bij het bos, wel met goed voerbeleid.

Mijn pony heeft exceem, zijn tijden geweest dat ie zich echt open schuurde, en ja toen heb ik ook met mijn handen in het haar gezeten.
Maar nu schuurt hij nog maar zelden, heeft een lange dikke manenbos en ook een volle staart.
Enne hij staat zonder deken :)

Tijdens een weekje vakantie naar de zee had hij veel meer klachten dus het is echt niet zo dat het aan zee altijd beter gaat.

Maar je hebt absoluut gelijk dat er ook paarden te koop zijn die aan je wensen voldoen die geen exceem hebben!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:54

Knert schreef:
HorseTimeXL schreef:
Ja het punt is eigenlijk dat die al bovenaan mijn budget van 5000 euro zit. Hij is wel helemaal gekeurd dat dan weer wel dus dat scheelt..

Altijd zelf keuren. Een keurig meenemen omdat ie al bestaat zegt nog niet echt wat. Tenminste...

Keur zelf, calculeer dat bedrag gewoon in.
Verlaag desnoods je zoek budget.

Inderdaad, altijd zelf laten keuren :j

Denk dat een zoektocht naar een ander paard verstandig is!

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:00

hier ook 1 die helemaal kaal aan staart en manen was toen ik hem kocht,zwaar zomerexceem.
sta ook bij bossen en veel kriebel en steekbeesten.
inmiddels een superdikke staart en manen van 1 meter.nooit ergens open geschuurt meer.
dus ja het kan zeker wel goed gaan.
maar investeer in goede dekens !!!!en sober voeren,
de smeerseltjes gaan het hem vaak niet doen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:59

Tsja uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar de algemene regel is toch echt zomereczeem icm met bos is een ramp, en dat risico nemen met een levend wezen, die er onwijze jeuk van kan gaan oplopen, wat echt een heel naar iets is, omdat het paard verder wel bij je past vind ik nogal egoïstisch.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:15

Ik heb mijn paard ook gekocht wetende dat ze lichte zomereczeem heeft. Ik heb haar altijd onder een deken en op moment met veel jeuk smeer ik wat verzachtende zalf. Wel is ze vaak haar manen kwijt (door het halsdeken). Voor mijn paard is dit voldoende en is het onder controle.

Zo is het goed te doen :).

In jou schoenen zou ik hem er dus niet op laten staan :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:06

Froukje schreef:
Hell no dat ik mijn eczemer op proef mee zou geven naar iemand die haar vervolgens in een bos gebied wil stallen :n

1 week slechte verzorging wbt de eczeem en je zomer is verpest.

Ik zou dus heel goed snappen dat ze dit paard niet mee op proef gaan geven en ik zou het niet eens gaan vragen ook.

Mocht je het paard wel graag willen zou ik idd wat van de prijs willen halen, dik 5000 euro is wel heel veel geld maar een verstandige eigenaar geeft zo'n paard echt niet mee op proef.

Als hij helemaal kapotgeschuurd terug zou komen is hij voorlopig niet meer te verkopen inderdaad.Voor dat soort paarden wordt vaak een plekje aan zee gezocht. waarom willen ze hem nu eigenlijk verkopen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:48

HorseTimeXL schreef:
Hallo,

Ik ben opzoek naar mijn allereerste paardje. Na jarenlang gedroomd e hebben heb ik nu de middelen om er 1 aan te schaffen. Dit moet een maatje voor het leven zijn. Nu ben ik gisteren wezen kijken naar een prachtig paard. Reed ook netjes en alles klopte. Echter zeiden de eigenaren aan het eind dat hij zich zomer eczeem heeft. Nu twijfel ik dus enorm. Hij komt op een pensioenstal vlak bij het bos en komt 's nachts binnen. Maar ik heb er verder geen ervaring mee. Kan het erger worden of blijft het stabiel? Zouden jullie een paard kopen met 'licht zomereczeem' zoals de eigenaren het zelf noemen?

met vriendelijke groet
Willemijn

(mocht er nog een recent topic zijn dan hoor ik het natuurlijk graag maar ik kon die niet direct vinden dan het algemene topic en wist niet of ik daar deze vraag kon stellen :))

Of topic maar waarom zeggen zoveel mensen toch Pensioenstal ipv van Pensionstal???? Of gaat je paard er al direct op pensioen?? :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:56

Het kan een autocorrect foutje zijn. Dat ze pensionstal bedoelen maar per ongeluk pensioen typen.
Maar er zijn ook echt wel pensioenstallen voor oudere of arbeidsongeschikte paarden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:35

Suzanne F. schreef:
Het kan een autocorrect foutje zijn. Dat ze pensionstal bedoelen maar per ongeluk pensioen typen.
Maar er zijn ook echt wel pensioenstallen voor oudere of arbeidsongeschikte paarden.

Joh??? :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:56

DatBenIkNou schreef:
Suzanne F. schreef:

Joh??? :+

Kom zeg... ff ontopic graag.