Darmproblemen tijdens rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Darmproblemen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:15

Dus toch aan rijden gerelateerd, ergens had ik al dat vermoeden. Vandaar dat ik vroeg of ze het ook deed met langer longeren.

Ik hoop dat de inspuiting het gewenste effect geeft. Maar wel balen joh!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 12:06

Ja inderdaad. De tip van jou om langer te longeren was een goede.
Kwam vandaag nog ter sprake. Dat ze na een half uur longeren nog niet eens 1x gemest heeft en dan dit gedrag dus niet vertoont.

Hoop ook dat het helpt qua inspuiten. Vind het rijden nog veel te leuk eigenlijk.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:27

goh wel balen, hoop voor jou dat je kan blijven rijden! en met een aangepast zadel ofzo kan ook geen verlichting brengen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:06

Ik las mee, omdat ik het van een ex klant herken, maar duidelijk andere reden.

Toch vraag ik me nog steeds af waarom je paard dan per se tijdens het rijden steeds moet mesten?? Ik rij weleens een uurtje en mesten ze helemaal niet. Ze lopen bij ons 24/7 vrij rond en staan vrijwel allemaal stil tijdens het mesten. Maar tijdens het rijden, mesten ze niet per se.

Dat je paard tijdens het rijden moet mesten, is toch omdat alles op gang komt met bewegen. BLijft het natuurlijk wel vervelend dat het voor je paard lastig is, maar blijf het dan typisch vinden.

Ik heb er bijv 1 die als ik hem wil pakken, gaat staan plassen. Dan heeft ie dat gehad e een andere mest direct na afzadelen bijv.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:02

Dus toch, net als bij Meneer Anton, wat ik al schreef, problemen in rug, en lendenen.

Hopelijk helpt de behandeling.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 22:36

Superpony geen idee. Ze mest haar hele leven al onder het rijden.
Hebben er hier 1 op stal die dat ook niet doet, maar die heeft mega haast om thuis te komen, die moet dan vreselijk nodig maar houdt het op.

Voor mij is mesten niet vreemd onder het zadel. Zijn er zoveel die dat doen, al dan niet lopend.
Afleren gaat niet natuurlijk.

Janouk inderdaad vanuit dat deel. Had je goed ingeschat. Hopelijk werkt inderdaad de behandeling.
Hoe is het met meneer Anton. Heb je daar een oplossing voor gevonden?

Kluun, waarom niet? Probleem post zich niet op door rust. Wel een week nu natuurlijk na het inspuiten. Maar zou je daarna langer rust geven?
Advies van de DA was juist weer te gaan rijden en te kijken of het inspuiten effect heeft.
Met een maand terug bellen of er resultaat is.

Nana, wij rijden met een semi boomloos Trekker zadel. Enigste zadel wat haar past.
Misschien is een andere pad er onder nog een optie om te proberen. Goed idee!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:39

Wat fijn dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd en niet haar door een ander er doorheen hebt laten rijden.
Klinkt achteraf logisch, van die rug. Hopelijk vinden jullie een fijne manier om hiermee om te gaan. Mennen lijkt me inderdaad een goede optie!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:40

Ik had je topic al wel eerder gelezen, maar toen geen antwoord voor je. Nu heb je een diagnose en jouw paard is ingespoten ( met mesotherapie?). Super dat je naar je eigen gevoel hebt gelusiterd en haar hebt laten onderzoeken! Dan het advies om over een week weer te gaan rijden.

Eerlijk gezegd vind ik dat laatste advies nogal apart. Zolang die wervels niet vergroeid zijn is er met de juiste training best nog wel iets aan zo'n holle rug te doen als het niet al te heftig is. Mijn huidige paard heeft 5 jaar geleden de diagnose beginnende kissing spines gehad. Weliswaar bij twee wervels die af en toe tegen elkaar aankwamen en niet bij meerdere, maar zij stond totaal strak in al haar spieren en trok haar rug ook hol. Zij is toen behandeld met mesotherapie ( de hele lange rugspieren aan beide zijden zijn ingespoten met ontstekingsremmer en spierontspanner). Het advies van mijn kliniek was toen om na een aantal dagen fysiotherapeutische oefeningen te doen ( stilstaand) en aan de hand te wandelen en daarbij kleine achtjes te gaan lopen en stukjes achterwaarts. Daarna rustig wat longeren, gericht op het ontspannen laten lopen met het hoofd niet te hoog of te laag en ik denk dat ik er pas na een week of 4 weer op mocht. En dan ook met het rijden ervoor zorgen dat ze ontspannen liep, met gebruik van haar buikspieren en haar hoofd niet te hoog. Ik ben haar onder begeleiding dus zo gaan trainen en ik denk dat ze na een half jaar zo goed liep dat ze totaal geen last meer van haar rug had.
Nu is natuurlijk geen enkel paard hetzelfde, maar ik ben er bang voor dat als jij er over een week weer op stapt en aan je rijden niets verandert, het straks weer hetzelfde probleem geeft en dat ze van die wervels misschien nog wel meer last gaat krijgen.

Ik wens je veel succes toe en toch ook sterkte, het is eigenlijk heel niet niks als ze zoiets constateren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 01:25

Mesten onder het zadel us wel af te leren. Als je wedstrijden rijdt, kun je niet gaan stilstaan voor het mesten.

Maar het is ook opvallend en het lijkt erop dat je paard de rest van de dag uit zichzelf niet genoeg beweegt.

Inspuiten en meteen rijden vind ik ook vreemd. En het kan een combinatie zijn, rug en darmen, maar ook los staan van elkaar als het paard dit geleerd heeft. Na inspuiten oefeningen doen en training aanpassen lijkt me echt veel zinvoller. Als de rest hetzelfde blijft, heeft inspuiten echt niet zoveel nut.

Mijn ene ruin heb ik ooit beloond omdat hij tijdens een buitenrit onder het zadel plaste. Sindsdien deed hij het 7 van de 10x.

Die van ons staan meestal ook stil tijdens het mesten, ook als het eens met rijden gebeurt, maar dat heb ik ze aangeleerd, omdat ik de mest moet opruimen en op 1 hoop handiger is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 08:16

MarliesV schreef:
Janouk inderdaad vanuit dat deel. Had je goed ingeschat. Hopelijk werkt inderdaad de behandeling.
Hoe is het met meneer Anton. Heb je daar een oplossing voor gevonden?

!

We hebben Meneer Anton zjn rug niet laten inspuiten, we hebben besloten hem uit de sport te halen en niet meer te berijden. De schade in de rug facetgewrichten en het si gewricht is te groot naar ons idee. Hij is grasmaaier geworden helaas.

Ik hoop dat de behandeling aanslaat voor jouw paard :(:)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 09:53

Superpony, sorry maar ben het totaal niet met je eens wat betreft mesten onder het zadel, die kan fysiek dit niet, dus ga er ook niet wat mee doen. Dat is straffen voor een ongemak waar een dier niets mee kan.
Vind je posts erg onduidelijk en dubbel.

Jet, snap je twijfel.
Volgens de DA zit het grote verschil tussen die van mij en andere dieren met kissing spines (raken elkaar nog niet bij haar maar zitten er wel kort bij) dat dit bij die van mij is aangeboren en bij anderen komt door andere oorzaken.

Rond en over de rug rijden is nooit een probleem geweest, alleen het extra stuk 'uitzetten en opbollen' wat ze moet doen om te mesten is het probleem sinds een tijdje.

Omdat het rijden en het aanspannen tijdens het rijden geen problemen oplevert neem ik aan dat hij dit adviseert. Dan wel met de kanttekening om er af te gaan als het mesten niet lukt (en het inspuiten dus niet helpt).
Ik ga op mijn gevoel af, eerste week geen rijden, alleen longeren of wandelen en daarna op gevoel er op. Als het niet goed voelt ben ik er gelijk af!

Zit erg in twijfel om toch direct te gaan omscholen, maar wil eerst afwachten wat het resultaat is van het inspuiten. Ze is overigens ingespoten met Butomidor.

Janouk, kan mij iets herinneren qua topic van jullie.
Vreselijk jammer maar een begrijpelijke beslissing.
Hoop dat ik hem nog een tijd uit kan stellen.

Mocht er iemand de röntgen interessant vinden dan wil ik die hier wel plaatsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:05

Wat ik mij afvraag...waarom is het uitzetten en opbollen ohz pas het probleem sinds een tijdje? ik neem aan dat die rug al langere tijd zo was? waarom was het voorheen geen probleem? is er iets gebeurd waarna ze er last van heeft gekregen?

Los daar van hoop ik natuurlijk dat het inspuiten zijn werk doet en het beter zal gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 10:09

Elisa, die vraag heb ik ook gesteld, want het is jaren geen probleem geweest maar nu wel.

Volgens hem is dat een natuurlijk proces van het ouder worden van het paard, je voorkomt veel door goed te trainen maar uiteindelijk wordt zo'n lijf ouder en krijg je dus wel problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:33

Ah goed dat je dat gevraagd hebt, dat zou kunnen natuurlijk. Ik heb het nog niet eerder gehoord, maar de bouw van het paard zal ook wel een rol spelen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 10:55

Die bouw is helaas redelijk 'gehandicapt' zoals de osteo ooit zei.Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:09

Wow dat is wel heftig en eerlijk gezegd als ik dat had geweten had ik niet zo snel het advies gegeven om er doorheen te rijden.

Desalniettemin, fijn dat je het hebt laten onderzoeken en nu een diagnose hebt en dat je paard nu is ingespoten. Hopelijk wil het helpen!

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:10

ja die rug is idd verre van ideaal.... ook heel kort. daar past geen 18inch zadel op denk ik

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:10

Ik denk zelf dat het bouw gerelateerd is, maar ook dat ie t moeilijk heeft met t rijden en de gevraagde oefeningen. Ik ken ook zo'n pony die t doet, maar dat is echt alleen op t moment dat ze oefeningen te zwaar of te langdradig worden; dan stopt ze en doet e net als ze moet mesten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:22

Secretly, je hoeft niet het hele topic te lezen maar de laatste berichten van mij is misschien wel handig, dan heb je het antwoord....

Nana, daar past bij lange na geen 18 inch op inderdaad, ook geen boomzadel, dat brugt.
Er ligt een Trekker zadel op met verkorte kussens. Aangemeten door Green Distance:
Afbeelding
Wat anders is niet te vinden wat past.

Nelleke, werd wel een beetje opstandig van de berichten om haar er door te rijden :o maar zo blijkt maar weer dat luisteren naar je eigen gevoel en je paard altijd loont ;)

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:26

jij kent je paard ook het beste natuurlijk ;) mooi zadel en goed dat je een speciaal aangemeten hebt gekocht!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:33

MarliesV schreef:
Die bouw is helaas redelijk 'gehandicapt' zoals de osteo ooit zei.[ [url=m/vUL4bl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou hier helemaal niet meer op gaan zitten. Dat neigt naar mishandeling. Mennen is misschien een beter idee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:41

janderegelaa schreef:
MarliesV schreef:
Die bouw is helaas redelijk 'gehandicapt' zoals de osteo ooit zei.[ [url=m/vUL4bl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou hier helemaal niet meer op gaan zitten. Dat neigt naar mishandeling. Mennen is misschien een beter idee.

Als je geen constructief antwoord kan geven, heb ik liever dat je je uit dit topic weg houdt.

Dier wordt niet mishandeld, is medisch aan alle kanten nagekeken voor het beleren, komt regelmatig iemand bij die haar in de gaten houdt (osteo en DA) en zoals je kan lezen gaan we er niet meer op als dit problemen geeft.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:44

MarliesV schreef:
Nelleke, werd wel een beetje opstandig van de berichten om haar er door te rijden :o maar zo blijkt maar weer dat luisteren naar je eigen gevoel en je paard altijd loont ;)

Dat snap ik en zo blijkt maar weer dat internet niet altijd handig is om een mening te vormen. Zowel voor TS als als lezer. Zo is de bouw van jouw paard blijkbaar zo 'normaal' geworden dat je het niet bijzonder genoeg vond om te vermelden in je OP en ik in mijn advies uit ben gegaan van een gezonde haflinger. :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 12:02

Spijker op z'n kop!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:17

MarliesV schreef:
janderegelaa schreef:

Als je geen constructief antwoord kan geven, heb ik liever dat je je uit dit topic weg houdt.

Dier wordt niet mishandeld, is medisch aan alle kanten nagekeken voor het beleren, komt regelmatig iemand bij die haar in de gaten houdt (osteo en DA) en zoals je kan lezen gaan we er niet meer op als dit problemen geeft.

Nou, vond het wel oplossingsgericht :D en in het belang van het beestje.

Wat ik wél jammer vind is dat ik in een oud topic van jou foto’s zie van dezelfde pony, met dezelfde aandoening in mindere vorm, die je met gerichte buik-en rugspieroefeningen wel een stuk beter had kunnen houden. En dan had je het mestprobleem nu ook niet gehad. Want dat komt -waarschijnlijk- omdat de aandoening steeds erger wordt. Ik weet ook niet in hoeverre je dit nog zou kunnen herstellen, ligt ook een beetje aan de vergroeiing. Weet wel dat erop zitten niet bijdraagt.

Constructief genoeg? Succes met het verdere traject!